Citat:
Det verkar som den ukrainska reträtten ur staden skett för sent och för oordnat. Vägen västerut mot "friheten" ligger under eld och det verkar funnits ukrainska fickor kvar i staden där en del gett upp och en del forsatt gjort motstånd (ryssen jag lyssnar på Dima har hört uppskattningar på c:a 500 ukrainare som blivit kvar och kanske tänker ta sig ut nu i natt.
Vad jag förstår har ukrainarna misslyckats och inte fått till ordnad reträtt. Visst - det kan vara fel men så verkar det faktiskt.
Ryska reträtten från väster om Dnepr skedde utan förluster och har säkert stärkt armens stridsmoral och förtroende för ledningen.
Befälhavare som låter sina trupper stanna kvar i ett ohållbart läge och sedan beordrar reträtt som blir oordnad mister soldaternas förtroende.
Man måste vara bra dum om man tror det är en ukrainsk framgång att det finns ett fåtal ukrainare som är kvar i Soledar.
Nåja - situationen i Soledar kan vändas till ukrainas fördel men då är det nog ett mirakel.
Vad jag förstår har ukrainarna misslyckats och inte fått till ordnad reträtt. Visst - det kan vara fel men så verkar det faktiskt.
Ryska reträtten från väster om Dnepr skedde utan förluster och har säkert stärkt armens stridsmoral och förtroende för ledningen.
Befälhavare som låter sina trupper stanna kvar i ett ohållbart läge och sedan beordrar reträtt som blir oordnad mister soldaternas förtroende.
Man måste vara bra dum om man tror det är en ukrainsk framgång att det finns ett fåtal ukrainare som är kvar i Soledar.
Nåja - situationen i Soledar kan vändas till ukrainas fördel men då är det nog ett mirakel.
Military Summary är en eminent källa i denna konflikt. Perfekt med kartor som anger allt i detalj, och information från båda sidor. Ja, precis som du säger finns det många här som greppar efter halmstrån. Jag hoppas att den ukrainska ledningen låter soldaterna retirera. Annars är det bara döden eller fångenskap som väntar. Jag kan tänka mig att stridsmoralen är väldigt låg bland de ukrainska trupperna. Med all rätt. Högsta ledningen är ju kompletta dårar.
https://www.youtube.com/@militarysummary/videos