2023-01-13, 09:47
Medlem
FNLSs avatar
Är les Rousses samma som Premanon? Hittar inget annat på Homologations.
Citera
2023-01-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Är les Rousses samma som Premanon? Hittar inget annat på Homologations.
Stadion ligger i Premanons kommun, däremot är Les Rousses ett känt skidområde som man vill promota. Ganska vanligt i både cykel och skidor att man är lite kreativa med namnen. Mest korrekta namnet här är väl antagligen Les Tuffes, var väl förövrigt där man körde ungdoms-OS i Lausanne, men kanske finns en stadio på schweiziska sidan också eller så var faktiskt tävlingarna i Frankrike.
Senast redigerad av Ahmed945 2023-01-13 kl. 10:24.
Citera
2023-01-13, 12:56
Medlem
Simen Hegstad Krüger testet positivt på korona tirsdag denne uken, og han sier det virker som en mild infeksjon. Han fikk også korona rett før OL i Kina, og måtte utsette avreise dit.
Citera
2023-01-13, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Nej, det var Jonna som vann det andra mötet före OS.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Möjligt jag är naiv, men det du skriver stämmer inte.

Jonna skadade handen den 19/11.
I Dresden (18/12) vann Maja den individuella sprinten med Jonna tvåa i första tävlingen efter skadeuppehållet. sen vann de team sprint tillsammans. Jonna såg rätt stolpig ut i sin teknik där.
I Falun i scandinavisk cup 7-9 januari vann Jonna alla tre loppen (Maja vann sprintkvalet men Jonna själva tävlingen) i konkurrens med Maja och Moa och de bästa norskorna som inte platsade i OS-truppen. Segrarna i distansloppen var rätt stora. Sen var det höghöjdsläger efter det.
Jonnas hand var återställd till OS (möjligt hon körde med skydd för att skydda mot att slå upp skadan, jag minns inte) där Jonnas första lopp var den 8 februari. Så någon svårt skadad hand hade Jonna knappast när tremilen avgjordes. Skadan medförde bara att hon tingades anpassa träningen och inte kunde tävla under några veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Fortfarande dumt att ljuga om sånt som enkelt kan kollas upp. Det innebär att när du väl skriver något som är sant kommer ingen tro dig.

Jag hade fel där ja, filtrerade sökningarna efter WC och missade SC. Men kan inte tänka mig att åkarna är i ett esse i en liten SC tävling precis innan OS så den tävlingen är inte direkt någon värdemätare.

Faktum kvarstår att tävlingsskygga mästerskapsvinnare är mer suspekta än andra.
Citera
2023-01-13, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sponti
Bortsett från att du har fel vad gäller Jonnas sprintresultat i Falun, varför var 3-mils resultatet för bra för att vara sant? Skadan i handen var ju läkt för länge sedan. Hon hade riktigt bra distansresultat med sig från Falun. Hon fick en extra träningsperiod i dec m a av handskadan med lite annan träning. Inledningsvis kanske mycket på cykel och sen teknik utan stavar och kanske mer långa tröskelpass som kan ha varit gynnsamt för för rörelseekonomin och uthålligheten. Det fanns nog en hel del möjligheter att utveckla delar som normalt inte prioriterats.

Visst är det fantastiskt vad lite nischad rehabträning kan göra? Få en total toppform och dessutom all time high i distans. Varför inte fortsätta med denna fruktbärande,skonsamma och effektfulla träning även efteråt?
Citera
2023-01-13, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag hade fel där ja, filtrerade sökningarna efter WC och missade SC. Men kan inte tänka mig att åkarna är i ett esse i en liten SC tävling precis innan OS så den tävlingen är inte direkt någon värdemätare.

Faktum kvarstår att tävlingsskygga mästerskapsvinnare är mer suspekta än andra.

