Citat:
Ursprungligen postat av
KillPu
Kan ngn förklara detta med Bakhmut och Soledar?
Z-orcher lämnar alltså enda erövrade länsstaden Kherson. Ganska skamligt dessutom eftersom några veckor innan proklamerade dickhead-putler staden som "rysk för alltid".
Till ryZZtrollernas glädje måste naturligtvis nämna att orcherna lyckades få med sig en tvättbjörn och ett barntåg.
De som var i Kherson skickades till Bakhmut och Soledar. Två städer som 99 av 100 som skriver här har aldrig hört talas om. Nu dör orcherna i tusentals där...med små framgångar.
OK, ev tar de över dessa två städer med typ 10k? 20k? invånare och lika många egna förluster. Men vad i h----e är vinsten med detta? Lämna en hamnstad som är lika stor som Göteborg, för att erövra istället Hultsfred och Vimmerby??? Ngn som kan förklara? Politiska eller militära vinster?
Om du vill ha min analys tror jag de lämnade Kherson för att de blev för svaga. De hade tagit en del förluster. Intern maktkamp mellan olika fraktioner inne i Ryssland gjorde att de var irrationella. Det rimliga hade varit antingen att mobilisera i april-maj, eller att inte annektera Kherson. Jag tror också Kherson är en del av nice-to-have-målet med kriget. Ryssarna har också en mycket mer empiriskt baserad bild nu av hur stor del av befolkningen som är proryska, vilka som är pragmatiker, eller proukrainska. Kanske lämnade de Kherson för att de inte var omtyckta där, vem vet?
Det proryska narrativet är att ryssarna optimerar sin köttkvarn, för ett långt krig. Jag köper inte helt den teorin. Om man bortser från logistiska problem med Kherson, så är terrängen utmärkt för ryssens överlägsna artilleri. Om man varit starkare, så hade det varit bra att hålla Kherson.
Sen var det magiskt att ryssarna lyckades ta Kherson från första början. Det borde inte ha hänt.
Fint att ryssarna förlorade Kherson. Nu är där en "naturlig gräns" som kan användas för fredsförhandlingar.
Mvh Gudrun