2023-01-05, 11:31
Medlem
BoISarens avatar
Rättegången startar den 11 januari och väntas pågå i 8 förhandlingsdagar

Jag kommer ev. att vara på plats, men det finns ett mordmål som pågår samtidigt och jag kan ju inte vara på båda
Citera
2023-01-05, 15:11
Medlem
SilverbjalkeJossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Jag kommer ev. att vara på plats, men det finns ett mordmål som pågår samtidigt och jag kan ju inte vara på båda

Hoppas på uppdateringar då...8 dagar hm ja en svårtippad utgång i detta fall, men jag är säker på domen redan.
Citera
2023-01-05, 21:11
Medlem
Såg på fb att någon uppmanar folk att sluta upp utanför tingsrätten den 11/1.
Inget ståhej utan bara vara där lugnt och stilla och på så vis indirekt tvinga media att uppmärksamma fallet.
Ju fler som infinner sig där, desto svårare att bara ignorera.
Citera
2023-01-08, 13:42
Medlem
BoISarens avatar
Kan någon, på ett enkelt vis, berätta för mig vad enskilt åtal betyder.
Jag förstår att det inte är staten utan de enskilda personerna som stämmer mgm.

Åklagare?
Ev "straff"?

Kommer det att vara som en vanlig rättegång med pläderingar och vittnesutfrågning? Ska ju hålla på i 8 dagar så min gissning är ju att alla ska höras.
Citera
2023-01-08, 17:11
Medlem
Citat:

Åklagare?
Ev "straff"?

Kommer det att vara som en vanlig rättegång med pläderingar och vittnesutfrågning? Ska ju hålla på i 8 dagar så min gissning är ju att alla ska höras.
Såg någonstans något om över 50 vittnen men det kan vara fel, borde i vilket fall vara vittnesförhör….
Citera
2023-01-08, 18:09
Medlem
Citat:

Åklagare?
Ev "straff"?

https://lawline.se/answers/enskilt-atal-2
Citera
2023-01-11, 08:45
Medlem
pinkpopsicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Vad är målnumret? Väldigt ovanligt med enskilt åtal för mord. Har det ens hänt sen Johan Asplund?
B 1804-22,
Citera
2023-01-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Socialtjänsten har ju givit fosterfäräldrar ett uppdrag att ge fosterbarn en god omvårdnad, och de får ju rejält betalt för jobbet.......det bör ju stå skrivet i kontraktet.

Varför driver inte socialtjänsten ett mål mot fosterföräldrar för ex kontraktsbrott?

Det är dina skattepengar som går till denna vanvård!

Mycket bra fråga.
Citera
2023-01-11, 08:54
Medlem
Den aktuella familjen har kopplingar till ridläraren T*mas Hammar (KG Hammars adoptivson) som åtalades för våldtäkter på unga elever. Familjen fortsatte hålla Hammar om ryggen efter detta kom fram, även efter Donias död.
De hade fosterbarn för att kunna finansiera den egna dotterns och mammans hästintresse och tävlande och köpte privatlektioner av Hammar till den egna dottern.
Citera
2023-01-11, 08:56
Medlem
Citat:

YES!!! Äntligen! Var min första tanke när jag läste om detta. Det Donia fick gå igenom var helt horribelt.
Citera
2023-01-11, 22:53
Medlem
(FB) 15 åring nekades hjälp, Tilläts dö ensam i fosterhem.
Citera
2023-01-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Den aktuella familjen har kopplingar till ridläraren T*mas Hammar (KG Hammars adoptivson) som åtalades för våldtäkter på unga elever. Familjen fortsatte hålla Hammar om ryggen efter detta kom fram, även efter Donias död.
De hade fosterbarn för att kunna finansiera den egna dotterns och mammans hästintresse och tävlande och köpte privatlektioner av Hammar till den egna dottern.

Känner honom. Eller kände. Visste inte att han åtalades för det. Han är ju gift? eller sambo med en mycket yngre tjej iaf. Dömdes han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in