Citat:
Ursprungligen postat av
Anteaus
Det markerade är en sanning med modifikation som Sara rapar upp i vart och varannat inlägg/debattartikel.
https://twitter.com/Hjaltelagen/status/1606245311633977344
Jag tänkte att oj vad trist ton du har när du lägger till att Sara rapar upp statistiken.
Du lägger in en värdering där och jag tänker, bäst at tkolla upp hur det står till med statistiken.
Jag gick in på Brås hemsida och tittade på antal anmälda fall.
Det vet vi ju att allt inte anmäls, vi är många som varit med om obehagligheter som inte anmält. eller hur, det håller vi väl med om. Jag höll det hemligt att en man tallade mig på bollarna när jag var tonåring och säkert gjorde fler så.
Här är ett citat urklippt från Brås statistiksida.
[I"]Skillnaderna mellan åldersgrupperna i befolkningen är mycket stora vad gäller sexualbrott. Det är i åldersgruppen 20–24 år som störst andel uppger att de utsattes 2021 (16,5 %), följt av den yngsta åldersgruppen (16–19 år, 15,4 %). I övrigt är andelen mindre ju äldre åldersgrupp som studeras"[/i]
Det finns säkert mer exakt statistik för Barn, men varför skulle det vara mindre än 20%?
Har du förslag på statistikstudier som visar motsatsen?
källa till Brås statistik
https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html
Om statistik visar 15.4 % på 16 till 19 åringars anmälningar så ser jag det som mycket troligt att
i de grupper bland barn från svårare socioekonomiska förhållanden är säkert 25% eller mer en möjlig siffra.
Eller tror du att det är mindre bland barn som redan lever i svåra socioekonomiska förhållanden?
Med svåra socioekonomiska förhållanden menar jag en barngrupp där i familj och nära relationer finns, våld, droger och utsatthet. Där tror jag, utn bevis att det är betydligt vanligare att man blir utsatt.
Ska se om jaghittar någon sann statistik om detta. till dess så kan väl du förklara hur du ser på statistiken om barns utsatthet i sexuella syften.
Släpper man dessutom loss tusentals gäddor så lär det ju finnas risk för att vi hamnar över 20%, alltså jag kunde inte i min vildaste fantasi förstå att det fanns så här mycket gäddor, kunde du tro det?
25% av barnen har utsatts för sexuella övergrepp
här ett citat
"Att hela 25 procent av alla barn i Sverige är utsatta för sexuella övergrepp kräver en konkret handlingsplan med mätbara mål med syftet att inget barn ska behöva utsättas för sexuella övergrepp.
Alltför ofta pågår övergreppen upprepat och över tid. För varje barn som utsatts bör därför en kommission utreda om och hur myndigheter agerat för att tidigare förhindra att barnet fortsatt kunnat utsättas för övergrepp.
Rapporter visar att ärenden om sexualbrott mot barn av olika skäl blir liggande under en längre tid innan de avgörs. Detta kan få förödande konsekvenser för utsatta barn. Ärenden av denna karaktär måste utredas snabbt och effektivt. Här måste rättsväsendet prioritera.
Utredningen Ett ytterligare förstärkt straffrättsligt skydd mot sexuella kränkningar (dir. 2020:5) bör ges tilläggsdirektiv för att se över dessa frågor."
citatet finns här i en proposition
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/sexuella-overgrepp-mot-barn-och-byxskyddslag_H9023634
Så hälsa Sara att 20 är i underkant, och som sagt i svårare socioekonomiska gruppet är det säkert det dubbla.