2023-01-13, 12:21
Mycket troligt att dom båda GMn då är döda, eller att det finns en 3e inblandad person.
Denna person med små fötter kan mycket väl ha varit Jimmy As kompis RN, trippelmördaren.

RN var bara 16 år och kanske hade hans fötter inte vuxit färdigt, därav skostorlek 38, eller så har han fortfarande små fötter. Något tex Hagamannen åkte fast på, Hagamannens ovanligt små fötter.

Var Tor Öbergs banemän, JA, RN och MGL/Grannen ?

Trippelmorden kanske skedde på grund av att RN hade upplevt dubbelmordet 5 år tidigare, båda morden skedde i Maj månad.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-01-13 kl. 12:23.
Citera
2023-01-13, 14:20
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
De två gärningspersonerna vilka under Tisdagen den 31:e Maj året 2005 gjorde sitt besök på Hemmansgården Bt*ttås 15 och sedan därefter bringade livet om Hemmansägaren Tor Öb*rg samt G*rd Vikl*nd har troligen vid det aktuella tillfället hållit sig gömda på en speciell plats innan en av gärningspersonerna eller, bägge gärningspersonerna överraskat Hemmansägaren och då, troligtvis bakifrån.

Enligt ovan skrivet, ja, det finns vissa saker som tyder på att det kan ha gått till på ett sådant sätt vid det aktuell mordtillfället beträffande Hemmansägaren Tor Öb*rg, men, beträffande offret G*rd Vikl*nd, så fanns det andra fenomen som tyder på någonting helt annat i jämförelse med hur Hemmansägaren Tor Öb*rg blev mördad.

Jag återkommer till Br*ttås-tråden om vad jag under sista tiden har kommit fram till, och främst gällande om hur Hemmansägaren Tor Öb*rg kan ha bringats om sitt liv.

Extra tillägganden: Jag har också ett mycket stort intresse för att vilja gräva vidare om den då 19-åriga pojken J*mmy Aldr*n:s tre dagar före det, att morden utspelade sig på Hemmansgården Br*ttås 15 och, jag både hoppas och önskar att jag skall kunna få fram vissa saker trotts att det nu, och fram till i dag, har gått så många år sedan morden ägde rum på Hemmansgården Br*ttås 15.

Folk som jag pratat med och även i daxläget pratar med tycks ha lite svårt för att kunna dra sig till minnes efter så lång tid som nu har förflutit sedan morden ägde rum men, tilläggas skall, att det ändå finns folk som har ett skarpt minne, speciellt beträffande pojken J*mmy Aldr*n.

Mvh/
@JokerMannen.

Det förefaller rimligt att RN slår ihjäl JA om han ville tysta eventuella vittnen.
Dom två verkar ju ha varit "polare".
JA kanske var den enda med samvete.
Frågan är om MGL verkligen kunde leva med en sådan uppgift om han var vittnet/fantombilden och varför han i såna fall höll tyst.
Mycket möjligt att drognätverket var betydligt större på den tiden, idag har dom flesta av gubbarna gått i pension. Tor var nog den äldsta i gemet.
Citera
2023-01-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det förefaller rimligt att RN slår ihjäl JA om han ville tysta eventuella vittnen.
Dom två verkar ju ha varit "polare".
JA kanske var den enda med samvete.
Frågan är om MGL verkligen kunde leva med en sådan uppgift om han var vittnet/fantombilden och varför han i såna fall höll tyst.
Mycket möjligt att drognätverket var betydligt större på den tiden, idag har dom flesta av gubbarna gått i pension. Tor var nog den äldsta i gemet.

De intressanta frågorna för mig i detta gamla mordfallet beträffande Hemmansägaren Tor Öb*rg är i första hand.

1. ) Av vilken anledning och orsak, bringades Hemmansägaren Tor Öb*rg om sitt liv, och då, någon gång vid eftermiddagstiden under Tisdagen den 31:e Maj året 2005 ?

2. ) Hur, och på vilket sätt, som Hemmansägaren Tor Öb*rg bragtes om sitt liv ?

