2023-01-13, 12:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
"And he knew her not till she had brought forth her firstborn son: and he called his name Jesus." (Matteus 1: 25. King James Version)
"καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν αὐτὴν ἕως οὗ ἔτεκεν υἱόν· καὶ ἐκάλεσεν τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν"

översätts av Google till

"and she did not conceive until she bore a son, and he called his name Jesus"

Det går alltid att leta upp översättningar att dra "slutatser" av. Men som jag ser det finns ingen rimlig källa till uppgifterna i Matteus kap 1, utan det handlar nog om ett religiöst falsarium.
Citera
2023-01-13, 14:08
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
"καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν αὐτὴν ἕως οὗ ἔτεκεν υἱόν· καὶ ἐκάλεσεν τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν"

översätts av Google till

"and she did not conceive until she bore a son, and he called his name Jesus"

Det går alltid att leta upp översättningar att dra "slutatser" av. Men som jag ser det finns ingen rimlig källa till uppgifterna i Matteus kap 1, utan det handlar nog om ett religiöst falsarium.
Jag har också kollat på den mellanradiga. Det beror lite på vilka handskrifter översättningen grundar sig på, det vill säga: vilka handskrifter går längst tillbaka i tiden... Det finns en viss variation i åldern mellan handskrifterna. Ska försöka luska ut lite mer om detta... Vet inte vilken översättning du använder men jag ser att Lukas 2: 7 säger att Jesus var Marias förstfödde, enl. Interlinear Translation.
Senast redigerad av Megalit 2023-01-13 kl. 14:42.
Citera
2023-01-14, 10:09
Medlem
Vi firar ju att Jesus skulle vara född 24-25 december, finns någon Usa präst på Youtube som påstår att han skall vara född 22 september, det grundas på att Johannes döparen skulle vara född runt midsommar och Jesus skall vara 3 månader yngre. Alltså borde Maria ha varit gravid i exact nio månader med den teorin. En annan konstig sak med hur vi firar denna händelse är ju att man tvingades till en nödlösning när man lade honom i en krubba men sedan händer det ingenting på 2 veckor(13 dar ) för han ligger fortfarande kvar där när de vise männen dyker upp. Logiskt sätt är nog de ortodoxa mer trovärdiga när de hävdar att de vise männen dyker upp strax efter födelsen.
Citera
2023-01-14, 10:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goback
Vi firar ju att Jesus skulle vara född 24-25 december, finns någon Usa präst på Youtube som påstår att han skall vara född 22 september, det grundas på att Johannes döparen skulle vara född runt midsommar och Jesus skall vara 3 månader yngre. Alltså borde Maria ha varit gravid i exact nio månader med den teorin. En annan konstig sak med hur vi firar denna händelse är ju att man tvingades till en nödlösning när man lade honom i en krubba men sedan händer det ingenting på 2 veckor(13 dar ) för han ligger fortfarande kvar där när de vise männen dyker upp. Logiskt sätt är nog de ortodoxa mer trovärdiga när de hävdar att de vise männen dyker upp strax efter födelsen.
Beskrivningarna i Matt och Luk om Jesus födsel är tvivelaktiga då det inte finns några rimliga källor till uppgifterna. Antagligen lades de till för att det skulle stämma med de skriftlärdas uppfattning att Messias skulle vara av Davids släkt och vara född i Betlehem. Religiöst fusk!

Jesus förnekade att Messias skulle vara av Davids släkt.
Citera
2026-08-01, 10:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Apostlagärningarna 1:14 är sista gången Maria nämns i Nya Testamentet och då är hon i det översta rummet och ber med apostlarna efter himmelsfärden. Ingen död, ingen begravning, inget avsked.

Epifanios av Salamis lade fram tre möjligheter: hon dog och blev begravd, hon blev martyr, eller så dog hon aldrig alls och han skrev: "Ingen vet hennes slut."

Det finns tydligen en berättartradition att hon dog, blev uppväckt och tagen kroppsligen till himlen...

