2023-01-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Utredning nr 2 var ett stort skämt, absolut.
Det som vi i tråden har grävt fram, är så grundläggande, att polisen borde fattat allt 1984.
Att ett gäng amatörer hanterar Styckmordet bättre än polisen, är skamligt.
Det är inte vi som är genier. Det är polisen som ska skämmas.

Ja det kan inte nog understrykas!
Citera
2023-01-10, 17:33
Medlem
Citat:
Jag tror inte att Monika var prost. men vem vet?
Inte många gränser kvar där inte.
Det vet jag inte. Jag tror ekobrott var hans grej
Vinof missbrukade nåt mer än alkohol, oklart vad.
Jag vet inte om han var otrevlig och våldsam mot tjejerna. Jag antar att det hände
En p-störd alkis + droger eller piller = katastrof.
Jävligt obegaglig snubbe.
Ja Vinof hans polare var tyngre än C och hennes polare... Horsare är längst ner, fysiskt utslitna och ynkliga. De kan dra kniv men det är allt.
En tjej som C kan inte slå sig ur en pappkasse.....
Både våldsmässigt, erfarenhetsmässigt och pengamässigt var Vinof flera våningar över C.

Nej det var jag som misstog mig och trodde hon var prostituerad och att det på så vis fanns en koppling till CdC och S där via. Glöm!
Citera
2023-01-10, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men ok då har jag en bättre bild av dynamiken! Jag försöker förstå kopplingen mellan Monica, Vinof, CdC och Saba och luska lite över varför delar av CdC hamna just utanför hans ”ytterdörr”.

Det finns en koppling till GM och Euginiavägen enligt teorin för geografisk profilering som antingen bottnar i ett rationellt beteende eller emotionellt beteende hos GM.

Jag är inne på det sista, att det till största delen var ett känslostyrt val av dumpningsplats för GM. Annars hade man inte gjort sig besväret.
Tycker nästan det är lite av en hämndattack, som att kasta hundskit på någons dörr.

Därför misstänker jag att valet bottnar i hat och hämnd över något personligt.

Monika umgås aktivt med flera av dem både innan och långt efter CdC försvann varför jag inte tror att hon är skyldig (om än högst kapabel).

Men jag är fortfarande inne på kvinnospåret. Tänker om Vinof kanske blåste en ung värnlös prostituerad, vilket är fullt möjligt då han drevs av pengar.

Att bli blåst av en äldre torsk efter en skitig sexakt och sen får man inga pengar till att köpa droger för måste varit ytterst kränkande och förargande. Men vad gör man i underläge?

Jaja det är bara mina små funderingar.

Vi tänker ungefär lika.
Men jag tror inte att Vinof blåste tjejerna och hände det, fick de nog tåla det. Varken de eller deras skakiga pojkvänner rådde på Vinof.
Att skicka Korsvall eller CB på Vinof, det är ju ett skämt.
Jag kan däremot tänka mig att C dödades som en varning. Det kunde absolut vara ett budskap.
Hon kan ha hamnat fel i en konflikt tex

"Vi fimpar da Costa, så kanske han kommer på bättre tankar" kanske de sa. Att ge sig på tredje part, är ju en klassisk kriminell taktik. Uppfattade tex juggarna att C betydde nåt för Vinof, kan hon ha mördats medvetet.

Ja man kan spekulera i evigheter.

Faktum är iaf att C:s kroppsdelar låg 70 m från tungt kriminella människor. Indrivare, missbrukare, utpressare, våldsbrottslingar. Och det tog 2 månader innan nån larmade polisen...

Den här J*** som jag skrev om, verkar fö ha varit ett riktigt exemplar. En äkta tjackis, som jag fattat det.

Och allt detta visste ju polisen på åttiotalet.
Citera
2023-01-11, 02:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja men ok då har jag en bättre bild av dynamiken! Jag försöker förstå kopplingen mellan Monica, Vinof, CdC och Saba och luska lite över varför delar av CdC hamna just utanför hans ”ytterdörr”.

