2022-12-19, 18:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De lever på gamla meriter!
Ericsson är en av de traditionella aktierna som hängt med sedan före internet när antalet aktieägare var en bråkdel av idag och spekulationsköp av den sort vi ser idag i princip inte förekom.

Det var väl i princip LM Ericsson, ASEA, Volvo, Stora Kopparberg, Skånska Cementgjuteriet och Kinnevik som folk ägde på den tiden.

Ericsson hade fina avtal med Televerket och hade stora framgångar på 80-talet med sina AXE-växlar, sedan hakade de på och hade viss framång med mobiltelefoner men sedan över 20 år så har det mesta gått rätt medelmåttigt eller uselt.

Tror många och även de själva trodde och tror att de var/är "too big to fail" och att Ericsson alltid kommer vara ett stort starkt och framgångsrikt företag, så är dock uppenbarligen inte fallet!

De har ingen fördel av televerksmonopolet längre eller någon unik produkt som AXE, men självbilden från det tiden lever kvar.

Det är nya tider nu.
Nja, inte viss framgång.

Förr hade Ericsson ett helt gäng konkurrenter: Nokia, Siemens, Lucent, Alcatel, Nortel, Qualcom.
Nortel konkade.
Qualcom gav upp att vara utrustningsleverantör.
Lucent gick ihop med Alcatel.
Nokia gick ihop med Siemens.
Sedan gick dessa ihop så alla 4 nu heter Nokia.

Medan Ericsson har bestått. Och har defacto "vunnit" mot alla de andra.

Sedan dök Huawei upp. Och blev en svår konkurrent. Urusel "förmåga" kompenserades med stor inhemsk marknad och billig arbetskraft. Huawei har inte haft så stor försäljning utanför Kina. Men Kinamarknaden har varit stor så Huaweis market share i världen har blivit stor.

Med Huawei instängd i Kina så delar Nokia och Ericson på resten av världen. Svårt oligopol skulle en del säga och mena att Nokia och Ericsson har astronomisk vinst.
Men så är det bara i fantasivärlden hos en del. Verkligheten är en annan.

2 är för lite för många operatörer. Man vill gärna se 3. Därför släpper man fram Samsung som av något skäl försökt ta sig in i branschen. Utan större framgång tidigare.

En fråga är hur det skall gå med ökad cloudifiering. En del operatörer tror att dom kan tjäna på att kunna köpa standard serverblad. och har telekom-SW. Jag tvivlar på att detta kommer fungera bra. Det är en extremt latency-känslig funktionalitet. Men det kanske finns någon nisch där det kan gå bra.

För egen del tror jag Nokia och Ericsson kommer "vinna" en lång tid till med dedicerad HW.
En risk är med nya interface som operatörerna tvingar fram. Då kan dom köpa olika delar från olika leverantörer. Det kan släppa fram sådana som t ex bara gör radio-enheter.
Det kan skada Nokia och Ericsson.
Den som äger Ericsson aktier borde hålla koll på sådant.
Citera
2023-01-04, 11:42
Medlem
Ericsson värt att behålla?
Tittar över min portfölj och funderar.. Jag hade trott 5G och huawei's problem skulle ge oss mer kickback, kanske är det mutskandalerna som osar illa.. men dom borde väl vara övergående?
vad tror ni om 2023 för detta papper?
Citera
2023-01-13, 03:03
Medlem
Citat:
Telekombolaget Ericsson gör en avsättning på 2,3 miljarder kronor inför en potentiell uppgörelse med det amerikanska justitiedepartementet, DOJ, i kölvattnet av påstått samröre med IS. ”Bolaget anser att detta är en tillräckligt tillförlitlig uppskattning av den finansiella sanktionsavgiften kopplad till en potentiell uppgörelse kring DPA-överträdelserna och avsättningen inkluderar även den uppskattade kostnaden för den tidigare kommunicerade förlängningen av den oberoende observatören av bolagets regelefterlevnad”, heter det i ett pressmeddelande.
https://www.di.se/live/ericsson-gor-avsattning-pa-2-3-miljarder-kronor-aktien-stiger/

Skrev tidigare att jag trodde att vid sommaren skulle nettokassan klara av att täcka hela beloppet, vilket nu visar sig att jag kraftigt överdrev beloppet till DOJ. Enligt marknadens reaktion var nog förväntningarna på cirka SEK 10-12 miljarder, med utrymme för relief i kursstigning. Utöver att summorna för att bli av med stämningarna ser ut att bli betydligt lägre än min farhåga, så indikerar detta på att det förmodligen endast var en underleverantör som Ericsson inte hade lika allvarligt ansvar över. Återigen är jag ingen juridisk expert, men detta borde kunna ses som något form av prejudikat eller "ledstjärna" i de övriga tre stämningarna.
Citat:
The investments Ericsson have made in the Ethics & Compliance program enabled the Company to identify and investigate the misconduct in Iraq. The 2019 investigation could not identify that any Ericsson employee was directly involved in financing terrorist organizations. As a result of the investigation, several employees have been exited from the company and multiple other disciplinary and other remedial actions were taken. Furthermore, Ericsson terminated a number of third-party relationships.
Väldigt bra.
Citera
2023-01-13, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gedigenherre
https://www.di.se/live/ericsson-gor-avsattning-pa-2-3-miljarder-kronor-aktien-stiger/

Skrev tidigare att jag trodde att vid sommaren skulle nettokassan klara av att täcka hela beloppet, vilket nu visar sig att jag kraftigt överdrev beloppet till DOJ. Enligt marknadens reaktion var nog förväntningarna på cirka SEK 10-12 miljarder, med utrymme för relief i kursstigning. Utöver att summorna för att bli av med stämningarna ser ut att bli betydligt lägre än min farhåga, så indikerar detta på att det förmodligen endast var en underleverantör som Ericsson inte hade lika allvarligt ansvar över. Återigen är jag ingen juridisk expert, men detta borde kunna ses som något form av prejudikat eller "ledstjärna" i de övriga tre stämningarna.

