Citat:
Kul att du delger dina intryck från din "Folk och Försvarkonferens", det blev nog många ryggdunkar där och inte en enda kritisk röst kan jag tänka mig. Klart att det var den bästa någonsin för det krigas ju i Europa och mot drömmotståndet Ryssland. Så är det numera och det är därför det går åt helvete.Gott och blandat från Sälen
Nu är jag hemma i Lund och kan delge er vad jag har fått mig till livs under den bästa Folk och Försvarkonferensen EVER!
1) De som har bäst koll på allt är britterna. Alla andra ligger flera steg efter.
2) Alla respekterar den ryske generalen Surovikin som yrkesman. Han kommer från flygvapnet, vilket innebär att han har en hjärna. I Ryssland går neandertalarna (typ Gerasimov) till arméstaben, medan intelligensen hamnar i flygvapenstaben. Flottan kan vi räkna bort. Surovikin har framställts som en aggressiv mordmaskin ("general Harmaggedon") i media, men i själva verket är han en mycket skicklig defensivspelare. Han vet exakt vad som gäller och vilka objektiva problem Ryssland står inför. Han har dragit tillbaka trupper där det behövs, rätat ut frontlinjer, vilket innebär större närvaro av trupp per kilometer front, dragit upp flera försvarslinjer för att möta eventuella ukrainska offensiver, samlat VDV till en operativ reserv som sätts in där det behövs. VDV skämde ut sig under luftlandsättningsoperationerna i början av kriget, men de är likväl Rysslands bästa soldater och slåss mycket bra om de utnyttjas som infanteri på landbacken. Det bevisade de vid avvärjningsstriderna vid Cherson och nu sätts de in vid Lyman.
3) Wagner har den bästa organisationen i den ryska slagordningen och förtjänar stor respekt anses det allmänt. Organisationen har inte skapats av ryssar (det skulle de aldrig klara), utan av - *drum roll* - britter och sydafrikaner (!) som Prigozjin knutit till sig efter att legosoldatföretaget Executive Outcome lades ned. För närvarande finns det två Wagner. Dels har vi "Nya Wagner" som består av fängelsekunder och allehanda skräp som skickas ut för att reka och upptäcka ukrainska eldställningar - dessa är kanonmat; men dels finns det "Gamla Wagner" som slåss på västerländskt vis och har tränats av "old Africa hands". De är inte att leka med och går in i "skede tre", dvs efter att kanonmaten från "Nya Wagner" avslöjat ukrainska eldställningar genom att skjutas ihjäl; varvid de avslöjade eldställningarna bearbetas med artilleri; vartefter "Gamla Wagner" går in och säkrar terräng.
...
8) Vi kan utgå från att det har stupat ca 90 000 ryska soldater och ca 30 000 ukrainska under tiden 24 feb till 31 december. Alla siffror som på något sätt avviker dramatiskt från detta är felaktiga.
Det finns mer att säga om den här konferensen och finns det några seriösa frågor så besvarar jag dem gärna.
Nu är jag hemma i Lund och kan delge er vad jag har fått mig till livs under den bästa Folk och Försvarkonferensen EVER!
1) De som har bäst koll på allt är britterna. Alla andra ligger flera steg efter.
2) Alla respekterar den ryske generalen Surovikin som yrkesman. Han kommer från flygvapnet, vilket innebär att han har en hjärna. I Ryssland går neandertalarna (typ Gerasimov) till arméstaben, medan intelligensen hamnar i flygvapenstaben. Flottan kan vi räkna bort. Surovikin har framställts som en aggressiv mordmaskin ("general Harmaggedon") i media, men i själva verket är han en mycket skicklig defensivspelare. Han vet exakt vad som gäller och vilka objektiva problem Ryssland står inför. Han har dragit tillbaka trupper där det behövs, rätat ut frontlinjer, vilket innebär större närvaro av trupp per kilometer front, dragit upp flera försvarslinjer för att möta eventuella ukrainska offensiver, samlat VDV till en operativ reserv som sätts in där det behövs. VDV skämde ut sig under luftlandsättningsoperationerna i början av kriget, men de är likväl Rysslands bästa soldater och slåss mycket bra om de utnyttjas som infanteri på landbacken. Det bevisade de vid avvärjningsstriderna vid Cherson och nu sätts de in vid Lyman.
