2023-01-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Allmänheten kan inte begära ut.

Ok tack för snabbt svar 😊
Citera
2023-01-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag vet. Men det ska ändå bli intressant att få veta ifrån vem blodet var.

Kommer du sannolikt inte få veta
Citera
2023-01-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag förstår att alla har rätt till att försvaras men har aldrig förstått själv hur man klarar av att försvara mördare. Tänk att gå till jobbet, kämpa för att ge så lågt straff som möjligt (helst ser de väl att deras mördarklient frias) till personer som mördat någons barn/syster/närstående och slängt kroppen i skogen, för att sedan gå hem och sov gott på nätterna.

Håller fullständigt med dig ,helt obegripligt. Undrar om advokaten hade tyckt att det var rimligt om det var hennes eget barn som mördats att uttala sig såsom hon gjorde? Ungefär som att dom kunde inte hjälpa att hon dog och hon är såååå ledsen över detta och mår o har mått sååååå dåligt i häktet.
Citera
2023-01-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Håller fullständigt med dig ,helt obegripligt. Undrar om advokaten hade tyckt att det var rimligt om det var hennes eget barn som mördats att uttala sig såsom hon gjorde? Ungefär som att dom kunde inte hjälpa att hon dog och hon är såååå ledsen över detta och mår o har mått sååååå dåligt i häktet.

Vad tycker ni är alternativet?

Jag tycker oxå många advokater är jordens avskum men vi kan ju inte ha en mobb som stenar folk på torget..i det här fallet tycker ju dom flesta att dom ska dömas för mord, trots att ingen vet exakt vad som hänt..behövs en motvikt
Senast redigerad av convict76 2023-01-13 kl. 12:01.
Citera
2023-01-13, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nånstans bortom tragedin här så när jag en dröm om att det är nåt spektukalärt som lett fram till fyndplatsen typ att de bara har en altitud och då med bokstavlig ”kartläggning” med uteslutningsmetoden mot redan avsökta områden hittat platsen.

Vi får se hur satelliterna spårat JJ. Ja för det är ju de som är GPS som sen blir koordinater och altitud och fart och exakthet beroende på hur många satelliter som kommunicerade med JJ’s mobil just då och topografin och annat som stör.

Men temat JJ’s mobil är inte uttömt här men nästan vad gäller gissningar iaf. Och MH’s finns det inte mycket att gå på här. Nu var det väl några som gissade att det var MH som hade skickat meddelande från skogen eftersom hon är lite ”svagbegåvad” men i det här fallet verkar det vara JJ som är den minst begåvade av dem den här natten utifrån vad man kan läsa och höra sig till.

Toves mobil och konton å andra sidan är värt att fördjupa sig i. Men på basis då att vi vet det vi vet och det man kan göra lite kvalificerade gissningar utifrån då.

Och det är inte mycket att gå på.

Stängt av? Ja varför inte. Men här finns det utrymme för ett antal varianter.
Tiden runt 03:50 har nämnts ja och sen har vi ytterst lite info. Och frågan är om polisen har så väldigt mycket mer info bortsett från datan från ”masttömningen”?

Alltså vilken ”antenn”, datum, tid, och datasessioner och lite annat. Kanske inte så mycket att gå på men de vet kanske om den har stängts av eller förstörts.

Just vad göller appar och koordinater hit och dit så finns det ju fler ”luckor” att hitta till sånt som kan vara dolt eller raderat.

Masttömningarna blir å andra sidan lite mer svart på vitt bara. Mest för att motsatsen hade blivit nåt sorts ”Storebror ser dig tillvaro”. Alltså att polisen helt enkelt kunde ha koll på var alla med mobiltelefon befinner/befunnit sig. Så polisen får liksom hålla tillgodo med operatörens ”listor”.

Så i ett sånt övervakningssamhälle hade man vetat kanske var mobilen stängs av men nu ger ”antennens” riktning bara en fingervisning.

Ja de har kanske hittat en bakväg in i hennes konton och även om det inte ger så mycket för fallet så känns det kanske bra för familjen att de har koll på inloggningar och ingen annan.

Ok, det är över mitt huvud, som du vet. Men du menar att din dröm skulle vara att man ska ha lagt ett enormt och komplicerat pussel, lite på ett gammeldags sätt, men med morderna pusslebitar. Att de verkligen blev ett vackert arbete som man närapå kunde göra en film av?

