2023-01-13, 12:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är vad IPCC redovisar och vad som diskuterats många gånger. Det blir bara rundgång när du skriver inlägg efter inlägg om sådant som vi redan känner till.
Det var ett svar på vad du specifikt efterfrågade. Man tappar liksom hakan hur korkade folk kan bli. Klimatvetenskap är kanske inget för dig.
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-13 kl. 13:06.
Citera
2023-01-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Från slutsatser i rapporten:

In conclusion, many empirical evidences suggest that planetary oscillations should be able to modulate the solar activity and even the Earth’s climate, although several open physical issues remain open.

Inget i rapporten motsäger växthuseffekten, det är mer ett resonemang kring solaktivitetens påverkan av klimatet, vilket i sig inte är något nytt.

Det är talande om klimatförnekarnas oförmåga att ställa upp klimatmodeller som motsäger växthuseffektens koppling till antropogena utsläpp, det verkar inte finnas sådana och varför skulle det?
Konspirationsteorier och kvacksalveri trivs bäst där ljuset inte är för starkt, mörkt, fuktigt och svalt, då trivs svamparna.

Jag har aldrig motsatt mig växthuseffekten. Och enligt de beräkningar jag sett är det människornas förbränning av fossila bränslen som får koldioxidhalten i atmosfären att öka, så det har jag heller aldrig motsatt mig.

Jag tycker att du verkar tänka rätt knasigt om du tror att om man inte fruktar en skenande katastrofal uppvärmning, så är man istället emot allt som har med tanken på att människan påverkar klimatet att göra. Jag tycker att båda synsätten är korkade. Jag själv försöker hitta den rimligaste förklaringen till uppvärmningen.

Att solaktiviteten (solar magnetic activity) påverkan klimatet är inte något som accepteras av IPCC. De använder forskning som bara tar med den lilla påverkan solinstrålningen (TSI) har, som är en bråkdel av solaktivitetens påverkan på klimatet

Artikeln visar att man får en betydligt bättre överensstämmelse mellan uppmätt temperatur och modell ifall modellen innehåller att solaktiviteten påverkar klimatet. Solaktiviteten påverkas av planeternas rörelser, och författaren har gjort en modell baserat på planeternas rörelser. Förutom betydligt bättre överensstämmelse mellan modell och uppmätt temperatur visar modellen att klimatkänsligheten är låg, ca 1,5 grader.
Citera
2023-01-13, 14:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag har aldrig motsatt mig växthuseffekten. Och enligt de beräkningar jag sett är det människornas förbränning av fossila bränslen som får koldioxidhalten i atmosfären att öka, så det har jag heller aldrig motsatt mig.

Jag tycker att du verkar tänka rätt knasigt om du tror att om man inte fruktar en skenande katastrofal uppvärmning, så är man istället emot allt som har med tanken på att människan påverkar klimatet att göra. Jag tycker att båda synsätten är korkade. Jag själv försöker hitta den rimligaste förklaringen till uppvärmningen.

Att solaktiviteten (solar magnetic activity) påverkan klimatet är inte något som accepteras av IPCC. De använder forskning som bara tar med den lilla påverkan solinstrålningen (TSI) har, som är en bråkdel av solaktivitetens påverkan på klimatet

Artikeln visar att man får en betydligt bättre överensstämmelse mellan uppmätt temperatur och modell ifall modellen innehåller att solaktiviteten påverkar klimatet. Solaktiviteten påverkas av planeternas rörelser, och författaren har gjort en modell baserat på planeternas rörelser. Förutom betydligt bättre överensstämmelse mellan modell och uppmätt temperatur visar modellen att klimatkänsligheten är låg, ca 1,5 grader.
Det blir också lite märkligt när du tidigare uttryckt "det som troligt" att temperaturdataset från nasa, noaa, hadcrut varit opålitliga (opålitligt justerade) och hänvisar till bl.a Lansner så finner du värde i att leta korrelationer med just sådana dataset.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Kom igen nu suppose? Är inte din bias uppenbar? Du spretar hej vilt med din inkonsekvens.

