2023-01-11, 19:47
Medlem
Om man tittar på Centerpartiets valresultat på landsbygden så måste det vara skrämmande läsning om man är centerpartist. C tappar 30 procent på landsbygden och halveras på många platser.

Gotland har länge varit ett starkt centerfäste. I valet 2018 hade man fortfarande 17,2 procent i riksdagsvalet. 2022 var den siffran nere på 11,72 procent.

Kronoberg från 9,4 till 6,05. Värmland från 9,28 till 6,34.

Det är alltså inte alls på det viset att ”bönderna” röstar som de alltid har gjort. Om Centern sviker så väljer de SD istället. Med en turk som hatar vita män och går runt och skallar folk på stan så tror jag Centern kan tappa landsbygden helt och bli ett rent storstads/invandrarparti.

Jag tror det är ytterst osannolikt att den här filuren sitter fram till nästa val. Ett och ett halvt år max.
Citera
2023-01-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om man tittar på Centerpartiets valresultat på landsbygden så måste det vara skrämmande läsning om man är centerpartist. C tappar 30 procent på landsbygden och halveras på många platser.

Gotland har länge varit ett starkt centerfäste. I valet 2018 hade man fortfarande 17,2 procent i riksdagsvalet. 2022 var den siffran nere på 11,72 procent.

Det är alltså inte alls på det viset att ”bönderna” röstar som de alltid har gjort. Om Centern sviker så väljer de SD istället. Med en turk som hatar vita män och går runt och skallar folk på stan så tror jag Centern kan tappa landsbygden helt och bli ett rent storstads/invandrarparti.

Jag tror det är ytterst osannolikt att den här filuren sitter fram till nästa val. Ett och ett halvt år max.
Det är nog planen också. I början av den här processen då de tre kandidaterna presenterades hörde jag åtminstone två politiska kommentatorer prata om att det är rätt uppenbart att dessa tre totalt intetsägande figurer hade handplockats som en sorts kanonmat, enligt följande princip: Det pågår ett stort förändringsarbete i partiet. Det kommer att bli kontroverser och oväsen. Detta vill man inte ska solka ner den partiledare man egentligen vill ha, så man låter en slasktratt ta smällen och sen får denna avgå, varpå man installerar den 'riktiga'. En C-motsvarighet till Kinberg-Batra / Sabuni. Den 'riktiga' efterträdaren man vill ha är Emil Källström.
Citera
2023-01-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är nog planen också. I början av den här processen då de tre kandidaterna presenterades hörde jag åtminstone två politiska kommentatorer prata om att det är rätt uppenbart att dessa tre totalt intetsägande figurer hade handplockats som en sorts kanonmat, enligt följande princip: Det pågår ett stort förändringsarbete i partiet. Det kommer att bli kontroverser och oväsen. Detta vill man inte ska solka ner den partiledare man egentligen vill ha, så man låter en slasktratt ta smällen och sen får denna avgå, varpå man installerar den 'riktiga'. En C-motsvarighet till Kinberg-Batra / Sabuni. Den 'riktiga' efterträdaren man vill ha är Emil Källström.

En bra förklaring. Ja, något konstigt är det med att denne nye centerledare släppts fram, när fler rutinerade val finns. En alternativ förklaring kunde annars vara att på nytt söka en ny målgrupp, muslimer? Bondeväljarna försvinner ju och stureplanstrendisarna har väl också tröttnat nu när partiet är i motgång.
Citera
2023-01-11, 23:35
Medlem
Citat:
Intressant strategi. Det hade varit ännu mer effektivt om ”slasktratten” fick påbörja förändringsarbetet med att återvända till rötterna. Den här gynnaren kommer ju bara göra det värre.

Emil Källström hade kunnat bli partiledare om han hade velat men tackade nej. Kanske vill han komma in som en räddande ängel när partiet är kört i botten, men jag har skrivit om det här tidigare. Rikspolitiker som får ett högavlönat jobb i näringslivet eller blir kommunalråd är nästan omöjliga att locka tillbaka till rikspolitiken. Att vara partiledare är inte värt priset för de flesta efter att man smakat på det goda livet.
Citera
2023-01-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
En bra förklaring. Ja, något konstigt är det med att denne nye centerledare släppts fram, när fler rutinerade val finns. En alternativ förklaring kunde annars vara att på nytt söka en ny målgrupp, muslimer? Bondeväljarna försvinner ju och stureplanstrendisarna har väl också tröttnat nu när partiet är i motgång.
Ja, jag undrar om de inte vill gå all in med väljarbytet och bli ett invandrar/storstadsparti, men jag tror inte det funkar. Nyans blev inte stora och svenskar har nu två gånger visat att de inte röstar på en invandrare som partiledare, oavsett ideologi.

