Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Att evtl försöka manipulera vänner, familj, lärare mfl är inte samma sak som att försöka manipulera en hel polisregion s a s.
Manipulation bygger väl på nån form av trovärdighet. Att övertyga och styra.
Polisen såg väl rakt igenom henne så snart hon öppnade dörren där hemma tänker jag.
Att försöka göra en comeback från det och bemöta kommande bevis är en utmaning.
Hon hade rätt kort om tid att formulera nån form av hållbar plan. Söndagen lär hon sovit nånting kanske och sen upptagen med jobb måndag då.
Under den tiden hann hon ”förbereda” sin berättelse så väl att polisen skulle godta ok Tove gick hem då vet vi det tack ha ett bra liv.
Att polisen suttit hänförda och förstående nickat mot varandra när JJ la fram berättelsen där hur kvällen var låter som en dröm för JJ men det är väl snarare så att de vetat om att hon ljuger. Inte pga bevis men ren ”snutkänsla” liksom.
Och sen kom den ”otippade” vändningen då. JJ HAR varit inblandad i dödsmisshandeln. Inte så polisen tappade hakan uppifrån läktaren dit de blivit uppfintade utan nu är det ju fördel polisen och åtalet.
Har hon någon form av känsla för manipulation så är det nog nu den behövs som bäst för nu är hon i klistret rejält.
Som du säger, har hon förmodligen noll trovärdighet från start, uttröttad och oförberedd som hon är. En kompanjon som inte är till hjälp heller, utan tvärtom med sin lägre begåvning och psykiska ohälsa, är i detta läge en stor kloss och risk, som också måste baxas åt rätt håll.
Av de fall där jag har sett att gm har varit åt det narcissistiksa hållet, men vana att manipulera och ljuga, är det just denna vana och deras grandiosa självbild som är deras största fara.
Polisen är tvärtom väldigt vakna på den här typen av gm och vana att hantera dom. De låter en misstänkt "hållas" genom att först få berätta sin berättelse, medan polis/förhörsledare redan vet en del detaljer, som inte stämmer.
Och ganska snart har de säkert pratat med grannar...
Minns när Stefan D hördes i första frivilliga förhöret, så kände förhörsledaren redan där att något inte stämde. Det var mer en magkänsla, som förstärktes allteftersom.
Synd bara att hon inte själv tog sin magkänsla ännu mer på allvar, då hade det uppenbarats vad han undanhöll. Han undanhöll den viktiga meningen som Lena skrev om kladdkakan som hon skickat sent på kvällen en bild på till honom: "Till dig och mig."
Den stora lögnen var att han sa i förhöret att kladdkakan var till sonen. Och att Lena och han aldrig träffades. Strax därefter raderades hela konversationen av Stefan, för han hade ju inte med mordet att göra.
Den vana han hade att manipulera andra, den bet inte på de vana poliserna. De såg igenom honom ganska snart.
Jag hoppas på att polisne även här, har tagit vara på den vilja en sådan här person har av att glänsa, vara duktig, smart och på det viset själv trassla sig in i den damage kontroll de absolut inte klarar av att låta bli. De bara måste upprätthålla sin perfekta självbild till varje pris.
Att radera och ljuga, det kan man liksom Stefan alltid försöka skylla på att man gjort för "att frun inte ska få veta om otroheten", eller som i det här fallet "för att man mått så dåligt av häktningen och att Tove dött" (obs detta är bara ungefärliga påståenden om vad de har sagt, trors citatecknen!) att man inte orkat säga sanningen, det är såan lögner som slår tillbaka på en.
Försvaret använder sig av det här naturligitvis, men risken är stor att precis de här sakerna som att man raderar, ljuger och ändrar versioner, kan komma att användas mot dig som ytterligare ett indicium.
JJs trovärdighet kommer säkert att användas av båda parter. Jag tror att åklgaren kommer att nagelfara varje steg som hon tagit i efterförloppet; allt för att motbevisa henne i det hon säger.