Jag tror att lärjungarna inte bara lämnade Maria (alla tre) bakom sig utan hela Galiléen och lockades till större metropoler.

Men efter min uppståndelse skall jag före eder gå till Galileen.» — Matteus 26:32

När sabbaten hade gått till ända, i gryningen till första veckodagen, kommo Maria från Magdala och den andra Maria för att se graven. Då blev det en stor jordbävning; ty en Herrens ängel steg ned från himmelen och gick fram och vältrade bort stenen och satte sig på den. Och han var att skåda såsom en ljungeld, och hans kläder voro vita såsom snö. Och väktarna skälvde av förskräckelse för honom och blevo såsom döda. Men ängeln talade och sade till kvinnorna: »Varen I icke förskräckta; jag vet att I söken Jesus, den korsfäste. Han är icke här, ty han är uppstånden, såsom han hade förutsagt. Kommen hit, och sen platsen där han har legat. Och gån så åstad med hast, och sägen till hans lärjungar att han är uppstånden från de döda. Och han skall före eder gå till Galileen; där skolen I få se honom. Jag har nu sagt eder det.» — Matteus 28:1-7

Han svarade och sade: »Jag är icke utsänd till andra än till de förlorade fåren av Israels hus.» — Matteus 15:24
Citera
2026-08-01, 11:03
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Apostlagärningarna 1:14 är sista gången Maria nämns i Nya Testamentet och då är hon i det översta rummet och ber med apostlarna efter himmelsfärden. Ingen död, ingen begravning, inget avsked.

Epifanios av Salamis lade fram tre möjligheter: hon dog och blev begravd, hon blev martyr, eller så dog hon aldrig alls och han skrev: "Ingen vet hennes slut."

Det finns tydligen en berättartradition att hon dog, blev uppväckt och tagen kroppsligen till himlen...

Jag tror att lärjungarna inte bara lämnade Maria (alla tre) bakom sig utan hela Galiléen och lockades till större metropoler.

Men efter min uppståndelse skall jag före eder gå till Galileen.» — Matteus 26:32

När sabbaten hade gått till ända, i gryningen till första veckodagen, kommo Maria från Magdala och den andra Maria för att se graven. Då blev det en stor jordbävning; ty en Herrens ängel steg ned från himmelen och gick fram och vältrade bort stenen och satte sig på den. Och han var att skåda såsom en ljungeld, och hans kläder voro vita såsom snö. Och väktarna skälvde av förskräckelse för honom och blevo såsom döda. Men ängeln talade och sade till kvinnorna: »Varen I icke förskräckta; jag vet att I söken Jesus, den korsfäste. Han är icke här, ty han är uppstånden, såsom han hade förutsagt. Kommen hit, och sen platsen där han har legat. Och gån så åstad med hast, och sägen till hans lärjungar att han är uppstånden från de döda. Och han skall före eder gå till Galileen; där skolen I få se honom. Jag har nu sagt eder det.» — Matteus 28:1-7

Han svarade och sade: »Jag är icke utsänd till andra än till de förlorade fåren av Israels hus.» — Matteus 15:24
Kvinnan och draken i uppenbarelseboken ( jämför 1Mose 3:15) kan vara ett bevis på att hon är där uppe i himmelen.
Eller från Lukas, Han har vänt sin blick till sin ringa tjänarinna från denna stund skall alla släkten prisa mig salig, stora ting låter den mäktige ske med mig, det är en profetia om hennes framtid.
Heliga Birgitta hade uppenbarelser från Maria vid hennes grav där hon sade att hon levde i 15år efter Jesu himmelsfärd och sen (ej bekräftat) låg i graven i 15 dagar innan hon blev borttagen från jorden.
Citera
2026-08-07, 05:22
Medlem
Eurypteridas avatar
Enligt koranen blev hon muslim och levde perfekt liv för en muslimsk kvinna.
Hon kanske hade burka så när hon dog var det ingen som kände igen henne, därav ingen grav?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in