Jag tror på ett nytt partiledarbyte inom kort och att C snart är under spärren.
Citera
2023-01-12, 03:27
Medlem
Citat:
Ny Demoskop

SD 19,8 (+2,2)
M 20,8 (+0,2)

^^Enda två partierna som ökar

V 8,8 (-0,1)
S 32,7 (-0,6)
MP 2,4 (-1,1) sämsta i Demoskop någonsin
C 6,0 (-0,1)
L 3,4 (-0,8)
KD 4,2 (-0,6)

Blockfördelning:
Blå 48,2 (+1,1)
Rödgröna 49,9 (-1,0)

Bör sägas att Demoskop/Inizio varit bästa institut två riksdagsval i rad. Egentligen tre eftersom deras provmätning 2014 kom närmast men den var inte en normal mätning utan baserad på rådata från VALU som sedan viktades med Inizios verktyg, och då blev den mycket bättre än VALUs egen prognos. Så det är troligt att skillnaden faktiskt är så här liten, trots vad andra institut säger.

Fullständig kollaps av Mp utan alla stödröster. Härligt!
Citera
2023-01-12, 07:40
Medlem
Citat:
Intressant strategi. Det hade varit ännu mer effektivt om ”slasktratten” fick påbörja förändringsarbetet med att återvända till rötterna. Den här gynnaren kommer ju bara göra det värre.

Emil Källström hade kunnat bli partiledare om han hade velat men tackade nej. Kanske vill han komma in som en räddande ängel när partiet är kört i botten, men jag har skrivit om det här tidigare. Rikspolitiker som får ett högavlönat jobb i näringslivet eller blir kommunalråd är nästan omöjliga att locka tillbaka till rikspolitiken. Att vara partiledare är inte värt priset för de flesta efter att man smakat på det goda livet.
Jo, fast nu snackar vi C, partiet med den tyngsta kassakistan i hela Europa. De har råd att bjuda över näringslivet om det är vad som krävs. "Murre" kommer inte funka, han är centerns Sabuni, driver bort gamla väljare utan att locka nya. Woke-iga storstadstjejer vill inte rösta på en man, de går till S. Och ingen landsbygdsväljare med självaktning vill rösta på en partiledare som återkommande kräks på vita män, de går till SD och KD.
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja, och fallet slutar nog inte där -- vänta tills elräkningarna för december, januari och februari trillat in.

Folk har helt enkelt fått upp ögonen för vilka som är huvudbovarna i dramat kring att vi knappt har nån kärnkraft kvar. Inget gör intelligenta människor dumma i huvudet som blind fanatism, och MP är därför den dummaste politiska aktör vi har. Noll konsekvenstänk, noll smarthet, noll strategi, noll analys -- bara så kan man lyckas kombinera ett vildsint hetsande för att allt ska bli eldrivet, med ett lika vildsint hetsande för att ta bort allt som genererar el just när omställningen ska drivas igenom.

Jag hoppas innerligt att det bland alla som tvingas sälja sina hus pga höga elräkningar finns stora mängder S- och MP-väljare. Gärna C och V också. De kan gott ligga som de bäddat. Bara att beklaga att även oskyldiga väljare som aldrig röstat på kärnkraftsfientliga partier får vara med och ta smällen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2023-01-12 kl. 07:42.
Citera
2023-01-12, 11:46
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Hela Flashback är fyllt av Socialdemokrater. Eller tror folk att MP rösterna går till M?
Citera
2023-01-12, 18:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Du menar att storstäderna är ett tillhåll för invandrare?
Citera
2023-01-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du menar att storstäderna är ett tillhåll för invandrare?
Ja, det också, men vad jag främst försökte säga var snarare att C överger landsbygden och riktar in sig på invandrare och svenska (kvinnliga) storstadsbor.

Det tror jag kommer att misslyckas av två skäl. Dels så finns det ingen stor röstdisciplin hos invandrare att rösta fram just en invandrare; dels så drar sig svenska väljare — även unga liberala kvinnor verkar det som — att rösta på en partiledare med invandrarbakgrund. Både Nooshi och hon den där negressen i Folkpartiet har floppat.

Svenska väljare vill ha en vit gubbe eller en vit tant som Magdalena Andersson. Inte en förvuxen tonåring som Mona Sahlin eller en svartmuskig turk som skallar folk på stan.
Citera
2023-01-12, 18:44
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ja, det också, men vad jag främst försökte säga var snarare att C överger landsbygden och riktar in sig på invandrare och svenska (kvinnliga) storstadsbor.

Det tror jag kommer att misslyckas av två skäl. Dels så finns det ingen stor röstdisciplin hos invandrare att rösta fram just en invandrare; dels så drar sig svenska väljare — även unga liberala kvinnor verkar det som — att rösta på en partiledare med invandrarbakgrund. Både Nooshi och hon den där negressen i Folkpartiet har floppat.

Svenska väljare vill ha en vit gubbe eller en vit tant som Magdalena Andersson. Inte en förvuxen tonåring som Mona Sahlin eller en svartmuskig turk som skallar folk på stan.

Jag fattar inte det där med "kvinnor i storstad". Som om kvinnor i småstäder skulle vara bättre.

Men jag håller med om att en turkisk manlig partiledare inte kommer locka svenska kvinnor.
Citera
2023-01-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag fattar inte det där med "kvinnor i storstad". Som om kvinnor i småstäder skulle vara bättre.

Men jag håller med om att en turkisk manlig partiledare inte kommer locka svenska kvinnor.
Bra poäng. Kanske har CrispyKreem någon bra statistik på hur unga kvinnor utanför storstäderna röstar. Jag har en känsla av att de är mer politiskt sansade men det kan vara fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in