2023-01-13, 12:38
Medlem
Razzles avatar
Man får inte döda andra, vare sig hemma i lägenheten eller någon annanstans. Det kommer bli långa straff för detta.
OM, det skulle varit en olycka, så gör man ALLT I SIN VÄG för att lindra, rädda och hjälpa. Såsom kallar på ambulans och polis, utför HLR under tiden tills ambulans anländer, ber om hjälp från andra, grannar etc.

Man slår inte ihjäl, och sedan forslar iväg kroppen en bra bit för att gräva ner.
Detta är MORD!
Citera
2023-01-13, 12:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag håller med om att det är svårt att veta vem åklagaren syftar på när han menar att minst enav dom kan knytas till platsen. Först trodde jag MH, men sedan skrevs det i media på det viset att man kunde tolka det att det handlade om den kvinna vars lgh som man gått till. Det kan vara en typ av felsägning från media. Vi vet inte.

Jag tror dock att tjejerna har förhörts och konfronterats med olika bevis, och naturligtvis vet t ex den av tjejerna som fick en fråga vad hon gjorde där ute vid Nye, att hon avslöjat sina whereabouts. De har förstås kommit att förstå att deras okunskap om att mobilerna har varit på har varit allvarliga.

JJ har ju uppenbarligen förstått att hon inte kan säga emot bevisen, och därmed bara erkänt misshandel och gravfridsbrott.

Det lutar väl åt JJ kan man då tänka. MH nekar ju.
Eftersom Rullman sa "en, MINST EN", tolkar jag det som båda, J 100% säkert och M ca 90%.
Citera
2023-01-13, 12:46
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Enligt Missing People vägde Tove 65kg. Alltså inte så liten. Om man vet hur man bär en kropp själv då går det. Men jag gissar att JJ fått hjälp med att flytta kroppen.

Tove var ca 160 cm lång, alltså kanske ca 30 cm kortare än JJ och ca 20 cm kortare än MH. Hästtjejer som ridit/rider, utfodrar och mockar varje dag är mycket fysiskt starka, man tränar alla muskler samtidigt vid ex ritt.

Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag förstår att alla har rätt till att försvaras men har aldrig förstått själv hur man klarar av att försvara mördare. Tänk att gå till jobbet, kämpa för att ge så lågt straff som möjligt (helst ser de väl att deras mördarklient frias) till personer som mördat någons barn/syster/närstående och slängt kroppen i skogen, för att sedan gå hem och sov gott på nätterna.

Försvaradvokater försvarar inte brottet, eller personen, de försvarar lagen ur ett mänskliga rättighets- och förvaltningsperspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Planen var nog att ställa henne mot väggen, prata henne "tillrätta" och inte omöjligt att ett visst våld kunde behöva brukas för att JJ skulle får rätt/sin vilja fram.
Men aldrig att det var ett planerat dödande, då hade dom garanterat även planerat vad dom skulle göra efter mordet, och det kan jag inte se att det fanns någon plan för.

Fast bjuda hem sin fiende nr 1 mitt i natten efter krogen för att ställa den "mot väggen" och eventuellt misshandla "lite", vad är det för slags plan då?

Alla ingredienser är med för att det ska gå åt helvete! Och JJ hade ju tappat all sin eventuella status med en misshandelsdom emot sig, samt blivit avskedad från sitt jobb med barn.......

Vad är uppsåtet med att ta hem sin fiende nr 1 efter krogen på natten när man är full, arg och dum?
Citera
2023-01-13, 12:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Mja, jag lutar faktiskt åt att MH var den som avslöjat sin position under natten och invid FP, när hon svarat på en fråga via sociala medier om vad hon gjorde ute vid Nye.
För vem skulle komma på tanken att fråga JJ som hör hemma i Nye, vad hon gjorde ända ute i Nye!?

Exakt så var min första tanke.
Att kanske MHs föräldrar ville ha koll på dottern t ex. Hon är ju trots allt bara 18 år, och klockan börjar bli mycket. Och att den hon menar att ho besöker är alltså JJs pappa typ. Hon är med JJ alltså.

