Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag räknar till 52 döda ryssar på ett hektar.
Sista tiden har man ju sett Ukraina sätta in sina anfallsdugliga, ofta utbildade i utlandet, som samlats tidigare i Cherson för att ta det ryska brohudet förflyttas och sättas in på Donbassfronten.
Förbanden som varit så pass försvagade så de behövde nytt manskap och ny materiel verkar flyttats till västra Ukraina och det är väl de som Nato hoppas kunna genomföra offensiv i vår när de nya vapnen anlänt.
Det är ju en ganska stor mängd vapen och fordon Ukraina nu skall få för att vända kriget och genomföra lyckade offensiver.
Jag antar att du inte bara sitter och räknar ryssar och jag är inte heller särskilt kunnig/intresserad av krigsfordon.
Det sitter nu en massa "experter" och talar om dessa fordons prestanda och för och nackdelar men tycker mig se en del tendenser och det skulle vara intressant att höra andra mer kunnigas spekulationer.
Stridsfordon som nu levereras nu i vår från Nato är om man verkligen skall generalisera:
Snabba
Har stark eldkraft
Är tekniskt ganska avancerade.
Har dåligt skydd.
Om jag nu har rätt i mina spekulationer så tror jag detta är en dålig utrustning mot organiserad fiende men bra mot en oorganiserad, odiciplinerad och svag fiende.
Känns som ryska armen (inte Wagner!) ägnat de senaste månaderna åt att förstärka sin defensiva förmåga och man kan verkligen undra hur det kommer gå för alla dessa snabba fordon mot en organiserad fiende?