Citat:
Ursprungligen postat av
Bunsofsteel
IPCC-rapporterna är skrivna av forskare som är tvungna att hålla sig inom ramarna för vad det politiska dokumentet Summery Report for Policy Makers stipulerar.
Spelar ingen roll hur kompetenta forskarna är när deras händer är bakbundna.
Säg mig, om forskarna är så fantastiska. Hur kommer det sig att ingen av IPCC:s rapporter tar hänsyn till Stefan Bolzmanns lag?
Vad tyst det blev...
Ett litet boktips till dig. Jag rekommenderar boken
The Petroleum Papers av Geoff Dembicki. Det är en läsvärd bok för de flesta, men kanske särskilt nyttig för såna som du och Totius.
Boken utgår till stor del från oljebolagens egen forskning och interna dokumentation (en hel del som bolagen velat behålla intern men som blivit allmänt gods genom läckor, discovery vid civilmål osv) och den beskriver hur (och varför) de skapade det som vi idag kallar klimatförnekelse, alltså hela grejen med att specifikt inte tro på klimatforskningen. Boken beskriver hur och varför bolagen skapade detta som en strategi för att lobba emot specifika regleringar.
Boken beskriver hur oljebolagen först försökte lösa problemet att det fanns bilateral opinion för att reglera mot utsläpp, då forskningen talade sitt tydliga språk, genom att försöka producera alternativ forskning som ifrågasatte den konventionella bilden. Detta försökte de (först) genom att anlita riktiga, seriösa forskare för att hitta alternativa vinklar, men när alla dessa av bolagen anlitade forskares granskningar av forskningen, samt egen forskning, tydligt visade att den konventionella bilden stämde, så gav bolagen upp det spåret och de började istället med ren desinformation, vilket visade sig vara extremt effektivt för att vilseleda allmänheten. (Så effektivt att du med 100% säkerhet inte hade skrivit inlägget jag citerar om inte oljebolagen som strategi hade valt att skapa dessa desinformationskampanjer.)
Det kan vara värdefullt för dig att få reda på ursprunget till idéerna du har tänker jag.