2023-01-13, 09:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Hej. Jo, jag har också läst någonstans om liknande tankar. Den ursprungliga källan för dessa idéer finns i de apokryfiska skrifterna. Det signifikanta med dessa källor är att de innehåller grova motsägelser till de kanoniska skrifterna. Jag har kollat lite på apokryferna och haft ofta svårt att hålla mig för skratt p.g.a. många faktafel, t.ex. geografiska tokigheter som t.ex. att man kan ta båt när man åker till Nasaret.
Nä, jag för min del håller mig till de kanoniska skrifterna i Bibeln.
Stor del av den Katolska kyrkans dogmer har sin ursprung just i apokryferna.
Desto nyare skrifter desto mer tokigheter förekommer, så är det, men hur förklarar du att Jesus inte var betrodd bland sina bröder?
Citera
2023-01-13, 09:38
Medlem
Jag HOPPAS hon dog lugnt och fridfullt vid hög ålder! Det önskar jag alla.....
Citera
2023-01-13, 09:47
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Desto nyare skrifter desto mer tokigheter förekommer, så är det, men hur förklarar du att Jesus inte var betrodd bland sina bröder?
Hans bröder var inte Jesus efterföljare i början, men dock senare. De trodde i början att han var "galen". :-D Men de tänkte om det hela senare.
Citera
2023-01-13, 10:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hans bröder var inte Jesus efterföljare i början, men dock senare. De trodde i början att han var "galen". :-D Men de tänkte om det hela senare.
Om jag hade haft en storebror som Jesus hade jag trott på honom och vetat att han inte var galen. Allt annat är helt uteslutet. Med en lillebror som börjar undervisa är det inte lika självklart.

Att ingen av hans bröder trodde honom talar sitt tydliga språk och det ska ha funnits en tradition att gifta bort havande unga kvinnor med respekterade änklingar med små barn.

"Den epifanianska synen, som dominerat i den östliga traditionen, är att Jesu bröder var söner till Josef från ett tidigare äktenskap, och alltså inte barn till Maria. Med andra ord var de alla äldre än Jesus."

https://teologiforum.wordpress.com/2009/03/10/vilka-var-jesu-broder-och-systrar/
Citera
2023-01-13, 10:42
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Om jag hade haft en storebror som Jesus hade jag trott på honom och vetat att han inte var galen. Allt annat är helt uteslutet. Med en lillebror som börjar undervisa är det inte lika självklart.

Att ingen av hans bröder trodde honom talar sitt tydliga språk och det ska ha funnits en tradition att gifta bort havande unga kvinnor med respekterade änklingar med små barn.

"Den epifanianska synen, som dominerat i den östliga traditionen, är att Jesu bröder var söner till Josef från ett tidigare äktenskap, och alltså inte barn till Maria. Med andra ord var de alla äldre än Jesus."

https://teologiforum.wordpress.com/2009/03/10/vilka-var-jesu-broder-och-systrar/
Jag fäster ingen särskild vikt varken på "epifanska syner" eller andra traditioner. Men jag håller mig gärna till Guds ord Bibeln. Men jag är lite nyfiken på vad du tänker om det som Matt 24: 25 säger. Några tankar?
Citera
2023-01-13, 10:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag fäster ingen särskild vikt varken på "epifanska syner" eller andra traditioner. Men jag håller mig gärna till Guds ord Bibeln. Men jag är lite nyfiken på vad du tänker om det som Matt 24: 25 säger. Några tankar?
Om du menar Matt 24:25 och framåt så är det fel tråd, men kort, nästa gång någon på jorden ser Jesus så kommer han bland molnen.
Citera
2023-01-13, 10:51
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Om du menar Matt 24:25 och framåt så är det fel tråd, men kort, nästa gång någon på jorden ser Jesus så kommer han bland molnen.
Ja, du har rätt. Jag menade Matteus 1: 24, 25. Ber om ursäkt för förvirringen.
Citera
2023-01-13, 10:52
Medlem
kompjuters avatar
Man måste hitta liket för att fastställa en dödsorsak men med tanke på tiden som har gått blir det omöjligt.
Citera
2023-01-13, 11:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, du har rätt. Jag menade Matteus 1: 24, 25. Ber om ursäkt för förvirringen.
1:23 »Se, jungfrun skall bliva havande och föda en son, och man skall giva honom namnet Emmanuel» (det betyder Gud med oss).
1:24 När Josef hade vaknat upp ur sömnen, gjorde han som Herrens ängel hade befallt honom och tog sin hustru till sig.
1:25 Och han kände henne icke, förrän hon hade fött en son; och honom gav han namnet Jesus.
Det motsäger inte den östliga traditionen från Jesus egna trakter, men jag tror att inledningen på Matteus är en religiös konstruktion, dvs en lögn.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-01-13 kl. 11:08.
Citera
2023-01-13, 11:14
Medlem
Megalits avatar
Citat:
1:23 »Se, jungfrun skall bliva havande och föda en son, och man skall giva honom namnet Emmanuel» (det betyder Gud med oss).
1:24 När Josef hade vaknat upp ur sömnen, gjorde han som Herrens ängel hade befallt honom och tog sin hustru till sig.
1:25 Och han kände henne icke, förrän hon hade fött en son; och honom gav han namnet Jesus.
Det motsäger inte den östliga traditionen från Jesus egna trakter, men jag tror att inledningen på Matteus är en religiös konstruktion, dvs en lögn.
Ja, som du citerar här så låg inte Josef med henne INNAN hon hade fött sin förstfödde.
Alltså var Jesus hennes "FÖRSTFÖDDE" vilket ju antyder att hon fick flera barn senare.
Detta ger vid handen att han låg med henne först EFTER Jesus födelse. Varför skulle inte det sexuella umgänget mellan makarna leda till flera barn? De var ju gifta.
Jo, du sa att inledningen på Matteus är en lögn. Förklara.
Allt väl.
Senast redigerad av Megalit 2023-01-13 kl. 11:17.
Citera
2023-01-13, 11:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, som du citerar här så låg inte Josef med henne INNAN hon hade fött sin förstfödde.
Alltså var Jesus hennes "FÖRSTFÖDDE" vilket ju antyder att hon fick flera barn senare.
Detta ger vid handen att han låg med henne först EFTER Jesus födelse. Varför skulle inte det sexuella umgänget mellan makarna leda till flera barn? De var ju gifta.
Jo, du sa att inledningen inledningen på Matteus är en lögn. Förklara.
Allt väl.
Dina resonemang "haltar": den östliga traditionen är inte apokryfisk och citatet nämner inte någon förstfödd.
Citera
2023-01-13, 12:24
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Dina resonemang "haltar": den östliga traditionen är inte apokryfisk och citatet nämner inte någon förstfödd.
"And he knew her not till she had brought forth her firstborn son: and he called his name Jesus." (Matteus 1: 25. King James Version)
Senast redigerad av Megalit 2023-01-13 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in