• 1
  • 2
2023-01-12, 00:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Haha, du tror alltså fortfarande att klippet du länkade är en deepfake? Om det är någon som ska googla fenoment så är det nog du.

Nu hänger jag inte med ?
2023-01-12, 00:17
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nu hänger jag inte med ?

Du pratar om deepfake i trådstarten och länkar därefter, av någon oförklaring anledning, till ett klipp med Markus där han gör en ostmacka. Deepfake har ingenting med Markus-klippet att göra...
2023-01-12, 00:19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Du pratar om deepfake i trådstarten och länkar därefter, av någon oförklaring anledning, till ett klipp med Markus där han gör en ostmacka. Deepfake har ingenting med Markus-klippet att göra...

Okej.. får kolla mer om hur man kan upptäcka det isf
Bara för att ta ett exempel .. har jag sett tom cruice i deepfake variant .. tycker det är omöjligt att avgöra att det inte är han
2023-01-12, 08:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Bara för att ta ett exempel .. har jag sett tom cruice i deepfake variant .. tycker det är omöjligt att avgöra att det inte är han
Markus har ett stort och yvigt hår och vinklar ofta huvudet så att man ser det från olika vinklar. Det står aldrig någonsin ut som onaturligt. Att som amatör med deepfake-teknik återskapa detta skulle vara väldigt svårt.

Ditt exempel med Tom Cruise är dessutom inte det bästa eftersom Miles Fisher, skådespelaren som spelar Tom Cruise, är väldigt lik honom. Med bara lite smink skulle det vara väldigt svårt se skillnaden. Det blir alltså väldigt enkelt att med deepfake-teknik återskapa det sista för ett närmast identiskt utseende.
Senast redigerad av hakro807 2023-01-12 kl. 08:12.
2023-01-12, 10:12
Det här är en deep fake, ganska kul, av Gordon Ramsay. Den på Markus var ju bara ett vanligt ihopklipp
https://www.youtube.com/watch?v=RGRjKRRDBQ0
2023-01-12, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det är en del av en reklamkampanj. Deepfake-tekniken kan ofta lura vid en första anblick, men vet man vad man ska titta efter går det lätt att hitta sådant som avslöjar bluffen.

Tyvärr inte. Inte ens experter som jobbar med Deepfake-tekniken lyckas få 10 av 10 rätt.
2023-01-12, 11:09
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:

Jag tror inte att du riktigt har koll på vad deep fake är.

Insert Princess Bride citat
2023-01-12, 12:18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tyvärr inte. Inte ens experter som jobbar med Deepfake-tekniken lyckas få 10 av 10 rätt.
Fast då krävs det att vad de studerar är sådant som lämpar sig för en deepfake. Lägre upplösning, statiskt uppträdande etc. Något som inte videon uppfyller.
2023-01-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast då krävs det att vad de studerar är sådant som lämpar sig för en deepfake. Lägre upplösning, statiskt uppträdande etc. Något som inte videon uppfyller.

Det jag lyssnade på var ett program som rörde deepfake i syfte att lura och vilseleda. Sen gick de inte in på den tekniska biten eller så minns jag inte.
Så allmän info bara.
2023-01-12, 15:20
Medlem
Bertil85s avatar
ett salladshuvud. luftigt knaprigt.

2023-01-12, 15:37
Medlem
peterZiipens avatar
Här är nog en av de bättre deepfake-klippen jag sett, med Morgan Freeman, och det är ändå inte riktigt 100procentigt:

https://www.youtube.com/watch?v=oxXp...hannel=DiepNep
2023-01-12, 17:27
Moderator
Jultrollets avatar
Tveksam koppling till Matlagning och metoder. En trådstart med tydligare koppling mellan deepfake och Youtube kan möjligen passa i forumet för Sociala medier. Vill man diskutera deepfake som fenomen finns det sannolikt andra trådar i ämnet.

Vi väljer därför att låsa denna tråd. /Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in