2023-01-13, 21:58
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
NATO-anhängare bryr sig inte om hur många människor som slaktas. Inte om hur många städer som läggs i ruiner. Eftersom man kan skylla allt på ryssarna.
Framkommer nu med befrielsen av Soledar att Ukraina sin tradition och lära trogen har använt civilbefolkningen som mänskliga sköldar.
Citera
2023-01-13, 21:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ukrainas utrikesminister Kuleba meddelar att fem länder har anmält intresse att leverera Leopard MBT till UAF. Sverige??

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1613991258304958464
Citera
2023-01-13, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
Varför invandrar fanatiska islamister till Sverige?
Beror knappast på vår liberala demokrati eller skidåkning. EU och USA erbjuder ekonomiska möjligheter om du är invandrare , Sverige har gödslat medborgarskap på vem som helst.
De flesta länder utanför det rika Väst
(Japan/Australien undantaget) är mycket mer restriktiva mot invandrare.
Lever du i ett land som är koloniserat eller utnyttjat av Väst på ett eller annat sätt har du däremot inga fördelar av det.
Tex Ryssland dit har ca 2,4 miljoner ukrainare flytt till på senare tid. Men annars har de mest haft utbyte av folk med grannländerna. Svårt för tex afrikaner att få stanna annat än för studier Gäller även Östeuropa generellt. Inte många afghaner som vill bo i Serbien eller Polen.
Mellanamerika har hamnat illa bla pga USAs inflytande och därifrån är det nära till mexikanska gränsen och möjligheter till svartjobb i USA som är bättre betalt än hemma.
Många fattiga tänker främst på överlevnad och bryr sig inte om politik .
De flesta flyktingar världen över flyr pga krig och katastrofer till sina grannländer . Lilla Libanon tog emot 2 miljoner syrier och Turkiet har tagit emot några miljoner med. De flesta afghanska flyktingar finns i Pakistan osv.
Om US hotat vänligt sinnad nation? Tja Kuba, Haiti, Grenada, Honduras, Venezuela, Libyen, Irak, Indokina mfl puh blir en lång lista...
De har ju även fördelen av att bara kunna andas att sanktioner kan bli aktuellt osv så rättar regimer in sig i ledet. USA har hittills kunnat dominera världspolitiken men det funkar nog inte lika bra längre.

Men piss-Ryzzland då? Med sin fantastiska ekonomi, blomstrande industri, vänliga kultur och tokinkluderande bögeri - varför ör det absolut ingen som söker sig dit?
Citera
2023-01-13, 22:02
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Klart den skall stängas eftersom att den är under VÅR jurisdiktion! Du tror väl inte att Ryssland kan sitta och spy galla utan att få lite VERKLIGA uppstötningar som svar? Såklart det är vi som avgör kaliningrads vara eller icke vara. Det var självklart långt inna kriget i Ukraina, men nu blir det per automatik något som inte ens behöver diskuteras. Apor skall inre driva stater mitt ibland civiliserade stater
Jag tolkar det som du vill ha utvidgat krig. Vem i slutändan tjänar på det? Hitler skulle spöa ryssarna 1941. Sovjetunionen hade många gånger större befolkning än Tyskland men ryssarna var dåliga krigare med dålig utrustning så det skulle fixa sig. Facit har vi. Efter 4 års krig och 4 miljoner slaktade tyskar så drog ryssarna in i Berlin.

Så civiliserat tycker jag inte alla västeuropeiska stater agerat alltid.
Citera
2023-01-13, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Ja nu har du verkligen visat att du är lika obildad och korkad som kommunisten Putin

https://www.ungeneva.org/en/organizations/convention-cluster-munitions#:~:text=The%20Convention%20on%20Cluster% 20Munitions%20is%20a%20humanita rian%20imperative%2Ddriven,and%20stockpiling%20of% 20cluster%20munitions.

"The Convention on Cluster Munitions is a humanitarian imperative-driven legal instrument which prohibits all use, production, transfer and stockpiling of cluster munitions."

Hur många relevanta länder har skrivit under denna konvention? Inte USA, inte Ryssland och inte Ukraina.

Nu rörde det sig dessutom inte om klusterbomber utan termobariska vapen.
Senast redigerad av Tumidanda 2023-01-13 kl. 22:06.
Citera
2023-01-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Jag tolkar det som du vill ha utvidgat krig. Vem i slutändan tjänar på det? Hitler skulle spöa ryssarna 1941. Sovjetunionen hade många gånger större befolkning än Tyskland men ryssarna var dåliga krigare med dålig utrustning så det skulle fixa sig. Facit har vi efter 4 års krig och 4 miljoner slaktade tyskar så drog ryssarna in i Berlin.

