Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Det är mer eller mindre vedertaget att rysk doktrin, i varje fall tidigt i kriget, var att använda fordon till det mesta. Detta på grund av att de har (hade) en enorm fordonspark men inte så många skyttesoldater.
Så jag tror inte man kan räkna 10 döda per BMP.
Skulle jag gissa på dödstalet för soldater så tror jag att det var mycket högre för Ryssland inledningsvis. Sedan jämnade det ut sig på mitten med ryskt artilleriövertag för att nu de sista månaderna vara ganska så likvärdiga för båda sidor.
Många av fordonen i början blev övergivna. Dessa orsakade inte förluster av soldater. Räknar man bara förstörda fordon så får man en bättre siffra.
När ingen försöker avancera så är förlusterna antagligen på liknande nivå. När någon avancerar långsamt så förlorar den avancerande sidan troligtvis signifikant mer. Om någon lyckas röra sig fram snabbt så har anfallarna troligen lägre förluster än försvararna.
Ryssland har ägnat stor del av kriget åt att långsamt krypa fram mot välförsvarade positioner. Det borde innebära att Ryska förluster är betydligt högre än Ukrainas sida. Orux rapport ger en realistisk fingervisning om fördelningen av förluster. Kan givetvis vara helt missvisande också precis som allt annat.