2023-01-12, 21:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Jag har inte hängt med alls i den här tråden. Jag gick från slutet nu, och ca 20 sidor bakåt. Finns det bild på mördarna? antingen länk, eller sida här? Det är för många sidor att gå igenom nu.
På s 1 finns en suverän sammanfattning.
Citera
2023-01-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Jag har inte hängt med alls i den här tråden. Jag gick från slutet nu, och ca 20 sidor bakåt. Finns det bild på mördarna? antingen länk, eller sida här? Det är för många sidor att gå igenom nu.
Båda finns på Fb
Citera
2023-01-12, 21:39
Medlem
trngws avatar
Intressant att åklagaren säger att den beskrivning som JJ ger av den medgivna misshandeln, i själva verket utgör vad som kan krävas för att dömas för mord.

Det innbebär i så fall att JJ genom sin berättelse de facto medger mord, även om hon själv nekar till just mordanklagelsen.

Det återstår att se var det landar, men ändå intressant att det är åklagarens uppfattning att så är fallet. Man kan då spekulera i vad det är för form av misshandel som skett. En misshandel som "per definition" utgör mord. Det jag tänker då är det som varit uppe i tråden otaliga gånger - strypning.

Kan vi tänka oss några andra fall av misshandel som mer eller mindre per definition skulle utgöra mord? Det är ju i praktiken då något som inte skett "av misstag" eller i stundens hetta så att det utgör dråp.

https://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-om-aklagarens-problem-i-tove-fallet/
Citera
2023-01-12, 21:47
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Detta med PKU-registret: vi är redan för mycket övervakade på flera olika sätt och det känns inte alls ok. Även för mig som inte är kriminell. I forskningssyfte, som var anledningen till att registret upprättades, är det naturligtvis guld värt. Är lite ambivalent till att registret används mot grov brottslighet, men tycker nog det är ok ändå i sammanhang som i detta fall.

Problemet är om pku-data kommer ut till fel personer. Bara tanken på att en arbetsgivare kan neka en jobbsökande, då pku-n avslöjar att den sökande har eller kan ha genetiska eller andra sjukdomar och därför avslå den jobbsökande.

Eller används i utpressningsfall.

Då har övervakningen av oss medborgare gått alldeles för långt.
Jag förstår och respekterar helt klart den åsikt du har och är förstående för det.

Men för mig och det samhället vi har idag så ser jag det som ett större problem och oro att ej använda registret utifrån all skit som händer.
Citera
2023-01-12, 21:58
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Intressant att åklagaren säger att den beskrivning som JJ ger av den medgivna misshandeln, i själva verket utgör vad som kan krävas för att dömas för mord.

Det innbebär i så fall att JJ genom sin berättelse de facto medger mord, även om hon själv nekar till just mordanklagelsen.

Det återstår att se var det landar, men ändå intressant att det är åklagarens uppfattning att så är fallet. Man kan då spekulera i vad det är för form av misshandel som skett. En misshandel som "per definition" utgör mord. Det jag tänker då är det som varit uppe i tråden otaliga gånger - strypning.

Kan vi tänka oss några andra fall av misshandel som mer eller mindre per definition skulle utgöra mord? Det är ju i praktiken då något som inte skett "av misstag" eller i stundens hetta så att det utgör dråp.

Det du beskriver är inte dråp utan vållande till annans död. Dråp är avsiktligt mord men som ger förmildrande omständigheter då exempelvis BO även misshandlat GM
Citera
2023-01-12, 22:11
Medlem
Yatsys avatar
Advokaten vill förmildra och göra gällande att det var en olyckshändelse. Efteråt ringer inte GM till Polisen eller 112. De trycker istället in henne i en bil och kör ut i skogen och kastar ut henne som skräp.
Citera
2023-01-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, blir hon friad för mord och får ett straff enbart för griftefrid och misshandel och inte mord, då är hon ute snabbt. Och blir ännu farligare...

