2023-01-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Advokater är riktiga bovar. Det kan lika gärna varit advokaten som kommit på historian JJ har berättat.

Advokaten får inte komma på något. Hon kan däremot ha ställt sådana frågor som lett till att JJ själv kunnat komma på historian. Det är lätt gjort.
Citera
2023-01-13, 11:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Att evtl försöka manipulera vänner, familj, lärare mfl är inte samma sak som att försöka manipulera en hel polisregion s a s.

Manipulation bygger väl på nån form av trovärdighet. Att övertyga och styra.
Polisen såg väl rakt igenom henne så snart hon öppnade dörren där hemma tänker jag.

Att försöka göra en comeback från det och bemöta kommande bevis är en utmaning.

Hon hade rätt kort om tid att formulera nån form av hållbar plan. Söndagen lär hon sovit nånting kanske och sen upptagen med jobb måndag då.

Under den tiden hann hon ”förbereda” sin berättelse så väl att polisen skulle godta ok Tove gick hem då vet vi det tack ha ett bra liv.

Att polisen suttit hänförda och förstående nickat mot varandra när JJ la fram berättelsen där hur kvällen var låter som en dröm för JJ men det är väl snarare så att de vetat om att hon ljuger. Inte pga bevis men ren ”snutkänsla” liksom.

Och sen kom den ”otippade” vändningen då. JJ HAR varit inblandad i dödsmisshandeln. Inte så polisen tappade hakan uppifrån läktaren dit de blivit uppfintade utan nu är det ju fördel polisen och åtalet.

Har hon någon form av känsla för manipulation så är det nog nu den behövs som bäst för nu är hon i klistret rejält.

Som du säger, har hon förmodligen noll trovärdighet från start, uttröttad och oförberedd som hon är. En kompanjon som inte är till hjälp heller, utan tvärtom med sin lägre begåvning och psykiska ohälsa, är i detta läge en stor kloss och risk, som också måste baxas åt rätt håll.

Av de fall där jag har sett att gm har varit åt det narcissistiksa hållet, men vana att manipulera och ljuga, är det just denna vana och deras grandiosa självbild som är deras största fara.

Polisen är tvärtom väldigt vakna på den här typen av gm och vana att hantera dom. De låter en misstänkt "hållas" genom att först få berätta sin berättelse, medan polis/förhörsledare redan vet en del detaljer, som inte stämmer.

Och ganska snart har de säkert pratat med grannar...

Minns när Stefan D hördes i första frivilliga förhöret, så kände förhörsledaren redan där att något inte stämde. Det var mer en magkänsla, som förstärktes allteftersom.

Synd bara att hon inte själv tog sin magkänsla ännu mer på allvar, då hade det uppenbarats vad han undanhöll. Han undanhöll den viktiga meningen som Lena skrev om kladdkakan som hon skickat sent på kvällen en bild på till honom: "Till dig och mig."

Den stora lögnen var att han sa i förhöret att kladdkakan var till sonen. Och att Lena och han aldrig träffades. Strax därefter raderades hela konversationen av Stefan, för han hade ju inte med mordet att göra.

Den vana han hade att manipulera andra, den bet inte på de vana poliserna. De såg igenom honom ganska snart.

Jag hoppas på att polisne även här, har tagit vara på den vilja en sådan här person har av att glänsa, vara duktig, smart och på det viset själv trassla sig in i den damage kontroll de absolut inte klarar av att låta bli. De bara måste upprätthålla sin perfekta självbild till varje pris.

Att radera och ljuga, det kan man liksom Stefan alltid försöka skylla på att man gjort för "att frun inte ska få veta om otroheten", eller som i det här fallet "för att man mått så dåligt av häktningen och att Tove dött" (obs detta är bara ungefärliga påståenden om vad de har sagt, trors citatecknen!) att man inte orkat säga sanningen, det är såan lögner som slår tillbaka på en.

Försvaret använder sig av det här naturligitvis, men risken är stor att precis de här sakerna som att man raderar, ljuger och ändrar versioner, kan komma att användas mot dig som ytterligare ett indicium.

JJs trovärdighet kommer säkert att användas av båda parter. Jag tror att åklgaren kommer att nagelfara varje steg som hon tagit i efterförloppet; allt för att motbevisa henne i det hon säger.
Citera
2023-01-13, 11:44
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Vad fan snackar du om? Finns ingen häktad man? Är ingen man eller annan inblandad överhuvudtaget 🤷🏻‍♀️

Citat:
Ursprungligen postat av Primleonx
Ingen man har häktats. Om du syftade på blodet i JJs lägenhet som tillhörde en man kopplades inte det till händelsen.
Ok, tack för info. Är inte så insatt i fallet, utan såg bara nån rubrik om att man funnit blod från en man i JJs lägenhet. Sorry.
Citera
2023-01-13, 11:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är inte så säker på att de vet vem han syftar på och vilka bevis han har. Deras medvetenhet om vad som går att utläsa ur tfn tror jag inte är så hög med tanke på deras, i a f Js, mobilaktivitet.

