2023-01-01, 14:59
Citat:
Ursprungligen postat av LeifGPersson
Förstår din tanke, men det har hänt att folk bott kvar

Synd om mördaren nu tog sitt liv och tar med sig hemligheten i graven.
Även om medhjälparen troligen lever fortfarande.
Citera
2023-01-02, 14:09
Citat:
Ursprungligen postat av jelo
MGL whacked himself. BOOM mystery solved.

Även Jokermannen tycks ha gått upp i rök sedan den 21a December 2022, dagen efter MGLs död.
Kanske är det en slump.
Citera
2023-01-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Även Jokermannen tycks ha gått upp i rök sedan den 21a December 2022, dagen efter MGLs död.
Kanske är det en slump.

Jag studerar fortfarande de gamla Br*ttås-morden gällande Hemmansägaren Tor Öb*rg på gården Br*ttås 15 och hans särbo G*rd Vikl*nd vilka två bragtes om sina liv under Tisdagens eftermiddagstid den 31:e Maj året 2005.

Till ovan skrivet, studerar jag även vidare beträffande den då 19-årige pojken J*mmy Aldr*n, vilken också mördades under Tisdagen den 31:e Maj året 2005 inom sin egen lägenhet, och då, adresserad på Joh*nneDalsv*gen och, vilket mord ägde rum senare under kvällstiden och efter det, att Hemmansägaren Tor Öb*rg och G*rd Vikl*nd hade bragts om sina liv på Hemmansgården, Br*ttås 15.

Jag återkommer till Br*ttås-Tråden lite senare framåt om en del nya saker som jag har kommit fram till under den senaste tiden.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2023-01-02 kl. 18:58.
Citera
2023-01-06, 13:40
Citat:
Ursprungligen postat av Rollyoureyes
Om man ser fantombilden jämte en konstaterad bild på MGL och inte ser att det är samma person bör man ansöka om ledarhund och blindkäpp.

Finns inga bilder på den där MGL??
Vet att det finns någon gammal tonårsbild här i tråden där han hade samma typ av hår som fantombilden.
Nu lär väl mordet aldrig lösas.
Citera
2023-01-12, 09:39
Medlem
Om man söker på ancestry efter mannens släktingar kan man sen söka efter dom på Facebook. Nån bör ju rimligen ha lagt upp en ett färskare foto än den tonårsbild som åsyftas.
Citera
2023-01-12, 11:28
Citat:
Ursprungligen postat av Rollyoureyes
Om man söker på ancestry efter mannens släktingar kan man sen söka efter dom på Facebook. Nån bör ju rimligen ha lagt upp en ett färskare foto än den tonårsbild som åsyftas.

Var nog spiken i kistan för denna utredning tror jag, möjligen att medhjälparen lever.
Om det inte var Jimmy A eller RN som var medhjälparen.
Citera
2023-01-12, 22:05
Medlem
vem är MGL?
Citera
2023-01-12, 22:17
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
vem är MGL?

Ex grannen till Tor Öberg, flyttade strax efter morden på paret Tor och Gerd.
Ingick i nätverket.
Citera
2023-01-13, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ex grannen till Tor Öberg, flyttade strax efter morden på paret Tor och Gerd.
Ingick i nätverket.
Max? hur dog han?
Citera
2023-01-13, 09:32
Citat:
Ursprungligen postat av jelo
MGL whacked himself. BOOM mystery solved.

Vet man hur det gick till ?
Citera
2023-01-13, 10:08
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Det är på morgonen den 31/5 2005. GM ”Jimmy” är på väg till Brattås i sin bil för att slutföra betalningen till Tor. Han har ringt ett par dagar tidigare för att säkerställa att han inte behöver åka i onödan. Det är inte första gången han åker vägen från stan ut mot Solums hamn men det kommer att bli den näst sista.

Drar sig till minnes de tidigare besöken på Tors gård, när han inspekterade ”varan” och när de skrev på köpeavtalet, Gerds kaffe och hembakade bröd. ”-Ta för dig, nu, det är hembakat!”.

