Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Apostlagärningarna 1:14 är sista gången Maria nämns i Nya Testamentet och då är hon i det översta rummet och ber med apostlarna efter himmelsfärden. Ingen död, ingen begravning, inget avsked.
Epifanios av Salamis lade fram tre möjligheter: hon dog och blev begravd, hon blev martyr, eller så dog hon aldrig alls och han skrev: "Ingen vet hennes slut."
Det finns tydligen en berättartradition att hon dog, blev uppväckt och tagen kroppsligen till himlen...
Jag tror att lärjungarna inte bara lämnade Maria (alla tre) bakom sig utan hela Galiléen och lockades till större metropoler.
Men efter min uppståndelse skall jag före eder gå till Galileen.» — Matteus 26:32
När sabbaten hade gått till ända, i gryningen till första veckodagen, kommo Maria från Magdala och den andra Maria för att se graven. Då blev det en stor jordbävning; ty en Herrens ängel steg ned från himmelen och gick fram och vältrade bort stenen och satte sig på den. Och han var att skåda såsom en ljungeld, och hans kläder voro vita såsom snö. Och väktarna skälvde av förskräckelse för honom och blevo såsom döda. Men ängeln talade och sade till kvinnorna: »Varen I icke förskräckta; jag vet att I söken Jesus, den korsfäste. Han är icke här, ty han är uppstånden, såsom han hade förutsagt. Kommen hit, och sen platsen där han har legat. Och gån så åstad med hast, och sägen till hans lärjungar att han är uppstånden från de döda. Och han skall före eder gå till Galileen; där skolen I få se honom. Jag har nu sagt eder det.» — Matteus 28:1-7
Han svarade och sade: »Jag är icke utsänd till andra än till de förlorade fåren av Israels hus.» — Matteus 15:24
Kvinnan och draken i uppenbarelseboken ( jämför 1Mose 3:15) kan vara ett bevis på att hon är där uppe i himmelen.
Eller från Lukas, Han har vänt sin blick till sin ringa tjänarinna från denna stund skall alla släkten prisa mig salig, stora ting låter den mäktige ske med mig, det är en profetia om hennes framtid.
Heliga Birgitta hade uppenbarelser från Maria vid hennes grav där hon sade att hon levde i 15år efter Jesu himmelsfärd och sen (ej bekräftat) låg i graven i 15 dagar innan hon blev borttagen från jorden.