2023-01-07, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Haha, skål!

Jag hoppas verkligen inte stackars amerikanska skattebetalare ska behöva betala för jakten på de förlorade tulpanerna.

Hoppas verkligen inte jag heller. Crypto är crypto och skall behandlas som det. Det är inte reglerat och skall så ej heller vara utan själva finemang och finessen med krypto är att man kan bli av med det snabbt och hämta tillbaka det genom engagemang, tålamod och hårt arbete. Inga myndigheter skall blanda sig i det.
Citera
2023-01-07, 14:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hoppas verkligen inte jag heller. Crypto är crypto och skall behandlas som det. Det är inte reglerat och skall så ej heller vara utan själva finemang och finessen med krypto är att man kan bli av med det snabbt och hämta tillbaka det genom engagemang, tålamod och hårt arbete. Inga myndigheter skall blanda sig i det.
Hårt arbete? Menar du gambling?
Citera
2023-01-07, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Hoppas iaf att han har fun staying poor!

Så tror ni att han fick tag på FBI till slut?

FBI bryr sig inte om några crypto på en Cold Wallet. Han får ge sig ut och leta nya helt enkelt. Han är ju datakunnig så han kommer snart ha nya Bitcoin i en ny Wallet, allt cirkulerar, runt runt.

Du skev något inlägg om crypto och svennebanan förut, att dt aldrig kommer bli legit under dessa förutsättningar för den målgruppen. Det har du rätt i och det är faktiskt sant att lite så är det. Det är inte meningen och ska heller inte vara accepterat av den stora massan, det ska vara på ett sätt osäkert och unikt. Det är lite av själva grejen.
Citera
2023-01-07, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Skumt om det stämmer och inte är något slags fejknyhet.

Låter väldigt underligt att han har förlorat bitcoin från sin cold wallet.

Bäst att avvakta tills det har kommit fram mer information innan vi drar några slutsatser.

Han har väl nån gång kopplat in sin cold Wallet till en internetuppkopplad dator för att göra en transaktion och då blir det ju en transaktionshash iom detta. Det kan dessutom vara så att har dom hackat hans dator om den varit uppkopplad någon gång så kan han haft den inkopplad till den datorn och då kan det ha funnits spår kvar av själva Cold Wallet där, sedan utifrån hashen och liknande har man kunnat luska ut nyckeln. Eller så har man helt enkel tnär han har varit online med datorn kunnat vara inne samtidigt och kunnat se vilket lösen och user etc han använt genom live screening.

På något sätt så har cold Wallet oavett ej varit helt offline utan den har kopplats in till en dator en eller flera gånger varav densamma datorn sedan en eller ett flertal gånger varit ute på nätet med den. Han behöver inte ha gjort någon transaktion genom Bitcoin nätverket men möjligtvis kan han säkerligen ha gjort även det, vem vet. Som någon annan tidigare sa, för lite information har givits om hur han specifikt använt olika teknisk utrustning.
Citera
2023-01-11, 20:43
Medlem
Papper1512s avatar
Betalade en leverantör till mitt företag med bitcoin idag. Riktigt smidigt att kunna skicka iväg pengarna till andra sidan jorden och dealen är klar direkt. Skickade ett ganska stort belopp och betalade cirka 0,60 usd i transaktionsavgift.

Har dock en fråga om ”confirmations”. Min wallet kräver fyra confirmations för att betrakta transaktionen som ”completed”. Läste om att olika mottagare kräver olika många, oftast mellan en och sex.

Varför räcker inte en confirmation? Det är väl inte möjligt att göra ändringar eller dra tillbaka transaktionen ändå?
Citera
2023-01-11, 21:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Betalade en leverantör till mitt företag med bitcoin idag. Riktigt smidigt att kunna skicka iväg pengarna till andra sidan jorden och dealen är klar direkt. Skickade ett ganska stort belopp och betalade cirka 0,60 usd i transaktionsavgift.

Har dock en fråga om ”confirmations”. Min wallet kräver fyra confirmations för att betrakta transaktionen som ”completed”. Läste om att olika mottagare kräver olika många, oftast mellan en och sex.

Varför räcker inte en confirmation? Det är väl inte möjligt att göra ändringar eller dra tillbaka transaktionen ändå?
Låter som ett perfekt sätt att undvika skatt. Eller hur bokfördes denna transaktion? Jag har mycket svårt att se att någon legitim ”leverantör” skulle syssla med något dylikt om de hade rent mjöl i påsen.
Citera
2023-01-11, 22:22
Medlem
Citat:

Kul! Bitcoin är helt överlägset för internationella transaktioner av det slaget. En banktransaktion kan ta flera dagar och kostar mycket mer, och troligen blir man tvungen att slösa tid och energi på att besvara frågor om transaktionen i ett senare skede. Om den obegåvande banktjänstemannen inte gillar svaren blir man av med kontot.

Med bara en bekräftelse finns en teoretisk möjlighet att transaktionen hamnar i en fork som inte blir den giltiga. Det här hänt någon gång i bitcoins barndom på grund av en teknisk brist, men mottagaren kan teoretiskt även råka ut för en 51 procentattack (som inte kräver 51 procent av hashkraften om angriparen har tur) om han bara har fått en bekräftelse. Ju fler bekräftelser desto mindre blir denna teoretiska risk, så det är rimligt att kräva fler bekräftelser som standard för stora transaktioner.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-01-11 kl. 22:27.
Citera
2023-01-11, 22:31
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Låter som ett perfekt sätt att undvika skatt. Eller hur bokfördes denna transaktion? Jag har mycket svårt att se att någon legitim ”leverantör” skulle syssla med något dylikt om de hade rent mjöl i påsen.
Hur undviker jag skatt genom att inte bokföra en kostnad? Självklart bokfördes den(i SEK som man gör om man betalar med någon annan valuta, bitcoin eller pokémonkort). Märks att du aldrig drivit företag och i synnerhet inte med internationella kunder och leverantörer.