Med alla variabler som verkar finnas så känns det lite hopplöst att göra upp hypoteser, men det är bra att du guider lite så att det möjligen blir lättare att fatta hur pusslet sedan gjordes.

Jag hoppas ju för allas skull att man arbetade utifrån alla möjligheter som fanns till buds, och att det inte var som i Lena fallet, där man var månader för sent för det ena och för det andra.

Om några månader får vi förhoppningsvis svaren hur Tove hittades, och jag hoppas verkligen att GW inte får rätt i hans spekulation om att mord kan bli svårt att bevisa. Jag hoppas att han har fel med det rättsmedicinska uttlåtandet, att det är mer entydligt än vad GW menar.

I tv 4 uppfattar jag dock det som att han kan ha fått läsa det, men säger ju samtidigt på programledarens konstaterande att "vi vet inte det" hur det ser ut.

Åklagaren verkar ju ändå vara tydlig med att det är mord, och ingen misshandel, så jag hoppas att det finns mycket och många bra pusselbitar här, alltifrån it-tekniska till olika meddelanden mm som stärker ett uppsåt och även likgitighetsuppsåtet.

Enligt GW räcker det inte med att inte ringa 112, för ligiltighetsuppsåtet, vilket kan kännas konstigt.

Vad gäller misshandlen, dunsar och sparkar:
  • Jag vet inte hur man ställer sig till det faktum att man inte avbrutit misshandlen trots att grannen ringer på dörren, inte heller öppnat.
  • Tvärtom, fortsätter misshandeln, även vid andra påringningen, då grannen hör medan han ringer på, ljud som låter som upprepade (5-50) sparkar eller slag med hand mot väggen i badrummet.
  • Inte heller då öppnar man för att få hjälp!! Tvärtom fortsätter man det man håller på med!!
  • Ingen HLR?
  • Inget 112
  • Inte ropat ut i trappen, väckt (?) MH, ringt på grannars dörrar för hjälp
  • Inte ens när grannen frågar, låtsas JJ om något. Tvärtom mörkar hon, ljuger och låtsas som att det regnar. Pratar om helden och frågar grannen om vad de har gjort och om de har haft roligt
  • Till synes ganska oberört hoppar hon ut ur bilen, går fram till sin "bästa kompis", och snackar. Vad sades, och hur?

Försvaret kommer att vidhålla att dunsar ch sparkar inte kan bevisas vad ljuden kommer från. Och JJ kommer att påstå att hon inte hörde signalerna.

Så det STORA pusslet, där it- delen i sig är en av delarna, blir väldigt viktiga, liksom grannens vittnesmål. Obduktionen kanske visar på skador från en misshandel, men jag hoppas att den andra stödbevisningen visar på att den var brutal.

Så brutal att JJ borde förstå att den var livsfarlig och att hon inte abröt den trots att grannen ringde på, utan tvärtom såg till att det "skulle bli tyst, avslutas". Det blev det.

Och hon var inte bara likgiltig för vad som hände Tove, utan hon såg till att Toves liv släcktes.

Hoppas på att åklagaren kan bevisa detta!!
Senast redigerad av notknapparen 2023-01-13 kl. 11:15.
Citera
2023-01-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete

Försvarsadvokater kan också tänka på hur de skulle vilja att ens eget barn blir behandlat om de begår brott.
Om åklagaren har bra bevisning blir de dömda oavsett vad försvaret gör. Men fram till dom kan MGM åtminstone få rättslig hjälp och stöd.
Citera
2023-01-13, 11:09
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Och jag kan inte i min vildaste fantasi tro att någon planerar att utföra ett sånt här mord hemma i sin egen lägenhet!

Jo, faktiskt.

De två som mördade Mikael i Karlskrona gjorde det hemma. De styckade honom oxå i hemmet.

Super-korkat, bägge fick livstid.
Citera
2023-01-13, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom både J och M har tillgång till nyheter är jag helt övertygad om att det var ett taktiskt drag av Rullman att säga att en, minst en, kan knytas till FP. Han ville helt säkert sätta griller i huvudet på dem. Vem är det som han är säker på? Vad har han för bevis? Helt enkelt en fint för att få någon av dem att försäga sig.

Direkt efter att T återfunnits gick polisen ut med att det var MGMs rörelsemönster, bådas, som ledde till FP. Alltså finns det bevis för att båda befunnit sig där. Rullman hoppades väl att den lilla detaljen blivit bortglömd. Och när man läser kommentarerna här, har hans förhoppning blivit infriad.