3) Wagner har den bästa organisationen i den ryska slagordningen och förtjänar stor respekt anses det allmänt. Organisationen har inte skapats av ryssar (det skulle de aldrig klara), utan av - *drum roll* - britter och sydafrikaner (!) som Prigozjin knutit till sig efter att legosoldatföretaget Executive Outcome lades ned. För närvarande finns det två Wagner. Dels har vi "Nya Wagner" som består av fängelsekunder och allehanda skräp som skickas ut för att reka och upptäcka ukrainska eldställningar - dessa är kanonmat; men dels finns det "Gamla Wagner" som slåss på västerländskt vis och har tränats av "old Africa hands". De är inte att leka med och går in i "skede tre", dvs efter att kanonmaten från "Nya Wagner" avslöjat ukrainska eldställningar genom att skjutas ihjäl; varvid de avslöjade eldställningarna bearbetas med artilleri; vartefter "Gamla Wagner" går in och säkrar terräng.
...
8) Vi kan utgå från att det har stupat ca 90 000 ryska soldater och ca 30 000 ukrainska under tiden 24 feb till 31 december. Alla siffror som på något sätt avviker dramatiskt från detta är felaktiga.
Det finns mer att säga om den här konferensen och finns det några seriösa frågor så besvarar jag dem gärna.
Har du under konflikten i Ukraina läst utalanderna ifrån Brittiska försvarstaben? Inte många rätt utan de gånger dom får rätt råkar dom spotta ut sig självklarheter. Brittisk underättelsetjänst är lika fördummad som USA:s och det är Kina och Israel som ledar den ligan idag.
Trevligt att gänget ger lite respekt för Surovikin och Wagner. Ok, Wagner är i grunden brittiskt påstår dom och jag antar att Surovikin då är född i Sydafrika och bara väntar på att "aktiveras".
Det är många som missuppfattat orsakerna till ny ledningsstruktur i denna "SMO" i Ukraina. Men varför inte hålla med då dumskallarna begår misstag.
Man kan undra varför man ska räkna bort den ryska flottan med alla ubåtar och fartyg nu utrustade med hypersoniska missiler men varför inte enligt ovan resonemang hålla med igen. Man blir faktisk mörkrädd då man inser att vi styrs av idioter.
Det är lite rätt och fel där i din text baserad på ditt möte med hjärntrusten. Har Ryssland brist på stridsvagnar? Man använder dom inte lika flitigt för dom måste uppgraderas till dagens hot vilket dom fick uppleva utanför Kiev förra året (sant där). Uppgraderingen är gjord och nya har tillverkats och levererats. Detsamma gäller flygresurser och ryssarna har varit sparsamma för i dagens moderna slagfält måste man först slå ut luftvärn och det har man gjort eftersom Ukraina nu tigger mer. Man använder här missiler och drönare i massor då fabrikerna trappar upp tempot så vi kan glömma att lagren tar slut.
Måste ryssarna etablera en frontlinje för att överhuvudtaget föra krig? Ska ryssarna göra som USA och ta några storstäder medans fiendersoldater kan växla om till terrorister eller bara gömma sig tills man tröttnat? Det är väl självklart att man måste ha en frontlinje för att bekämpa hela fiendearmén (gärna nära hem för försörjningslinjer). Något USA aldrig har gjort i historien utan närmast kom man i andra världskriget då ryssarna redan gjort grovjobbet med tyska nazister på östfronten. Det är så USA och britter krigar, bara mot svagare motstånd och då kan man vara rörlig hur mycket man vill.
Ryssland nöter ut den Ukrainska armén där dom vill att det ska ske. Nu den andra efter att man slog ut det mesta av stridsvagnar, pansarfordon och flygvapen i den första armén. Sovjetvapnen som gavs från öststaterna till den andra byggda armén är nu slut och man försöker bygga en tredje armé med rena NATO-vapen denna gång, tiggerierna är i full fart för sin ihopfantiserade offensiv till våren.
Väst tvingar unga ukrainska män i döden och man börjar undra varför. Vill man rensa Ukraina ifrån nationalister, nazister och andra råskinn för att förenkla Polens övertagende av västra Ukraina och sen balkanisering av resten eller är det bara ren dumhet och psykopati där man vägrar inse att man förlorar?
Man undrar när man ska ska se verkligheten och inte göra samma misstag om och om igen och förvänta sig ett annat resultat. Nu är det väl kanske för sent att förhandla fram en lösning men jag tycker Ukraina borde försöka innan Ryssland kör igång sin offensiv och massor dör från båda sidor.
Antalet döda ryssar är fantasier och mer än 150 000 ukrainska soldater har troligen dödats under denna konflikt.
Det var mycket i din långa text som skulle behöva bemötas men allt var inte fel och man har redan skrivit samma saker flera gånger, dessa upprepningar då människor väljer att stoppa huvudet i sanden. Man får tacka ändå för så mycket välskrivet innehåll och sen kännedom om vad den fantastiska Folk och Försvarkonferensen tycker.
(notering, jag blev tyvärr tvungen att korta ner din text då det blev för många tecken att posta)