2023-01-14, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, läs på om Rumänien. Där hade du en äkta revolution mot en hatad, totalitär, ledare. Jämför det med Ukraina, det är något helt annat. Det skulle inte förvåna mig om USA hjälpte till lite där också, men Rumäniens diktator var inte demokratiskt vald, och det riskerade inte stor konflikt med Ryssland.

Äkta och äkta avgörs nog av segraren som vanligt.
Citera
2023-01-14, 09:54
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Det här med Putins imperialism och Ukrainas frihetssökande är bara lull-lull som är lätt för gemene man att förstå så man kan pumpa in en massa pengar till vilken sida man nu föredrar.
”Så man kan pumpa in en massa pengar”? Har judarna alltså lurat Putin att invadera Ukraina så att man kan ”pumpa in en massa pengar” i Ryssland, som är på god väg att bli en failed state? Varför ”pumpar man” inte in ”en massa pengar” i Nordkorea som redan är en failed state, om nu ”att pumpa in en massa pengar” är judekollektivets mål?

Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
https://www.nytimes.com/2022/04/10/world/middleeast/israel-ukraine-russia-oligarchs.html

Känner vi igen detta? Allt är bara ett delikat spel som vanligt. Att tusentals vanliga ryssar och ukrainare dör är inte av det minsta intresse när man låter jakthunden Putin gå ens ärenden.
Din källa säger inte alls det du påstår. Israel vill inte ta en aktiv roll i konflikten eftersom man är orolig för attacker mot judar i Ryssland och/eller Ukraina - det bor mycket judar i båda länderna.
Citera
2023-01-14, 09:59
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Även det lilla i kriget är ibland mycket.

"Ukrainian doctors remove unexploded grenade from injured soldier’s chest"

Vissa har tur i oturen.

https://edition.cnn.com/2023/01/13/europe/ukraine-russia-grenade-removed-from-soldier-intl-scli/index.html

Imponerande, Ukraina går från klarhet till klarhet.

Ryssarna tror dom är nåt för dom KANSKE fått efterkrigstidens största Pyrrusseger i Soledar (där dom så klart kommer bli bortkörda till slut, som över hela landet).
Citera
2023-01-14, 09:59
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
När man använder omskrivningen ”geopolitiskt spel” på sättet som du gör, så spelar man Putin och det ryska narrativet i händerna. I den mån det handlar om ett ”spel”, är det västländernas strävan att stoppa Putin och den ryska diktaturen i sina ambitioner att bli en ny Hitler. Det finns en bred förståelse bland världens ledare att Putin, om han får fortsätta, inte kommer stoppa med Ukraina. Ett Ryssland som tillåts invadera de länder som tidigare ingick i tsar-riket (det som Putin uttryckt som sitt mål), har potential att orsaka enorm global recession och mycket mänskligt lidande.

Ryssarna talar gärna om ”geopolitikskt spel”, då detta insinuerar att Ryssland bara är en bricka i ett spel som någon annan dikterar (exempelvis försvarsalliansen Nato, som ryssarna gärna skyller allt möjligt på).
Låt oss sluta spela Putins spel och istället tala klarspråk i vad vi menar.

Nu är det väl knappast någon hemlighet att USA lägger sig i andra staters inre angelägenheter för att gynna sina egna intressen. Såväl ekonomiskt som militärt. Att påpeka det är väl knappast att springa Rysslands ärenden.
Vad är du för nån? Det är andra gången du hugger på mig för att jag inte strikt följer din svart/vita doktrin.
Du har en passande avtar, i sagornas värld är man antingen 100% god eller100% ond.
USA själva är ju ofta öppna med att de agerar geopolitiskt.

Jag minns vid nåt tillfälle när Putin och Obama hade suttit i ett toppmöte och en märkbart irriterad Putin gav intervju efteråt.
Han sa ungefär att Obama ser enbart till USA:s intressen och att han respekterar det. Det är hans jobb. Mitt jobb är att se till Rysslands. Nåt sånt sa han.
Hursomhelst, om det är Rysslands intressen som driver honom så har han i så fall gjort en av modern historias mest katastrofala missbedömningar när han invaderade Ukraina. Förutom det lidande han orsakat både för sitt eget och för Ukrainas folk har han kört Rysslands anseende ner i botten och där kommer de att vara inom överskådlig framtid.

Men jag har varit inne på sen första början att han drabbats av diktatorsjukan. Paranoid, avtrubbad och omgiven av ja-sägare. Han hör inte alla dåliga nyheter. Jag hoppas han blir avsatt och avrättad inom kort.
Citera
2023-01-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Gott och blandat från Sälen

Nu är jag hemma i Lund och kan delge er vad jag har fått mig till livs under den bästa Folk och Försvarkonferensen EVER!

