2023-01-13, 20:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
Hmm är du på allvar naiv?
USA har efter WW2 varit världens starkaste ekonomi med en oerhört stark militärmakt i synnerhet på de sju haven och i luften.
Denna styrka har avgjort hur de har kunnat utöva makt över andra länder.
Ofta fredligt men även i form av militära hot och interventioner. Sanktioner eller hot om sanktioner har ofta förekommit.
Syftet har ofta varit att undanröja ev hinder för multinationella företag att bedriva affärer som de vill utomlands osv.
Behöver jag verkligen nämna militär diktaturerna i Latinamerika , krigen i Sydostasien, Mellanöstern mfl?
Du själv ser USA som positivt men jag kan lova dig att folken i de utsatta länderna har en annan syn på det hela.
Precis som folk i Baltikum, Polen och Ukraina ser på Ryssland.
USA har även haft Hollywood, all deras musik, snabbmat och livsstil, de vann kulturkriget.
Tja det var egentligen inget kulturkrig, Ryssarna körde med sina marscher på röda torget och kärnvapenhot, vilket vi fann vara o-charmigt som fan.
Föredrog USA.
Citera
2023-01-13, 20:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Soledar är inte bara kriget mellan Ryssland och Ukraina, utan även konflikten mellan Wagner och den reguljära ryska armén.
-

Men de krigar väl inte mot varandra?
Citera
2023-01-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ukrainaboysen?Spöat upp". Du verkar tro att det här är en fotbollsmatch.
Men det är lite som en fotbollsmatch ändå.

Citat:
Det finns inget behov av att ljuga om Soledar.
Det är det jag sitter och säger helatiden. Nu verkar det som att ni lyssnar på mig. Tack.

Citat:
Vi stöttar Ukraina för att vi känner sympati och medlidande med offretoch Rysslands våld och krig väcker vrede och förakt.
Men nu är vi tillbaka på det här igen. Vem var det som gjorde vad och vem sa vad och vem började vad. Det är fortfarande oklart. För oss som lever i verkligheten är det inte oklart, men för en hel del andra människor är det fortfarande väldigt oklart. Typ som att Hunter Biden gjorde affärer med Burisma. Det där är också fortfarande oklart, men någongång lär väl skiten komma fram tycker man. Det borde Palmemordet också göra. Vi vet vilka som mördade palme, och vi vet vilka som startade kriget i Ukraina. Det gör vi, egentligen så gör vi det. Alla.

Citat:
Vanliga mänskliga egenskaper.
Typ som att skrika efter interneringsläger och avrättningar på folk som har andra åsikter?

Citat:
Oavsett om Ryssland förintar Ukraina
Förhoppningsvis inte. Det är därför vi alla tillsammans måste bidra till att det blir fred så snabbt som möjligt.
Citat:
eller vad ni bottenskrap drömmer om så kommer vi nog för alltid att avsky Ryssland.

Vi och vi, några dekadenta jävla gubbjävlar på flashback...

Citat:
Europa vill inte ta i Ryssland med tång.
Fast sen var det ju det där med LNG importerna...

Citat:
Så njut nu av det blodbad som utspelar sig där

Det skulle jag aldrig kunna göra.

Citat:
och gläds åt den här lilla framgången och det är det som är gnistan i ditt patetiska liv.
En framgång är en framgång. Alla borde sträva efter att bli bättre helatiden.

Citat:
Du är fortfarande en råtta
Nej, det är jag inte.

Citat:
även om du trivs med det.
Jag kan inte trivas med det, eftersom att jag inte är en råtta.
Citera
2023-01-13, 20:26
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Nej, de strider om äran att ha intagit Soledar.
-
Citera
2023-01-13, 20:28
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Men nu är vi tillbaka på det här igen. Vem var det som gjorde vad och vem sa vad och vem började vad. Det är fortfarande oklart. För oss som lever i verkligheten är det inte oklart, men för en hel del andra människor är det fortfarande väldigt oklart.

Det är ganska enkelt att förstår att det var rySSland som startade kriget. Den som inte begriper det finns det inget hopp för. rySSland invaderade Ukraina men du sitter och påstår att det är oklart.
Citera
2023-01-13, 20:29
Medlem
Citat:
Det hade ändå varit skönt om alla kunde sluta ljuga helatiden. Men vi lever ju i satans samhälle, så samtidigt förstår man varför det är som det är.
Framförallt när det är så uppenbart. Till exempel att den ryska ledningen hävdar att man redan har slagit ut alla Bradleys… Ryssarna gör sig löjligare och löjligare i sin jakt efter de bästa lögnerna.

