2023-01-11, 20:05
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det verkar som den ukrainska reträtten ur staden skett för sent och för oordnat. Vägen västerut mot "friheten" ligger under eld och det verkar funnits ukrainska fickor kvar i staden där en del gett upp och en del forsatt gjort motstånd (ryssen jag lyssnar på Dima har hört uppskattningar på c:a 500 ukrainare som blivit kvar och kanske tänker ta sig ut nu i natt.

Vad jag förstår har ukrainarna misslyckats och inte fått till ordnad reträtt. Visst - det kan vara fel men så verkar det faktiskt.

Ryska reträtten från väster om Dnepr skedde utan förluster och har säkert stärkt armens stridsmoral och förtroende för ledningen.

Befälhavare som låter sina trupper stanna kvar i ett ohållbart läge och sedan beordrar reträtt som blir oordnad mister soldaternas förtroende.

Man måste vara bra dum om man tror det är en ukrainsk framgång att det finns ett fåtal ukrainare som är kvar i Soledar.

Nåja - situationen i Soledar kan vändas till ukrainas fördel men då är det nog ett mirakel.

Military Summary är en eminent källa i denna konflikt. Perfekt med kartor som anger allt i detalj, och information från båda sidor. Ja, precis som du säger finns det många här som greppar efter halmstrån. Jag hoppas att den ukrainska ledningen låter soldaterna retirera. Annars är det bara döden eller fångenskap som väntar. Jag kan tänka mig att stridsmoralen är väldigt låg bland de ukrainska trupperna. Med all rätt. Högsta ledningen är ju kompletta dårar.

https://www.youtube.com/@militarysummary/videos
Citera
2023-01-11, 20:07
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ukraina attackerar ryska invaderande löss och slår ut dem i Soledar.
Jäklar vad pricksäckert ukrainskt artilleri är. Poffx3!

https://twitter.com/wartranslated/status/1613159547543117827?s=20&t=riwBZS-ibTfgg4AOR0Lopw
Skillnad mot ryssens skitartilleri. Där hade de nog fått offra flera hundra granater.....
Citera
2023-01-11, 20:08
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Var det inte Gerasimov som klarade sig på fitthåret förra våren när Ukraina sprängde ryska generaler på löpande band.

Ja, han lär ha blivit sårad, när han besökte fronten i Ukraina månadsskiftet April-Maj. Man undrade att han som var en så högt uppsatt militär, vice försvarsminister, överhuvudtaget begav sig till fronten. Det spekulerades i att det var problem för ryska armén, att det var orsaken.
Ja, det var onekligen problem.
-
Citera
2023-01-11, 20:09
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Följade länk visar rysk avändning av termobariska bomber i Ukraina. Inget jag gillar, men ett väldigt avskräckande vapen är det definitivt (scrolla ner för videos).

https://sonar21.com/endgame-for-ukraine-in-bahkmut/
Ha ha! Du skämtar va?

Gammal rysspropaganda behöver du inte posta. Det är bara ni foliehattar som går på detta.
Citera
2023-01-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
ryssar dör som flugor i bachmut hahahaha

Det är det funkar i krig.

Segra eller dö.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/109agxq/destroys_ruzian_biogarbage_near_bakhmut/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name= androidcss&utm_term=1&utm_content=share_button

Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Det är det fina i kråksvängen, de kommer själva gripa och tvinga dit dem. Som en del av villkoren för att sanktioner och sånt ska släppas.

Jag tror det när jag ser det.

Ryssarna är svåra patrioter.
Citera
2023-01-11, 20:12
Medlem
foliekillers avatar
Citat:

Ryska reträtten från väster om Dnepr skedde utan förluster och har säkert stärkt armens stridsmoral och förtroende för ledningen.

.
Är det därför man återigen byter ut befälhavaren?

Stackare......
Citera
2023-01-11, 20:13
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Det verkar som den ukrainska reträtten ur staden skett för sent och för oordnat. Vägen västerut mot "friheten" ligger under eld och det verkar funnits ukrainska fickor kvar i staden där en del gett upp och en del forsatt gjort motstånd (ryssen jag lyssnar på Dima har hört uppskattningar på c:a 500 ukrainare som blivit kvar och kanske tänker ta sig ut nu i natt.

Vad jag förstår har ukrainarna misslyckats och inte fått till ordnad reträtt. Visst - det kan vara fel men så verkar det faktiskt.

Befälhavare som låter sina trupper stanna kvar i ett ohållbart läge och sedan beordrar reträtt som blir oordnad mister soldaternas förtroende.

Man måste vara bra dum om man tror det är en ukrainsk framgång att det finns ett fåtal ukrainare som är kvar i Soledar.

Nåja - situationen i Soledar kan vändas till ukrainas fördel men då är det nog ett mirakel.
Lite löjligt att påstå att ryssarna drog från Kherson utan förluster. Givetvis gick det åt en del ryssarna där. Exakt hur det går i Soledar får vi väl se. Men det lär nog dö en hel del där, på båda sidor.
Citera
2023-01-11, 20:19
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ryssarna har tydligen satt en deadline till midnatt ikväll på att alla ukrainska soldater ska lämna Soledar.
Ukrainska soldater fick inte lämna Soledar. Zelensky vägrade ge order om reträtt. Alltså alla ukrainska soldater som fanns kvar ligger nu på Soledars gator. Zelensky är mördare.
Citera
2023-01-11, 20:21
Medlem
Jeff.Becks avatar
Intressant att Polen går ut nu och meddelar att de skickar Leopard 2 till Ukraina och England är nära att skicka Challenger 2. Sannolikt är det för att lägga press på övriga Europa att skicka större volymer av Leopard 2 inför mötet 20e januari. Europa får stå för stridsvagnar och USA för stridsfordon (Bradley's). Det blir nog en bra uppdelning och ger Ukraina bättre förutsättningar inför våren.
Citera
2023-01-11, 20:23
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är bara någon som lurat dig att tro att just Ukraina är vårt närområde. Jag bryr mig lika mycket om Yemen som Ukraina, förutom att risken för kärnvapenkrig är större i Ukraina. Om vi pratar om regler så ska det vara samma regler för alla, annars är det korrupt.

Varför ska Ryssland komma undan med att utpressa sig till andra länders områden och medborgare bara för att de vill det och hotar med kärnvapen?
Citera
2023-01-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Farligt argument eftersom man vet inte om det stämmer men det är omöjligt att falsifiera på förhand.

Jag utgår från de senaste ca 30 åren av Ryssland.

Första tjetjenien kriget 1994-1996
Andra tjetjenien kriget 1999-2000
Kriget i Georgien 2008-2008
Gröna män på semester i Ukraina 2014.

Kom igen nu…
Citera
2023-01-11, 20:25
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Prigozhin rapporterar från Soledar:

Citat:
Once again I want to confirm the complete liberation and cleansing of the territory of Soledar from units of the Ukrainian army. Civilians were withdrawn, Ukrainian units that did not want to surrender were destroyed. About 500 people were killed by the 200th. The whole city is littered with the corpses of Ukrainian soldiers. There can be no talk of any humanitarian corridor. Let's start clearing mines.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in