Tack men nu har du fått en del om bakfoten i vanlig ordning. De andra kroppsdelarna hamnade i Talludden 1,7 km fågelvägen från FP2 på Eugeniavägen. Vi borde istället kanske fundera över varför kroppsdelarna placerades ut på varsin sida om rättsmedicin på Ki-området? Du nämnde nåt om "geografisk profilering" igår? Karolinska institutet låg dessutom i omedelbar anslutning till Eugeniavägen, endast ett staket med hål i skilde de från varandra. Du måste hålla med om att närheten till FP2 på Eugeniavägen är rätt slående om man tittar på en karta från den tiden. Nu ser området helt annorlunda ut men 1984 så gränsande Karolinska institutet och Eugeniavägen med varandra.

Citat:
Det finns en koppling till GM och Euginiavägen enligt teorin för geografisk profilering som antingen bottnar i ett rationellt beteende eller emotionellt beteende hos GM.

Om du är intresserad av geografisk profilering på allvar så borde du väl ändå nämna den illaluktande containern som stod placerad på den södra delen av Ki-området sommaren 1984?

Citat:
Jag är inne på det sista, att det till största delen var ett känslostyrt val av dumpningsplats för GM. Annars hade man inte gjort sig besväret.

Eller så passade platsen på Eugeniavägen bra för dumpning med bil under dygnets sena timmar, ett öde industriområde mitt i natten minimerar risken för upptäckt precis som dumpningen vid den andra fyndplatsen vid Talludden i utkanten av Karlberg. Mycket få människor rörde sig i dessa områden nattetid.

Citat:
Tycker nästan det är lite av en hämndattack, som att kasta hundskit på någons dörr.

Men vem ville GM hämnas på genom att placera de andra kvarlevorna vid Talludden?

Citat:
Därför misstänker jag att valet bottnar i hat och hämnd över något personligt.

Teorin om en sista sexkund som GM har väl alltid varit den mest sannolika hypotesen? Problemet är bara att spåret efter CdC slutar efter hennes sista besök hos arkitekten. Det finns ingenting som pekar på att CdC ens besökt Eugeniavägen när hon var i livet.

Citat:
Monika umgås aktivt med flera av dem både innan och långt efter CdC försvann varför jag inte tror att hon är skyldig.

Äntligen drar du en vettig slutsats.

Citat:
Men jag är fortfarande inne på kvinnospåret. Tänker om Vinof kanske blåste en ung värnlös prostituerad, vilket är fullt möjligt då han drevs av pengar.

De flesta människor drivs av ett begär till pengar och sex. Bråk om betalningen ledde fram till Citymordet sommaren 1984. I teorin hade det lika gärna kunnat vara CdC som föll offer för bråket i kulverten.

(FB) Tidigare morddömd dödade prostituerad, Stockholm 1984

Citat:
Att bli blåst av en äldre torsk efter en skitig sexakt och sen får man inga pengar till att köpa droger för måste varit ytterst kränkande och förargande. Men vad gör man i underläge?

Du verkar insatt i prostitutionsvärlden och det tackar vi för men tänk om hon istället blev blåst på betalningen i form av valium och annat fludder? Du känner kanske till Raines dagbok? Reine var en gammal vän till CdC och hon berättade för honom våren 1984 att hon brukade träffa några läkare som tillhandahöll fludder och valium osv men tyvärr nämnde hon aldrig några namn. Vad tror du att betalningen för allt detta "fludder" bestod av?

CdC:s nära vän Raine är dessutom märkligt frånvarande i debatten, kan det möjligen bero på att han pratade om okända läkare istället för "okända flyttkarlar"?
Citera
2023-01-11, 14:18
Medlem
Citat:

Därför misstänker jag att valet bottnar i hat och hämnd över något personligt..

Det fanns nog tusen skäl att vara arg på honom.
Han levde ett väldigt sunkigt liv och hade väl fiender överallt.

Jag såg just att U*** P*** var 20 år när hon förhördes i november 1984.
U*** P*** gick på streetan och sålde sex till Vinof.

Mkt ovanligt efternamn, bör ha avlidit 1996. Född i november 1964 tror jag.
Hon var alltså 18 eller 19 år när Vinof plockade upp henne i sin skitiga skåpbil.
Han klagade också på henne och tyckte att hon presterade dåligt.
En 19-årig missbrukare, en barnunge.

Fy fan vilken människa han var. Så störd att kaklet trillar ner.