De är så korkade att de ljuger så till den milda grad att de gör sig till åtlöje, hela tiden…
Vi i väst vet ju att Bradleys inte ens är levererade till Ukraina
Citera
2023-01-13, 20:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Börjar känna en doft utav konkurrens mellan de två..

Kan tänka mig att Prigozins Wagner blir lite mera förfördelade när det kommer till bättre utrustning, i.o.m att han lär ha Putins öra. Sådant kan skapa gnisslingar.
Citera
2023-01-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det är ganska enkelt att förstår
Tydligen inte.

Citat:
att det var rySSland som startade kriget.
Fast det beror på vem man frågar. En sida har rätt och en sida har fel. Vi som lever i verkligheten vi vet vem som har fel, men vi måste stå ut med dom som har fel ett tag till, tills allt det här har lagt sig, och då kommer det förhoppningsvis komma fram något. Ni hade fel om Covid-19 vaccinen, så sannolikheten att ni har fel om kriget i Ukraina är ganska hög. Det är tyvärr inte så skarpa människor man har att göra med.

Citat:
Den som inte begriper det finns det inget hopp för.
Det kan man nog tyvärr lugnt säga. Det är många som känner sig ensamma i livet och behöver bara lite kärlek.

Citat:
rySSland invaderade Ukraina
Fast Ukraina började ändå någonstans med Donbass.

Citat:
men du sitter och påstår att det är oklart.
Jag påstår ingenting, det är oklart.[/quote]
Citera
2023-01-13, 20:34
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Men det är lite som en fotbollsmatch ändå.

Det är det jag sitter och säger helatiden. Nu verkar det som att ni lyssnar på mig. Tack.

Men nu är vi tillbaka på det här igen. Vem var det som gjorde vad och vem sa vad och vem började vad. Det är fortfarande oklart. För oss som lever i verkligheten är det inte oklart, men för en hel del andra människor är det fortfarande väldigt oklart. Typ som att Hunter Biden gjorde affärer med Burisma. Det där är också fortfarande oklart, men någongång lär väl skiten komma fram tycker man. Det borde Palmemordet också göra. Vi vet vilka som mördade palme, och vi vet vilka som startade kriget i Ukraina. Det gör vi, egentligen så gör vi det. Alla.

Typ som att skrika efter interneringsläger och avrättningar på folk som har andra åsikter?

Förhoppningsvis inte. Det är därför vi alla tillsammans måste bidra till att det blir fred så snabbt som möjligt.

Vi och vi, några dekadenta jävla gubbjävlar på flashback...

Fast sen var det ju det där med LNG importerna...

Det skulle jag aldrig kunna göra.

En framgång är en framgång. Alla borde sträva efter att bli bättre helatiden.

Nej, det är jag inte.

Jag kan inte trivas med det, eftersom att jag inte är en råtta.

Shit vilken ögonsveda och läsa din skit, i synnerhet när du stycker upp det så där.
Du skriver så mycket bullshit att man får huvudvärk och inte vet var man ska börja.
Men några korta reflektioner.

1. Du skriver "ni". Vi är många olika individer med olika uppfattningar och förhoppningar med några saker gemensamt, bl a att vi inte lyssnar på dig utan sorterar in dig i kategorin forumclown.

2 Jo, hela Europa vill inte ta Ryssland med tång. Ryssland har fuckat upp mycket men framförallt sig själva. Ni har nog tagit Nordkoreas plats som det knäppaste landet. Ryssland vill vara respekterat och beundrat. Nu har det blivit precis tvärtom och Rysslands enda vänner är de andra mobbade skurkarna Iran och Nordkorea.

3 Resten är inte värt att kommentera. En svammelcocktail med tvära kast om allt och inget.
Citera
2023-01-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Börjar känna en doft utav konkurrens mellan de två..

Kan tänka mig att Prigozins Wagner blir lite mera förfördelade när det kommer till bättre utrustning, i.o.m att han lär ha Putins öra. Sådant kan skapa gnisslingar.
Klart det är skillnad, Ryssland har inte intagit Soledar. Det har Wagner gjort (om än kanske inte 100% än). Wagner hissar inte Ryska flagan, dom hissar Wagners.