Det är mycket möjligt att Rullman såg restriktionslättnaden som en väg att göra klart för J att de visste att hon ljög och den vägen få henne att närma sig sanningen.
De tyckte ju inte ens att det var lönt att förhöra henne eftersom de anade att de bara skulle få nya lögner som svar.

Nej, jag håller med om att det är svårt att veta vem åklagaren syftar på när han menar att minst enav dom kan knytas till platsen. Först trodde jag MH, men sedan skrevs det i media på det viset att man kunde tolka det att det handlade om den kvinna vars lgh som man gått till. Det kan vara en typ av felsägning från media. Vi vet inte.

Jag tror dock att tjejerna har förhörts och konfronterats med olika bevis, och naturligtvis vet t ex den av tjejerna som fick en fråga vad hon gjorde där ute vid Nye, att hon avslöjat sina whereabouts. De har förstås kommit att förstå att deras okunskap om att mobilerna har varit på har varit allvarliga.

JJ har ju uppenbarligen förstått att hon inte kan säga emot bevisen, och därmed bara erkänt misshandel och gravfridsbrott.

Det lutar väl åt JJ kan man då tänka. MH nekar ju.
Citera
2023-01-13, 11:53
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Advokaten får inte komma på något. Hon kan däremot ha ställt sådana frågor som lett till att JJ själv kunnat komma på historian. Det är lätt gjort.
Exakt!
Citera
2023-01-13, 12:02
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag håller med om att det är svårt att veta vem åklagaren syftar på när han menar att minst enav dom kan knytas till platsen. Först trodde jag MH, men sedan skrevs det i media på det viset att man kunde tolka det att det handlade om den kvinna vars lgh som man gått till. Det kan vara en typ av felsägning från media. Vi vet inte.

Jag tror dock att tjejerna har förhörts och konfronterats med olika bevis, och naturligtvis vet t ex den av tjejerna som fick en fråga vad hon gjorde där ute vid Nye, att hon avslöjat sina whereabouts De har förstås kommit att förstå att deras okunskap om att mobilerna har varit på har varit allvarliga.

JJ har ju uppenbarligen förstått att hon inte kan säga emot bevisen, och därmed bara erkänt misshandel och gravfridsbrott.

Det lutar väl åt JJ kan man då tänka. MH nekar ju.

Mja, jag lutar faktiskt åt att MH var den som avslöjat sin position under natten och invid FP, när hon svarat på en fråga via sociala medier om vad hon gjorde ute vid Nye.
För vem skulle komma på tanken att fråga JJ som hör hemma i Nye, vad hon gjorde ända ute i Nye!?
Citera
2023-01-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jo, faktiskt.

De två som mördade Mikael i Karlskrona gjorde det hemma. De styckade honom oxå i hemmet.

Super-korkat, bägge fick livstid.

Nu pratar jag om det här fallet.
Tror du på riktigt att hon/dom planerade att mörda henne i lägenheten?
Citera
2023-01-13, 12:08
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Säkra bevis bör väl isåfall vara ögonvittnen , att Ms telefon befinner sig på fyndplatsen kan ju teoretiskt bero på att JJ tog med den för att M inte skulle väckas av ev samtal till mobilen eller annat ljud från den , JJ kan ju om man spekulerar försöka dölja sin frånvaro för M på det viset och hoppas vara tbx utan att M märkt nått.( Om man är inne på att M är oskyldig)
Nämnde du oskyldig?. Jotack.
Hon ”kom ihåg” att T lämnade lgh.
Hon borde då dessutom ”kommit ihåg” att hon förmodligen såg ett lik under sina "må illa resor" till toa.
Eller ”kommit ihåg” att det var bråk som väckt hela huset.
Eftersom ”Hellman kunde, vid den aktuella undersökningen, detaljrikt och med inlevelse redogöra för händelseförlopp liksom för sina tankar och känslomässiga upplevelser vid tiden för de misstänkta gärningarna”.
Citera
2023-01-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Men var då istället planen att få dit T och 2 mot 1 misshandla henne i sin egen lägenhet?
Där har vi då frågan om uppsåt, planerar man en misshandel vet man inte om utgången blir döden.
Det blir då istället ett planlagt mord, vare sig den egentliga planen var misshandel.

