2007-12-27, 21:45
Medlem
Djembes avatar
Ja som rubriken lter, r det ett bra arbete eller vad tror/anser ni?
Citera
2007-12-27, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djembe
Ja som rubriken lter, r det ett bra arbete eller vad tror/anser ni?
Nej.

Vad kommer man upp i ln, otroliga 16 000 i mn eller?
Och det ska man plugga i 2,5 r fr?

Dessutom ett lgstatusyrke
Citera
2007-12-27, 22:24
Medlem
Djembes avatar
utbildningen r 3,5 r
vad man tjnar r tydligen olika frn kommun till kommun enligt en fritidspedagog jag knner. Den personen har ox en ln ver 20 tusen i mnaden (efter ett par r i yrket) s s dligt betalt verkar det inte va, ingen som vet lite mer?
Citera
2010-11-27, 07:58
Medlem
AndersFanderss avatar
En Bumb kommer lastad!

En termin kvar av utbildningen. Nu frst inser jag att detta yrket r fan i mig inget jag vill arbeta med.

Mer och mer har yrket sjunkit i status och kat i arbetsbrda. Lnen r ett skmt, barngrupperna vxer och skolledarna verkar inte knna till att verksamheten existerar. Bjrklund har definitivt ingen aning om vad fritidshemmen har fr nytta och inverkan p samhllet.

Fritidspedagogik frekommer ju inte p samma stt som det gjorde nr jag arbetade med det fr 5 r sedan innan jag tog tag i mitt liv och skolade in mig till hgskolan. Allt mer administrativt arbete och ren barnpassning sliter ut pedagogerna.

Varfr finns det folk som vljer att utbilda sig till detta i dagens lge? Jag kan sjlv inte komma p ngon frdel, d yrket gr i en riktning dr "Vem som helst" skall kunna arbeta och arbetssituationen frvrras r fr r.
Citera
2010-11-27, 08:52
Medlem
tigertompas avatar
Det beror p var och vilken skola man r p.

Jag har jobbat 1, 1/2r som fritidspedagog. P den ena skolan, tyckte jag det var vldigt bra att vara fritidspedagog, eftersom vi fick vara med p utvecklingssamtalen och ven skriva hur pagick. Nr vi sedan jobbade p fritids, hade vi en aktivitet varje dag p fritids. Dessutom var det ingen hierarki mellan lrare och fritidspedagoger p skolan, utan man frstod varandras kompetenser och vad man gjorde fr att barnen skulle kunna lra sig s mycket som mjligt.

P den andra skolan, anser jag att det mer bara var barnpassning nr det gllde fritids. Drfr har jag beslutat att jag vill vara lrare, istllet fr fritidspedagog. Det r bttre villkor som lrare och man styr eftermiddagarna p ett annat stt sjlv. Samtidigt som fritidspedagog s har du inte det ansvaret som lrare i en klass. Kvllarna blir dock trkiga i lngden nr man stnger anser jag som fritidspedagog.

Det r inget dligt jobb att vara fritidspedagog om man brinner fr det sociala i skolan, samt kan tnka sig att jobba lnga dagar.
Citera
2010-11-27, 15:03
Medlem
bombaccis avatar
Jag tror det r skit faktiskt....dlig ln, enormt lg status, vet om personer som inte har ngon formell utbilding som har arbetat med liknande saker, faktiskt lite svrt att frst varfr det krvs utbildning fr det, byta lite bljor, leka kurragmma och annat knns vl sdr lagom avancerat. Skert ett jtte kul jobb om man vill vara med barn 24-7 men knns ju inte som ett yrke som gr att man kan kpa sig en schysst bostadsrtt och ka p utlandssemester ( rknar inte in land nu) fr.

Men bra att folk tycker olika, sjlv hade jag inte velat ta ett snt yrke. Hade hellre satsat p lrare i s fall.

Det r vl ungefr samma ln som att arbeta p mcdonalds? 2-3 000kr mer kanske.
Citera
2010-11-27, 17:26
Medlem
erlgs avatar
Jag kan bjuda p frsk lnestatistik fr fritidspedagoger: 23900 r medlelnen sedan 1 april 2010. 90 percentilen ligger p 26600 vilket dels illustrerar hur bra kommunerna r p att arbeta med differentiering av ln och hur yrket vrderas. Intressant r ocks att frskolelrarna inte har ftt en hgre ln trots att det r fortsatt god arbetsmarknad. 24500 i snitt och 27000 fr 90 percentilen.
Citera
2023-01-13, 14:29
Medlem
Vad skiljer mellan fritidspedagog och fritidsledare?
Citera
2023-01-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag tror det r skit faktiskt....dlig ln, enormt lg status, vet om personer som inte har ngon formell utbilding som har arbetat med liknande saker, faktiskt lite svrt att frst varfr det krvs utbildning fr det, byta lite bljor, leka kurragmma och annat knns vl sdr lagom avancerat. Skert ett jtte kul jobb om man vill vara med barn 24-7 men knns ju inte som ett yrke som gr att man kan kpa sig en schysst bostadsrtt och ka p utlandssemester ( rknar inte in land nu) fr.

Men bra att folk tycker olika, sjlv hade jag inte velat ta ett snt yrke. Hade hellre satsat p lrare i s fall.

Det r vl ungefr samma ln som att arbeta p mcdonalds? 2-3 000kr mer kanske.

Handlar livet d om att kpa en bostadsrtt?
Citera
2023-01-13, 14:41
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Handlar livet d om att kpa en bostadsrtt?

Absolut inte, ven dina fonder och aktier r ju viktiga med!
Citera
2023-01-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Absolut inte, ven dina fonder och aktier r ju viktiga med!

r fonder och aktier viktiga? Inte fr mig.

Har allt investerat i skog.
Citera
2023-01-14, 08:56
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
r fonder och aktier viktiga? Inte fr mig.

Har allt investerat i skog.

Spnnande. Fel trd att diskutera dina investeringar dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in