Men sedan:
"P4 Jönköping har tidigare berättat att höga dunsar hördes från kvinnans bostad, och det är alltså senare på natten som hon kan knytas till området öster om Vetlanda."
https://sverigesradio.se/artikel/sa-kan-polisen-knyta-misstankta-kvinnan-till-omradet-dar-tove-hittades

Och nu är det JJ som erkänner gravfridsbrottet. Jag tror ho känner sig överbevisad om att hon varit där. Något har de, position och/eller annat. DNA, fibrer... Inte lätt att dera Tove genom det täta snåret utan att fastna i trädgrenar, buskar och annat. JJs hår kan ha fastnat på trädgrenar. Vad som helst.

Men jag misstänker att det handlar alltså om ett pussle, där en av dom kan knytas med exakt till fyndplasen, men att man kunnat via pusslet få fram att de båda varit på plats, allt annat är ologiskt.

Om det var MHs mobil som kopplas dit, är det ologiskt att hon skulle ensam tagit sig dit med JJs bil och Tves kropp, om deras mobiler på väg ut till Nye ömsom koplat upp sig mot olika platser på väg dit. Kanske det också stämmer att de identifierats på bild vid övervakningskameran. Osv.

Inte logiskt att någon av dom lämnats i skogen typ, medan den andra dumpat kroppen.

Vi får väl se. Snart har vi svar.
Citera
2023-01-13, 12:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najmenhunaj
Det var någon som skrev här, så högst osäker källa.
Det låter inte som något polis eller åklagare skulle gå ut med.
Citera
2023-01-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom både J och M har tillgång till nyheter är jag helt övertygad om att det var ett taktiskt drag av Rullman att säga att en, minst en, kan knytas till FP. Han ville helt säkert sätta griller i huvudet på dem. Vem är det som han är säker på? Vad har han för bevis? Helt enkelt en fint för att få någon av dem att försäga sig.

Direkt efter att T återfunnits gick polisen ut med att det var MGMs rörelsemönster, bådas, som ledde till FP. Alltså finns det bevis för att båda befunnit sig där. Rullman hoppades väl att den lilla detaljen blivit bortglömd. Och när man läser kommentarerna här, har hans förhoppning blivit infriad.

Precis han sa båda och varför har så många glömt det?
Citera
2023-01-13, 12:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Advokaten får inte komma på något. Hon kan däremot ha ställt sådana frågor som lett till att JJ själv kunnat komma på historian. Det är lätt gjort.

Advokaten får inte heller, med det syftet, ställa sådana frågor. En advokat får inte främja orätt. En advokat får alltså inte på något vis försöka förmå sin klient att ljuga.

Det är ett vanligt exempel på ett tillfälle när en advokat kan tvingas begära sig entledigad, när en klient inför advokaten erkänner brott men samtidigt säger att de i domstol skall neka till allt. Advokaten hamnar då i limbo mellan att inte främja orätt och att inte bryta mot klientsekretessen.
Citera
2023-01-13, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Kan T blivit dränkt i toastolen?

Föklarar kanske att det hände i badrummet?

Att ha någon på ryggen av en o bli tvingad ner i toan då blir man nog rätt försvarslös, däremot kan man kämpa emot med sparkar o slag omkring sig utan att kunna stoppa dränkningen.

Om det är så - fy fan!

Då skulle det väl ändå vara svårt att hävda misshandel?

Jag var tidigare lite inne på det (sparkarna, som jag såg att jag skrivit felaktigt antal; ska vara 5- 10 sparkar enligt grannen), att de skulle kunna bero på dränkning. Men nu tror jag mer på kvävning/strypning och sparkar pga av syrebrist och försök av Tove att få luft/komma loss.

Jag tror på att åklagaren kommer att använda sig av detta att man inte avbrutit trots grannarns påringningar och frågor och att man inte försökt HLR.

Tack och lov att grannen reagerade!! De är nyckelvittnen och en viktig bit i pusslet till att det är mord och inte ett sk olycksfall i arbetet.
Citera
2023-01-13, 12:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom Rullman sa "en, MINST EN", tolkar jag det som båda, J 100% säkert och M ca 90%.

