2023-01-13, 18:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Personligen tror jag det är mera över i Soledar. Ukrainarna gav allt, och lite till.., men det kommer inte att räcka till denna gång.

Tror tyvärr att du har rätt, Soledar är förlorat tillfälligtsvis för Ukraina men jag hoppas det blir en väckarklocka för EU/Nato, Ukraina måste få offensiva vapen av klass nu.
Citera
2023-01-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det sista tafatta lögnen presenteras i Expressen idag, dom erkänner på det stora hela att allt varit lögn om hur bra det gått för Ukraina men försöker rädda artikeln med att Ukraina beträttat hur Ryssland lyckats avancera genom att skicka fram 8 soldater som dödas sedan 8 till osv, fan media är otrolig i att ljuga.

https://www.expressen.se/kronikorer/magnus-falkehed/putins-blodiga-kottkvarn-maler-sonder-ukraina/

Vilken jävla krönika alltså, han kan sin matematik och är någorlunda vettig men ändå måste slänga in lite Kiev propaganda för att inte bli helt cancelled en dag senare.
Termobariska raketer är ingenting man bär på som infanterist, det avfyras från distans som en vanlig projektil.
Citera
2023-01-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Marionetterna i Kiev vill inte ha fred och inte deras välgörare i väst heller. Därtill har de sett till att göra sig fullkomligt otrovärdiga i allt vad förhandlingar heter. Därför kommer Ryssland att fortsätta då det inte finns något alternativ.

Bara för Ryssland att dra sig tillbaka så blir det fred. Ukraina kommer inte fortsätta kriget med en invasion av Ryssland.
Detta faktum bevisar att Ukrainas ledning vill ha fred men att Putin vill ha krig och död.
Citera
2023-01-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom är inte tillintetgjorda. Youtubern "Reporting from Ukraine" har analyserat ganska väl att en mycket stor del av trupperna retirerade i god ordning, ja ganska god ordning för man har inte kontroll över vägarna utanför Soledar. Men trupperna drogs tillbaka när man såg det fanns en risk för inringning. Kvar blev en styrka på några hundra man inne i staden som tydligen inte kunde evakueras för dom var delvis kringrända.

En del av dessa kämpar tydligen vidare och enligt vissa twittrare sänder Ukraina också in reconaissance förband för att störa ockupationen.

Ukraina lyckades med reträtten men har förluster naturligtvis, liksom Ryssland. Det är viktigt för Ukraina att inte förlora en massa välutbildade soldater. Jag tror man förstärker närmare Bakhmut men vi får se hur det utvecklar sig.

Jag hoppas och ber att Ukrainarna helt enkelt såg sin chans att döda så många ryssar som möjligt genom att dröja kvar ”onödigt länge”. De ukrainska hjältar som själva fick spilla blod för att döda horder av bög-fascister ska äras och belönas av oss andra frihetsälskare.
Tipsa gärna om det finns något swish-konto eller liknande som betalar ut kontanter direkt till hjältarnas familjer. Jag är inte rik men 10 000 kr skänker jag omgående. Kan posta kvittot i den här tråden för att sporra er andra att göra likadant.

Ära åt Ukraina och död åt fascisterna!!!
Citera
2023-01-13, 18:11
Medlem
Reimers avatar
Ukraina kastar inte in handduken än, hänger på repen runt ringen men står fortfarande upp.

Citat:
Battle for Soledar in Donetsk region continues, - General Staff of the Armed Forces of Ukraine

https://liveuamap.com/en/2023/13-january-battle-for-soledar-in-donetsk-region-continues
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nä förstås, men folkmord är inte vad Ryssland ägnar sig åt i Ukraina. Däremot tänkte sig ett flertal länder i väst tolerera folkmord på ryssar i Donbass. Sattes lite käppar i hjulet för det.

Ryssland har folkmördat betydligt fler i Donbas än vad Ukraina har gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
sjukt argument. Lärare och socionomer förväntas vara experter på mobbning.
Ditt argument är lika bra som jag skulle säga: Vafan, vill du skicka vapen till Ukraina för att döda ryssen? Är du militär eller? Typiskt militärer att lösa krig med vapen.

