Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
När man använder omskrivningen ”geopolitiskt spel” på sättet som du gör, så spelar man Putin och det ryska narrativet i händerna. I den mån det handlar om ett ”spel”, är det västländernas strävan att stoppa Putin och den ryska diktaturen i sina ambitioner att bli en ny Hitler. Det finns en bred förståelse bland världens ledare att Putin, om han får fortsätta, inte kommer stoppa med Ukraina. Ett Ryssland som tillåts invadera de länder som tidigare ingick i tsar-riket (det som Putin uttryckt som sitt mål), har potential att orsaka enorm global recession och mycket mänskligt lidande.
Ryssarna talar gärna om ”geopolitikskt spel”, då detta insinuerar att Ryssland bara är en bricka i ett spel som någon annan dikterar (exempelvis försvarsalliansen Nato, som ryssarna gärna skyller allt möjligt på).
Låt oss sluta spela Putins spel och istället tala klarspråk i vad vi menar.
Nu är det väl knappast någon hemlighet att USA lägger sig i andra staters inre angelägenheter för att gynna sina egna intressen. Såväl ekonomiskt som militärt. Att påpeka det är väl knappast att springa Rysslands ärenden.
Vad är du för nån? Det är andra gången du hugger på mig för att jag inte strikt följer din svart/vita doktrin.
Du har en passande avtar, i sagornas värld är man antingen 100% god eller100% ond.
USA själva är ju ofta öppna med att de agerar geopolitiskt.
Jag minns vid nåt tillfälle när Putin och Obama hade suttit i ett toppmöte och en märkbart irriterad Putin gav intervju efteråt.
Han sa ungefär att Obama ser enbart till USA:s intressen och att han respekterar det. Det är hans jobb. Mitt jobb är att se till Rysslands. Nåt sånt sa han.
Hursomhelst, om det är Rysslands intressen som driver honom så har han i så fall gjort en av modern historias mest katastrofala missbedömningar när han invaderade Ukraina. Förutom det lidande han orsakat både för sitt eget och för Ukrainas folk har han kört Rysslands anseende ner i botten och där kommer de att vara inom överskådlig framtid.
Men jag har varit inne på sen första början att han drabbats av diktatorsjukan. Paranoid, avtrubbad och omgiven av ja-sägare. Han hör inte alla dåliga nyheter. Jag hoppas han blir avsatt och avrättad inom kort.