2023-01-13, 20:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde
Klart det är skillnad, Ryssland har inte intagit Soledar. Det har Wagner gjort (om än kanske inte 100% än). Wagner hissar inte Ryska flagan, dom hissar Wagners.

Proghzin ser till att han är i frontlinjen, han har presidentambitioner.

..och vad syns den ryska försvarsmakten om det..?

(de har ju även lite tyngd, speciellt när det är krig)
Citera
2023-01-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nä förstås, men folkmord är inte vad Ryssland ägnar sig åt i Ukraina. Däremot tänkte sig ett flertal länder i väst tolerera folkmord på ryssar i Donbass. Sattes lite käppar i hjulet för det.

Tja jag vet inte. Det finns alltför många rapporter om folk som transporteras bort från de områden som är tagna. Antingen dör eller försvinner de som inte tolererar att Ukraina blir ryskt. Det är folkmord.
Citera
2023-01-13, 20:38
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Börjar känna en doft utav konkurrens mellan de två..

Kan tänka mig att Prigozins Wagner blir lite mera förfördelade när det kommer till bättre utrustning, i.o.m att han lär ha Putins öra. Sådant kan skapa gnisslingar.
Det skvallras ju lite elakt om att krigsherren i Wagner (kan inte lära mig hans namn) är en tronpretendent. Om saker och ting inte går Putins väg kan det bli tvära kast där Wagner helt plötsligt tar makten i Kreml.

På många sätt respekterar jag Wagner mer då de står för vad de är medan Putin försöker hålla någon civiliserad fernissa när han egentligen beter sig som en simpel och paranoid gangster.
Citera
2023-01-13, 20:39
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det pågår fortfarande strider i Soledar men det mesta tyder på att Ryssland ockuperar ruinhögen.

Det är förmätet av mig att kritisera hur Ukraina försvarade staden.

Men jag har gjort den iakttagelsen att det inte blir riktigt bra när ukrainska styrkor sitter som sitting ducks och väntar på attacker.

När ryska bögstyrkor laddar upp anser jag att man måste störa denna uppladdning mer. Man måste alltså bedriva en rörligare krigföring enligt israelisk modell. Överkommandot borde vara judiskt....ja jag skämtar men ni förstår nog vad jag menar.

Angripa med Himars räcker ju inte alls och flygstyrkorna är för små och svaga. Man måste utbilda "sturmabtailungen" i mycket större utsträckning och slå dom orörliga bögryssarna med fler attacker. Attackera mera, våga och vinn!

Det är ju enkelt för dig att flyga ner till Kiev och ansluta dig till de stridande förbanden. ukraina behöver all manskap de kan få. Dessutom vore det skönt för oss i tråden om du försvann. Finns gott om andra fanatiska ukrainagalningar som kan fylla din plats.
Citera
2023-01-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..och vad syns den ryska försvarsmakten om det..?

(de har ju även lite tyngd, speciellt när det är krig)
Den Ryska försvarsmakten med Shoigu i spetsen har haft hjärtinfakt (på riktigt, han försvann ju ett tag).
Man har bytt ut ansvarig för fronten nu ett flertal gånger, nu senast till Gerasimov, en riktig rövslickare.

Tror Putin förväntar sig resultat.
Citera
2023-01-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Moget svar.

Du skriver grövre artilleri din jävla sopa. Är det grövre artilleri så finns det inga hela kroppar kvar.

Du kan fan ingenting om detta men du verkar på något plan tro det.

Är kropparna intakta så pratar vi lätta granatkastare, drönare och finkalibrig eld precis som jag skrev förut.

När fan ska du fatta det?!?!?!?!

Det är du som inte verkar kunna så mycket. Vadå "lätta granatkastare" t.ex.? Jag har inte sett en enda bild där lätt granatkastare används på någon av sidorna. Det är nästan alltid 12 cm och någon enstaka gång 8 cm (82 eller 81mm) jag har sett. Du är även en ohederlig debattör som medvetet låtsas missförstå och fokuserar på bisaker i syfte att leda diskussionen på villospår. Ett klassiskt troll med andra ord. Du har förmodligen inte ens gjort lumpen. Ukraina har visserligen några 203mm "Pion" men generellt inget grövre eldrörsartilleri än 155mm och det förvandlar liksom inte allt inom en fotbollsplan till köttfärs.. Det går inte att se på bilden om alla är "intakta".

Hade en motsvarande bild med döda ukrainare lagts upp så hade ni ju dessutom hävdat hela vägen in i kaklet att det var fejk och photoshop för hela slanten. Äktheten för någon av dessa bilder är inte verifierad på något oberoende sätt. De kan nog vara äkta, men jag vet ju hur ni ljuger och håller på och förnekar uppenbart äkta bilder och filmer åt andra hållet.

