2023-01-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle det vart en K.O, så skulle Kiev ha fallit inom ett par veckor när kriget körde igång. Så gick det inte.
Ja jo så är det ju. Men då gäller det att man möter Kiev i ringen också.
Citera
2023-01-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Detta var alltså ett försök att beskriva vad som hände, snarare än en moralisk bedömning.

Detta är ju en rätt komplicerad konflikt. Jag tycker i princip alla aktörer har gjort en hel del fel, både moraliskt och taktiskt. Antagligen just för att det är komplicerat. Man kan tycka att det är retligt att den lilla delen seperatister lyckas bli till en majoritet genom våld. Det har jag full förståelse för. Men även andra sidan gjorde grava fel i Kiev.

Det är en av många anledningar att inte bara stirra sig blind på "vem har rätt och vem har fel", men oavsett vem det gynnar försöka hitta en lösning där:
1) Så få som möjligt dör på vägen
2) Där det är så liten krigsrisk som möjligt i framtiden
3) Minimerar risken för storkrig (säkerhetsarkitektur). Notera att detta närmast är ett storkrig redan, det kommer nog vara mer än 10 ggr jugge-krigens storlek innan det är slut, även om det inte ballar ur helt.

Följer man den nomenklartur och propaganda som Kreml sprider kan man få för sig att det är en komplicerad konflikt.
Verkligheten är enkel Kreml använder en Ryssk minoritet för att återskapa ett nytt "Sovjet", tyvärr var väst för flata 2014.
Men för er lättpåverkade är det lätt att gå på Kremls propaganda.
Du har själv påpekat det då du tar Brommels och Landcasters alster som nåt annat.
Citera
2023-01-13, 18:30
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
På vilket sätt är kraftfulla vapen "krigsbrott"?

Veet du inte att klusterbomber och termobariska raketer ej får användas där det finns civilbefolkning? Du får nog bilda dig lite vad gäller lagar och regler när det gäller konflikter.
Citera
2023-01-13, 18:31
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Det har hela tiden varit svårt att förstå Rysslands stridstaktik om man artilleri beskjuter en stad
så hårt att den mest liknar en grushög efteråt , vad är då poängen ?
Om dom vill kunna utropa nån slags seger kunde dom ju lika gärna utropa en seger över en leråker.
Hur många gånger ska vi behöva förklara att poängen är att avmilitarisera Ukraina? Det ryska målet har varit klart från dag ett. Det har upprepats gång på gång i tråden. Vad är det som är svårt att begripa?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller

Då måste man vara i samma viktklass även, vilket man (ryssen) inte var..
Citera
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Det har hela tiden varit svårt att förstå Rysslands stridstaktik om man artilleri beskjuter en stad
så hårt att den mest liknar en grushög efteråt , vad är då poängen ?
Om dom vill kunna utropa nån slags seger kunde dom ju lika gärna utropa en seger över en leråker.
Ja om det hade funnits Ukrainsk trupp på en åker hade de säkert gjort detsamma.

De skiter uppenbarligen om att de skjuter städer till grus, bara de kan avancera några hundra meter.

Putin kräver framgång och det räcker med några hundra kvadratmeter tydligen...
Citera
Medlem
Citat:
Det här kriget har fått mig att tänka en del på det där med att slåss för sitt land. Jag har alltid sett det som självklart att göra det, för att jag tror på våra värderingar (historiskt sett). Men jag har insett att om kriget kommer, så har antagligen vårt lands ledning gjort ett allvarligt fel i sin utrikespolitik, som man kommer vara arg över. Geopolitiken i Europa är idag sådan att vi kan undvika krig, till skillnad från Sovjets dagar då en del kommunister gärna hade störtat Wallenberg och "dekapitalistiserat" oss.

Så att slåss för sitt land är verkligen en fråga om lojalitet. Men lojalitet till vad? Ens folk och nation, eller en idé (t ex demokrati, en fredens röst i världen, etc?). Före detta krig hade jag inte tänkt på detta. Jag väljer dock personligen det sistnämnda, tror jag. Men snart är jag för gammal ändå.
Intressant, med tanke på att du propagerar starkt/väldigt starkt för Putin så infinner sig naturligtvis en misstanke om att du kanske skulle svika och bli en överhoppare.

Vad är ditt syfte med att propagera för Putin och vad är ditt mål? Vad skulle Sverige vinna på att Ryssland får behålla sina ockuperade områden?
Citera
2023-01-13, 18:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det här kriget har fått mig att tänka en del på det där med att slåss för sitt land. Jag har alltid sett det som självklart att göra det, för att jag tror på våra värderingar (historiskt sett). Men jag har insett att om kriget kommer, så har antagligen vårt lands ledning gjort ett allvarligt fel i sin utrikespolitik, som man kommer vara arg över. Geopolitiken i Europa är idag sådan att vi kan undvika krig, till skillnad från Sovjets dagar då en del kommunister gärna hade störtat Wallenberg och "dekapitalistiserat" oss.

Så att slåss för sitt land är verkligen en fråga om lojalitet. Men lojalitet till vad? Ens folk och nation, eller en idé (t ex demokrati, en fredens röst i världen, etc?). Före detta krig hade jag inte tänkt på detta. Jag väljer dock personligen det sistnämnda, tror jag. Men snart är jag för gammal ändå.
Då var vi där igen. Det är offrets fel.
Hade hon bara haft andra kläder på sig...
Fy f_n.
Citera
2023-01-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ukrainas försvarsminister satt i TV häromdagen och förklarade att Ukraina krigar på uppdrag av NATO. Så i detta fall, lojalitet till Bidén och den amerikanska dollarn förstås.

Men ditt klappmongo. Ukraina krigar först och främst för att freda sitt territorium, sina kvinnor och barn och sin självständiga framtid. Man vill ha ut nazist-juden Putin som endast är där för att för att sno åt sig råvaror för att kunna köpa en ny lyxyacht. Ukrainarna har ingen som helst tanke på om det är Biden, Eu, NATO eller jultomten som hjälper dem att freda sig från bög-fascist-juden Putins angrepp.
Citera
2023-01-13, 18:33
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Förklara. Och namnge mellan vilka orter. Gissningar undanbedes.

Frågan är redan besvarad i det aktuella inlägget. Läs noggrannare innan du citerar mig tack.
Citera
2023-01-13, 18:34
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Precis! De blev ju krossade och bortkörda innan de kom fram!

Sjukt kul då på pappret världens näst starkaste krigsmakt fick bögstryk av ett gäng hemvärnare utanför Kiev!
Citera
2023-01-13, 18:34
Medlem
Ryssland har smugit in i Baltikum och saboterad gasledningen mellan Lettland och Litauen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in