Citat:
Ursprungligen postat av
Fosterland
Huh, det här var snurrigt eller så missar jag något...
En vara man köper är ju såklart redan belagd med moms. Om jag säljer en vara via Blocket eller Tradera så har staten redan fått sin skatt.
Gäller detta om jag säljer en vara för ett HÖGRE pris än inköpspriset, och att jag således gör en vinst, är det vinsten som ska beskattas? Då borde man rimligen kunna göra avdrag om man säljer till förlust med - eller?
Eller missade jag något helt här?

Jag tror att du kan göra avdrag för förlust endast när du driver ett företag, tyvärr.
Lagen om privatförsäljning av begagnade varor är utfomat på ett sådant sätt att den gynnar enbart skatteverket. Skatteverket tycker att du kan göra en vinst på 50.000 per år när du säljer dina personliga ägodelar. men i slutändan så är det dom som bestämmer om dom ska räkna din "verksamhet" som privatförsäljning (ingen skatt), hobbyverksamhet (30% skatt) eller näringsidkande (skatt plus arbetsgivareavgift plus ev moms). Hela lagen är utformad på ett mycket luddigt sätt som tillåter SKV att göra sina egna tolkningar av lagen och vrida och vända på den som dom vill.
Lagen tar inte hänsyn till dina förluster vid privatförsjälning, enbart vinsten är intressant! Kul, eller hur?))
Och nu blir det ännu roligare! Trots att du har rätt att sälja dina ägodelar och göra vinst på upp till 50.000 per år men det ska raporteras in till SKV redan om du säljer över 20.000 per år eller sätter in fler än 30 annonser per år.
Jättebra tajming också - att det ska införas ett sådant regelverk precis nu när räntorna stiger, elen är svindyr och matpriserna höjs varje dag. Nejmen, vad trevligt, då kommer Eu med en till ytterliggare idiotlag, som ska hindra folks möjlighet att tjäna en liten slant för att klara av dom enorma prishöjningarna som pågår just nu.