Citat:
Ursprungligen postat av
Pausanias
"Den bästa lögnaren är den som tror på sina egna osanningar."
Försvarsviljan i Sverige är mycket varierad. Mindre än häften av vänsterns väljare är villiga att försvara landet vid en konflikt (SD 74%). Så vitt jag vet har ingen vågat att kolla efter skillnader mellan "svenskar" och svenskar i detta fallet, men man kan väl gissa.
Därför tror jag att dessa utländska troll ägnar dagarna åt att sprida desinformation om kriget. Det passar Putin bra ju mer OK svenskar blir med Rysslands anfallskrig mot Ukraina.
Så vitt jag tror så är trollen antingen rent ryska konton, Wagnergänget ska enligt uppgift ha en hel fabrik med desinformationssoldater, eller Balkan- och mellanösternfolk. För de senare handlar inget om Ukraina utan allt om USA. För dem är USA och NATO samma sak, och om NATO stöder Ukraina då måste Ukraina vara de onda och Ryssland de goda.
Deras logik är inte mer avancerad än så. Det handlar om basala primitiva instinkter likt rädsla för ormar eller spindlar. Om du väntar på logiska eller begripliga svar av dessa individer då får du vänta till dess Greta mister oskulden.
Det här kriget har fått mig att tänka en del på det där med att slåss för sitt land. Jag har alltid sett det som självklart att göra det, för att jag tror på våra värderingar (historiskt sett). Men jag har insett att om kriget kommer, så har antagligen vårt lands ledning gjort ett allvarligt fel i sin utrikespolitik, som man kommer vara arg över. Geopolitiken i Europa är idag sådan att vi kan undvika krig, till skillnad från Sovjets dagar då en del kommunister gärna hade störtat Wallenberg och "dekapitalistiserat" oss.
Så att slåss för sitt land är verkligen en fråga om lojalitet.
Men lojalitet till vad? Ens folk och nation, eller en idé (t ex demokrati, en fredens röst i världen, etc?). Före detta krig hade jag inte tänkt på detta. Jag väljer dock personligen det sistnämnda, tror jag. Men snart är jag för gammal ändå.