Svara gärna på min tidigare fråga.
Är ipcc-rapporterna skrivna av forskare med lägre kompetens än dig själv? Eller konspirerar de bara?
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-13 kl. 14:15.
Citera
2023-01-13, 14:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det var ett svar på vad du specifikt efterfrågade. Man tappar liksom hakan hur korkade folk kan bli. Klimatvetenskap är kanske inget för dig.
Till skillnad från dig anser jag att a) klimatet är mycket mer komplicerat och sammansatt än vad modellerna klarar att simulera och b) att ”klimatåtgärder” ska vara meningsfulla och göra nytta. Att du tycker att det är ”korkat” säger nog mer om dig än om mig.
Citera
2023-01-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
"ExxonMobil predicted global warming correctly and skillfully. Using established statistical techniques, we find that 63 to 83% of the climate projections reported by ExxonMobil scientists were accurate in predicting subsequent global warming. ExxonMobil’s average projected warming was 0.20° ± 0.04°C per decade, which is, within uncertainty, the same as that of independent academic and government projections published between 1970 and 2007. The average “skill score” and level of uncertainty of ExxonMobil’s climate models (67 to 75% and ±21%, respectively) were also similar to those of the independent models.
Moreover, we show that ExxonMobil scientists correctly dismissed the possibility of a coming ice age in favor of a “carbon dioxide induced ‘super-interglacial’”; accurately predicted that human-caused global warming would first be detectable in the year 2000 ± 5; and reasonably estimated how much CO2 would lead to dangerous warming."

https://doi.org/10.1126/science.abk0063

Men sen dröjde det bara till 80-talet så bildades IPCC.

Och sen dess har "klimatfrågan" varit i stort sett det enda som politiker och massmedia har talat om. I flera årtionden nu. Totalt fokus.

Så därför får man väl säga att: Slutet gott, allting gott. Eller?
Citera
2023-01-13, 15:08
Medlem
Citat:
Det blir också lite märkligt när du tidigare uttryckt "det som troligt" att temperaturdataset från nasa, noaa, hadcrut varit opålitligt justerade, så finner du värde i att leta korrelationer med just sådana dataset.

Kom igen nu suppose? Är inte din bias uppenbar? Du spretar hej vilt med din inkonsekvens.

Svara gärna på min tidigare fråga.
Är ipcc-rapporterna skrivna av forskare med lägre kompetens än dig själv? Eller konspirerar de bara?

Ja, att man i efterhand gjort så stora förändringar på gamla mätvärden i en 150 år lång kurva, det är inte konstigt att man reagerar. Jag misstänker att något inte går rätt till.
https://ibb.co/9n0xc9x

Författaren till artikeln ifråga är också kritisk, och pekar på problem som "urban heat island effect".

Om du tittar på hans model, så är den för kall i nutid, och för varm 100 år tidigare, jämfört med HadCRUT4. Den stämde bättre med HadCRUT3.

Angående Lansner så hade han studerat några inlandsregioner där 30-talet var lika varmt eller varmare än nu. Vilket ger stöd för teorin om en sol-moln-koppling.
Senast redigerad av suppose 2023-01-13 kl. 15:18.
Citera
2023-01-13, 15:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ja, att man i efterhand gjort så stora förändringar på gamla mätvärden i en 150 år lång kurva, det är inte konstigt att man reagerar. Jag misstänker att något inte går rätt till.
https://ibb.co/9n0xc9x

Författaren till artikeln ifråga är också kritisk, och pekar på problem som "urban heat island effect".

Om du tittar på hans model, så är den för kall i nutid, och för varm 100 år tidigare, jämfört med HadCRUT4. Den stämde bättre med HadCRUT3.
Med den synen på data är det ju märkligt när man sedan stoltserar med att hitta en perfekt korrelation (genom att få elefanten att snurra på svansen). Det var alltså inkonsekvensen jag reagerade på. På förnekares idiotiska konspirationsteorier har jag slutat reagera.
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-13 kl. 15:38.
Citera
2023-01-14, 00:08
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

IPCC-rapporterna är skrivna av forskare som är tvungna att hålla sig inom ramarna för vad det politiska dokumentet Summery Report for Policy Makers stipulerar.

Spelar ingen roll hur kompetenta forskarna är när deras händer är bakbundna.

Säg mig, om forskarna är så fantastiska. Hur kommer det sig att ingen av IPCC:s rapporter tar hänsyn till Stefan Boltzmanns lag?

Vad tyst det blev...
Senast redigerad av Bunsofsteel 2023-01-14 kl. 00:33.
Citera
2023-01-14, 00:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
IPCC-rapporterna är skrivna av forskare som är tvungna att hålla sig inom ramarna för vad det politiska dokumentet Summery Report for Policy Makers stipulerar.

