Ok, det är över mitt huvud, som du vet. Men du menar att din dröm skulle vara att man ska ha lagt ett enormt och komplicerat pussel, lite på ett gammeldags sätt, men med morderna pusslebitar. Att de verkligen blev ett vackert arbete som man närapå kunde göra en film av?
Med alla variabler som verkar finnas så känns det lite hopplöst att göra upp hypoteser, men det är bra att du guider lite så att det möjligen blir lättare att fatta hur pusslet sedan gjordes.
Jag hoppas ju för allas skull att man arbetade utifrån alla möjligheter som fanns till buds, och att det inte var som i Lena fallet, där man var månader för sent för det ena och för det andra.
Om några månader får vi förhoppningsvis svaren hur Tove hittades, och jag hoppas verkligen att GW inte får rätt i hans spekulation om att mord kan bli svårt att bevisa. Jag hoppas att han har fel med det rättsmedicinska uttlåtandet, att det är mer entydligt än vad GW menar.
I tv 4 uppfattar jag dock det som att han kan ha fått läsa det, men säger ju samtidigt på programledarens konstaterande att "vi vet inte det" hur det ser ut.
Åklagaren verkar ju ändå vara tydlig med att det är mord, och ingen misshandel, så jag hoppas att det finns mycket och många bra pusselbitar här, alltifrån it-tekniska till olika meddelanden mm som stärker ett uppsåt och även likgitighetsuppsåtet.
Enligt GW räcker det inte med att inte ringa 112, för ligiltighetsuppsåtet, vilket kan kännas konstigt.
Vad gäller misshandlen, dunsar och sparkar:
- Jag vet inte hur man ställer sig till det faktum att man inte avbrutit misshandlen trots att grannen ringer på dörren, inte heller öppnat.
- Tvärtom, fortsätter misshandeln, även vid andra påringningen, då grannen hör medan han ringer på, ljud som låter som upprepade (5-50) sparkar eller slag med hand mot väggen i badrummet.
- Inte heller då öppnar man för att få hjälp!! Tvärtom fortsätter man det man håller på med!!
- Inte ropat ut i trappen, väckt (?) MH, ringt på grannars dörrar för hjälp
- Inte ens när grannen frågar, låtsas JJ om något. Tvärtom mörkar hon, ljuger och låtsas som att det regnar. Pratar om helden och frågar grannen om vad de har gjort och om de har haft roligt
- Till synes ganska oberört hoppar hon ut ur bilen, går fram till sin "bästa kompis", och snackar. Vad sades, och hur?
Försvaret kommer att vidhålla att dunsar ch sparkar inte kan bevisas vad ljuden kommer från. Och JJ kommer att påstå att hon inte hörde signalerna.
Så det STORA pusslet, där it- delen i sig är en av delarna, blir väldigt viktiga, liksom grannens vittnesmål. Obduktionen kanske visar på skador från en misshandel, men jag hoppas att den andra stödbevisningen visar på att den var brutal.
Så brutal att JJ borde förstå att den var livsfarlig och att hon inte abröt den trots att grannen ringde på, utan tvärtom såg till att det "skulle bli tyst, avslutas". Det blev det.
Och hon var inte bara likgiltig för vad som hände Tove, utan hon såg till att Toves liv släcktes.
Hoppas på att åklagaren kan bevisa detta!!