2023-01-13, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det du menar är att det är Ukrainas eget fel att de blir invaderade.
Om man lyssnar på den som är aggressiv så finns det alltid en "förklaring" till våldet.
Spela inte dum.

Ja på sätt och vis, men huvudansvaret vilar på USA och EU tyvärr, Ukraina blev lurande.
Citera
2023-01-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kan vara "indiscriminate use of force". Beror på situationen.

Du menar som amerikanska "shock and awe" där de bombar sönder hela skiten dag ett?
Citera
2023-01-13, 19:05
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Du menar som amerikanska "shock and awe" där de bombar sönder hela skiten dag ett?

Ja precis! Fast de blir inte dömda i ICC, det är en domstol för olydiga negrer och andra f d lydstater.
Citera
2023-01-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Veet du inte att klusterbomber och termobariska raketer ej får användas där det finns civilbefolkning? Du får nog bilda dig lite vad gäller lagar och regler när det gäller konflikter.

Finns inga såna lagar. Aktsamhet gentemot civila gäller i allmänhet. Vit fosfor, napalm m.m. är inte heller "olagligt" enligt några relevanta konventioner.
Citera
2023-01-13, 19:06
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Håll er till sagan om ringen, verkligheten är inte ett gebit.
Det var en metafor som passar Rysslands krigstaktik väl.
Citera
2023-01-13, 19:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Ja på sätt och vis, men huvudansvaret vilar på USA och EU tyvärr, Ukraina blev lurande.
Jag som trodde att ryssen var inblandad också.
Jag måste ha fattat fel.
Citera
2023-01-13, 19:09
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Ren lögnpropaganda som inte stämmer alls med fakta på marken. Ukraina lär uppnå målen till sommaren eller hösten.
Zalushny har framfört önskemål om att få enorma mängder av MBTs, APCs och artilleri, detta i sådan mängd att det betyder att han/Ukraina behöver en ny armé då den gamla tagit slut. All denna hårdvara finns inte och inte heller finns det utbildade soldater att bemanna allt detta.
Citera
2023-01-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag propagerar inte för Putin.

Sverige kan inte vinna på denna konflikt, det är ren skade-minimering. Vi kan undvika:
- ekonomisk skada genom svag europeisk ekonomi
- ekonomisk skada genom att det är vi som får bygga upp Ukraina igen så småningom
- Minimera risk för kärnvapenkrig. (jag tror som sagt att man kan göra en deal där Putin nöjer sig om man också an få baltstaterna att lugna sig med provokationer. Det är inte så att han står och knackar på där om 5 år).

Därutöver håller vi ju på att skapa en fiende av ett land som inte var vår fiende vid starten av kriget. Det är dock en balansgång; man kan inte vara hur undflyende som helst heller inför Putins idéer.
Skapa en fiende?
Missade du alla hoten om att vi ska underordna oss rysk försvarspolitik och ryska intressen?
Det som fick Sverige och Finland att ansöka om medlemskap i Nato?

Av alla dina någrahundra inlägg i frågan att döma, så är det ju ingen tvekan om att du är Putinvänlig.
Vad har du för bakomliggande syften? Det är ju knappast de du redovisar ovan?

Kriget är långt ifrån det enda som orsakat inflation, långt ifrån.

Att bygga upp Ukraina kan bli en fantastisk möjlighet för vissa ekonomier i Europa då världen förhoppningsvis frigör Rysslands beslagtagna medel. Inte minst i Ukraina.
Därutöver kommer ett eventuellt krigsskadestånd.

Det låter som om du har en agenda som inte korresponderar med vad du skriver ovan, det låter mest som ihåliga undanflykter för dina verkliga syften.
Citera
2023-01-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Endast svenska medborgare har naturligtvis landsplikt när det gäller totalförsvar av Sverige. Misstänkta och subversiva element sätts i förvar.
Så gör man i dom flesta länder.

Fel alla som bor i Sverige har samma plikt(16-70). Det gäller även ryska medborgare. De får till ex gräva gropar i Norrland eller ta hand om äldre.
Citera
2023-01-13, 19:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Skapa en fiende?
Missade du alla hoten om att vi ska underordna oss rysk försvarspolitik och ryska intressen?
Det som fick Sverige och Finland att ansöka om medlemskap i Nato?

Nej, jag missade inte dem. Jag anser att vi komprometterar vår säkerhet genom att sända vapen. Vi borde ha sänt desto mer humanitär hjälp och helt defensiva vapen istället.

Naturligtvis är det möjligt att göra fel. Anta att vi sänt en lönnmördare för att slå ihjäl Putin som svar, som blivit avslöjad. Det hade varit fel, eller hur? Jag hade inte varit helt nöjd med att slåss för Sverige under de premisserna. Jag vete fan vad jag hade gjort faktiskt, har svårt att bestämma mig hur jag ska tänka där.
Citera
2023-01-13, 19:15
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Zalushny har framfört önskemål om att få enorma mängder av MBTs, APCs och artilleri, detta i sådan mängd att det betyder att han/Ukraina behöver en ny armé då den gamla tagit slut. All denna hårdvara finns inte och inte heller finns det utbildade soldater att bemanna allt detta.

Såklart? Desto mer desto bättre, ju fler moderna system desto färre förluster hos Ukraina och lättare att få offensiv kapacitet.

Ukraina har fortfarande kvar en hel del hårdvara, men mest av sovjetisk modell. Det finns utbildade soldater för vissa system, men du har rätt i att det inte finns för moderna platformar från väst. Det kommer att ta tid, därför är det viktigt att det sker så fort som möjligt så personal kan utbildas

Förövrigt passar ditt påstående bättre på Ryssland, de har lidit enorma förluster när det gäller materiel, speciellt pansar. De har produktion men den är långt ifrån tillräcklig, samt rejält begränsade importmöjligheter. De har inte heller möjlighet att utbilda ny personal hos andra länder som Ukraina kan, med det stora antalet döda kommer det bli svårt att bemanna alla system på ett bra sätt
Senast redigerad av 88SON 2023-01-13 kl. 19:18.
Citera
2023-01-13, 19:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC

Jo, men menar du ärligt (med handen på hjärtat) att Ryssland.., efter närmast ett år.., och alla de förluster de har tagit i form utav män och bästa materiel de körde upp med : att de kommer att ha det lättare ?

För som jag ser det, så har Rysslands "A-lag" nog förlorat.., och nu skall "B-laget" göra det som inte "A-laget" klarade av.

(då skall man vara stark i tron, att detta är en lätt match)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in