Pusslet, det tror jag att det betyder. Alltså en exakt på plats, och därefter kompleteras deras gemensamma övriga uppkopplingar (och allt annat som jag inte begriper) med hur resan skett.
Citera
2023-01-13, 12:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Exakt så var min första tanke.
Att kanske MHs föräldrar ville ha koll på dottern t ex. Hon är ju trots allt bara 18 år, och klockan börjar bli mycket. Och att den hon menar att ho besöker är alltså JJs pappa typ. Hon är med JJ alltså.

Men sedan:
"P4 Jönköping har tidigare berättat att höga dunsar hördes från kvinnans bostad, och det är alltså senare på natten som hon kan knytas till området öster om Vetlanda."
https://sverigesradio.se/artikel/sa-kan-polisen-knyta-misstankta-kvinnan-till-omradet-dar-tove-hittades

Och nu är det JJ som erkänner gravfridsbrottet. Jag tror ho känner sig överbevisad om att hon varit där. Något har de, position och/eller annat. DNA, fibrer... Inte lätt att dera Tove genom det täta snåret utan att fastna i trädgrenar, buskar och annat. JJs hår kan ha fastnat på trädgrenar. Vad som helst.

Men jag misstänker att det handlar alltså om ett pussle, där en av dom kan knytas med exakt till fyndplasen, men att man kunnat via pusslet få fram att de båda varit på plats, allt annat är ologiskt.

Om det var MHs mobil som kopplas dit, är det ologiskt att hon skulle ensam tagit sig dit med JJs bil och Tves kropp, om deras mobiler på väg ut till Nye ömsom koplat upp sig mot olika platser på väg dit. Kanske det också stämmer att de identifierats på bild vid övervakningskameran. Osv.

Inte logiskt att någon av dom lämnats i skogen typ, medan den andra dumpat kroppen.

Vi får väl se. Snart har vi svar.
Bådas mobiler har varit på plats, de ledde polisen dit. En av dem, J enl. media, svarade någon på soc. media (Snap?)medan de var där.
Då är frågan om M även fysiskt var där? Troligtvis, eftersom det verkar som hon observerats i bilen på väg dit och om igen.
Citera
2023-01-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ok, det är över mitt huvud, som du vet. Men du menar att din dröm skulle vara att man ska ha lagt ett enormt och komplicerat pussel, lite på ett gammeldags sätt, men med morderna pusslebitar. Att de verkligen blev ett vackert arbete som man närapå kunde göra en film av?

Med alla variabler som verkar finnas så känns det lite hopplöst att göra upp hypoteser, men det är bra att du guider lite så att det möjligen blir lättare att fatta hur pusslet sedan gjordes.

Jag hoppas ju för allas skull att man arbetade utifrån alla möjligheter som fanns till buds, och att det inte var som i Lena fallet, där man var månader för sent för det ena och för det andra.

Om några månader får vi förhoppningsvis svaren hur Tove hittades, och jag hoppas verkligen att GW inte får rätt i hans spekulation om att mord kan bli svårt att bevisa. Jag hoppas att han har fel med det rättsmedicinska uttlåtandet, att det är mer entydligt än vad GW menar.

I tv 4 uppfattar jag dock det som att han kan ha fått läsa det, men säger ju samtidigt på programledarens konstaterande att "vi vet inte det" hur det ser ut.

Åklagaren verkar ju ändå vara tydlig med att det är mord, och ingen misshandel, så jag hoppas att det finns mycket och många bra pusselbitar här, alltifrån it-tekniska till olika meddelanden mm som stärker ett uppsåt och även likgitighetsuppsåtet.

Enligt GW räcker det inte med att inte ringa 112, för ligiltighetsuppsåtet, vilket kan kännas konstigt.