Det är väl ingen mening med att tjafsa med troll så jag får väl helt enkelt börja lägga upp alla de hundratals bilder och filmer som de flesta verkar ha missat och inte tror existerar.
Senast redigerad av Tumidanda 2023-01-13 kl. 20:44.
Citera
2023-01-13, 20:42
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Viktigt att påpeka ja! INGA nationella styrkor beordrades ut för att slå ner Maidan nej. DÄREMOT så beordrade Yanukovych sina närmsta illaterala styrkor att slå ner "motståndet". Detta misslyckades utav olika anledningar och resulterade i det som de flesta idag hänvisar till 50 innebrända "ryssar" osv osv. INGEN annan beordrade någonting, och under tiden Yanukovych beordrade detta så flydde han hals över huvud med en enorm mängd penningar utav ukrainas statskassa. Man kan ju undra varför han plötsligt kände sig tvungen till detta?

Här har experter diskuterat varför: https://carnegiemoscow.org/commentary/59172
Citera
2023-01-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Härligt, lite nappe värmer bra för en frusen själ och novitjok kittlar dödsskönt i fillingarna! Fosfor som lyser upp i den mörka vinternatten. Ryssland är fredsängelen som har kommit till Ukraina. Du är en upplyst och vis man Tumidanda, eller vad kallas det för: gopnik eller vatnik?

Som svensk som inte kan ryska så är jag inte så insatt i "gopnik och vatnik".
Citera
2023-01-13, 20:43
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Tydligen inte. Fast det beror på vem man frågar. En sida har rätt och en sida har fel. Vi som lever i verkligheten vi vet vem som har fel, men vi måste stå ut med dom som har fel ett tag till, tills allt det här har lagt sig, och då kommer det förhoppningsvis komma fram något. Ni hade fel om Covid-19 vaccinen, så sannolikheten att ni har fel om kriget i Ukraina är ganska hög. Det är tyvärr inte så skarpa människor man har att göra med. Det kan man nog tyvärr lugnt säga. Det är många som känner sig ensamma i livet och behöver bara lite kärlek. Fast Ukraina började ändå någonstans med Donbass. Jag påstår ingenting, det är oklart.

Covid-19 vaccinen är OFF topic i tråden. Jag kan inte tvinga du att ha rätt så du får leve med din tro ett tag till så inser du vad jag menar. Du påstår att oklart att rySSland invaderade Ukraina . Sen hjälper det inte att du försöker spalta upp dina svar bara för att flytta fokus på annat.
Citera
2023-01-13, 20:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Tyska skvallertidningen Bild sprider ett rykte ikväll om att tyska försvarsministern Lambrecht ska avgå. Toppmöte nästa vecka så detta är ju en riktig smällkaramell om det stämmer.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1613984526346162184
Citera
2023-01-13, 20:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tja jag vet inte. Det finns alltför många rapporter om folk som transporteras bort från de områden som är tagna. Antingen dör eller försvinner de som inte tolererar att Ukraina blir ryskt. Det är folkmord.

Nej, det är inte folkmord. Det är inte folkmord heller med tvångsadoptioner av dysfunktionella barn, det är en god handling. Punkt. Det är dags för den patetiska Kievregimen att kasta in handduken. Soledar har fallit och det är bara en tidsfråga till ort efter ort går samma väg.
Citera
2023-01-13, 20:45
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det pågår fortfarande strider i Soledar men det mesta tyder på att Ryssland ockuperar ruinhögen.

Det är förmätet av mig att kritisera hur Ukraina försvarade staden.

Men jag har gjort den iakttagelsen att det inte blir riktigt bra när ukrainska styrkor sitter som sitting ducks och väntar på attacker.

När ryska bögstyrkor laddar upp anser jag att man måste störa denna uppladdning mer. Man måste alltså bedriva en rörligare krigföring enligt israelisk modell. Överkommandot borde vara judiskt....ja jag skämtar men ni förstår nog vad jag menar.

Angripa med Himars räcker ju inte alls och flygstyrkorna är för små och svaga. Man måste utbilda "sturmabtailungen" i mycket större utsträckning och slå dom orörliga bögryssarna med fler attacker. Attackera mera, våga och vinn!

Som jag förstår det har Ukraina väl befästa värn som kan stå emot det mesta.
Wagner använder ett ganska cyniskt sätt att anfalla på. Skicka kanonmat - mobiks och kåkfarare - för att ta första smällen. Sedan kliver mer rutinerade och erfarna veteraner in.

Men det är otroligt svårt att få en uppfattning om hur sådan här krigföring går till.

Som många andra har sagt så måste väst löpa hela linan ut och skicka mer av allt för att Ukraina ska få ett övertag, annars har vi många år av krig framför oss med stillastående linjer som vi har sett nu de senaste månaderna för även ryssarna förbrukar enorma mängder vapen och ammunition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in