Att du har svårt att se är inget nytt. Givetvis var det en bra deal för båda då det clearade på tio minuter och kostade typ 6kr i transaktionsavgift. Man kan börja jobba/leverera direkt istället för 3-4 dagar senare. Däremot var växlingsavgiften från SEK till BTC ganska hög enligt mig. Använde Coinbase.

Jag blev lite inspirerad och kommer erbjuda mina kunder att betala med bitcoin. Tror förvisso inte jag har några kunder som vill göra det men man vet aldrig. Någon måste ju börja med det.
Citera
2023-01-11, 22:36
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Kul! Bitcoin är helt överlägset för internationella transaktioner av det slaget. En banktransaktion kan ta flera dagar och kostar mycket mer, och troligen blir man tvungen att slösa tid och energi på att besvara frågor om transaktionen i ett senare skede. Om den obegåvande banktjänstemannen inte gillar svaren blir man av med kontot.

Med bara en bekräftelse finns en teoretisk möjlighet att transaktionen hamnar i en fork som inte blir den giltiga. Det här hänt någon gång i bitcoins barndom på grund av en teknisk brist, men mottagaren kan teoretiskt även råka ut för en 51 procentattack (som inte kräver 51 procent av hashkraften om angriparen har tur) om han bara har fått en bekräftelse. Ju fler bekräftelser desto mindre blir denna teoretiska risk, så det är rimligt att kräva fler bekräftelser som standard för stora transaktioner.
Ja, riktigt smidigt. Kommer fråga/stöta på alla mina leverantörer i Långtbortistan om detta.

Ok tack. Då ska de mycket till för att det inte ska vara safe ens vid första confirmation. Beror ju på belopp men om man har brådis så borde en eller två räcka. Är det miljonbelopp så kan man ju vänta en timme. Lightning network fixar ju detta när alla implementerat det.
Citera
2023-01-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ja, riktigt smidigt. Kommer fråga/stöta på alla mina leverantörer i Långtbortistan om detta.

Ok tack. Då ska de mycket till för att det inte ska vara safe ens vid första confirmation. Beror ju på belopp men om man har brådis så borde en eller två räcka. Är det miljonbelopp så kan man ju vänta en timme. Lightning network fixar ju detta när alla implementerat det.

I praktiken är transaktionen säkrad efter en bekräftelse. Noll bekräftelser är däremot för lite för en stor transaktion. Då kan även en vanlig lekman stoppa transaktionen genom att betala en för låg transaktionsavgift och omedelbart efter att han mottagit varan tömma ifrågavarande adress genom att göra en ny transaktion från denna (med en annan plånboksapp) med högre transaktionsavgift. En sådan attack kan vem som helst göra om han är förslagen.
Citera
2023-01-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2

Detta är den största svagheten med krypto att regleringar kommer att komma och resultatet kommer bli enorma kostnader för att använda krypto.

Alla exchanges kommer samla in enorma mängder information och skicka till diverse myndigheter.

Idag klassas krypto som värdepapper och det är väl ett litet problem som kan bli större desto mer regeringarna blandar sig i.

Många personer i kryptovärlden har gått från att marknadsföra det som något anonymt till att verkligen skrika efter regleringar och värre blir det varje gång något händer t.ex ftx,scams och misslyckade projekt där folk förlorar pengar.
Citera
2023-01-12, 05:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hur undviker jag skatt genom att inte bokföra en kostnad? Självklart bokfördes den(i SEK som man gör om man betalar med någon annan valuta, bitcoin eller pokémonkort). Märks att du aldrig drivit företag och i synnerhet inte med internationella kunder och leverantörer.

Att du har svårt att se är inget nytt. Givetvis var det en bra deal för båda då det clearade på tio minuter och kostade typ 6kr i transaktionsavgift. Man kan börja jobba/leverera direkt istället för 3-4 dagar senare. Däremot var växlingsavgiften från SEK till BTC ganska hög enligt mig. Använde Coinbase.

Jag blev lite inspirerad och kommer erbjuda mina kunder att betala med bitcoin. Tror förvisso inte jag har några kunder som vill göra det men man vet aldrig. Någon måste ju börja med det.
Vilka genier ni två är. Ni har verkligen listat ut något som ingen annan har gjort än! Det internationella genombrottet för bitcoinbetalningar kommer ske vilken dag som helst nu.

Du betalade alltså via Coinbase vilket är exakt lika centraliserat som vilken banköverföring som helst. Växlingsavgifterna till och från fiat för dig och ”leverantören” blev dessutom höga och måste givetvis räknas in. Du saknar dessutom alla former av skydd och försäkringar i fall något skulle gå snett med transaktionen (eller om du inte fick din vara/tjänst).

Ni hade hellre kunnat använda en av mängder av tjänster så som Paypal, Google pay eller Venmo. Att man skulle vara tvungen att ”vänta 3-4 dagar” utan bitcoin är endast dumheter och visar att du inte driver någon seriös verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in