2023-01-11, 20:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
ja men varför går gränsen just där? Det är bara en variabel som plockats för att passa in för att folk ska bry sig. Ingen svensk förstår vad de snackar i Ukraina, 98% av läsarna här inne kände inte till namnet på några av städerna i kriget, före 2022-invasionen. Vi kan inte ens läsa vad de skriver på skyltarna. Snyggt närområde. Jag lärde mig själv namnet Mariupol januari 2022!
Men nu har det ju med avstånd att göra. Få svenskar förstår polska men det är vårt närområde. Och ukraina gränsar trots allt till polen. Jag har själv varit på semester i polen flera gånger.

Klart som korvspad det är vårt närmområde.

Sen när du dessutom jämför med yemen som ligger många gånger längre bort så blir det ju rätt löjligt.

Men framför allt är ukraina politiskt vårt närområde. Vi kan själva blir mål för putins vrede om han tiltar lite extra. Om yemen anfalls så är sverige inte hotat oavsett utgång.
Citera
2023-01-11, 20:47
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Bara tänk alla ukrainska soldater som dött sedan april då han vägrade freden. Säkert en bra bit över 150.000 nu om man räknar in de saknade som lämnats döda på slagfältet.
Zelensky är jude och bryr sig inte om hur många ukrainare har dött. Det var ett hemskt misstag av ukrainare att välja den onda clown till president.
Citera
2023-01-11, 20:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Alla dina resonemang går ju ut på exakt samma sak. Ryssland har kärnvapen så därför måste vi låta dem få vilka områden av omvärlden som de begär, för att på så vis undvika kärnvapenkrig.
Varför fortsätter du att delta i den här tråden? Du kan inte ha mycket att diskutera eftersom Ryssland har kärnvapen så anser du att de inte ska hindras.

Jag hade inte resonerat likadant om det blivit fred, och ryssarna sedan tagit ett balt-land, trots att balterna inte gjort något. I baltikum:
- är där inget Euromaidan
- Inget Donbass som blev ursinniga på grund av Euromaidan
- Inget Krim
- Inget Odessa
- NATO-acceptansen är de facto där
- Mer skyddsvärde (demokratiska stater)

Dvs ryssarna har ett mycket sämre case, och balterna ett mycket bättre case.

Och framför allt kan man inte hur många gånger som helst säga ja till ryssland för att de har kärnvapen. Men man måste inte säga nej direkt heller. Om vi ska ta det på en väldigt förenklad nivå.
Citera
2023-01-11, 20:51
Medlem
Citat:
Jag hade inte resonerat likadant om det blivit fred, och ryssarna sedan tagit ett balt-land, trots att balterna inte gjort något. I baltikum:
- Inget Krim
- Inget Odessa

Och framför allt kan man inte hur många gånger som helst säga ja till ryssland för att de har kärnvapen. Men man måste inte säga nej direkt heller. Om vi ska ta det på en väldigt förenklad nivå.

Världen hade redan snudd på sagt "nja" till Krim. Sen fortsätter dom.
Citera
2023-01-11, 20:52
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Så du tror att det har dött ungefär lika många på båda sidor?

Jag tror man får vara öppen för att det kan vara hur som helst. Det kan vara 90 K döda ukrainare och 130 K döda ryssar, men det kan också vara 120 000 döda ukrainare och 70 K döda ryssar. Eller jämnt skägg.
Citera
2023-01-11, 20:53
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
- Inget Krim
- Inget Odessa

Men eftersom de har kärnvapen så ska de inte hindras om de vill ha områden från grannländerna? Återigen, med den inställningen, varför fortsätter du i tråden?
Citera
2023-01-11, 20:53
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Bara tänk alla ryssjävlar som dött sedan i våras då Putin vägrade att retirera..
Fast det var ju det han inte gjorde, de var redo att dra sig tillbaka men Zelensky ville ha krig.

Ukraine and Russia are making 'significant' progress towards agreeing a ceasefire and a withdrawal of troops with a 15-point draft agreement

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10620527/Ukraine-Russia-significant-steps-agreement-ceasefire-withdrawal.html
Citera
2023-01-11, 20:54
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Men nu har det ju med avstånd att göra. Få svenskar förstår polska men det är vårt närområde. Och ukraina gränsar trots allt till polen. Jag har själv varit på semester i polen flera gånger.

Klart som korvspad det är vårt närmområde.

Sen när du dessutom jämför med yemen som ligger många gånger längre bort så blir det ju rätt löjligt.

Men framför allt är ukraina politiskt vårt närområde. Vi kan själva blir mål för putins vrede om han tiltar lite extra. Om yemen anfalls så är sverige inte hotat oavsett utgång.

Det orkar jag faktiskt inte diskutera mer.
Citera
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Jag tror man får vara öppen för att det kan vara hur som helst. Det kan vara 90 K döda ukrainare och 130 K döda ryssar, men det kan också vara 120 000 döda ukrainare och 70 K döda ryssar. Eller jämnt skägg.
Aa okej tack för svar.

Jag hade fått uppfattningen att det gick väldigt dåligt för ryssland så trodde det att dom hade många många fler döda.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Rätt intressant se svärmen av Ryᛋᛋtroll som kommer in och bräker här i tråden, när Ryᛋᛋland maxat anfall mot en betydelselös saltgruva mindre än Sjöbo.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Motstridiga uppgifter om Sokedar nu. Wagner säger att de redan tagit staden och Ukraina att de håller linjerna.
https://twitter.com/wartranslated/status/1613127223384444931

Ps. Putin säger att rysk civil flygindustri inte fick en enda beställning under 2022. Inte ens ryssarna under sanktioner vill köpa ryska flygplan!

rySSnaZZarna tar alltid ut sin seger i förväg. Ligger bara propaganda bakom sådana uttalanden för att idioterna tror att Ukraina ska ge upp lättare då hahahaha....
Citera
2023-01-11, 20:55
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Fy fan det var ingen bra idé att kolla på alla filmer med Ukrainska lik i Soledar. Stackars jävla satar som blev lurade till döds av Zelensky.
Försvunna ett par dagar tidigare britter Andrew Bagshaw och Christopher Parry ligger också där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in