2023-01-12, 15:01
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Som det är nu har ju tyvärr Ukraina minst sagt häcken full runt Bakhmut, totalt blodbad på båda sidorna.

Japp så är det. Ukraina kommer nog få stryk här. Frågan är hur länga Ukraina orkar med detta?
Citera
2023-01-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Nja det vettefan alltså. Det verkar som att Ukrainas ledarskap sitter i USA.

Jag förstår.

Nja men jag tror fan inte det ändå.

Nja, jag förstår fortfarande.

Jo det är lite oklart, eftersom att det är så mycket propaganda om vem som startade vad och vem som gjorde vad.

Jo det är faktiskt det.

Vissa saker som är självklara förstår man ju. Men sen finns det saker som man inte förstår. T.ex vart alla pengar i paketen tar vägen? Eller varför Ukraina säger att dom vinner, när dom förlorar? Så nu vet du det iallafall.

Okej, ja jag kommer att fortsätta engagera mig.

Jo Ukraina är ett självständigt land även om du "vettefan", spelar liksom ingen roll om du "vettefan" eller inte.
Citera
2023-01-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jo Ukraina är ett självständigt land
Nja jag vettefan. Tanken var väl att det skulle vara ett självständigt land. Men vi kan nog alla hålla med om att det inte är ett självständigt land.

Citat:
även om du "vettefan", spelar liksom ingen roll om du "vettefan" eller inte.
Vettefan så vettefan. Det finns ingen mystik bakom det.
Citera
2023-01-12, 15:05
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Japp så är det. Ukraina kommer nog få stryk här. Frågan är hur länga Ukraina orkar med detta?
Att dom "får stryk" blir kanske inte rätt formulerat då dom till och med enligt Wagner strider tappert och hårdnackat utav bara helvete.
Men att dom lider svåra förluster kan nog alla skriva under på men det gör o andra sidan ryssarna också.
Vem som vinner slaget återstår att se.
Citera
2023-01-12, 15:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är mer eller mindre vedertaget att rysk doktrin, i varje fall tidigt i kriget, var att använda fordon till det mesta. Detta på grund av att de har (hade) en enorm fordonspark men inte så många skyttesoldater.

Så jag tror inte man kan räkna 10 döda per BMP.

Skulle jag gissa på dödstalet för soldater så tror jag att det var mycket högre för Ryssland inledningsvis. Sedan jämnade det ut sig på mitten med ryskt artilleriövertag för att nu de sista månaderna vara ganska så likvärdiga för båda sidor.
Många av fordonen i början blev övergivna. Dessa orsakade inte förluster av soldater. Räknar man bara förstörda fordon så får man en bättre siffra.

När ingen försöker avancera så är förlusterna antagligen på liknande nivå. När någon avancerar långsamt så förlorar den avancerande sidan troligtvis signifikant mer. Om någon lyckas röra sig fram snabbt så har anfallarna troligen lägre förluster än försvararna.

Ryssland har ägnat stor del av kriget åt att långsamt krypa fram mot välförsvarade positioner. Det borde innebära att Ryska förluster är betydligt högre än Ukrainas sida. Orux rapport ger en realistisk fingervisning om fördelningen av förluster. Kan givetvis vara helt missvisande också precis som allt annat.
Citera
2023-01-12, 15:07
Medlem
Citat:
Nja jag vettefan. Tanken var väl att det skulle vara ett självständigt land. Men vi kan nog alla hålla med om att det inte är ett självständigt land.

Vettefan så vettefan. Det finns ingen mystik bakom det.

Vilka vi? Du och ett gäng ryssar?
Citera
2023-01-12, 15:08
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Att dom "får stryk" blir kanske inte rätt formulerat då dom till och med enligt Wagner strider tappert och hårdnackat utav bara helvete.
Men att dom lider svåra förluster kan nog alla skriva under på men det gör o andra sidan ryssarna också.
Vem som vinner slaget återstår att se.

Ja med stryk menar jag att Ryssarna kommer ta över. Men som du säger är det en köttkvarn. Stryker nog med en hel del Ukrainare här.
Citera
2023-01-12, 15:11
Medlem
Taggads avatar
Mördarna i luven på varandra om vem som mördar mest 🤬
Citat:
Fångar offras i maktkampen – ”De är utbytbara”
Sprickor har blottats mellan Kreml och den paramiltära Wagnergruppen. Orsaken är den segdragna striden om Soledar – och Wagnerledaren Jevgenij Prigozjins strategi att använda sig av soldater som hämtats direkt från ryska fängelser.

– Fångarna är utbytbara. Det spelar inte så stor roll om de dör, så då kan man använda dem lite hur man vill, säger Ilmari Käihkö, docent i krigsvetenskap på Försvarshögskolan, till TT.

I tisdags kväll meddelade Prigozjin – som kallats Putins kock på grund av sin bakgrund som Kremls cateringleverantör – att Wagnergruppen lyckats erövra Soledar, något som senare tillbakavisades av både Ryssland och Ukraina.

https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

https://tt.omni.se/striden-om-soledar-splittrar-kreml-och-wagner/a/onv95B

Ukrainas sak är vår 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-01-12 kl. 15:52.
Citera
2023-01-12, 15:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ingen med sina sinnes fulla skulle hålla med om något så korkat.
Självklar är Ukraina ett självständigt land.
Citera
2023-01-12, 15:13
Medlem
Citat:

Ganska länge. Hur ska Ryssland göra inför framtiden nu när deras försvarsmakt är förbrukad och de skjutit sig i foten när det gäller handel med väst tycker du? Ge upp helt på att vara ett land att räkna med i närområdet?
Citera
2023-01-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ja det HR förvisso rätt i. Men att det skulle inträffa är ju helt osannolikt. Så vad är din plan B?

Jag behöver ingen plan A eller plan B.
Om jag ska gissa så är Ukrainas plan A,B,C och D att bevara sin självständighet. Der blir väldigt märkligt om vi i Sverige sitter och raljerar om "hur onödigt" det är för Ukraina att försvara sin självständighet. De vet om någon hur det är att vara Kremls slav vilket de varit tvingade till i årtionden och det är upp till Ukraina att avgöra vad som är värt eller inte.
Sannolikheten för att Ryssland ska ge upp ökar ju mindre militär slagkraft de har men som sagt det är upp till Ukraina att avgöra hur länge de vill försvara sig.
Citera
2023-01-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ingen med sina sinnes fulla skulle hålla med om något så korkat.
Det finns säkert folk som inte håller med om det, och det är ju bra, för det främjar debatten.

Citat:
Självklar är Ukraina ett självständigt land.
Nja, det är inte så självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in