Har hon som det ryktats (och i min värld ökar nu risken att hon faktiskt har gjort detta, iom att hon är misstänkt för mord, ljuger och anpassar) tänt eld på sitt ex dörr, kommit undan med det och nu mord...

Mardröm.

Kanske JJ inte riktigt är i paritet med Johanna Möller, men nånting ditåt.
Alla borde vara mycket försiktiga att var nära den här tjejen.

Jag läste någonstans att ett ex till JJ ska tydligen kallas in på rättegången
Där han ska beskriva sin uppfattning bla om JJ personlighet
Citera
2023-01-12, 22:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det du beskriver är inte dråp utan vållande till annans död. Dråp är avsiktligt mord men som ger förmildrande omständigheter då exempelvis BO även misshandlat GM

Ja, det är precis vad jag beskrev i den första delen, vållande. Det som inte är mord kan istället vara vållande eller dråp.

Utifrån åklagarens uppfattning utesluter alltså JJ's beskrivning av misshandeln vållande och dråp. Frågan är då, vilka handlingar är sådana att JJ beskriver dem som misshandel utan uppsåt, men åklagaren uppfattar att det beskrivna uppfyller kriterierna för mord.

Strypning är det jag kommer på på rak arm som kan tänkas uppfylla kriteriet på mord utifrån en gärningsmans beskrivning av något denne menar är misshandel men inte mer.
Citera
2023-01-12, 22:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Där är de tre höga dunsarna, typ 50-100kg som slängs i golvet, som grannen under reagerade på. Enbart strypning ger inga sådana ljud.
Vad som orsakade dunsarna har det spekulerats hej vilt runt. EN duns kan förklaras med att T knuffats/ fällts/ slagits och fallit handlöst, men de andra två...? Det har funderats över om J/M skulle dunkat Ts huvud I golvet, men jag vet inte om det skulle låta så mycket.

Kanske T åkt I golvet först, J slängt sig över henne och sedan M slängt sig över benen? Eller att någon av dem dragit med sig någon stor möbel i fallet?

Knepigt det där!
Citera
2023-01-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Advokaten vill förmildra och göra gällande att det var en olyckshändelse. Efteråt ringer inte GM till Polisen eller 112. De trycker istället in henne i en bil och kör ut i skogen och kastar ut henne som skräp.
Precis
Som skräp😥
Och jag hörde att brott mot giftefriden ger högst 2 års fängelse

I mina ögon ett Fruktansvärt lågt straff
Citera
2023-01-12, 22:16
Medlem
Rengens avatar
Borde inte Pingstkyrkans huvudskyddsombud stänga lokalavdelningen i Vetlanda? Om det är sådana här små monster man fostrar där känns hjärntvätteriet riktigt farligt.
Och borde inte MH:s pingstpastorpappa vara lite bättre än andra på att uppfostra sitt barn till att vara en god människa ?
Nej, religiösa är och förblir hycklare av Guds nåde.
Citera
2023-01-12, 22:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla

Du bör kontakt polisen omedelbart. Polisen har avfärdat det men du har säkert bättre koll än utredarna så meddela dem dina slutsatser omgående.

Polisen avfärdar en jävla massa saker som de sedan får ångra. Det måste väl även du veta!?

Jag tvivlar inte på att de kan ha mördat henne. Men jag inser också att det mycket väl kan vara så att de inte alls haft tanken att mörda TT och att hennes dödsfall var omenat och skedde genom en händelse som JJ och MH inte alls hade någon som helst tanke på skulle kunna leda till döden.

Ingenting vi vet utesluter den möjligheten.

Däremot anser jag, liksom de flesta verkar det som, att om det varit på det viset, så hade de slängt sig på telefonen och larmat ambulans. Nu åkte JJ istället till donken och drog i sig en burgare och sen åkte de och dumpade TT under ett träd ute i skog. För mig säger det en hel del. Men för en domstol hör inte det till saken om huruvida de är skyldiga för mord eller inte.
Senast redigerad av trngw 2023-01-12 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in