Väldigt bra.

Vilka trevliga nyheter!
Så det var därför Ericsson stack iväg nyss
Citera
2023-01-13, 06:52
Medlem
Citat:

Väldigt bra.

Kul men är inte reaktionen lite överdrivet possitiv, bara för att dom avsätter en viss summa finns det ju inget som säger vad slutnotan blir?

Eller blev reaktionen så possitiv pga ATT man kunde avsätta det här beloppet?
Citera
2023-01-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kul men är inte reaktionen lite överdrivet possitiv, bara för att dom avsätter en viss summa finns det ju inget som säger vad slutnotan blir?

Eller blev reaktionen så possitiv pga ATT man kunde avsätta det här beloppet?
Kommuniceringen kring avsättningen sker eftersom bolag måste kommunicera kurspåverkande information till marknaden. Utgår från att Ericsson har tillräcklig kunskap i vad DOJ kommer att kräva i bot eller av vilken anledning DOJ är upprörda eftersom de annars inte skulle behöva gå ut med sådan information. Kursuppgången utöver att beloppet är mindre än marknaden befarat beror nog på "relief" över att Ericsson kommer kunna fortsätta göra affärer i USA m.fl. värsta scenarion som försvinner.

Reaktionen blev inte så här positiv på grund utav att man har tillräckligt med medel för att kunna avsätta denna summa. Ericsson har en nettokassa på över 13 miljarder och kommer ungefär göra x10 avsättningsbeloppet i vinst under 2023.

Du har rätt i att vi faktiskt inte vet vad slutnotan för DOJ och de övriga tre amerikanska stämningarna blir, men detta ger nog marknaden en indikation om att förlikningarna kommer vara betydligt mildare än befarat än befarat.
Senast redigerad av gedigenherre 2023-01-13 kl. 09:24. Anledning: än befarat
Citera
2023-01-14, 16:07
Medlem
Citat:
Kommuniceringen kring avsättningen sker eftersom bolag måste kommunicera kurspåverkande information till marknaden. Utgår från att Ericsson har tillräcklig kunskap i vad DOJ kommer att kräva i bot eller av vilken anledning DOJ är upprörda eftersom de annars inte skulle behöva gå ut med sådan information. Kursuppgången utöver att beloppet är mindre än marknaden befarat beror nog på "relief" över att Ericsson kommer kunna fortsätta göra affärer i USA m.fl. värsta scenarion som försvinner.

Reaktionen blev inte så här positiv på grund utav att man har tillräckligt med medel för att kunna avsätta denna summa. Ericsson har en nettokassa på över 13 miljarder och kommer ungefär göra x10 avsättningsbeloppet i vinst under 2023.

Du har rätt i att vi faktiskt inte vet vad slutnotan för DOJ och de övriga tre amerikanska stämningarna blir, men detta ger nog marknaden en indikation om att förlikningarna kommer vara betydligt mildare än befarat än befarat.

Förstår inte varför inte utdelningen höjs till åtminstone 65 % av vinsten. För vad fan ska man med en så stor kassa?
Citera
2023-01-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Förstår inte varför inte utdelningen höjs till åtminstone 65 % av vinsten. För vad fan ska man med en så stor kassa?

Jag är ganska nöjd med 4% DA.

Kanske de kan hitta ett bra köp i dessa tider då cash is king
Citera
2023-01-14, 16:28
Medlem
Det är bra att det går bra för Ericsson då jag köper aktier indirekt via Investor och till rabatterat pris dessutom. Skulle Ericsson dippa ned rejält vore jag emellertid plägad att köpa Ericsson på egen hand då det i grunden är ett bra bolag.
Citera
2023-01-16, 14:00
Medlem
Vad tror ni om utdelningen i år?
Ericsson är ju en stabil utdelare.
En kr i mars och samma i höst?
Eller blir det mer?
Citera
2023-01-16, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vad tror ni om utdelningen i år?
Ericsson är ju en stabil utdelare.
En kr i mars och samma i höst?
Eller blir det mer?
Hur brukar det vara med utdelningar?
Citera
2023-01-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiratsit
Hur brukar det vara med utdelningar?

Jag tolkar kassan som hyffsat god, förvisso nollade man väl den i princip när man köpte Vonage för ett år sedan.

Citat:
Nettokassan 30 september 2022 var SEK 13,4 miljarder, jämfört med SEK 70,3 miljarder 30 juni 2022. Vonage-transaktionen slutfördes 21 juli.

Man gör ju en stadig vinst dessutom.

https://www.di.se/bors/aktier/eric-b-772/nyckeltal/

Och delar ut knappa 40%.

Jo, jag tror vi kan räkna med 2,50 minst även 2023?

Någon som har en annan uppfattning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in