2023-01-11, 20:26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är bara någon som lurat dig att tro att just Ukraina är vårt närområde. Jag bryr mig lika mycket om Yemen som Ukraina, förutom att risken för kärnvapenkrig är större i Ukraina. Om vi pratar om regler så ska det vara samma regler för alla, annars är det korrupt.
Ukraina är närmare oss än Yemen och avståndet mellan Sverige och Ryssland är cirka 35 mil har jag för mig vid kortaste avståndet. Det är vårt närområde om nåt.

Det behöver ingen lura i nån för det är sant och går lätt att se på en karta.
Citera
2023-01-11, 20:27
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Military Summary är en eminent källa i denna konflikt. Perfekt med kartor som anger allt i detalj, och information från båda sidor. Ja, precis som du säger finns det många här som greppar efter halmstrån. Jag hoppas att den ukrainska ledningen låter soldaterna retirera. Annars är det bara döden eller fångenskap som väntar. Jag kan tänka mig att stridsmoralen är väldigt låg bland de ukrainska trupperna. Med all rätt. Högsta ledningen är ju kompletta dårar.

https://www.youtube.com/@militarysummary/videos

Till skillnad från dig har verkligheten har tagit ett fast grepp om en bruten massmördare. Aldrig har världen skådat en så ångestfylld och räddhågsen Diktator. Vladimir "allt går enligt plan" Putin vet att loppet är kört.
https://twitter.com/hasibiro_maga/status/1612107184917319680?t=PbvLTlBR3v1wTr5j8DmYTg&s=19
Citera
2023-01-11, 20:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Jag utgår från de senaste ca 30 åren av Ryssland.

Första tjetjenien kriget 1994-1996
Andra tjetjenien kriget 1999-2000
Kriget i Georgien 2008-2008
Gröna män på semester i Ukraina 2014.

Kom igen nu…

Ursprungliga påståendet: "En förhandling som slutar i att Ukraina ger upp ex luhansk och donetsk kommer endast resultera i att den ryska armén slickar sina sår och åtta år senare invaderar de igen."

Tjetjenienkrigen har inte med något att göra.

Kriget i Georgien anses inte startat av Ryssarna: https://www.reuters.com/article/us-georgia-russia-report-idUSTRE58T4MO20090930

Så har vi bara Krim kvar....Och det kunde ha lösts diplomatiskt. Jag håller med dig om att ifall det bara blir något vapenstillestånd men ingen lyckad fred, så blir det som du säger. Det var nog både Rysslands och Ukrainas fel, samt USAs, att vapenstilleståndet inte utvecklades till en fred.
Citera
2023-01-11, 20:31
Medlem
Mindbusinesss avatar
Soledar blir nog svårt för ryssarna att hålla. Under staden finns 20 mil tunnlar där Ukrainas soldater kan hålla stånd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Soledar_Salt_Mine
Citera
2023-01-11, 20:32
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Ukrainska soldater fick inte lämna Soledar. Zelensky vägrade ge order om reträtt. Alltså alla ukrainska soldater som fanns kvar ligger nu på Soledars gator. Zelensky är mördare.
Bara tänk alla ukrainska soldater som dött sedan april då han vägrade freden. Säkert en bra bit över 150.000 nu om man räknar in de saknade som lämnats döda på slagfältet.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
[/b]
Varför ska Ryssland komma undan med att utpressa sig till andra länders områden och medborgare bara för att de vill det och hotar med kärnvapen?

Håller med, det hade varit bättre att klyva Ukraina istället i ett Novorussia och ett västukraina. Annekteringen gör det problematiskt. Man skulle ha förhandlat istället i våras.
Citera
Medlem
snooper123s avatar
Hur många Ryska soldater har dött och hur många Ukrainska soldater har dött?
Citera
2023-01-11, 20:34
Medlem
lika många skulle jag killgissa på. Drygt 100 000 per sida
Citera
2023-01-11, 20:36
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ukraina är närmare oss än Yemen och avståndet mellan Sverige och Ryssland är cirka 35 mil har jag för mig vid kortaste avståndet. Det är vårt närområde om nåt.

Det behöver ingen lura i nån för det är sant och går lätt att se på en karta.

ja men varför går gränsen just där? Det är bara en variabel som plockats för att passa in för att folk ska bry sig. Ingen svensk förstår vad de snackar i Ukraina, 98% av läsarna här inne kände inte till namnet på några av städerna i kriget, före 2022-invasionen. Vi kan inte ens läsa vad de skriver på skyltarna. Snyggt närområde. Jag lärde mig själv namnet Mariupol januari 2022!
Citera
2023-01-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Håller med, det hade varit bättre att klyva Ukraina istället i ett Novorussia och ett västukraina. Annekteringen gör det problematiskt. Man skulle ha förhandlat istället i våras.

Hahahaha! Du är rolig du! Förhandla med ryssarna som man vet notoriskt bryter mot allt vad avtal heter som skrivits under. Det går liksom inte att göra så!
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Soledar blir nog svårt för ryssarna att hålla. Under staden finns 20 mil tunnlar där Ukrainas soldater kan hålla stånd.

Det kommer ta tid innan kontrollen är fullständig. Sen blir det samma situation fast tvärtom. Svår för ukrainierna att hålla, med 20 mil tunnlar där ryssarna kan hålla stånd. Är de sanna orcher borde det passa dem bra.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
De kommer alla att rykas ut och dödas om de inte ger upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in