Proghzin ser till att han är i frontlinjen, han har presidentambitioner.
Citera
2023-01-13, 20:35
Medlem
Det pågår fortfarande strider i Soledar men det mesta tyder på att Ryssland ockuperar ruinhögen.

Det är förmätet av mig att kritisera hur Ukraina försvarade staden.

Men jag har gjort den iakttagelsen att det inte blir riktigt bra när ukrainska styrkor sitter som sitting ducks och väntar på attacker.

När ryska bögstyrkor laddar upp anser jag att man måste störa denna uppladdning mer. Man måste alltså bedriva en rörligare krigföring enligt israelisk modell. Överkommandot borde vara judiskt....ja jag skämtar men ni förstår nog vad jag menar.

Angripa med Himars räcker ju inte alls och flygstyrkorna är för små och svaga. Man måste utbilda "sturmabtailungen" i mycket större utsträckning och slå dom orörliga bögryssarna med fler attacker. Attackera mera, våga och vinn!
Citera
2023-01-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Markus Reisner är tillbaka med ännu en väldigt välarbetat genomgång av kriget som det gått hittils. Intressant att lyssna och lära sig av någon som inte tar ställning utan presenterar saker sakligt:

https://www.youtube.com/watch?v=54daqNraMxE&ab_channel=%C3%96sterreichsBun desheer

En sammafattning lyder ungefär:

I början av kriget hade ryssland för lite infanteri i sina BTG. Kombinerat med skicklig indirekt eld ifrån Ukrainarna så kunde dom hålla tillbaka angreppet mot Kiev. Ryssarna hade bland annat förbisett den Ukrainska viljan och förmågan att använda hydrotekniska strukturer för att förbättra naturliga barriärer (t.ex när man svämmade över irpin floden) samt sprängde broar. Det var också viktigt för ukraina att man effektivt lyckades använda sig av små specialicerade enheter för att utföra nålstick på viktiga delar av den ryska konvojen. Ryssland visade bra förmåga att anpassa sig då man gav upp det försöket och lyckades frakta män över 1000km till donbass fronten.

Han nämner hur viktigt det var för Ukraina att med HIMARS slå ut ryska vapendepåer och då främst med ammunition till artelleriet. Ryssarna anpassade sig genom att dela upp dessa i mindre depåer och man bekämpade HIMARS effektivt med PANSTIR varpå USA gav Ukraina AGM88 (antiradar) som i sin tur förstårde PANTSIRS.

I början av kriget hade ukraina och ryssland liknande kapacitet på sitt artelleri men fick snabbt slut på ammuniton. Ryssarna hade också stora förluster men kunde täppa igen det med tillförsel av materiell ifrån Ryssland. Ukraina är och var beroende av stöd ifrån väst för att kunna göra detsamma.

Han nämner att med hjälp av intel ifrån väst, starlink och en mer mission controll baserat system så är ukrainarna med flexibla och mobila i sitt agerande. Ryssarna jobbar mer centraliserat vilket gör att saker tar tid men när dom väl sätter igång kan det gå snabbt och bra, tex reträtten vid Kherson.

Ukrainas övertag i intel ledde tidigt också till att många höga ryska officerer dödades vilket i kombination med saknad på tillräkligt med infanteri skapade problem .

Han nämner att ukraina inte kan vinna kriget (driva ut ryssen) utan västs hjälp, han pekar också på några fel i de brittiska undelserättelse rapporterna där dom ena stunden säger att ryssland attacker mot infrastruktur inte har någon effekt och att deras vapen depåer för detta sinar för att någon månad senare säga att ryssland saturerar ukrainas luftförsvar och därför lyckats slå ut viktig infrastruktur.

Något intressant som man absolut kan känna igen ifrån forumet här är att narrativet att Rysslands arme är inkompetent, korrupt, deras vapen är ineffektiva och oberäknerliga och att dess styrka är oförmågna att anpassa sig är farligt för att det är både fel och uppmuntrar till självgodhet.

Han tror att vi kommer få se ökade attacker på rysk territorium för att sänka ryssland förmåga att attackera därifrån.

Avslutningsvis sammanfattar han det med att det har utvecklats till ett utnötningskrig där Ukraina behöver stöd ifrån Väst för att nå sina mål. Att kriget är som en boxningsmatch där Ukraina vunnit de flesta inledande ronder men att det är många kvar.
Äntligen ett vettigt inlägg i tråden. Du får årets utmärkelse.
Jag lovar dock att ingen sett youtube-videon då den är längre än 27 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in