2023-01-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Har man plikt att slåss för Ryssland om man är född 2002? Jag har full sympati för de som vägrar. Jag är inte ryss vad jag vet, men man börjar ju nästan undra så många gånger som man blir anropad som ryss.

Hur fan läser du?
OM du är ryss skrev jag...
Och ingen sympati till desertörer som inte hörsammar inkallelseorder i händelse av krig.
Citera
2023-01-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ukrainas försvarsminister satt i TV häromdagen och förklarade att Ukraina krigar på uppdrag av NATO. Så i detta fall, lojalitet till Bidén och den amerikanska dollarn förstås.
Det där hittade då på.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Vilken TV kanal och var kan man hitta ett klipp ?

https://www.youtube.com/watch?v=zYpPCmZNrYw (01:07:10 cirka), som sagt går jag inte i god för översättningen eller var det kommer från, debunka gärna
Citera
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Frågan är redan besvarad i det aktuella inlägget. Läs noggrannare innan du citerar mig tack.
Ok, du vet inte.
Citera
2023-01-13, 18:37
Medlem
Mindbusinesss avatar
Totalt förakt för människoliv.
” Så låt oss se verkligheten ur ett annat perspektiv. Till exempel den som elitsoldaten Taras Berezovets beskriver, citerad av franska Le Monde.
Berezovets berättar hur ryssarna runt saltgruvorna i Soledar, utanför Bachmut, har ändrat taktik. De skickar fram grupper om åtta soldater, beväpnande med kraftiga termobariska raketkastare (Shmel) mot de yttersta förskansningarna. Den första gruppen skjuts ihjäl, men den andra gruppen om åtta soldater plockar upp vapnet och tar med det och ytterligare vapen lite längre fram… och skjuts ihjäl. Men efter fyra sådana vågor kan ryssarna förvandla posteringen till ett termobariskt eldklot och de mer erfarna trupperna kan gå fram efter att köttkvarnen har fått mala. Strategin är ganska immun mot det artilleri som ukrainarna har förlitat sig på hittills.
Och Ryssland har råd att offra ett trettiotal frigivna fängelsekunder från Sibirien för att inta en position. ”
https://www.expressen.se/kronikorer/magnus-falkehed/putins-blodiga-kottkvarn-maler-sonder-ukraina/
Citera
2023-01-13, 18:37
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Jag såg bilderna ifrån Soledar igår. Regimen i Kiev har lurat i dem att de blir torterade med mera ifall de tillfångatas. De var ett fåtal av alla lik som ligger eller låg utspridda över staden.

Mycket olyckligt, men knappast förvånande med den desinformation som satts i system av Ukraina och väst. I rysk fångenskap skulle de ha fått mat och varma filtar. Samt behandling enligt Genevekonventionen. Det handlar om modiga karlar man faktiskt kan respektera, till skillnad från den gåsleverätande marionetten i Kiev.
Citera
2023-01-13, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Ryssland har smugit in i Baltikum och saboterad gasledningen mellan Lettland och Litauen.

Riktigt allvarligt. Oroande.

Såg nyss på nyheterna.
Citera
2023-01-13, 18:41
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Intressant, med tanke på att du propagerar starkt/väldigt starkt för Putin så infinner sig naturligtvis en misstanke om att du kanske skulle svika och bli en överhoppare.

Vad är ditt syfte med att propagera för Putin och vad är ditt mål? Vad skulle Sverige vinna på att Ryssland får behålla sina ockuperade områden?

Jag propagerar inte för Putin.

Sverige kan inte vinna på denna konflikt, det är ren skade-minimering. Vi kan undvika:
- ekonomisk skada genom svag europeisk ekonomi
- ekonomisk skada genom att det är vi som får bygga upp Ukraina igen så småningom
- Minimera risk för kärnvapenkrig. (jag tror som sagt att man kan göra en deal där Putin nöjer sig om man också an få baltstaterna att lugna sig med provokationer. Det är inte så att han står och knackar på där om 5 år).

Därutöver håller vi ju på att skapa en fiende av ett land som inte var vår fiende vid starten av kriget. Det är dock en balansgång; man kan inte vara hur undflyende som helst heller inför Putins idéer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det sista tafatta lögnen presenteras i Expressen idag, dom erkänner på det stora hela att allt varit lögn om hur bra det gått för Ukraina men försöker rädda artikeln med att Ukraina beträttat hur Ryssland lyckats avancera genom att skicka fram 8 soldater som dödas sedan 8 till osv, fan media är otrolig i att ljuga.

https://www.expressen.se/kronikorer/magnus-falkehed/putins-blodiga-kottkvarn-maler-sonder-ukraina/

Ryssland har ett övertag i antalet artilleripjäser. Det har nog haft stor betydelse men vi får se hur detta utvecklas.
Jag uppfattar den ukrainska motståndsviljan som mycket stark.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Nä förstås, men folkmord är inte vad Ryssland ägnar sig åt i Ukraina. Däremot tänkte sig ett flertal länder i väst tolerera folkmord på ryssar i Donbass. Sattes lite käppar i hjulet för det.

Satan vad du ljuger. Kolla upp tidigare inlägg hur många som dödades i Donbass regionen tidigare. Nu tänker du komma med att väst tänkte godkänna folkmord men det är en LÖGN.
Folkmord är ett hitte på från rySSnaZZarna. Men jag förstår att det känns bättre för dig när du får LJUGA.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.ohchr.org%2Fsites%2F default%2Ffiles%2FDocuments%2FCountries%2FUA%2F32n dReportUkraine-en.pdf
https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/
Citera
2023-01-13, 18:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Är du ett mongo?
Moget svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Skrev jag stt det var TOS? Nej, tvärtom så skrev jag ju uttryckligen stt ukrainarna inte har TOS. Det lär nog vara 12 cm grk eller vanligt artilleri 152/155 mm.
Du skriver grövre artilleri din jävla sopa. Är det grövre artilleri så finns det inga hela kroppar kvar.

Du kan fan ingenting om detta men du verkar på något plan tro det.

Är kropparna intakta så pratar vi lätta granatkastare, drönare och finkalibrig eld precis som jag skrev förut.

När fan ska du fatta det?!?!?!?!
Citera
2023-01-13, 18:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Hur många gånger ska vi behöva förklara att poängen är att avmilitarisera Ukraina? Det ryska målet har varit klart från dag ett. Det har upprepats gång på gång i tråden. Vad är det som är svårt att begripa?
Så när de har gjort detta kommer de lämna tillbaka all ockuperad mark antar jag?

Eller är målet att utvidga Ryssland och nazisterna är en (av många) dimridåer som endast ytterst svagsinta kan gå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in