2023-01-12, 13:55
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jo givetvis. Jag är dock övertygad om att de flesta affärerna görs lokalt.
Det inte många som använder kontanter nuförtiden, dem flesta betalningar sker med swish. Swish övervakas redan av SKV
Citera
2023-01-12, 13:58
Medlem
Flashbackatmes avatar
Tar alltid kontanter så mycket det bara går,det ingen vet något om han ingen ont utav.
Citera
2023-01-12, 14:24
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
och det gör ju ingeting. (det är inte tillåts, utan när traderas rapporteringskyldighet triggas)
Visste inte att du jobbade på SKV, då kanske du kan svara på varför den gränsen på 30 annonser finns där överhuvudtaget? För det gör ju ingenting.
Om jag nu säljer för 19 tusen per år och sätter in 45 annonser, gör det fortfarande inget? Kan du garantera det?
Citera
2023-01-12, 14:45
Medlem
Fosterlands avatar
Huh, det här var snurrigt eller så missar jag något...

En vara man köper är ju såklart redan belagd med moms. Om jag säljer en vara via Blocket eller Tradera så har staten redan fått sin skatt.

Gäller detta om jag säljer en vara för ett HÖGRE pris än inköpspriset, och att jag således gör en vinst, är det vinsten som ska beskattas? Då borde man rimligen kunna göra avdrag om man säljer till förlust med - eller?

Eller missade jag något helt här?
Citera
2023-01-12, 14:56
Medlem
Med denna inflationen kommer man snart upp i 100 000kr om man t.ex säljer sina gamla fälgar på bilen för att köpa nya eller någon dyrare klocka,väska eller liknande.

Det är ganska sjukt att man ska behöva betala skatt på en vara man redan betalat skatt på en gång men det är väl nya Sverige där det lönar sig att fuska så mycket som möjligt och svennen som följer lagen är den största förloraren.
Citera
2023-01-12, 14:57
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Huh, det här var snurrigt eller så missar jag något...

En vara man köper är ju såklart redan belagd med moms. Om jag säljer en vara via Blocket eller Tradera så har staten redan fått sin skatt.

Gäller detta om jag säljer en vara för ett HÖGRE pris än inköpspriset, och att jag således gör en vinst, är det vinsten som ska beskattas? Då borde man rimligen kunna göra avdrag om man säljer till förlust med - eller?

Eller missade jag något helt här?
Jag tror att du kan göra avdrag för förlust endast när du driver ett företag, tyvärr.
Lagen om privatförsäljning av begagnade varor är utfomat på ett sådant sätt att den gynnar enbart skatteverket. Skatteverket tycker att du kan göra en vinst på 50.000 per år när du säljer dina personliga ägodelar. men i slutändan så är det dom som bestämmer om dom ska räkna din "verksamhet" som privatförsäljning (ingen skatt), hobbyverksamhet (30% skatt) eller näringsidkande (skatt plus arbetsgivareavgift plus ev moms). Hela lagen är utformad på ett mycket luddigt sätt som tillåter SKV att göra sina egna tolkningar av lagen och vrida och vända på den som dom vill.

Lagen tar inte hänsyn till dina förluster vid privatförsjälning, enbart vinsten är intressant! Kul, eller hur?))

Och nu blir det ännu roligare! Trots att du har rätt att sälja dina ägodelar och göra vinst på upp till 50.000 per år men det ska raporteras in till SKV redan om du säljer över 20.000 per år eller sätter in fler än 30 annonser per år.

Jättebra tajming också - att det ska införas ett sådant regelverk precis nu när räntorna stiger, elen är svindyr och matpriserna höjs varje dag. Nejmen, vad trevligt, då kommer Eu med en till ytterliggare idiotlag, som ska hindra folks möjlighet att tjäna en liten slant för att klara av dom enorma prishöjningarna som pågår just nu.
Senast redigerad av logics 2023-01-12 kl. 15:16.
Citera
2023-01-12, 15:09
Medlem
6stringlevins avatar
Det räcker ju med att man säljer en bil på blocket för att passera 2000 euro. Så det blir en massa anmälningar. Man kommer nog inte att göra det rutinmässigt men säkerliggen kolla vissa samt stickprov.

Svårt att undvika när allt blir mer och mer elektroniskt. Det blir bara så här.

På blocket är det ju dock bara att skriva att vara förblev osåld om det inte skedde via blocket paket7betalning.
Citera
2023-01-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Visste inte att du jobbade på SKV, då kanske du kan svara på varför den gränsen på 30 annonser finns där överhuvudtaget?
För att alla som lägger up under 30 par använda bebiskläder per år a 1400kr totalt troligtvis inte gör det i en "fejkverksamhet".

varför gränsen är specefikt 30, istället för 31 kan säkert skv eller blocket svara på.

Citat:
För det gör ju ingenting.
Om jag nu säljer för 19 tusen per år och sätter in 45 annonser, gör det fortfarande inget?
Det beror ju helt på, gör du något som går att härleda till att du gör det som en "hemlig" näringsverksamhet i syfte att göra en vinst och underhålla staten skatt?

Citat:
Kan du garantera det?

Jag kan hjälpligen garantera att skatteverket får information om det, 45 annonser på ett år är ju fler än 30.
Citera
2023-01-12, 17:11
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
För att alla som lägger up under 30 par använda bebiskläder per år a 1400kr totalt troligtvis inte gör det i en "fejkverksamhet".

varför gränsen är specefikt 30, istället för 31 kan säkert skv eller blocket svara på.

Det beror ju helt på, gör du något som går att härleda till att du gör det som en "hemlig" näringsverksamhet i syfte att göra en vinst och underhålla staten skatt?

Jag kan hjälpligen garantera att skatteverket får information om det, 45 annonser på ett år är ju fler än 30.
OK, läser dina svar och förstår att du är inte så kunnig i frågan, tror att jag kommer att ignorera dina framtida inlägg.
Senast redigerad av logics 2023-01-12 kl. 17:13.
Citera
2023-01-12, 17:16
Medlem
Trodde faktiskt att skattemyndigheten redan kollade köp och säljsidor. En del har ju blivit av med bidrag av varierande slag då dom regelbundet sålt prylar på bl.a Tradera.
Sedan varför gränsen är satt just som den är kanske en medelberäkning efter att man noga studerat ruljansen på dessa sajter.
Tyvärr kommer ju alltid några i kläm oavsett utformning.
Citera
2023-01-12, 17:21
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Trodde faktiskt att skattemyndigheten redan kollade köp och säljsidor. En del har ju blivit av med bidrag av varierande slag då dom regelbundet sålt prylar på bl.a Tradera.
Sedan varför gränsen är satt just som den är kanske en medelberäkning efter att man noga studerat ruljansen på dessa sajter.
Tyvärr kommer ju alltid några i kläm oavsett utformning.
Gränsen är satt enligt EU s direktiv som ej tar hänsyn till enskilda länders lagstifning och skatteregler.
Sverige är alltid först med att omfamna och implementera alla utav EU:s direktiv oavsett om dem clashar med Sveriges lagar och regelverk eller inte.
Citera
2023-01-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Det räcker ju med att man säljer en bil på blocket för att passera 2000 euro. Så det blir en massa anmälningar. Man kommer nog inte att göra det rutinmässigt men säkerliggen kolla vissa samt stickprov.

Svårt att undvika när allt blir mer och mer elektroniskt. Det blir bara så här.

På blocket är det ju dock bara att skriva att vara förblev osåld om det inte skedde via blocket paket7betalning.

Det är bara via Blockets betallösningar de rapporterar. Sker betalning utanför deras betalningslösning är det lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in