2023-01-12, 12:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man kan väl grovt säga att artilleri innebär att en granat eller raket tillförs sin kinetiska energi vid avfyrandet och sedan flyger passivt mot målet i en kastparabel, med en möjlig fin-justering i slutet. En ’missil’ eller ’robot’ har typiskt en jetmotor som är i drift hela vägen och kan flyga till sitt mål på olika vägar, t.o.m. cirkulera ovanför det i väntan på att anfalla.

Men med denna definition faller en ballistisk missil (ICBM) lite mittemellan, för en sådan avfyras ju som en rymdraket och bränner av nästan allt sitt bränsle på vägen upp. Såvitt jag förstår måste man välja mål redan vid uppskjutningen, dvs Moskva eller St.Petersburg, Washington eller Chicago. Så en ICBM och en HIMARS är väl på sätt och vis kusiner!

Nej det är inte skillnaden för raketer fortsätter drivas framåt efter att de avfyrats. Och robotar drivs inte bara med jetmotor. De kan vara väldigt små som en NLAW.

ICBM är robotar. jag tror de styrs under färden annars skulle de bli för oexakta. De skjuts inte heller från ett rör som ger dem en bana utan styrs redan från början i en viss riktning. M står för Missile som betyder robot.

Robotar är det jag lärt mig mest om sedan detta kriget startade.
Citera
2023-01-12, 12:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Sovjetunionen var dömd att misslyckas och föll som ett kort hus.
Tydligast blir ju att man inte hade en enda tanke på att Krim en dag skulle kunna bli USA-ägt via NATO i framtiden.

USA var överlyckliga över att Sovjet föll, att Ryssland i uppdelningen och avtalen med Ukraina inte inkluderade att få Krim och de Östra Ryska delarna är helt otroligt.

USA hade inte brytt sig någonting om det här.

När din fiende helt släpper sin influens över Europa så hade du inte brytt dig om ett par regioner i Ukraina. Att Sovjet föll var den bästa presenten USA kunde få redan.

Att man inte såg till att säkra upp geopolitiken i Ukraina och ha Svarta havet dominans efter Sovjetfallet är nog det största Östliga misslyckandet.
Ukraina var fullständigt demilitariserat då och USA hade inte kunnat komma till någon undsättning och hade ej så heller.

Även att man gick in i Ukraina först 2022 och inte runt 2016-ish.
2 års förberedelse efter statskuppen torde räcka!
Dumheten efter sovjetunionens fall var att man trodde att man kunde vara vän med ryssar. Den läxan har hela världen lärt sig nu. Det är onda imperialister som drömmer om att behärska andra och starta krig och annektera andra länders territorium. Dumma och inkompetenta dessutom, då man inte vet hur man skapar välstånd utan bara armod.
Citera
2023-01-12, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ju mer hjälp USA skickar ju fler Ukrainare dör. Enkelt.

Ju längre terrorRyssland fortsätter sitt angrepp desto fler Ukrainare dör. Enkelt.
Citera
2023-01-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Vad har Wagnergruppen för telegram?

Wagner Z Group
Sedan för nyheter är det Intel Slava Z som nästan alltid har rätt

Sen är de såklart inte objektiva men de är inte de Ukrainska heller.

Det är ett propagandakrig så läs båda sidors stories för att bilda en uppfattning
Citera
2023-01-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ju mer hjälp USA skickar ju fler Ukrainare dör. Enkelt.

Nja, du räknar illa, Pilla, också!

De flesta vapenstöd till högsta beloppen har gått till luftvärn, som behövts mot ryzzlands terrorbombningar av ukrainska städer där ryxzarna satsat miljardbelopp på allsköns ryzkt och Iranskt skrot för att terrorisera civilbefolkningen och civil infrastruktur.

Det har räddat många ukrainska liv.
Terrorbombningar strider naturligtvis vis
mot alla internationella avtal och regler
Citera
2023-01-12, 12:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej det är inte skillnaden för raketer fortsätter drivas framåt efter att de avfyrats. Och robotar drivs inte bara med jetmotor. De kan vara väldigt små som en NLAW.

ICBM är robotar. jag tror de styrs under färden annars skulle de bli för oexakta. De skjuts inte heller från ett rör som ger dem en bana utan styrs redan från början i en viss riktning. M står för Missile som betyder robot.

Robotar är det jag lärt mig mest om sedan detta kriget startade.
Jo, jag är medveten om att en ICBM är en missil, men den faller ju ner mot sitt mål (med styrning ja) från vad som är en omloppsbana på samma sätt som en raket från en salvpjäs, så det blir en flytande definition.

Jag tror inte raketer från en typisk salvpjäs har drivning mer än precis i början, men jag kan ha fel där. Skillnade mot en robot/missil är dock uppenbar för raketen kan inte ändra riktning mer än marginellt i slutet av sin bana.

Nåväl, OT! :-)
Citera
2023-01-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tråkigt att se att en ledande politiker (Hökmark) kör med hustrumisshandlar-metaforen, fördummande.

Samma skitargument som på Flashback där man fördummar vår tids mest komplicerade konflikt till någon slags barnboksnivå.
Citera
2023-01-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Lika relevant som Riksdagshusbranden i Berlin 1933.
Det tycker nog inte dom anhöriga till offren som undrar varför detta fascistiska illdåd sopades under mattan av Väst.
Citera
2023-01-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Den branden var false flag från kreml, exakt samma modus operandi som när putain beordrade FSB att terrorspränga hyreshus i moskva 1994. 300 sovande moskvabor dödades, många av dem var småbarn.

Det är putains obehagliga 'specialitet' att utföra fruktansvärda brott mot mänskligheten med syfte att skylla på andra, i ovan nämnda exempel fick tjetjenien resp ukraina skulden och attackerades.
Skämtar du. Jag har aldrig sett någon hävda att det var en false flag. Inte ens Ukrainska högerextremister hävdar det
Citera
2023-01-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Fast det där vet jag inte. Ukraina är allt annat än självständigt

Råder blandade åsikter om det där.

Fast de hade nog inget annat val ändå.

Det där är oklart ändå får man lov att säga. Det verkar mer handla om att tvätta pengar och sälja vapen.

Jo Ukraina är självständigt även om inte du förstår.

Jo Ukraina har ett val. Kanske också svårt för dig att förstå.

Inte oklart att ett land angriper och ett förvarar sig. Inte heller svårt att förstå.

Vet inte om det.blev lättare för dig att förstå men det är helt ok att läsa om det här hur många gånger du vill så kanske du förstår tillslut.
Citera
2023-01-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Kommer ihåg detta. Nice insats av Odessa-ultras. Grillade ryZZar/proryZZar är alltid bra nyhet!
Tycker det var sorgligt att mörda demokratikämpar. Många unga människor dog.
Citera
2023-01-12, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Precis, det är 8 år sedan. Det är också inte helt säkert att alla som brann inne i Odessa var pro-ryssar. Det finns uppgifter om att även pro-ukrainare dog i det huset.

Men lägg ihop antalen civila ryssar som dött av Ukrainas våld sedan 2014 och hur många Ukrainare som dött av Rysslands våld sedan 2014 så jämför vi.

Ska vi se vilken sida som anses som mest våldsam?
Ryssarna e mer våldsamma. Jag har inte påstått något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in