3. ) Av vilken anledning samt orsak dödsmisshandlades den då 19-åriga pojken J*mmy Aldr*n inom sin egen lägenhet på Joh*nneDalsv*gen cirka 7 till 8 timmer efter det, att Hemmansägaren Tor Öb*rg och G*rd Vikl*nd hade blivit brutalt ihjälslagna på Hemmansgården belägen på Br*ttås 15 ?

4. ) Vad var den egentliga orsaken till att en, eller två gärningspersoner högg av J*mmy Aldr*n:s näsa och sedan placerade näsan vid sidan av hans då avlidna kropp ?

5. ) Varför, och av vilken anledning, injicerade en av gärningspersonerna en toxisk överdos av ett narkotikum i pojken J*mmy Aldr*n:s kropp och blodomlopp ?

Nu tycker åtminstone jag, att det är dax att se på de gamla morden i Br*ttås ur helt nya perspektiv och för att sålunda eventuellt kunna räta ut vissa frågetecken som redan från första början kroknat och har fortfarande inte kunnat rätats ut.

6. ) Dotter till den före detta Hemmansägaren Tor Öb*rg är också ett mycket intressant kort i leken att bolla med, lite fram och tillbaka. Jag misstänker själv att B*rbror Öb*rg inte tidigare har delgivit polisväsendet allt som hon kände till beträffande dubbelmordet som ägde rum på Hemmansgården Br*ttås 15.

Mvh/
@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2023-01-13 kl. 16:54.
Citera
2023-01-20, 18:22
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
De intressanta frågorna för mig i detta gamla mordfallet beträffande Hemmansägaren Tor Öb*rg är i första hand.

1. ) Av vilken anledning och orsak, bringades Hemmansägaren Tor Öb*rg om sitt liv, och då, någon gång vid eftermiddagstiden under Tisdagen den 31:e Maj året 2005 ?

2. ) Hur, och på vilket sätt, som Hemmansägaren Tor Öb*rg bragtes om sitt liv ?

3. ) Av vilken anledning samt orsak dödsmisshandlades den då 19-åriga pojken J*mmy Aldr*n inom sin egen lägenhet på Joh*nneDalsv*gen cirka 7 till 8 timmer efter det, att Hemmansägaren Tor Öb*rg och G*rd Vikl*nd hade blivit brutalt ihjälslagna på Hemmansgården belägen på Br*ttås 15 ?

4. ) Vad var den egentliga orsaken till att en, eller två gärningspersoner högg av J*mmy Aldr*n:s näsa och sedan placerade näsan vid sidan av hans då avlidna kropp ?

5. ) Varför, och av vilken anledning, injicerade en av gärningspersonerna en toxisk överdos av ett narkotikum i pojken J*mmy Aldr*n:s kropp och blodomlopp ?

Nu tycker åtminstone jag, att det är dax att se på de gamla morden i Br*ttås ur helt nya perspektiv och för att sålunda eventuellt kunna räta ut vissa frågetecken som redan från första början kroknat och har fortfarande inte kunnat rätats ut.

6. ) Dotter till den före detta Hemmansägaren Tor Öb*rg är också ett mycket intressant kort i leken att bolla med, lite fram och tillbaka. Jag misstänker själv att B*rbror Öb*rg inte tidigare har delgivit polisväsendet allt som hon kände till beträffande dubbelmordet som ägde rum på Hemmansgården Br*ttås 15.

Mvh/
@JokerMannen

Sysslade Tor med drogförsäljning på sidan om som extra inkomst, lättförtjänta pengar?
Dom 10.000kr kunde aldrig redovisas.
Resan till St Petersburg var troligen täckmantel.
Tor hade kontakter i Ryssland uppenbarligen.
Kanske fanns det en anledning att Tor inte hade kontakt med sin bror Vidar om han höll på med något som brodern inte ville förknippas med.

