2023-01-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Har haft liknande diskussioner i denna tråd innan. Det är mest semantik och reflexmässiga protester från ett par Nato-troll (kanske inte du).

Självständig i meningen erkänd av FN/juridiskt: Ukraina är ett självständigt land.
Ekonomiskt självständig: nej.

USA upprepar ofta att det är upp till Ukraina att avgöra när det är dags att förhandla just för att USA i realpolitisk mening kan styra Ukraina. Om detta är genuint eller ett spel för gallerierna går inte att veta, möjligen kan man få viss vägledning genom att titta på USAs agerande historiskt.
Nej inget land är ju ekonomiskt självständigt. Inte Ukraina och def. inte heller fattiga Ryssland.
Vi i väst har ju byggt upp vårt välstånd genom handel under demokratiska spelregler då inte minst med vår nära allierade USA.
Det är den ljusare framtiden som nu ukrainarna slåss för. Ryssen är inte längre fruktad bara hatad.
Citera
2023-01-12, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Det har skrivits mycket om Wagnergruppen och deras krig mot Ukraina. För mig dom oinvigd trodde jag Wagnergruppen var en mindre styrka ursprungligen för strid mot mindre kvalificerade motståndare i Afrika, men hur stor är dess numerär idag? Är det fullt utrustade stridsgrupper / brigader. Strider de separat eller är det nu mest spärrförband som trycker sämre förband framför sig?
Som jag har förstått har Wagnergruppen 10 000 yrkesmördare som en kärna. Sedan tillkommer en grupp på 50 000 fångar som putler vill bli av med som får agera kanonmat, dessa kriminella är inte tänkta att komma tillbaka.
Så har jag förstått det men jag kan ha fel.
Citera
2023-01-12, 16:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Det har skrivits mycket om Wagnergruppen och deras krig mot Ukraina. För mig dom oinvigd trodde jag Wagnergruppen var en mindre styrka ursprungligen för strid mot mindre kvalificerade motståndare i Afrika, men hur stor är dess numerär idag? Är det fullt utrustade stridsgrupper / brigader. Strider de separat eller är det nu mest spärrförband som trycker sämre förband framför sig?

Jag såg en film i krigets första halva, där ett stridsflyg påstods vara Wagner. De verkar vara mer välfungerande än ryska reguljära armén. Jag tror att de får mer resurser allteftersom de presterar, ryska ledningen konkurrensutsätter sina väpnade styrkor. Smart men också farligt.
Citera
2023-01-12, 16:22
Bannlyst
Citat:

50 000 varav mer än 40 000 relativt
nymobiliserade mentalpatienter och fängelsekunder, mest mördare och andra grovt kriminella. Kärnan slaktades tidigare i höst.
Citera
2023-01-12, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Som jag har förstått har Wagnergruppen 10 000 yrkesmördare som en kärna. Sedan tillkommer en grupp på 50 000 fångar som putler vill bli av med som får agera kanonmat, dessa kriminella är inte tänkta att komma tillbaka.
Så har jag förstått det men jag kan ha fel.

Wagner är reducerat som fan, jag skulle säga 1-2 tusen av originalmördare och hela byket i övrigt är fångar ur gulag och fängelser.
Citera
2023-01-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Norge har skickat broar till Ukraina. Sådana man kan bygga ihop snabbt. Ganska fina faktiskt.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1613482906390773761

Ja det där blir bra när man skall följa ifatt ryzzarna när de flyr och sprängt broarna efter sig för att stoppa förföljande ukrainska soldater!

Bra Norge, fin gåva!
Citera
2023-01-12, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur många månader har man tagit på sig.., och Bakhmut (nästa mindre stad) har ju inte falt än..

Om 20 år kommer denna "Soledar/Bakhmut" kampanj att bli dissad grundligt på Frunze-akademin.
Bakhmut liten stad, Bakhmut är en fortifierad fästning i det närmaste!!!

Och du kan klura på varför den är det, varför har dom lagt så mycket möda på att fortifiera den!
Citera
2023-01-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Om du andades in nån sekund och försökte uttrycka vad du vill ha sagt skulle det hjälpa mig från att gissa.

Skribenten menar att om man våldtar, mördar och gräver ned en halv by och de sedan blir uppgrävda samtidigt som överlevande vittnar om vad som hänt så spelar det ingen roll att Patrick Lancaster sett en vattendroppe som såg ut som att någon rörde sig på ett grynigt 5-sekundersklipp.
Citera
2023-01-12, 16:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
ryska ledningen konkurrensutsätter sina väpnade styrkor. Smart men också farligt.
Det är inte alls särskilt smart. Du vill inte ha konkurrens inom armén.

Hitler gjorde likadant med SS och det gick inget vidare för dem. SS förband presterade bra i strid men mindre bra i övriga områden. Hantera civila var de urusla på.

Att placera sina bästa fordon i "Schwere Panzer Abteilungs" var inte heller ett bra grepp. Det gick bättre för dem när de började se nyttigheterna med "Kampfgruppen" istället. Ryssarna försökte apa efter med sina BTG's men det visade sig inte fungera när du har befäl som inte vågar agera självständigt.
Citera
2023-01-12, 16:42
Medlem
KillPus avatar
Kan ngn förklara detta med Bakhmut och Soledar?

Z-orcher lämnar alltså enda erövrade länsstaden Kherson. Ganska skamligt dessutom eftersom några veckor innan proklamerade dickhead-putler staden som "rysk för alltid".
Till ryZZtrollernas glädje måste naturligtvis nämna att orcherna lyckades få med sig en tvättbjörn och ett barntåg.

De som var i Kherson skickades till Bakhmut och Soledar. Två städer som 99 av 100 som skriver här har aldrig hört talas om. Nu dör orcherna i tusentals där...med små framgångar.

OK, ev tar de över dessa två städer med typ 10k? 20k? invånare och lika många egna förluster. Men vad i h----e är vinsten med detta? Lämna en hamnstad som är lika stor som Göteborg, för att erövra istället Hultsfred och Vimmerby??? Ngn som kan förklara? Politiska eller militära vinster?
Citera
2023-01-12, 16:51
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ganska länge. Hur ska Ryssland göra inför framtiden nu när deras försvarsmakt är förbrukad och de skjutit sig i foten när det gäller handel med väst tycker du? Ge upp helt på att vara ett land att räkna med i närområdet?

Hur vet du att de orkar hålla på länge? Eller är det något du vill bara?
Citera
2023-01-12, 16:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är inte alls särskilt smart. Du vill inte ha konkurrens inom armén.

Hitler gjorde likadant med SS och det gick inget vidare för dem. SS förband presterade bra i strid men mindre bra i övriga områden. Hantera civila var de urusla på.

Att placera sina bästa fordon i "Schwere Panzer Abteilungs" var inte heller ett bra grepp. Det gick bättre för dem när de började se nyttigheterna med "Kampfgruppen" istället. Ryssarna försökte apa efter med sina BTG's men det visade sig inte fungera när du har befäl som inte vågar agera självständigt.

Det gick bra i Ukraina. Oligarkernas Azov-bataljoner var mycket mer effektiva. Lite våldtäkter av civila och annan sadism men de var ju ändå ryssar så vad gör väl det, tänkte Poroshenko. Det var också bara en sida av saken, det handlade också om att vara riktigt motiverad och inte korrupt.

Sen spred man Azov-kulturen in i andra delar av de väpnade styrkorna, TDF tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in