Säg mig, om forskarna är så fantastiska. Hur kommer det sig att ingen av IPCC:s rapporter tar hänsyn till Stefan Bolzmanns lag?

Vad tyst det blev...
Vet du vad ordet "summary" betyder? Börja där.
Citera
2023-01-14, 00:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel

Säg mig, om forskarna är så fantastiska. Hur kommer det sig att ingen av IPCC:s rapporter tar hänsyn till Stefan Bolzmanns lag?

Vad tyst det blev...

Ett litet boktips till dig. Jag rekommenderar boken The Petroleum Papers av Geoff Dembicki. Det är en läsvärd bok för de flesta, men kanske särskilt nyttig för såna som du och Totius.

Boken utgår till stor del från oljebolagens egen forskning och interna dokumentation (en hel del som bolagen velat behålla intern men som blivit allmänt gods genom läckor, discovery vid civilmål osv) och den beskriver hur (och varför) de skapade det som vi idag kallar klimatförnekelse, alltså hela grejen med att specifikt inte tro på klimatforskningen. Boken beskriver hur och varför bolagen skapade detta som en strategi för att lobba emot specifika regleringar.

Boken beskriver hur oljebolagen först försökte lösa problemet att det fanns bilateral opinion för att reglera mot utsläpp, då forskningen talade sitt tydliga språk, genom att försöka producera alternativ forskning som ifrågasatte den konventionella bilden. Detta försökte de (först) genom att anlita riktiga, seriösa forskare för att hitta alternativa vinklar, men när alla dessa av bolagen anlitade forskares granskningar av forskningen, samt egen forskning, tydligt visade att den konventionella bilden stämde, så gav bolagen upp det spåret och de började istället med ren desinformation, vilket visade sig vara extremt effektivt för att vilseleda allmänheten. (Så effektivt att du med 100% säkerhet inte hade skrivit inlägget jag citerar om inte oljebolagen som strategi hade valt att skapa dessa desinformationskampanjer.)

Det kan vara värdefullt för dig att få reda på ursprunget till idéerna du har tänker jag.
Citera
2023-01-14, 00:31
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Vet du vad ordet "summary" betyder? Börja där.

Ta du och bemöt varför ingen av IPCCs rapporter tar hänsyn till Stefan Boltzmanns lag istället.

Det är det som är kärnfrågan.

Svar: det kan du inte. Inte IPCC heller. Det är därför dom utelämnar den "lilla detaljen" för deras modeller går inte ihop.
Citera
2023-01-14, 00:33
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ett litet boktips till dig. Jag rekommenderar boken The Petroleum Papers av Geoff Dembicki. Det är en läsvärd bok för de flesta, men kanske särskilt nyttig för såna som du och Totius.

Boken utgår till stor del från oljebolagens egen forskning och interna dokumentation (en hel del som bolagen velat behålla intern men som blivit allmänt gods genom läckor, discovery vid civilmål osv) och den beskriver hur (och varför) de skapade det som vi idag kallar klimatförnekelse, alltså hela grejen med att specifikt inte tro på klimatforskningen. Boken beskriver hur och varför bolagen skapade detta som en strategi för att lobba emot specifika regleringar.

Boken beskriver hur oljebolagen först försökte lösa problemet att det fanns bilateral opinion för att reglera mot utsläpp, då forskningen talade sitt tydliga språk, genom att försöka producera alternativ forskning som ifrågasatte den konventionella bilden. Detta försökte de (först) genom att anlita riktiga, seriösa forskare för att hitta alternativa vinklar, men när alla dessa av bolagen anlitade forskares granskningar av forskningen, samt egen forskning, tydligt visade att den konventionella bilden stämde, så gav bolagen upp det spåret och de började istället med ren desinformation, vilket visade sig vara extremt effektivt för att vilseleda allmänheten. (Så effektivt att du med 100% säkerhet inte hade skrivit inlägget jag citerar om inte oljebolagen som strategi hade valt att skapa dessa desinformationskampanjer.)

Det kan vara värdefullt för dig att få reda på ursprunget till idéerna du har tänker jag.

Rekommenderar dig att googla Stefan Boltzmanns lag.

Inte en endaste av IPCCs modeller är förenlig med den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in