Och polisen tyckte inte att han var värd fokusera på.
Citera
2023-01-11, 14:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Utredning nr 2 var ett stort skämt, absolut.
Det som vi i tråden har grävt fram, är så grundläggande, att polisen borde fattat allt 1984..

Vad exakt har ni lyckats "gräva fram" som har förändrat fallet i grund och botten?

Citat:
Att ett gäng amatörer hanterar Styckmordet bättre än polisen, är skamligt..

Ni "amatörer" har begått precis samma misstag som polisen gjorde 1984-1988 och i den nya utredningen kring millennieskiftet. Ni har undvikit att granska arkitekten. I alla mordutredningar så är det sista vittnet ofta vitalt men inte här av någon helunderlig anledning och inte hjälper det heller till att försöka förlänga da Costas tid i livet med nån vecka via opålitliga vittnen som JE osv.

Citat:
Det är inte vi som är genier. Det är polisen som ska skämmas.

Nej det är ni icke-genier som ska skämmas när ni försöker föra in ointressanta bifigurer som Vinof&Co. Låt den där karln vila nu och koncentrera er på bättre kandidater i utredningen.
Citera
2023-01-11, 16:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vet du om Vinof var distributör av droger? Eller kopplingen mellan honom och tjejerna S och CdC var enbart sexköp? Var han en våldsam kund, behandla de som skit?

Tack för att du engagerar dig (ditt inlägg är riktat till en annan skribent) men det finns inga bevis för att Vinof köpte sex av CdC, tvärtom verkar de inte alls ha träffat varandra den sista tiden men när de träffades tidigare så var det med stor sannolikhet på vänskaplig basis. Även flyttkarlar och missbrukare har ibland behov av social samvaro.

Men om du är intresserad av torskar som blev utpekade som avvikande och våldsamma så kan vi notera att både arkitekten och obducenten kunde kopplas till ett par händelser som involverade prostituerade kvinnor. Vi pratar alltså om en händelse i ett trapphus på Östermalm 1983 (strypgrepp) respektive arkitektens strypsnara och kniv som han då bar vid ett nattligt besök på Malmskillnadsgatan sensommaren 1984.

Det finns samtidigt inga vittnesmål som pekar på att Vinof betett sig avvikande och utåtagerande i samband med sexköp och därför borde vi kunna sortera ut honom som icke våldsam i samband med besök på Malmskillnadsgatan och vid kontakt med prostituerade.

Återkom gärna med sakliga synpunkter på mitt inlägg.
Citera
2023-01-11, 16:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Inlägget nedan tjänar som ett exempel på den desinformation som har grasserat i tråden under en längre tid.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

I själva verket var alltså da Costas sista kända sovplats hos arkitekten (det sista vittnet) samtidigt som det är extremt tomt på vittnesmål om andra sovplatser efter den 10 juni. Ingen har överhuvudtaget sett henne på stan efter detta datum, det är med andra ord märkvärdigt tomt på vittnesmål om att da Costa var i livet efter pingstdagen 1984.

Borde inte detta enkla bistra faktum omöjliggöra en plötslig förflyttning av da Costa till personer som tex Vinof, Monika, Robert, CB, Saba osv?
Citera
2023-01-11, 19:09
Medlem
Citat:
Det fanns nog tusen skäl att vara arg på honom.
Han levde ett väldigt sunkigt liv och hade väl fiender överallt.

Jag såg just att U*** P*** var 20 år när hon förhördes i november 1984.
U*** P*** gick på streetan och sålde sex till Vinof.

Mkt ovanligt efternamn, bör ha avlidit 1996. Född i november 1964 tror jag.
Hon var alltså 18 eller 19 år när Vinof plockade upp henne i sin skitiga skåpbil.
Han klagade också på henne och tyckte att hon presterade dåligt.
En 19-årig missbrukare, en barnunge.

Fy fan vilken människa han var. Så störd att kaklet trillar ner.

Och polisen tyckte inte att han var värd fokusera på.

Ja det är verkligen sorgliga livsöden här. Nätet dessa unga tjejerna fastna i med droger, kriminalitet och prostitution, totalt utsatta och utlämnade, var kvävande.

Så den 45-åriga ”gubben” Vinof gilla unga tjejer ( jaja fler med honom) Tänker Saba var isf ungefär jämngammal med UP, 20 år -84.