1) De som har bäst koll på allt är britterna. Alla andra ligger flera steg efter.

2) Alla respekterar den ryske generalen Surovikin som yrkesman. Han kommer från flygvapnet, vilket innebär att han har en hjärna. I Ryssland går neandertalarna (typ Gerasimov) till arméstaben, medan intelligensen hamnar i flygvapenstaben. Flottan kan vi räkna bort. Surovikin har framställts som en aggressiv mordmaskin ("general Harmaggedon") i media, men i själva verket är han en mycket skicklig defensivspelare. Han vet exakt vad som gäller och vilka objektiva problem Ryssland står inför. Han har dragit tillbaka trupper där det behövs, rätat ut frontlinjer, vilket innebär större närvaro av trupp per kilometer front, dragit upp flera försvarslinjer för att möta eventuella ukrainska offensiver, samlat VDV till en operativ reserv som sätts in där det behövs. VDV skämde ut sig under luftlandsättningsoperationerna i början av kriget, men de är likväl Rysslands bästa soldater och slåss mycket bra om de utnyttjas som infanteri på landbacken. Det bevisade de vid avvärjningsstriderna vid Cherson och nu sätts de in vid Lyman.

3) Wagner har den bästa organisationen i den ryska slagordningen och förtjänar stor respekt anses det allmänt. Organisationen har inte skapats av ryssar (det skulle de aldrig klara), utan av - *drum roll* - britter och sydafrikaner (!) som Prigozjin knutit till sig efter att legosoldatföretaget Executive Outcome lades ned. För närvarande finns det två Wagner. Dels har vi "Nya Wagner" som består av fängelsekunder och allehanda skräp som skickas ut för att reka och upptäcka ukrainska eldställningar - dessa är kanonmat; men dels finns det "Gamla Wagner" som slåss på västerländskt vis och har tränats av "old Africa hands". De är inte att leka med och går in i "skede tre", dvs efter att kanonmaten från "Nya Wagner" avslöjat ukrainska eldställningar genom att skjutas ihjäl; varvid de avslöjade eldställningarna bearbetas med artilleri; vartefter "Gamla Wagner" går in och säkrar terräng.

4) Eftersom staten Ryssland styrs av en auktoritär ledare (Putin) betyder detta att den ryska staten per definition är svag. Detta kan låta som en paradox, men det handlar om att en stat och dess institutioner MÅSTE vara svaga för att ledaren ska vara stark - och tvärt om. De kan inte finnas samtidigt. Konsekvensen är lite som i Hitlertyskland där krigsinsatserna präglades av anarki vad gällde det sammanhållna ledarskapet. Här finns utrymme för separata "krigsherrar" och organisationer att skapa sig makt utan att ledaren har kapacitet att hålla dem i Herrans tukt och förmaning. Detta leder till stora problem vad gäller kraftsamling. Vi ser hur resurser plottras bort och används ineffektivt, samt återkommande exempel på situationer där den vänstra handen inte vet vad den högra gör. I länder där sterna är starka och ledningen lyder under lagen (dvs här i väst) verkar mycket av det som ryssarna gör irrationellt och "self defeating". Dagens läge: det verkar fortfarande inte finnas någon sammanhållen rysk strategi för att vinna detta krig eller att få samtliga statens resurser att dra åt samma håll.

5) Om ryssarna vid början av kriget hade brist på personal, men stora mängder materiel är nu situationen den omvända. I början skickade man fram pansarfordon för att rekognoscera, men utan att kunna ha en skärm av infanteri som utgjorde flankskydd pga personalbrist. Detta innebar att pansar kunde slås ut av mindre grupper av lätt ukrainskt infanteri beväpnade med pansarvärns robotar. Förlusterna av stridsfordon och pansar är nu ett reellt problem för ryssarna, så man måste nu spara på den mekaniserade aspekten av infanteriverksamhet. Man kör nu som på 1800-talet med rytmen linjeinfanteri-artilleri-gardestrupper. Alla som har följt de ryska förlustsiffrorna ser att antalet stupade soldater har sprungit iväg, medan förlusterna av mek har minskat. Detta beror på att man inte längre tycker sig kunna avvara materiel i den omfattning som var möjlig tidigare.