Planen var nog att ställa henne mot väggen, prata henne "tillrätta" och inte omöjligt att ett visst våld kunde behöva brukas för att JJ skulle får rätt/sin vilja fram.
Men aldrig att det var ett planerat dödande, då hade dom garanterat även planerat vad dom skulle göra efter mordet, och det kan jag inte se att det fanns någon plan för.
Citera
2023-01-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att hår ryckts av från T har jag missat. Var har du läst det?

Det var någon som skrev här, så högst osäker källa.
Citera
2023-01-13, 12:24
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Nu pratar jag om det här fallet.
Tror du på riktigt att hon/dom planerade att mörda henne i lägenheten?

Du skrev själv… ” Och jag kan inte i min vildaste fantasi tro att någon planerar att utföra ett sånt här mord hemma i sin egen lägenhet”

Jag har ingen uppfattning om MH & JJ planerat detta, eller om det är en olycka. Time will tell…
Citera
2023-01-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, det är över mitt huvud, som du vet. Men du menar att din dröm skulle vara att man ska ha lagt ett enormt och komplicerat pussel, lite på ett gammeldags sätt, men med morderna pusslebitar. Att de verkligen blev ett vackert arbete som man närapå kunde göra en film av?

Med alla variabler som verkar finnas så känns det lite hopplöst att göra upp hypoteser, men det är bra att du guider lite så att det möjligen blir lättare att fatta hur pusslet sedan gjordes.

Jag hoppas ju för allas skull att man arbetade utifrån alla möjligheter som fanns till buds, och att det inte var som i Lena fallet, där man var månader för sent för det ena och för det andra.

Om några månader får vi förhoppningsvis svaren hur Tove hittades, och jag hoppas verkligen att GW inte får rätt i hans spekulation om att mord kan bli svårt att bevisa. Jag hoppas att han har fel med det rättsmedicinska uttlåtandet, att det är mer entydligt än vad GW menar.

I tv 4 uppfattar jag dock det som att han kan ha fått läsa det, men säger ju samtidigt på programledarens konstaterande att "vi vet inte det" hur det ser ut.

Åklagaren verkar ju ändå vara tydlig med att det är mord, och ingen misshandel, så jag hoppas att det finns mycket och många bra pusselbitar här, alltifrån it-tekniska till olika meddelanden mm som stärker ett uppsåt och även likgitighetsuppsåtet.

Enligt GW räcker det inte med att inte ringa 112, för ligiltighetsuppsåtet, vilket kan kännas konstigt.

Vad gäller misshandlen, dunsar och sparkar:
  • Jag vet inte hur man ställer sig till det faktum att man inte avbrutit misshandlen trots att grannen ringer på dörren, inte heller öppnat.
  • Tvärtom, fortsätter misshandeln, även vid andra påringningen, då grannen hör medan han ringer på, ljud som låter som upprepade (5-50) sparkar eller slag med hand mot väggen i badrummet.
  • Inte heller då öppnar man för att få hjälp!! Tvärtom fortsätter man det man håller på med!!
  • Ingen HLR?
  • Inget 112
  • Inte ropat ut i trappen, väckt (?) MH, ringt på grannars dörrar för hjälp
  • Inte ens när grannen frågar, låtsas JJ om något. Tvärtom mörkar hon, ljuger och låtsas som att det regnar. Pratar om helden och frågar grannen om vad de har gjort och om de har haft roligt
  • Till synes ganska oberört hoppar hon ut ur bilen, går fram till sin "bästa kompis", och snackar. Vad sades, och hur?

Försvaret kommer att vidhålla att dunsar ch sparkar inte kan bevisas vad ljuden kommer från. Och JJ kommer att påstå att hon inte hörde signalerna.

Så det STORA pusslet, där it- delen i sig är en av delarna, blir väldigt viktiga, liksom grannens vittnesmål. Obduktionen kanske visar på skador från en misshandel, men jag hoppas att den andra stödbevisningen visar på att den var brutal.

Så brutal att JJ borde förstå att den var livsfarlig och att hon inte abröt den trots att grannen ringde på, utan tvärtom såg till att det "skulle bli tyst, avslutas". Det blev det.

Och hon var inte bara likgiltig för vad som hände Tove, utan hon såg till att Toves liv släcktes.

Hoppas på att åklagaren kan bevisa detta!!

Kan T blivit dränkt i toastolen?

Föklarar kanske att det hände i badrummet?

Att ha någon på ryggen av en o bli tvingad ner i toan då blir man nog rätt försvarslös, däremot kan man kämpa emot med sparkar o slag omkring sig utan att kunna stoppa dränkningen.

Om det är så - fy fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in