Om S är den jag tror hon är, finns det kanske ett motiv kopplat till Vinof här och inte alltför långsökt att förstå att säckarna hamna just utanför Vinofs ställe.

Apropå Vinof, stämmer det att hans fru var psykiskt sjuk? Tyckte jag läst det någonstans. Det kan isf nog förklara en del av hans sjuka beteende.
Citera
2023-01-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ja det är verkligen sorgliga livsöden här. Nätet dessa unga tjejerna fastna i med droger, kriminalitet och prostitution, totalt utsatta och utlämnade, var kvävande.

Så den 45-åriga ”gubben” Vinof gilla unga tjejer ( jaja fler med honom) Tänker Saba var isf ungefär jämngammal med UP, 20 år -84.

Om S är den jag tror hon är, finns det kanske ett motiv kopplat till Vinof här och inte alltför långsökt att förstå att säckarna hamna just utanför Vinofs ställe.

Apropå Vinof, stämmer det att hans fru var psykiskt sjuk? Tyckte jag läst det någonstans. Det kan isf nog förklara en del av hans sjuka beteende.

Tydligen. Själv var han 44 år.
Även för en torsk är det anmärkningsvärt.
Inte många spärrar i hans skalle.

Kolla en tonårig knarkare, henne köper jag 🤮

Saba var 22 .....

Nej det stämmer inte. Konstig ja. Sjuk nej.

Vinofs sjuka beteende berodde nog på missbruk och nån psykiatrisk komponent: p-störning, grav ADHD eller borderline. Mycket komplicerad hälsobild hade han.

Dåligt hjärta också, högt blodtryck.

Vad tänker du om Saba?
Du kan skicka PM om du vill.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-01-11 kl. 20:00.
Citera
2023-01-12, 22:32
Medlem
Citat:
Tydligen. Själv var han 44 år.
Även för en torsk är det anmärkningsvärt.
Inte många spärrar i hans skalle.

Kolla en tonårig knarkare, henne köper jag 🤮

Saba var 22 .....

Nej det stämmer inte. Konstig ja. Sjuk nej.

Vinofs sjuka beteende berodde nog på missbruk och nån psykiatrisk komponent: p-störning, grav ADHD eller borderline. Mycket komplicerad hälsobild hade han.

Dåligt hjärta också, högt blodtryck.

Vad tänker du om Saba?
Du kan skicka PM om du vill.

Det jag spontant tänkte är att om Saba var skyldig till CdC bortgång, vilket jag misstänker, fanns det kanske naturliga kopplingar mellan henne och fyndplatserna? Båda två kan varit ställen hon tidigare besökt med torskar. Vinof då bla som hon kanske kom på kant med. Hon passar utmärkt bra in i hans preferensprofil gällande unga tjejer.

Jag har alltid tyckt att de förhållandevis små och relativt lätta säckarna med kvarlevorna är typiskt omanligt.

Likaså en prydligt ihop handduk med en massa olika hårstrå på. Den kan också tillhört S.
Citera
2023-01-13, 03:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det jag spontant tänkte är att om Saba var skyldig till CdC bortgång, vilket jag misstänker, fanns det kanske naturliga kopplingar mellan henne och fyndplatserna?

Fast nu glömmer du bort en viktig detalj när du försöker misstänkliggöra Saba.

– Förutom läkare och slaktare har landets 500 000 jägare kunskap i hur man styckar en kropp

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0l5rJ/polisens-teori-liket-styckat-av-ett-proffs

Saba var väl varken jägare, slaktare eller läkare?

Flera rättsläkare, doktorer och ortopedkirurger har dessutom dragit slutsatsen att styckningen av CdC:s kropp har inte fullt ut kunnat genomföras av lekmän och då faller alltså Saba bort.

Citat:
Jag har alltid tyckt att de förhållandevis små och relativt lätta säckarna med kvarlevorna är typiskt omanligt.

Du har en märklig förmåga att dra helunderliga slutsatser.

Citat:
Likaså en prydligt ihop handduk med en massa olika hårstrå på. Den kan också tillhört S.

I teorin kan den ha tillhört vem som helst men att en man istället är inblandad i CdC:s död och styckning är det nog få som betvivlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in