Citat:
Ursprungligen postat av
Explorer99
Kollar man på ett land som USA som har en längre historia med invandring så presterar vissa invandrar grupper betydligt bättre än andra. Asiater tjänar mer än vita amerikaner nu förtiden. Att koka ner till "invandrare" är korkat, bättre att vara specifik istället. Om det finns problem i t.ex China town i USA så säger man det rakt ut, ni behöver städa upp i eran community, man generaliserar inte till alla invandrare i hela landet, t.ex genom att associera välubildade asiater med somalier. Även om jag skrivit en del arga kommentarer på flashback måste jag ändå säga att Iranier ofta är välutbildade och skötsamma i Sverige, många är läkare osv. Jag har även träffat en del välutbildade och skötsamma kurder. Tror generellt minoriteter från mellanöster är mer vana att anpassa sig till samhället.
Kan alla börja vara mer ärliga med invandringen, vilka grupper det är som stökar och på vilket sätt. Det kommer hjälpa oss att komma fram till lösningar mycket snabbare och lättare.
Det är svårt.
USA är väldigt segregerat, där är område lite efter etnicitet, vilket gör det lätt att komma med olika fakta, statistik et.c
Sen dels använder dom racial-profile, vilket innebär att du klassas in i en ras när du te.x ska till sjukan eller svarar en undersökning.
I EU är det förbjudet och alla invandrare i Sverige är ihopklumpade.