Jag tror nog att de själva vet vem det är som kan knytas direkt till fyndplatsen. Dels är det ju en av dom som verkar ha avslöjat sig via sociala media, och dels vet man nog vem av dom som har haft mobilen på där. Det är vad jag tror.

Men visst, åklagaren vet ju att tjejerna följer fallet via media, så det är klart att han vill vara taktisk och använda sig av detta för att visa hur säker han är på sin sk. Iofs ingen ovanlig taktik, även om de flesta mördare verkar sitta men fulla restriktioner.

Kaske har det varit Rullmans medvetna taktik från början? Inte bara av humanitära skäl detta med lättade restriktioner?

Han vet också säkert att för JJ har det alltid varit viktigt med vilken bild människor har av henne. Hennes fall blev så otroligt mycket högre än för MH.

Från att ha varit ansedd, en tjej med pondus, möjligheter och framtid, hamnar hon nu (oavsett dom) långt ner. Det kommer förmodligen aldrig att gå att borsta av sig dammet och gå vidare, utan hon kommer för alltid följas av en mörk skugga.

Det är när påsen börjar dras ihop, och det påpekar Rullman väldigt tydligt, mord och inte annat, snart är vi vid åtal, som JJ börjar svettas. Hon drar sin nya version och hoppas på att kronan sitter lite mindre snett.
Citera
2023-01-13, 11:14
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Då har väl JJ advokat fel då för det var hon som sa det, men du vet väl bättre

Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Jag vet inte var du hört det men vi får väl se om det blir ett åtal om en månad då.

Den enda som styr över när åtal väcks är åklagaren, ty han är som är den som åtalar.
Den som ska åtalas med advokat i släptåg, får allt stilla sig i sina spekulationer.
Citera
2023-01-13, 11:17
Medlem
snooper123s avatar
Advokater är riktiga bovar. Det kan lika gärna varit advokaten som kommit på historian JJ har berättat.
Citera
2023-01-13, 11:26
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Och jag kan inte i min vildaste fantasi tro att någon planerar att utföra ett sånt här mord hemma i sin egen lägenhet!

Men var då istället planen att få dit T och 2 mot 1 misshandla henne i sin egen lägenhet?
Där har vi då frågan om uppsåt, planerar man en misshandel vet man inte om utgången blir döden.
Det blir då istället ett planlagt mord, vare sig den egentliga planen var misshandel.
Citera
2023-01-13, 11:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror nog att de själva vet vem det är som kan knytas direkt till fyndplatsen. Dels är det ju en av dom som verkar ha avslöjat sig via sociala media, och dels vet man nog vem av dom som har haft mobilen på där. Det är vad jag tror.

Men visst, åklagaren vet ju att tjejerna följer fallet via media, så det är klart att han vill vara taktisk och använda sig av detta för att visa hur säker han är på sin sk. Iofs ingen ovanlig taktik, även om de flesta mördare verkar sitta men fulla restriktioner.

Kaske har det varit Rullmans medvetna taktik från början? Inte bara av humanitära skäl detta med lättade restriktioner?

Han vet också säkert att för JJ har det alltid varit viktigt med vilken bild människor har av henne. Hennes fall blev så otroligt mycket högre än för MH.

Från att ha varit ansedd, en tjej med pondus, möjligheter och framtid, hamnar hon nu (oavsett dom) långt ner. Det kommer förmodligen aldrig att gå att borsta av sig dammet och gå vidare, utan hon kommer för alltid följas av en mörk skugga.

Det är när påsen börjar dras ihop, och det påpekar Rullman väldigt tydligt, mord och inte annat, snart är vi vid åtal, som JJ börjar svettas. Hon drar sin nya version och hoppas på att kronan sitter lite mindre snett.
Jag är inte så säker på att de vet vem han syftar på och vilka bevis han har. Deras medvetenhet om vad som går att utläsa ur tfn tror jag inte är så hög med tanke på deras, i a f Js, mobilaktivitet.

Det är mycket möjligt att Rullman såg restriktionslättnaden som en väg att göra klart för J att de visste att hon ljög och den vägen få henne att närma sig sanningen.
De tyckte ju inte ens att det var lönt att förhöra henne eftersom de anade att de bara skulle få nya lögner som svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in