Vad gäller misshandlen, dunsar och sparkar:
  • Jag vet inte hur man ställer sig till det faktum att man inte avbrutit misshandlen trots att grannen ringer på dörren, inte heller öppnat.
  • Tvärtom, fortsätter misshandeln, även vid andra påringningen, då grannen hör medan han ringer på, ljud som låter som upprepade (5-50) sparkar eller slag med hand mot väggen i badrummet.
  • Inte heller då öppnar man för att få hjälp!! Tvärtom fortsätter man det man håller på med!!
  • Ingen HLR?
  • Inget 112
  • Inte ropat ut i trappen, väckt (?) MH, ringt på grannars dörrar för hjälp
  • Inte ens när grannen frågar, låtsas JJ om något. Tvärtom mörkar hon, ljuger och låtsas som att det regnar. Pratar om helden och frågar grannen om vad de har gjort och om de har haft roligt
  • Till synes ganska oberört hoppar hon ut ur bilen, går fram till sin "bästa kompis", och snackar. Vad sades, och hur?

Försvaret kommer att vidhålla att dunsar ch sparkar inte kan bevisas vad ljuden kommer från. Och JJ kommer att påstå att hon inte hörde signalerna.

Så det STORA pusslet, där it- delen i sig är en av delarna, blir väldigt viktiga, liksom grannens vittnesmål. Obduktionen kanske visar på skador från en misshandel, men jag hoppas att den andra stödbevisningen visar på att den var brutal.

Så brutal att JJ borde förstå att den var livsfarlig och att hon inte abröt den trots att grannen ringde på, utan tvärtom såg till att det "skulle bli tyst, avslutas". Det blev det.

Och hon var inte bara likgiltig för vad som hände Tove, utan hon såg till att Toves liv släcktes.

Hoppas på att åklagaren kan bevisa detta!!

Ja jag menar om nu journalister undrar varför det tog tid (eller snabbt utifrån förutsättningarna. Vet vi inte än.) att hitta henne så kanske polisen lyckats med något som är en bedrift utöver det vanliga. Vanliga skulle då vara att bara tömma en mobil och x antal timmar senare filtrera på alla artefakter från den som har koordinater kopplade till sig och kolla var de koordinaterna är och planera sök efter det.

Jag delar med mig av lite spånande kring det jag har koll på och då mycket av utredningarna och sen domar bygger på det här med mobiler och liknande så kanske nån lär sig av nåt precis som jag snappar upp nya saker varje dag då utvecklingen går i rasande fart.

Och som du är inne på, så måste det utredarna får fram vara så heltäckande som möjligt. Förhör, DNA, vittnen, osv.

En mord-dom känns inte helt säker men återigen så har vi inte hela pusslet som åklagaren & Co baserar sina uttalanden på.

Ska man göra en lite mer personlig reflexion så kan alla ”råka putta” någon och det kan gå riktigt illa. En ungdom som busar med en kompis eller vuxna som skojbråkas i nät sammanhang.

Så om detta var en ren olycka i sin mildaste form så är ju gravfridsbrottet anmärkningsvärt som uppföljning på det.

Och man dör inte av en örfil eller en smäll på käften.

Det krävs en del våld och det enda som kan berättiga våld i såna här sammanhang är ju om någon ger sig på det också med våld då. Självförsvar.

I teorin kan Tove ha gett sig på JJ och sen har det blivit övervåld från JJ’s sida. MEN det känns som JJ’s nekande till inblandning är ett tecken på att våld/övervåld har varit från hennes sida och inte tvärtom.

M a o så åker man inte ut i skogen efter självförsvar. Så hon har nog inte berättat hela bilden här.
Citera
2023-01-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Advokaten får inte heller, med det syftet, ställa sådana frågor. En advokat får inte främja orätt. En advokat får alltså inte på något vis försöka förmå sin klient att ljuga.

Det är ett vanligt exempel på ett tillfälle när en advokat kan tvingas begära sig entledigad, när en klient inför advokaten erkänner brott men samtidigt säger att de i domstol skall neka till allt. Advokaten hamnar då i limbo mellan att inte främja orätt och att inte bryta mot klientsekretessen.

Det behöver inte nödvändigtvis vara med ont syfte. Polisen använder liknande teknik vid förhör. På så sätt kan man få erkännande bit för bit, så att säga. Att en misstänkt erkänner sig skyldig till åtmonstone ett mindre allvarligt brott är bättre än ett nekande eller än värre total tystnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in