2023-01-14, 01:38
Medlem
Kollar man på ett land som USA som har en längre historia med invandring så presterar vissa invandrar grupper betydligt bättre än andra. Asiater tjänar mer än vita amerikaner nu förtiden. Att koka ner till "invandrare" är korkat, bättre att vara specifik istället. Om det finns problem i t.ex China town i USA så säger man det rakt ut, ni behöver städa upp i eran community, man generaliserar inte till alla invandrare i hela landet, t.ex genom att associera välubildade asiater med somalier. Även om jag skrivit en del arga kommentarer på flashback måste jag ändå säga att Iranier ofta är välutbildade och skötsamma i Sverige, många är läkare osv. Jag har även träffat en del välutbildade och skötsamma kurder. Tror generellt minoriteter från mellanöster är mer vana att anpassa sig till samhället.

Kan alla börja vara mer ärliga med invandringen, vilka grupper det är som stökar och på vilket sätt. Det kommer hjälpa oss att komma fram till lösningar mycket snabbare och lättare.
Citera
2023-01-14, 01:48
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Explorer99
Kollar man på ett land som USA som har en längre historia med invandring så presterar vissa invandrar grupper betydligt bättre än andra. Asiater tjänar mer än vita amerikaner nu förtiden. Att koka ner till "invandrare" är korkat, bättre att vara specifik istället. Om det finns problem i t.ex China town i USA så säger man det rakt ut, ni behöver städa upp i eran community, man generaliserar inte till alla invandrare i hela landet, t.ex genom att associera välubildade asiater med somalier. Även om jag skrivit en del arga kommentarer på flashback måste jag ändå säga att Iranier ofta är välutbildade och skötsamma i Sverige, många är läkare osv. Jag har även träffat en del välutbildade och skötsamma kurder. Tror generellt minoriteter från mellanöster är mer vana att anpassa sig till samhället.

Kan alla börja vara mer ärliga med invandringen, vilka grupper det är som stökar och på vilket sätt. Det kommer hjälpa oss att komma fram till lösningar mycket snabbare och lättare.
Jag håller med om att Iranier har visat sig vara väldigt motiverade till att jobba och bidrar verkligen mycket till Sverige. Kolla bara inom tandvården, det är otroligt många iranier som är tandläkare i Sverige.
Senast redigerad av Starlink 2023-01-14 kl. 02:43.
Citera
2023-01-14, 01:55
Medlem
a-mortals avatar
Vad menar ni att man gör istället, går ner på individnivå?
Själv brukar jag inte debattera så det kanske inte ska komma från mig.

Edit: Jag menar, att generalisera på nationellt ursprung är ju inte heller rättvist.
Senast redigerad av a-mortal 2023-01-14 kl. 01:57.
Citera
2023-01-14, 01:59
Medlem
Starlinks avatar
Det gick inte så bra för Magdalena Andersson när hon använde ordet ”Somalitown” under valrörelsen.
Citat:
Lokalpolitikern Saida Hussein Moge hoppade av Socialdemokraterna efter statsministerns uttalande om ”Somalitown”.
Ikväll konfronterade hon Magdalena Andersson i SVT:s partiledarduell.
– Det var liksom inte planerat att säga just Somalitown, svarade Andersson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGRbK2/magdalena-andersson-pressades-om-somalitown-inte-planerat
Senast redigerad av Starlink 2023-01-14 kl. 02:44.
Citera
2023-01-14, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Vad menar ni att man gör istället, går ner på individnivå?
Själv brukar jag inte debattera så det kanske inte ska komma från mig.

Edit: Jag menar, att generalisera på nationellt ursprung är ju inte heller rättvist.

Att våga vara mer öppna med statistik. Kultur spelar roll och att låtsats som nationellt ursprung inte har någon påverkan blir löjligt. Sen betyder inte det att dom personerna är födda till att agera på ett visst sätt eller att dom inte kan ändra sig. Är man uppväxt i ett land fullt av misär och krig som Somalia och sen kommer till Sverige där dom får budskapet att bara vara sig själv och om dom begår något fel är det på grund av socioekonomiska faktorer samt systematisk rasism blir det bara fel.
Citera
2023-01-14, 02:24
Medlem
Stormkappas avatar
Det spelar ärligt ingen roll om dom ”sköter sig”, jag vill inte att vita på sikt byts ut och blir ännu en minoritet bland massa olika invandrargrupper som ska försöka bygga sitt egna ”somalitown” osv med svenska skattepengar eller se deras födseltal dominera demografin, oavsett om dom inte är skötsamma nog att inte kniva nån eller kalla mina systrar för hora. I slutändan kommer isåfall brunt folk dominera Sverige och judisk media och judiska hollywood kommer att manipulera och pusha alla mot oss vita och då blir det jävligt farligt om vi är en minoritet och inte har något annat land
Citera
2023-01-14, 02:30
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Att våga vara mer öppna med statistik. Kultur spelar roll och att låtsats som nationellt ursprung inte har någon påverkan blir löjligt. Sen betyder inte det att dom personerna är födda till att agera på ett visst sätt eller att dom inte kan ändra sig. Är man uppväxt i ett land fullt av misär och krig som Somalia och sen kommer till Sverige där dom får budskapet att bara vara sig själv och om dom begår något fel är det på grund av socioekonomiska faktorer samt systematisk rasism blir det bara fel.
Det är inte deras fel att de kommer från Somalia. Att det finns somalier som jobbar visar ju på att vissa inte bör generaliseras med de andra som inte arbetar. Sedan vet jag ju inte vad de har för anledning att inte jobba, de kanske klarar sig 4 st på en lön.
Citera
2023-01-14, 02:45
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormkappa
Det spelar ärligt ingen roll om dom ”sköter sig”, jag vill inte att vita på sikt byts ut och blir ännu en minoritet bland massa olika invandrargrupper som ska försöka bygga sitt egna ”somalitown” osv med svenska skattepengar eller se deras födseltal dominera demografin, oavsett om dom inte är skötsamma nog att inte kniva nån eller kalla mina systrar för hora. I slutändan kommer isåfall brunt folk dominera Sverige och judisk media och judiska hollywood kommer att manipulera och pusha alla mot oss vita och då blir det jävligt farligt om vi är en minoritet och inte har något annat land
Jag tycker det där är ett bättre argument. Vårt folk ska inte spädas ut tills det inte finns någon svensk kvar. Det betyder dock att man bör generaliserar alla invandrare, vi och dem.
Citera
2023-01-14, 07:28
Medlem
Citat:

Det är svårt.
USA är väldigt segregerat, där är område lite efter etnicitet, vilket gör det lätt att komma med olika fakta, statistik et.c
Sen dels använder dom racial-profile, vilket innebär att du klassas in i en ras när du te.x ska till sjukan eller svarar en undersökning.
I EU är det förbjudet och alla invandrare i Sverige är ihopklumpade.
Citera
2023-01-14, 08:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Det tycker jag framgår hela tiden vilka man ratar och hatar och vilka man lyfter och hyllar. Vars ser du var det inte framkommer och varför tror du att när man menar invandrare som skuter och våldtar eller suger ur Sveriges resurser avser hela världens invandrare och alla i Sverige ?

Hur kan du inte själv filtrerar det i informationen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in