Hur som tror jag inte mordet kommer lösas, kanske är både medhjälparen och utföraren döda nu även om det kan finnas vittnen eller andra medhjälpare i ligan.
Citera
2023-01-21, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Sysslade Tor med drogförsäljning på sidan om som extra inkomst, lättförtjänta pengar?
Dom 10.000kr kunde aldrig redovisas.
Resan till St Petersburg var troligen täckmantel.
Tor hade kontakter i Ryssland uppenbarligen.
Kanske fanns det en anledning att Tor inte hade kontakt med sin bror Vidar om han höll på med något som brodern inte ville förknippas med.

Hur som tror jag inte mordet kommer lösas, kanske är både medhjälparen och utföraren döda nu även om det kan finnas vittnen eller andra medhjälpare i ligan.

Oavsett om det gamla mordet på Hemmansägaren Tor Öb*rg (inkluderat mordet på G*rd Vikl*nd) kommer att i framtiden lösas eller inte, så vill åtminstone jag att försöka gå till botten med vad som hände och utspelade sig på Hemmansgården Br*ttås 15 den 31:e Maj året 2005 och, någon gång under eftermiddagstiden.

Beträffande den då 19-åriga pojken J*mmy Aldr*n, så försöker jag i nuläget få fram så mycket som möjligen går och framförallt gällande hans göromål som då skedde tre dagar före det att Hemmansägaren Tor Öb*rg och G*rd Vikl*nd bragtes om sina liv på Hemmansgården.

Jag vill låta detta (mitt undersökande) få ta sin tid med anledning av att jag vill försöka ta reda på saker och ting på ett så noggrant sätt som möjligen går även❗om det har gått väldigt många år framåt nu sedan de tre morden ägde rum under samma dag den 31:e Maj 2005.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-01-22, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Solumshamn heter orten. Vad skulle han gjort där?

Kan ju varit östeuropeer som jobbat i något av husen där, ena skomärket var väl vanligt i Tyskland att köpa och såldes inte i Sverige vid det tillfället (internethandel fanns väl knappt då) för mig låter det som det är några kringresande hantverkare därav man haft så svårt att hitta gärningsmännen.

Sen att man inte stal pengar och att man "letat konstigt" i huset, ja man kanske sökte efter något större och helt enkelt missade plånboken.

Att det skulle vara en bekant det tror jag inte på hur många människor känner ett par i 70 års åldern?

Det skulle vara intressant och veta om man hade hantverkare på den tomt dom kom ner på efter stigen.

Om mördarna kom via båt kan man ju ha lagt till vid Gästhamnen i Härnösand?
Därefter promenerat den korta biten till polisstationen, ca 700m och placerat ut villospåret med bankomatkortet mitt i natten när det var lite folk ute.

Tor kan ha sålt någon form av konst efter sin resa i St Petersburg.
Produkten var helt enkelt dålig eller en piratkopia. och mördaren kände sig lurad på varan efter noggrann inspektion.

Tor mötte troligen upp personerna i Solumnshamn men dom kom tillbaka och var inte nöjd med varan, tor vägrade ge med sig om tavlan.

Årstiden var ju som sagt slutet på Maj, då mycket båtfolk börjat på röra sig.

Det stämmer ju även bra med Tors rörelsemönster den dagen att mördarna kom via båt/solumshamn och sedan vidare mot staden.
När båtfolk kommer så dukar man ju upp för finbesök.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-01-22 kl. 14:31.
Citera
2023-01-22, 20:24
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Det var minst två personer där, och troligtvis han, skor 45 utförde mordet. Skor nr. 38 är dock oklart vilken roll hade hon (troligt hon).
Vidare, familj pärmen och Gärds väskan är tagna (väskan och pärmen är troligen motiv för mordet). De två utförde mordet, genomsökte huset och tog med sig pärmen och väskan utan att lämna finger avtryck nånstans. Detta betyder att mördarna hade handskar på sig. Mordet var planerad av minst de två personer. Man har inte handskar på sig 31 maj när ute temperatur är ca 20 grader. De hade handskar för att de skulle inte lämna fingeravtryck efter sig. Allt tyder att mordet var planerad och utfört av minst två personer(skor 45 och 38) för att ta nånting från pärmen och väskan.