6) Ukrainarna är inga övermänniskor. AFU är mycket bra på försvar, men har mycket svårt att genomföra offensiver. De ryska tillbakadragandena från Kiev i april och Cherson i oktober skedde inte på grund av ukrainsk excellens, utan på grund av rysk svaghet - och båda reträtterna skedde enligt alla konstens regler, med minimala ryska förluster. Ukrainarna kunde INTE utnyttja sitt övertag till att förinta de ryska förbanden. Om det är något som ryska trupper verkligen behärskar så är det att plötsligt försvinna från krigsskådeplatsen hux flux - vilket bl a Torkel Knutsson och Napoleon fick erfara. Enda gången som vi har sett en riktigt lyckad ukrainsk offensiv, så var det i Charkivregionen. Där körde general Syrskyj helt enligt protokollet. På Natomanér hölls förbanden spridda så att ryssarna inte kunde observera dem, och sedan skedde kontinuerliga genombrytningar där det höga tempot förhindrade ryssarna från att etablera en frontlinje (vilket ryssarna måste ha för att föra krig öht). Allt underlättades givetvis av att ryssarna redan hade tunnat ut sina trupper genom att skicka dem till Chersonfronten. Men summa summarum: det vi såg i Charkiv kommer aldrig att kunna upprepas under detta krig. För att hjälpa Ukraina till seger måste västsidan tillföra ytterligare en dimension, nämligen pansar.

7) För att segra måste Ukraina kapa den öst-västliga pulsåder med vilken Ryssland försörjer linjen Luhansk Oblast och Cherson Oblast. Med nuvarande styrkesammansättning kan inte Ukraina genomföra något sådant. Å andra sidan kan inte heller ryssarna genomföra någon offensiv som skulle kunna innebära ett strategiskt avgörande. Om inte fronten ska låsas vid nuvarande läge måste AFU tillföras nya resurser. Det handlar därvidlag om stridsvagnar och pansarfordon. Pansarets roll är inte på något sätt överspelad. Skälet till att det gick så illa för Armenien i det senaste Nagorno Karabachkriget och för Ryssland under rushen mot Kiev berodde på att man inte hade en bubbla av lateralt flankskydd i form av kombon mekaniserat/lätt infanteri och organiskt luftvärn, samt att man inte opererade i tillräckligt stora formationer. Idealet hade vari på divisionsnivå, men brigader duger. Ukraina slåss enligt Natodoktrin på brigadnivå (USA håller just nu på att gå över till en organisationsstruktur som vilar på divisionerna), medan ryssarna fortfarande ser bataljonen som den primära enheten - även om man under det sista halvåret har börjat slå ihop bataljonerna till större "stridsgrupper". Vad väst nu gör (under stort krumbuktande) är att försöka leverera så pass mycket stridsfordon och pansar som det är politiskt, ekonomiskt och fysiskt möjligt, så att en större offensiv ska kunna genomföras från ukrainskt håll någon gång i vår. För att kunna genomföra en offensiv genom Zaporizjzja Oblast och klippa landbryggan till Kiev behövs minst två armékårer, vilket skulle betyda fyra divisioner, vilket skulle innebära 12 brigader. Härvidlag skulle man då behöva fyra pansarbrigader, fyra mekaniserade och fyra lätta brigader, vilket skulle innebära något i storleksordningen 700 stridsvagnar och 1000 stridsfordon för manöverförbanden. Ukraina besitter för närvarande ca 700 stridsvagnar. Om det kan komma ett par hundra Leo och några dussin Challenger, så kan nog detta leda till framgång för de våra.

8) Vi kan utgå från att det har stupat ca 90 000 ryska soldater och ca 30 000 ukrainska under tiden 24 feb till 31 december. Alla siffror som på något sätt avviker dramatiskt från detta är felaktiga.

Det finns mer att säga om den här konferensen och finns det några seriösa frågor så besvarar jag dem gärna.

Tack för ditt inlägg

1 Jag trodde det var USA - Varför britterna?

2 Jag tror bytet beror på intern politik. A Antingen blev Gerasimov mfl rädda att Surovikin började få Putins öra - Då Surovikin berättade sanningen och började samarbeta bättre med Wagner B (Konspiration) Eller vill man sätta Gerasimov där så han får bära hundhuvudet när det går åt helvete.

3 Jag har träffat en av sydafrikanerna. De berättade om deras offensiv in i Angola på den "gamla goda tiden". Det var modern av alla thunderruns på hög speed. Bara pickuper med granatkastare och helikoptrar. Undrar om inte USA lärde sig från den. Man sköt med granatkastarna x km framför sig med granatkastarna och samtidigt full fart framåt. Helikoptrar höll flankerna. Enligt sydafrikanen den snabbaste framryckningen någonsin. ANC militära del och Angola höll på skita på sig

4 Blev det inte bättre under Surovikin?

5 Massan har ofta varit ryssarnas trumfkort, när de inte har något annat.

6 Jag skulle aldrig säga aldrig. Framtiden lämnar jag till Astrologerna. :-)

7 Låter rimligt. Problemet är att ryssarna vet samma sak.

8 Hur har man kommit fram till dessa siffror?

PS Pratade man något om Rysslands satelliter? De sägs ha problem, speciellt på natten.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Då är det klart ifrån Britterna :

Sunak 'agrees to send tanks to Ukraine'
Britain is reportedly set to send tanks to Ukraine.