Det har blivit några telefonsamtal.

Väl på plats försöker han förklara för Tor att han inte fått ihop hela summan och att han behöver ett par veckor till för att ordna de sista tusenlapparna. Tor påminner om avtalet och återtagsklausulen, att det är bäst att GM slutför köpet idag, på ”sista överenskomna förfallodag”.

GM lämnar gårdsplanen, lite modstulen. Åker hem. Diskuterar lite med sin ”medhjälpare”. ”-Men den funkar ju inte som Tor har lovat?”.

Båda sätter sig i bilen lite senare på eftermiddagen och åker ut till Brattås. De hittar Tor ute på vedbacken.

Varför försöker man dölja liken? För att det har blivit personligt, för att GM och medhjälpare träffat Tor och Gerd flera ggr, för att de nästan känns som farbror och faster?

De åker tillbaka en sista gång. Det är nästan midnatt men fortfarande ljust ute. Måste hitta avtalet, det enda som binder GM vid köpet (och Tor?). För ”varan” finns inte i nåt register.

Sitter i skogen, en bra bit från stugan med Gerds handväska. Fortfarande inga rörelser, ingen som verkar ha upptäckt morden.

Bankomatkortet testas på vägen hem. Funkar inte.

Mycket troligt att det var så det gick till, iaf delvis.

Frågan är vad Tor egentligen hade att sälja som en pundare som Jimmy A ville köpa, en kille som la alla sina besparingar på droger.
Möjligen en skrotbil ?

Knarkspåret blir därför otroligt intressant.
Men kunde verkligen en gammal man som Tor ha knark hemma på gården.
Någon slags mellanhand.

En tanke till som slog mig att det var någon form av byteshandel.
Eller att Tor ville ha en precis vara eller produkt i utbyte mot knarket.
Men Tor ville ha mer pengar för sin vara och därför uppstod ett bråk när Tor hela tiden kom med nya krav och specifikationer på varan.

Jimmy och MGL kände att det var lönlöst att fortsätta kohandeln.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-01-13 kl. 10:26.
Citera
2023-01-13, 12:01
Medlem
De två gärningspersonerna vilka under Tisdagen den 31:e Maj året 2005 gjorde sitt besök på Hemmansgården Bt*ttås 15 och sedan därefter bringade livet om Hemmansägaren Tor Öb*rg samt G*rd Vikl*nd har troligen vid det aktuella tillfället hållit sig gömda på en speciell plats innan en av gärningspersonerna eller, bägge gärningspersonerna överraskat Hemmansägaren och då, troligtvis bakifrån.

Enligt ovan skrivet, ja, det finns vissa saker som tyder på att det kan ha gått till på ett sådant sätt vid det aktuell mordtillfället beträffande Hemmansägaren Tor Öb*rg, men, beträffande offret G*rd Vikl*nd, så fanns det andra fenomen som tyder på någonting helt annat i jämförelse med hur Hemmansägaren Tor Öb*rg blev mördad.

Jag återkommer till Br*ttås-tråden om vad jag under sista tiden har kommit fram till, och främst gällande om hur Hemmansägaren Tor Öb*rg kan ha bringats om sitt liv.

Extra tillägganden: Jag har också ett mycket stort intresse för att vilja gräva vidare om den då 19-åriga pojken J*mmy Aldr*n:s tre dagar före det, att morden utspelade sig på Hemmansgården Br*ttås 15 och, jag både hoppas och önskar att jag skall kunna få fram vissa saker trotts att det nu, och fram till i dag, har gått så många år sedan morden ägde rum på Hemmansgården Br*ttås 15.

Folk som jag pratat med och även i daxläget pratar med tycks ha lite svårt för att kunna dra sig till minnes efter så lång tid som nu har förflutit sedan morden ägde rum men, tilläggas skall, att det ändå finns folk som har ett skarpt minne, speciellt beträffande pojken J*mmy Aldr*n.

Mvh/
@JokerMannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in