45 är ju också rätt så stor storlek för en kille, över medel iaf.
Tror faktiskt inte MGL hade så stora fötter, har fått för mig han är kortare typen.
Däremot var den andra grannen lång och ståtlig.
Citera
2023-01-23, 23:16
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Mordet är inte impulsiv handling/bråk enligt mig. Om man bråkar, och impulsivt slår någon, man är då ansikte mot ansikte. Mördaren väntat att Tor vänder om, och då mördaren slår Tor i nacken. Ingen impulsiv handling. Vidare, mördaren hade handskar och lämnade inga fingeravtryck fast ute temperatur var ca 18-20 grader, vad kan tyda att mördaren hade handskar bara för att inte lämna fingeravtryck på planerat mord. Och sist, hade detta varit impulsiv handling, varför den andra person som var med mördaren (skor 38) anmäler inte mördaren? Varför mördaren mördar Gärd men inte den person med skor 38 som vittnat dubellmord ? Möjligen de två(skor 38 och skor 45) hade planerat och utfört mord tillsammans. Huvud fråga, vilka två personer hade motiv/anledning/nytta att mörda Tor?

Boningshuset tycks ha genomsökts med militärisk precision
Båtteorin är inte en sån dum tanke.
Båtfolk är noggranna av sig och vill ha rent och snyggt på däck, sen var det bara dumpa mordvapnet i sjön och kläderna likaså.
Kanske vågar dom sig inte iväg förrän sent på natten då man drar in till Härnösand och lägger till vid 03 tiden i Nattviken. Testar bankomatkortet vid polisstation, en promenad på ca 700m och drar sedan vidare igen på morgonen.
När mördarna inte såg någon polis dagen efter genomsökte man boningshuset.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-01-23 kl. 23:23.
Citera
2023-02-01, 17:43
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Är det möjligt att du kan uppge vilken typ av källa det rör sig om? Är det "rykten på bygden" eller har du fått informationen från någon som har koppling till eller insyn i utredningen?

Att journalister missuppfattar saker är inte särskilt förvånande, men i detta fall är det ju en så stor skillnad mellan uppgifterna. Antingen ett par hundra meter österut eller också närmare 1,5 km söderut. Svårt att se att Lockner skulle ha varit så otydlig med de uppgifter som lämnades till tidningen.

Oavsett vad som är sant, tidningsrapporteringen eller de uppgifter som du har fått, så är båda de utpekade fyndplatserna intressanta.

Båda indikerar en betydande områdeskännedom, som skär sig ordentligt mot den hypotes som fanns i början av utredningen: att det skulle röra sig om en utomstående som hade anlänt till gården i bil. För oavsett om väskan hittades i "hästskosvängen" österut eller utmed stigen mot Solumshamn så är det ingen väg en gärningsman skulle ta om han inte hittar i området. Att på måfå gå in i en okänd skog och hoppas på att man kommer till civilisationen efter att man har förövat ett dubbelmord verkar inte riktigt troligt.

Om mördarna kom via båt och lämnade med båt är det ju ganska naturligt att man beger sig mot Solumnshamn för att sedan lägga till i Nattviken över natten.
Då passar man på att testa bankomatkortet kl 03 på natten, en promenad på ca 300m.
Inte omöjligt att man sedan åker tillbaka dagen efter för att leta efter eventuella bevis eller att man kan ha tappat något som leder paret till platsen.
Dom blev nojiga och var tvungen att söka igenom gården en andra gång, bara för att säkerställa att det inte fanns några spår kvar.
Kanske köpte dom något av Tor som han hade hämtat i Ryssland, något konstföremål.
Tor skrev naturligtvis kvitto.
Undra om dom ryska dockorna Tor köpte kan ha sålts, eller att han köpte flera omgångar av dom.

Mördarna kan mycket väl ha haft sin röda Volvo ståendes i centrum.