The prime minister, Rishi Sunak, has agreed to provide four Challenge 2 battle tanks immediately, with eight more to come, The Sun reports.

Citing a Downing Street source, the tabloid says Mr Sunak will inform Ukrainian President Volodymr Zelenskyy on Saturday.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-putin-dealing-with-an-internal-power-struggle-and-now-hes-acted-12541713
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Detta eviga niande. En gång hade det måhända ansetts som varande artigt, men det var då..

Det är rätt simpelt, fria tänkande människor (Vi) mot Neo-Stalinister av alla äckliga sorter (Serber, Ryssar, Tjetjener osv, dvs Ni).

Också otroligt att inga av er obildade Rysstroll vet att Tolkien skrev Sagan om Ringen med det stora onda hotet från Öster till stor del som en analogi mot Stalins Sovjet, så alla Mordor och Orchliknelser är både Precis vad Tolkien menade OCH stämmer på er primitiva barbarer.
Citera
2023-01-14, 10:03
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Äkta och äkta avgörs nog av segraren som vanligt.

Som sagt, läs på och benchmarka mot Ukraina så kommer du förstå vad jag menar. Det var en mer folklig revolution mot en mer auktoritär härskare.
Citera
2023-01-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Imponerande, Ukraina går från klarhet till klarhet.

Ryssarna tror dom är nåt för dom KANSKE fått efterkrigstidens största Pyrrusseger i Soledar (där dom så klart kommer bli bortkörda till slut, som över hela landet).

Jag säger som jag alltid ha sagt. Jag vet inte vem som vinner. Delvis beror det på att jag vet inte hur Ryssland definierar en vinst. MEN skulle jag behöva satsa pengar så skulle jag satsa på Ukraina. Sen vill jag verkligen att Ryssland förlorar. Ryssland är en fara för Sverige, väst och världen.

Alla argument om vem som har rätt eller fel betyder ingenting. Ryssland är en fara för oss alla. Det räcker för mig.
Citera
2023-01-14, 10:07
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Se min första analys av Nuland. USA och EU samarbetade inte. USA var inte delaktig i denna: https://en.wikipedia.org/wiki/Agreement_on_settlement_of_political_crisis_in_Ukr aine

Merkel kallade Nulands beteende "fullständigt oacceptabelt".

Nu går du från 10 år, via skript av 2 min samtal, till två ord. Ska vi säga 2 sekunder?
Sagda i frustration.

Är det din djupsinniga analys, av 10 år, 100 människor och ett antal förhandlingar?
Du har aldrig varit med om att två karriärister, med olika syn på taktik och tid blir oense?
Nuland Fuck EU, handlar inte om hela och alla i eller inom EU. Någon på hög nivå, rent av Merkel själv.
Så Merkels kommentar, har sin bakgrund och är diplomatisk.
Citera
2023-01-14, 10:08
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Det är rätt simpelt, fria tänkande människor (Vi) mot Neo-Stalinister av alla äckliga sorter (Serber, Ryssar, Tjetjener osv, dvs Ni).

Också otroligt att inga av er obildade Rysstroll vet att Tolkien skrev Sagan om Ringen med det stora onda hotet från Öster till stor del som en analogi mot Stalins Sovjet, så alla Mordor och Orchliknelser är både Precis vad Tolkien menade OCH stämmer på er primitiva barbarer.

Varför tror du att vi inte vet det? Och blir det mindre rasistiskt att kalla ryssar för orcher för att Tolkien, den gamle kolonialbögen, skrev det först?
Citera
2023-01-14, 10:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Nu går du från 10 år, via skript av 2 min samtal, till två ord. Ska vi säga 2 sekunder?
Sagda i frustration.

Är det din djupsinniga analys, av 10 år, 100 människor och ett antal förhandlingar?
Du har aldrig varit med om att två karriärister, med olika syn på taktik och tid blir oense?
Nuland Fuck EU, handlar inte om hela och alla i eller inom EU. Någon på hög nivå, rent av Merkel själv.
Så Merkels kommentar, har sin bakgrund och är diplomatisk.

Som sagt, se det första jag skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in