Japp, det ligger i militäryrkets natur att lösa saker med vapen när politiken inte längre fungerar eller om man helt enkelt måste.
Precis som i det här fallet när Ukraina blir överfallet så är vapen det enda man kan ta till...
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
"Den bästa lögnaren är den som tror på sina egna osanningar."
Försvarsviljan i Sverige är mycket varierad. Mindre än häften av vänsterns väljare är villiga att försvara landet vid en konflikt (SD 74%). Så vitt jag vet har ingen vågat att kolla efter skillnader mellan "svenskar" och svenskar i detta fallet, men man kan väl gissa.
Därför tror jag att dessa utländska troll ägnar dagarna åt att sprida desinformation om kriget. Det passar Putin bra ju mer OK svenskar blir med Rysslands anfallskrig mot Ukraina.
Så vitt jag tror så är trollen antingen rent ryska konton, Wagnergänget ska enligt uppgift ha en hel fabrik med desinformationssoldater, eller Balkan- och mellanösternfolk. För de senare handlar inget om Ukraina utan allt om USA. För dem är USA och NATO samma sak, och om NATO stöder Ukraina då måste Ukraina vara de onda och Ryssland de goda.
Deras logik är inte mer avancerad än så. Det handlar om basala primitiva instinkter likt rädsla för ormar eller spindlar. Om du väntar på logiska eller begripliga svar av dessa individer då får du vänta till dess Greta mister oskulden.

Det här kriget har fått mig att tänka en del på det där med att slåss för sitt land. Jag har alltid sett det som självklart att göra det, för att jag tror på våra värderingar (historiskt sett). Men jag har insett att om kriget kommer, så har antagligen vårt lands ledning gjort ett allvarligt fel i sin utrikespolitik, som man kommer vara arg över. Geopolitiken i Europa är idag sådan att vi kan undvika krig, till skillnad från Sovjets dagar då en del kommunister gärna hade störtat Wallenberg och "dekapitalistiserat" oss.

Så att slåss för sitt land är verkligen en fråga om lojalitet. Men lojalitet till vad? Ens folk och nation, eller en idé (t ex demokrati, en fredens röst i världen, etc?). Före detta krig hade jag inte tänkt på detta. Jag väljer dock personligen det sistnämnda, tror jag. Men snart är jag för gammal ändå.
Citera
2023-01-13, 18:13
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
En tragiskt nyhet från RT: en grupp ukrainska soldater har tydligen hoppat från ett femvåningshus i Soledar häromdagen för att slippa bli tillfångatagna.
Jag såg bilderna ifrån Soledar igår. Regimen i Kiev har lurat i dem att de blir torterade med mera ifall de tillfångatas. De var ett fåtal av alla lik som ligger eller låg utspridda över staden.
Citera
2023-01-13, 18:13
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det här kriget har fått mig att tänka en del på det där med att slåss för sitt land. Jag har alltid sett det som självklart att göra det, för att jag tror på våra värderingar (historiskt sett). Men jag har insett att om kriget kommer, så har antagligen vårt lands ledning gjort ett allvarligt fel i sin utrikespolitik, som man kommer vara arg över. Geopolitiken i Europa är idag sådan att vi kan undvika krig, till skillnad från Sovjets dagar då en del kommunister gärna hade störtat Wallenberg och "dekapitalistiserat" oss.

Så att slåss för sitt land är verkligen en fråga om lojalitet. Men lojalitet till vad? Ens folk och nation, eller en idé (t ex demokrati, en fredens röst i världen, etc?). Före detta krig hade jag inte tänkt på detta. Jag väljer dock personligen det sistnämnda, tror jag. Men snart är jag för gammal ändå.
Intressant. Och vilket land skulle du då slåss för?
Citera
2023-01-13, 18:14
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Japp, det ligger i militäryrkets natur att lösa saker med vapen när politiken inte längre fungerar eller om man helt enkelt måste.
Precis som i det här fallet när Ukraina blir överfallet så är vapen det enda man kan ta till...

Fast de flesta militärer jag känner/känt förstår faktiskt utmärkt när politiken inte längre fungerar, de är inga hökar.
Citera
2023-01-13, 18:14
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Bara för Ryssland att dra sig tillbaka så blir det fred. Ukraina kommer inte fortsätta kriget med en invasion av Ryssland.
Detta faktum bevisar att Ukrainas ledning vill ha fred men att Putin vill ha krig och död.
Det har de varit öppna för hela tiden, under förutsättning förstås att Ukraina går med på att avmilitariseras och gör upp med nazismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in