2023-01-10, 23:01
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treppenwitz
Dykrelaterat kan vara de som varit uppe i tråden sedan förut: sprängda trumhinnor (baurotrauma) , lungkollaps/traumatisk pneumothorax (av för snabb uppstigning) eller kanske det mer ovanliga lungödem IPE. Ålder är en riskfaktor för IPE. Hjärtattack är väl också låga odds med tanke på ålder.

Avvägningsproblem och lungskador av något slag skulle jag satsa pengarna på i det här läget när vi inte vet mer. Hade flytförmågan fungerat som den skulle så hade båda dykarna hittats på ytan, inte på botten.
Ok. Då tänker jag att det borde ha varit något som syns. Typ blod som rinner ur öronen eller liknande. Jag associerar ”skadad” med något som syns och inte ”bara” livlös. Men jag överanalyserar kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av JQP
Vad det än var så måste det ha varit synliga skador, alltså fysiska skador.
Precis, så tänkte jag också.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Dom kan väl ändå inte ha blivit påkörda av en båt. Då hade vi väl hört något om det. Att en båt efterlysts, eller att någon plockats in till förhör, eller liknande. Nej, en sådan teori tror jag vi kan avfärda.

Kan han möjligen ha blött från munhålan till följd av någon lungskada, om han t.ex. hållit andan under uppstigning?

Eller så är det bara Aftonhoran som skriver klumpigt, och med "skadad" menar att han var livlös.
Frågan är om inte det är det mest sannolika. Aftohorans artiklar brukar inte vara särskilt pålitliga, liksom övrig kvällspress.
Kan såklart vara klumpiga/okunniga formuleringar. Påkörd av båt låter osannolikt. Jag tror också vi hade fått minst hintar om något sådant i så fall.

Nåväl. Med tiden får vi väl kanske veta mer.
Citera
2023-01-11, 16:50
Medlem
Lite knepigt att de inte klarade mannen med hjälp av hlr då han kom upp såpass snabbt. Borde bero på uppstigning utan utandning som då totalpajade lungorna. Andra teorier?
Citera
2023-01-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Lite knepigt att de inte klarade mannen med hjälp av hlr då han kom upp såpass snabbt. Borde bero på uppstigning utan utandning som då totalpajade lungorna. Andra teorier?

Tycker mycket talar för akut sjukdom som hjärtstopp/hjärtattack / brustet blodkärl etc, sånt kan vara omöjligt att få igång hjärtat på utan hjärtstartare. Lägg på drunkning på det. Det som är knepigt är varför båda dog i så fall om någon av dem blev akut sjuk. Kvinnan kanske letade länge efter mannen och saknade flytkraft sen för att komma upp till ytan? Vi får se om vi får mer info. Vila i frid.
Citera
2023-01-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Tycker mycket talar för akut sjukdom som hjärtstopp/hjärtattack / brustet blodkärl etc, sånt kan vara omöjligt att få igång hjärtat på utan hjärtstartare. Lägg på drunkning på det. Det som är knepigt är varför båda dog i så fall om någon av dem blev akut sjuk. Kvinnan kanske letade länge efter mannen och saknade flytkraft sen för att komma upp till ytan? Vi får se om vi får mer info. Vila i frid.
Hjärtstopp är ju precis det som avhjälps med hlr. Brustna blodkärl är en underdrift om man stiger utan att andas ut.
Beträffande flytkraft hos kvinnan så räcker det med att enbart dumpa bältet och hon hade dessutom troligtvis luft kvar i flaskan och mindre troligt att både västen och dräkten totalt saknade luft. Man trycker då på en knapp så blåses västen upp. Även knapp på dräkten.
Citera
2023-01-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Aldrig gjort det heller men när man var aktiv så hade man ju givetvis en massa funderingar runt just det. I våras träffade jag en man som var gammal marindykare. Så jag ställde frågan om hur han såg på saken om man skulle kräkas i reggen eller ta ut den och vommera rakt ut i vattnet. Han hade faktiskt också sldrig gjort det men hans teori var att ta ut reggen. Rätt eller fel??

Nöden har ingen lag! Jag har kräkts på 10 meters djup och då tog jag ut reggen, kräktes och stoppade sedan in reggen samt tryckte fram luft manuellt för att rensa munnen. Totalt blev det tre spyor med reggen ut och in mellan gångerna. Jag kan tänka mig att situationen kring illamående under ytan kan leda till panik även hos den erfarna dykaren.

