2023-01-13, 10:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som du förstår om du tänker lite, går där någonstans en gräns, och därmed finns en gråzon någonstans. Proxykrigar jag om jag en gång sänt en granatdrönare till Ukraina? Nej.
Enligt litteraturen krävs en kontinuerlig relation. Jag är inte så insatt i hur mindre stater krigat historiskt så jag vet inte var experter brukar dra gränsen. Vi vet också lite för lite om hur Irans stöd ser ut. Kanske ger de drönare löpande, då är det ett proxykrig. Kanske betalar Ryssland dyrt för drönarna, då är det antagligen inte ett proxykrig.
USAs stöd är däremot samma storleksordning som rysk militärbudget före kriget så de måste klassas som proxykrig.
Förstår du?

Men varför krigar Ryssland då mot USA i Ukraina? Vad ville de uppnå med det? Förutom tjafset om att rubeln skall bli världsvaluta.
Citera
2023-01-13, 10:40
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Säg var vilka källor som duger för dig. Du tycks kritisera alla källor som har information som inte du gillar.

Nej jag kritiserar alla källor som har med MSM, Twitter, Telegram och framför allt spekulationer på FB.
Enbart för att det är styrd propaganda.
Citera
2023-01-13, 10:41
Medlem
Intressant klipp från ett par veckor sedan innan de hade tagit Soledar. En Wagner-soldat berättar hur de jobbar sig framåt metodiskt. Han visar hur de har en värmekamera på ett stativ, kopplat till en padda/skärm med ström från en powerbank för att övervaka rörelser i bebyggelsen framför eldställningen. I ett annat stativ har han ett kulsprutegevär (RPK74) med värmesikte, ljuddämpare och extra stort magasin.

https://t.me/the_Right_People/12209

Den allmänna strategin har varit att systematiskt mala ner så mycket personal som möjligt hos de ukrainska styrkorna samtidigt som de begränsar egna förluster.
Citera
2023-01-13, 10:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jo Kiev ligger i europa där jag faktiskt bott. Det är ju det jag säger, ett europeiskt land invaderar ett annat europeiskt land. Vad är det du inte förstår?
Det är väl precis det som du inte säger. Du säger att detta inte är Europa.

Hur ska du ha det?

Citat:
Nja detta område tillhörde inte europa för 80 år sen. Detta område var väl Sovjet tills för en 25 år sen typ?

Jag påstod att detta är det värsta som hänt Europa på 80 år.
Citera
2023-01-13, 10:43
Medlem
Varför skulle en finne inte få kommentera när ni ryssar är inne och sprider skit? Skulle vara intressant att få ta del av Putins långsiktiga plan för det han startade. Har du tillgång till denna eller ni rysstroll får nöja er med andrahandsinformation?
Citera
2023-01-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ja nu använder sig Ukraina av materiel och styrkor från andra delar än europa med. Men jag anser i alla fall eftersom Moaskva ligger i europa liksom området så är det en inbördeskrig inom europas gränser.

Du kan inte få till det som ett inbördeskrig hur du en virider på det.
Kriget pågår i Europa ja men uppfyller knappast definitionen av ett inbördeskrig.
"
Ett inbördeskrig, borgerligt krig[1] och även kallat icke-internationell väpnad konflikt,[2][3] är ett krig i vilket de stridande parterna tillhör samma land eller rike, i stället för traditionellt krig, där land slåss mot land. Det handlar ofta om en gerilla som kämpar mot regeringens polis och militär."
Citera
2023-01-13, 10:44
Medlem
Citat:
Nej jag kritiserar alla källor som har med MSM, Twitter, Telegram och framför allt spekulationer på FB.

Jag upprepar frågan. Vilka källor duger för dig?
Citera
2023-01-13, 10:45
Medlem
Citat:

Vilka källor godkänner du då?
Citera
2023-01-13, 10:46
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, det är ingen intern uppgörelse.

Ukraina är ett eget land och har varit så i 31 år.

med intern menar jag inom europa. Alltså inget angrepp på europa per def. ?
Citera
2023-01-13, 10:47
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det finns de som inte håller med dig. Jag är en av dem och även en professor vid Kings College i London.

Det finns ingen fullständig hjälp till Ukraina. Som professorn skriver så hade vapnen inte varit till någon nytta om inte Ukraina själva hade en vilja till att slåss för sitt land.

Läs och begrunda nedanstående.

https://www.kcl.ac.uk/is-the-war-in-ukraine-a-proxy-conflict

Ja, så är det, skrev om någon annan om det igår också. Vissa sätter som krav för ett proxykrig att den som står bakom proxyn initierar konflikten. Och även om vi antar att USA står bakom Euromaidan, så är det inte riktigt att starta kriget. Men under denna stränga definition är heller inte Afghanistan eller Vietnam helt självklara proxykrig. Som vanligt finns det olika definitioner.
Citera
2023-01-13, 10:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men varför krigar Ryssland då mot USA i Ukraina? Vad ville de uppnå med det? Förutom tjafset om att rubeln skall bli världsvaluta.

Jag tror att de inte vill ha NATO i närheten (huvudmål). Och så ett antal andra, mindre viktiga mål som också understödjer och möjliggör kriget.
Citera
2023-01-13, 10:48
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag upprepar frågan. Vilka källor duger för dig?

Just nu inga, och det är det jag försöker förmedla. Tro inte på det som skrivs gällande förluster eller något annat. Det kommer en dag när vi har facit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in