2023-01-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Fast de flesta militärer jag känner/känt förstår faktiskt utmärkt när politiken inte längre fungerar, de är inga hökar.

Det må så vara.
Men politiker sköter politiken. Länder där militär sköter även den brukar inte vara speciellt trevliga länder...
Citera
2023-01-13, 18:16
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Varför tror du staden försvarades med så pass stora ukrainska resurser, som nu till stor del är tillintetgjorda? Staden har en stor strategisk betydelse givetvis. Omkring 70 km försvarslinje upp i rök för Ukraina.
Förklara. Och namnge mellan vilka orter. Gissningar undanbedes.
Citera
2023-01-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
"Den bästa lögnaren är den som tror på sina egna osanningar."
Försvarsviljan i Sverige är mycket varierad. Mindre än häften av vänsterns väljare är villiga att försvara landet vid en konflikt (SD 74%). Så vitt jag vet har ingen vågat att kolla efter skillnader mellan "svenskar" och svenskar i detta fallet, men man kan väl gissa.
...

En liten nyfiken fråga bara. Hur gjordes undersökningen? Vilka var de som svarade? Personer i alla åldrar och livssituationer? Jag tycker inte alls att det är konstigt om mindre än hälften är villiga att försvara landet, om en hel del av dem var pensionärer, småbarns mammor, sjuka osv. Och tex. sjukvårdspersonal, matproducenter, vatten- och elverkspersonal osv. behövs nog mer på sina arbetsplatser än vid fronten. Det är faktiskt ganska naturligt att mindre än hälften är villiga att försvara landet, när de inte är kapabla till det eller skulle vara mer behövda i någon annan uppgift.
Citera
2023-01-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Fast det vettefan.
Nej inte jag heller.

Citat:
Den menlösa matchen har du verkligen något för? Ptjaaaa, det må du ha. Men lite innehåll behövs för att delta...
Fast det är ändå en ganska viktig grej.

Citat:
Vad vi fortfarande kan konstatera, utan att vinkla bort frågan i sak, är de ryska nazisterna.

Där är vi tydligen överens.
Nja men det vettefan. Azov är nog värst ändå när det kommer till sånt där med hitler och nazism.
Senast redigerad av waxkiller 2023-01-13 kl. 18:23.
Citera
2023-01-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det har de varit öppna för hela tiden, under förutsättning förstås att Ukraina går med på att avmilitariseras och gör upp med nazismen.

Slutsatsen är alltså att Ukraina vill ha frd och Putin vill ha krig.
Citera
2023-01-13, 18:20
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Det har de varit öppna för hela tiden, under förutsättning förstås att Ukraina går med på att avmilitariseras och gör upp med nazismen.
Och den retoriken sväljer du med hull och hår?
Citera
2023-01-13, 18:20
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Nä förstås, men folkmord är inte vad Ryssland ägnar sig åt i Ukraina. Däremot tänkte sig ett flertal länder i väst tolerera folkmord på ryssar i Donbass. Sattes lite käppar i hjulet för det.
Ja vad kallar man +100k döda ryZzar på 10 månader, dock har ju fűhrern själv sett till att få dom avlivade
Citera
2023-01-13, 18:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror tyvärr att du har rätt, Soledar är förlorat tillfälligtsvis för Ukraina men jag hoppas det blir en väckarklocka för EU/Nato, Ukraina måste få offensiva vapen av klass nu.

Jag återkommer återigen (beklagar att jag gnäller om det) till datumet 20 Jan.

"Om" Tyskarna ger grönt ljus för Leo2, så kommer det även att ge en ringeffekt till Washington. Bidens jobb blir lättare : "-Hej, EU är intresserat att försvara sin egen kontinent !"

Vilket kommer att öppna för andra paket, som ukrainarna inte har nu..(flyg/helikoptrar). För även om Ukraina har stridigt till sitt yttersta, så kommer det att behövas en hjälpande hand ifrån väst om man skall ha ut ryssen. För detta är ett maraton, och Putin behöver inte ställa upp för omval som i väst.., dvs han kan gladeligen offra en miljon soldater. Slutresultatet är det enda han tänker på.
Citera
2023-01-13, 18:22
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det här kriget har fått mig att tänka en del på det där med att slåss för sitt land. Jag har alltid sett det som självklart att göra det, för att jag tror på våra värderingar (historiskt sett). Men jag har insett att om kriget kommer, så har antagligen vårt lands ledning gjort ett allvarligt fel i sin utrikespolitik, som man kommer vara arg över. Geopolitiken i Europa är idag sådan att vi kan undvika krig, till skillnad från Sovjets dagar då en del kommunister gärna hade störtat Wallenberg och "dekapitalistiserat" oss.

Så att slåss för sitt land är verkligen en fråga om lojalitet. Men lojalitet till vad? Ens folk och nation, eller en idé (t ex demokrati, en fredens röst i världen, etc?). Före detta krig hade jag inte tänkt på detta. Jag väljer dock personligen det sistnämnda, tror jag. Men snart är jag för gammal ändå.
Ukrainas försvarsminister satt i TV häromdagen och förklarade att Ukraina krigar på uppdrag av NATO. Så i detta fall, lojalitet till Bidén och den amerikanska dollarn förstås.
Citera
2023-01-13, 18:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Att slåss för sitt land handlar inte om lojalitet.
Det är en plikt som kommer med din nationalitet.
Men är du ryss så slipper du, då internerar vi dig...

Har man plikt att slåss för Ryssland om man är född 2002? Jag har full sympati för de som vägrar. Jag är inte ryss vad jag vet, men man börjar ju nästan undra så många gånger som man blir anropad som ryss.
Citera
2023-01-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag återkommer återigen (beklagar att jag gnäller om det) till datumet 20 Jan.

"Om" Tyskarna ger grönt ljus för Leo2, så kommer det även att ge en ringeffekt till Washington. Bidens jobb blir lättare : "-Hej, EU är intresserat att försvara sin egen kontinent !"

Vilket kommer att öppna för andra paket, som ukrainarna inte har nu..(flyg/helikoptrar). För även om Ukraina har stridigt till sitt yttersta, så kommer det att behövas en hjälpande hand ifrån väst om man skall ha ut ryssen. För detta är ett maraton, och Putin behöver inte ställa upp för omval som i väst.., dvs han kan gladeligen offra en miljon soldater. Slutresultatet är det enda han tänker på.
Ja det var då ändå ett jävla tjat om det där med 20 januari.
Citera
2023-01-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ukrainian units 'still at the edges of Soledar', soldier says
Ukrainian units remain at the edges of Soledar as it comes under intense attack by Russian forces, a Ukrainian soldier has told US news service CNN.

Paratroopers from 77th and 46th brigades "are still on the western outskirts of Soledar," said Taras Berezovets, a captain in the Ukrainian Special Forces First Brigade. Mr Berezovets added that remaining in Soledar made no military sense, because it was "completely destroyed".

He added: "There is no single building which survived Russian shelling." The soldier added that morale among frontline units remains high.

However, he added that he believed a decision to withdraw would be made in the coming days.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-putin-dealing-with-an-internal-power-struggle-and-now-hes-acted-12541713

Dvs, ukrainarna är i utkanten utav staden, och det går mot sitt slut i denna ronden.

Det har hela tiden varit svårt att förstå Rysslands stridstaktik om man artilleri beskjuter en stad
så hårt att den mest liknar en grushög efteråt , vad är då poängen ?
Om dom vill kunna utropa nån slags seger kunde dom ju lika gärna utropa en seger över en leråker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in