För en person som lätt blir sjösjuk kan det enkelt räcka med ”gunget” av vågorna på ytan för att du ska bli illamående - en vild gissning här men kanske blev någon i paret sjösjuk när de gjorde uppstigningen till ytan, illamåendet höll i sig och hen behövde kräkas på 5-7 meter där den inte kunde hantera situationen?
Citera
2023-01-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejfabriken
Nöden har ingen lag! Jag har kräkts på 10 meters djup och då tog jag ut reggen, kräktes och stoppade sedan in reggen samt tryckte fram luft manuellt för att rensa munnen. Totalt blev det tre spyor med reggen ut och in mellan gångerna. Jag kan tänka mig att situationen kring illamående under ytan kan leda till panik även hos den erfarna dykaren.

För en person som lätt blir sjösjuk kan det enkelt räcka med ”gunget” av vågorna på ytan för att du ska bli illamående - en vild gissning här men kanske blev någon i paret sjösjuk när de gjorde uppstigningen till ytan, illamåendet höll i sig och hen behövde kräkas på 5-7 meter där den inte kunde hantera situationen?
Hur fan blir man sjösjuk när man går i från stranden?
Citera
2023-01-11, 21:35
Medlem
scrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Hur fan blir man sjösjuk när man går i från stranden?
En del klarar inte av att sitta på en flytbrygga och att ligga på ytan om det guppar kan kännas värre än att sitta i en båt.
Citera
2023-01-11, 21:44
Medlem
FAKTA: Mannen i paret har också haft Open Water certifikat från PADI sedan 1991, taget i Sverige.
(Sökt på namn och födelsedatum i PADIs databas)

Spekulationer:
Antagligen har han dykt innan, gillat det, men lagt av, kanske efter barn?
Sen tar han utbildning på nytt med frugan, när tid i livet finns.

Detta är inget annat än supertragiskt, det är ingen extremsport att dyka rekreationsdykning, utan perfekt hobby för par. De såg säkert fram emot många fina dykresor och dyk i skärgården.
Tyvärr har något hänt, eller det uppstått en stressad situation, innan de har hunnit bygga på med erfarenhet att hantera det.
Citera
2023-01-11, 22:15
Medlem
Solstol28s avatar
"Killgissar" på nån skit i luften...
Citera
2023-01-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrince
En del klarar inte av att sitta på en flytbrygga och att ligga på ytan om det guppar kan kännas värre än att sitta i en båt.
Otroligt långsökt. Pro primo, det gick inte mycket sjö där för det kan det inte och det var pro secundo inte fråga om att ligga på ytan och guppa utan gå rakt ut i vattnet på sluttande botten, ge tecken och gå ner.
Citera
2023-01-12, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
"Killgissar" på nån skit i luften...
Killgissar att luften var helt ok. Däremot något problem på botten som kvinnan fick, alternativt mannen och som den andra försökte lösa och det eskalerade i stället till två dykare med problem och den tredje hjälpte mannen upp.
Akut sjukdomsfall hos en, typ stroke?
Citera
2023-01-12, 08:13
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McHatin
FAKTA: Mannen i paret har också haft Open Water certifikat från PADI sedan 1991, taget i Sverige.
(Sökt på namn och födelsedatum i PADIs databas)

Spekulationer:
Antagligen har han dykt innan, gillat det, men lagt av, kanske efter barn?
Sen tar han utbildning på nytt med frugan, när tid i livet finns.

Detta är inget annat än supertragiskt, det är ingen extremsport att dyka rekreationsdykning, utan perfekt hobby för par. De såg säkert fram emot många fina dykresor och dyk i skärgården.
Tyvärr har något hänt, eller det uppstått en stressad situation, innan de har hunnit bygga på med erfarenhet att hantera det.
Open Water är utformat precis för vad du skriver: rekreationsdykning.

Men, många faktorer spelar in när du gör en riskbedömning inför varje dyk.
Ålder, hälsa, fysik, väder, omständigheter-bärande av utrustning etc.... sen själva dyket. Förhållande på ytan, i vattnet, sikt, strömmar, temperatur, djup, båttrafik, simma på ytan till dyket?

Svenska vatten på vintern, när man är över femtio år under dessa förhållanden, riskerna blir ganska omfattande. Visst, har de lång erfarenhet av att dyka i våra vatten på vintern, så borde inte detta ställa till en sådan tragisk olycka med två omkomna. Men om de enbart dykt i tropiska vatten innan? Hur var deras dyk historia? Nån som kan delge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in