Hur kan du då få det till 2 tävlingar när hon bara gjorde en i världscupen före OS?
Citera
2023-01-13, 14:01
Avslutad
Citat:
Hur kan du då få det till 2 tävlingar när hon bara gjorde en i världscupen före OS?

Ja sprint och team-sprint får väl ändå anses som två tävlingar va?
Citera
2023-01-13, 14:53
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Fast Jonna vann ju teamsprinten tillsammans med Maja, dvs hon fick ju inte stryk av Maja i två tävlingar.
Citat:
Visst är det fantastiskt vad lite nischad rehabträning kan göra? Få en total toppform och dessutom all time high i distans. Varför inte fortsätta med denna fruktbärande,skonsamma och effektfulla träning även efteråt?
Jonna la ju om träningen inför förra säsongen (man kunde redan i loppet där hon skadade sig att hon fått upp farten jämfört säsongen innan) och hon har behållt det träningsupplägget till den här säsongen.
Sen är det dessutom välkänt att Jonna tidigare i karriären haft mycket sjukdagar vilket minskat betydligt efter operation (halsmandlarna) 2017. Hon har bytte dessutom klubb 2019 så hon har ju gjort förändringar under resans gång.
Sen är det inte nån superhemlighet att många idrottare presterar bättre om de tävlar mindre.
Så jag tror inte rehabträningen var nyckeln, men att hon tränade istället för att tävla (och resa) kan definitivt ha bidragit.
Ett praktexempel är orienteraren Kent Olsson (totalt ett guld och tre silver) som var rätt medioker när han inte var formtoppad (vill minnas att han normalt hade 5 kg övervikt, men såg till att nå perfekt vikt till stora mästerskap).
Citera
2023-01-13, 15:49
Medlem
Citat:
Tror ingen testar henne så länge hon befinner sig i en by långt upp i Sverige.

Var ser man hur ofta de har testats förövrigt? Det infon kan väl knappast behöva vara hemlig?
Platsen är inte avgörande för när de testas, de skickar kontrollanter överallt i Sverige.
Citera
2023-01-13, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Fast Jonna vann ju teamsprinten tillsammans med Maja, dvs hon fick ju inte stryk av Maja i två tävlingar.

Jonna la ju om träningen inför förra säsongen (man kunde redan i loppet där hon skadade sig att hon fått upp farten jämfört säsongen innan) och hon har behållt det träningsupplägget till den här säsongen.
Sen är det dessutom välkänt att Jonna tidigare i karriären haft mycket sjukdagar vilket minskat betydligt efter operation (halsmandlarna) 2017. Hon har bytte dessutom klubb 2019 så hon har ju gjort förändringar under resans gång.
Sen är det inte nån superhemlighet att många idrottare presterar bättre om de tävlar mindre.
Så jag tror inte rehabträningen var nyckeln, men att hon tränade istället för att tävla (och resa) kan definitivt ha bidragit.
Ett praktexempel är orienteraren Kent Olsson (totalt ett guld och tre silver) som var rätt medioker när han inte var formtoppad (vill minnas att han normalt hade 5 kg övervikt, men såg till att nå perfekt vikt till stora mästerskap).

Jag påstod heller inte att Maja slog Jonna två gånger.

Och jag har aldrig hört förut att man "presterar bättre ju mindre man tävlar", var har du fått det ifrån och vad baserar du det på? I Jonnas fall är hon ju skadad väldigt ofta, skulle en skadedrabbad säsong med begränsad träning vara mer fördelaktigt prestationsmässigt än en skadefri period med frekvent tävlande?
Citera
2023-01-13, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Platsen är inte avgörande för när de testas, de skickar kontrollanter överallt i Sverige.

Okej så hur många gånger har hon testats senaste året?
Citera
2023-01-13, 16:51
Medlem
Citat:
Okej så hur många gånger har hon testats senaste året?
Inte en aning, jag vet bara att vistelseort inte avgör hur ofta man testas. Med tanke på hennes framgångar på OS och i WC är hon nog en av de som testats mest senaste året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in