Detta skulle kunna vara den röda Volvon som rört sig mellan Härnösand-Östersund.
Kan ej se första ägare men sista går att se.
https://biluppgifter.se/fordon/SGS399
Senast redigerad av BerraSWE 2023-02-01 kl. 18:07.
Citera
2023-02-01, 21:35
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Låg GH i skilsmässa och sen kommer Tor med en anmälan om svartbygge klart det kan brinna i huvudet extra, Tor och Gerd var de personer som han fick ut vreden på.

Jag får Peter Madsen vibbar av GH han har uttalat sig ganska direkt efter mordet att Tor är aggressiv förmodligen har han (och en medarbetare) städat brottsplatsen och eventuella spår av avtal med pirerna och känner sådan överlägsenhet att han inte kommer åka dit på detta.

Victory skorna kan fortfarande vara ett kringresande öststatspar som åkt förbi och sett att huset var olåst, kan dock inte uteslutas helt att dessa är mördarna men med all info denna tråd grävt fram och bilar som setts känns det som om det är GH &/eller Max.

Mjo klart det behövdes nog inte så mycket att tända till.
Båda grannarna flydde väl fältet efter mordet.
GH mot Göteborg och MGL till Östersund.
Kvar stod fruarna som frågetecken.
Citera
2023-02-02, 10:35
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Men hur förklarar man då röran i Tors rum? Och bankomatkortet? Om det var en galning?

Om det var 2 personer förklarar det mycket, en galning och en planerande person som är bra på att utföra uppdrag.

Dom båda drar med båten till Nattviken med sina båtar efter mordet och provar bankomatkortet kl 03.49 på natten. Klart dom satt och diskuterade hela natten med olika flyktvägar och villospår.

Dagen efter återvänder dom till sina hem och förklarar för sina fruar att dom ska ut på uppdrag, den 1a Juni vet fruarna ännu inte att grannen är mördad.
När ingen polisen kommer till gården gör man sitt andra genomsök, för att undanröja eventuella bevis.
När bevisen är undanröjda så smiter man från området.

MGL drar till Östersund/Frösön den 2a Juni och GH till Göteborg.

GH borde ha dragit den 1a Juni om han var nere den 2a på konferensen.

Samtidigt sitter journalisten Ola Thelberg och intervjuar GH den 2a Juni.

Tor mötte troligen upp MGL nere i Solumshamn på morgonen, dom ville väl få till piren så man kunde lägga till hemma på gården, nu var dom väl tvungen att varje dag promenera till Solumshamn för att använda båtarna.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-02-02 kl. 11:02.
Citera
2023-02-02, 23:35
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Gäller inte den tidsgränsen för Ragnar då också? Han var bara ett barn ( 16 år) om han är skyldig till mordet i Brattås. Och klarat av livet åren efter mordet..utan minsta tecken på oro för upptäckt eller avslöjande? Dessutom verkar det mycket långsökt om han inte frågats ut eller förhörts av polisen i den händelse han varit anställd hos Tor Öberg. Vet du nåt om det?

Vad gäller mannen med bilen så kan jag inte se en enda rimlig anledning förutom om han är död till varför han inte skulle rentvå sig inför polisen om han inte är skyldig eller inblandad / delaktig i mordet? Detta i synnerhet om han bor i närheten.

Ragnar och Jimmy kanske hjälpte till med byggandet av pirerna som något tidigt sommarjobb?
Jimmy blir vittne och mördas han med, gänget kunde inte lita på honom.

Frågan är varför litar MGL på Ragnar, känner dom varandra?

Det var Jimmys röda Volvo som användes ??
GH och Max GL freakar ut totalt och flyr fältet. när alla bevis var undanröjda.
Ragnar kopierar 5 år senare trippelmordet på sina egna familjemedlemmar, han trodde han kunde komma undan igen.
Det gick ju vägen i Brattås.
Ragnar och Jimmy blir utan sommarjobbspengarna när pirerna inte blir godkända, därav motivet.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-02-02 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in