Så civiliserat tycker jag inte alla västeuropeiska stater agerat alltid.

Du tolkar mig som vad? Utvidgat krig?? Nej, nej! Jag vill ju ha fred så varför i helvete ifrågasätter du min vilja samtidigt som du inte förstår att utvidgningen är kommen ur tankar som dina? Du väljer, jag avslutar. Simpelt, så vem vill vad? Vad Tyskarna gjorde nittonhundrafrösihjäl är fullständigt ointressant och dessutom en dålig underbyggnad utav ditt fantasifulla konstaterande gällande vad jag vill eller ej.

Jag vill såklart ha fred ja, så se till att packa ihop dina persedlar innan jag behöver bli aktiv på riktigt. Det är fredsförslag det. Bra för Ukraina och ännu bättre för Ryssland
Citera
2023-01-13, 22:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ukrainas utrikesminister Kuleba meddelar att fem länder har anmält intresse att leverera Leopard MBT till UAF. Sverige??

(min spekulation)

I.o.m att Archer skall vara mera på gång, så misstänker jag att Sverige står över denna gång. När det är sagt, det är fortfarande en vecka till den 20 Jan.., så kanske ett sjätte och sjunde land kommer med. Får se. Får hoppas att flera länder gör väsen av sig.., i pressen..

Ukraina behöver allt de kan få.
Citera
2023-01-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Bucha etc är fejk-news. Vilka är det som "jagar och skjuter kolloboratörer som grisar" osv? Ukraina erkänner det öppet till och med. De tycker ett det är roligt och så vidare. Därför tejpar de människor runt lyktstolpar, drar ner byxorna på dem och pryglar dem inför allmän åskådan. Klippa fingrar och sådant av folk gör de förstås likaså med människor som de torterar i sina fängelsehålor. Fast det anses ju inte vara en fråga om människor utan orcher.

ja, huga vad du kan upprepa dig här. Nästintill imponerande att du själv inte känner att det börjar bli lite väl MYCKET POLLY nu. Här är en fördjupande diskussion om Butcha, så låt oss diskutera det därefter.

https://www.youtube.com/watch?v=vZw35VUBdzo
Citera
2023-01-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Nja det är nog inte bara därför. Och den är inte speciellt billig, priset är fortfarande dyrt med tanke på vad priset har varit förut.

52d fatet?

brent går för 80d.

Citat:
Fast det blev ju precis nya rekord.
jo, blev ju inga sanktioner innan 5december,
så det är nu det börjar.

Citat:
Nej. Det är LNG också.
Ja, gas blir det ingen sanktion på, ännu. men gas är en väldigt liten del av intäkten för ryssland, men endå bra att den nästan halverades 2022 (utan sanktioner ens...)

Citat:
Inte nödvändigtvis.
Russian crude, jo den innehåller mycket svavel.

Citat:
Den är inte så billig faktiskt.
52d fatet är billigt, tillverkningen ligger på 42d (enligt ryssen)

Citat:
Fast det är ju det den transporteras som.
Nej, det behövs inte, det går bra att transportera rysk olja för under 60d fatet (fast inte till eu + några andra länder)

Citat:
Det verkar inte som det
matematik är vad den är.

Citat:
Du kanske har missat att BRICS tänker börja handla i en annan valuta, så 10d eller 50 00000d, det spelar ingen roll.

kul , kan de sälja olja till varandra i guess....

Citat:
Kanonbra affärer för BRICS. Billig olja och ökad import/export.
ja, och för oss. men inte för ryssland....

Citat:
Försök ha ett annat perspektiv, det kanske blir lättare att se då.
fint att du ser det så.

Citat:
Det där med aliens är fortfarande oklart om det existerar eller inte. Sen har vi ju Pentagons propaganda, men den är också oklar.

Jo, det är det endå det mest realistiska perspektivet på problemet. även om de även behöver bygga skepp eller nått åt ryssen , i februari så försvinner ju även de ca 1.2m bpd med petrolum products eu köper av ryssen... kanske får de hitta några länder med mycket bilar och lite soppa.....
Citera
2023-01-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Jag menar bra

hmm. typ som en betydelselös handelspartner bra?
Citera
2023-01-13, 22:12
Medlem
orrecrists avatar
Varför mördar Putin oligarker hej vilt?
Citera
2023-01-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

tvivlar på att sverige skickar några?

finland pratar väl om att skicka ett fåtal?

tyskarna har väl inte bestämt sig ännu?

https://www.youtube.com/watch?v=YLJbYcX5LWk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in