Citat:
Ursprungligen postat av
flyer1
Jag har kollat mjölkpriset som en indikator på Sveriges inflation. I December 2021 betala Arla mjölkbönderna 403öre per kilo, men nu kommande December ska de få 616öre per kilo enligt Jordbruksaktuellt.
Det är en ökning med 52.8% på 1 år.
Mjölkpris i butik upp 32% enligt SCB. Övrigt enligt SCB.
Ägg 22% ,nötkött 17% griskött 13% fryst fisk 28%, mjöl 30%, ris 23%.
Böndernas kostnader stiger pga ökat el och bränslepris och ökade räntekostnader för lån. Det ger nu högre matpriser. Rötterna i detta kan spåras till kriget i Ukraina. När kriget börja trodde jag inte det skulle påverka omvärlden speciellt mycket, så fel jag fick.
Det är inte lustigt se hur riksbanker tror de kan stävja en inflation driven av ökade kostnader, genom att höja priset på pengar. Det driver ju bara upp kostanderna ytterligare !
Fast det är ju energipriset som är det faktiska problemet. Och det finns två stora orsaker til det:
1) Tyskland har satt sig i knät på Putin pga miljöaktivism
2) EU har hittat på att alla länder ska pumpa in 75% av all energi som produceras i landet till den gemensamma marknaden. Därefter ska länderna ”köpa tillbaka den”
Problemet är att när Putin stänger av gasen blir det brist på energi i bla Tyskland. Därmed destabiliserar de hela energisektorn eftersom den är ihopknuten på EU nivå.
Inflationen beror till stort på att diesel och el-priserna skenade. Sedan finns det såklart andra faktorer som påverkar också. Det blir lite ”hela havet stormar” gällande handelsrutterna vilket påverkar priset en del. Min misstanke är att det är rätt mycket ”greedflation” över det vi ser. Dvs att alla företag passar på att höja för att alla andra gör det.
Gällande Ukraina påverkar det faktiskt inte väst speciellt mycket eftersom de exporterar främst till asien/mellanöstern.
ukrainas export
Lösningen borde väl vara:
1) Minska kravet på andelen el som ska in på EU marknaden (varför inte 10-15%)
2) Temporärt dra igång värmeverk och oljeverk
3) skapa förmånliga undantagsregler för att bygga kärnkraft