2023-01-10, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag har bara hittat uppgift att ”Solnamannen” greps och anhålls misstänkt för mordet först i andra utredningen 1999. Förhördes han redan 1984? Eller han var bara omnämnd av andra? Jag har inte direkt sett någon uppgift om att han förhördes -84.

Men varför just fokus på honom efter 15 år?!

Var inte detta GW o Bo ”Blytungt” Åströms omtag pga mediapressen i den nya utredningen -en ren killgissning!?

Man får säga att det är ett högst udda för att inte säga en helt unikt polisarbete de låg inne med. Särskilt när de flesta trådar vi fiskat fram här efter 39 år (om inte alla) redan fanns tillgängliga vid 2:a utredningen!

Nästan så Åsa-Nisse och Klabbarparn kunde fått till det men nej.

Utredning nr 2 var ett stort skämt, absolut.
Det som vi i tråden har grävt fram, är så grundläggande, att polisen borde fattat allt 1984.
Att ett gäng amatörer hanterar Styckmordet bättre än polisen, är skamligt.
Det är inte vi som är genier. Det är polisen som ska skämmas.
Citera
2023-01-10, 14:06
Medlem
Citat:
Jag anser också JE vara ett av de mer stabila och pålitliga vittnena i fallet och att han här på fredagen springer på just CB och C. (Vilka jag fö tror har en affär här)

CB har ett ganska distinkt utseende och JE är mycket detaljfokuserad i sin perception.

Det märkliga är att det inte verkar finnas någon som sett C efter mötet med JE. Ja förutom CB då. Allt börjar och slutar här liksom.

Sa inte CB vid ett senare tillfälle långt efteråt att de var på väg till Saba för att festa enligt TÅ? Eller jag minns fel?

Ja allt börjar och slutar där.....

CB har bekräfat att han polade med C. Fullt naturligt.
Alla tjejer och killar parar ihop sig i missbrukarvärlden. De delar säng, verktyg och pengar.
Tjejerna går på streetan och killarna står för våldskapitalet.

Om CB hoppade mellan olika tjejer, är det inte konstigare än att C hoppade mellan killar.....
De pundare som träffade CB och C efter pingsten, låg väl lågt och vi får förmoda att hon försvann och avled 16:e eller 17:e. Krister L och Gerog L verkar ha upptäckt säckarna ung samtidigt, mellan den 18:e och midsommar......

Jag minns inte TÅ:s förhör tyvärr.

Men jag har mkt goda nyheter

Det fanns en koppling till mellan Monikas och Vinofs kretsar, förutom Robert.
I en utredning gjord 1985, beskrevs en grupp på 4 personer som gick vid Vasaparken.
Det var: Monika Robert, en okänd person och J*** , född 1955.

Monika och Robert rånade precis innan två personer i Vasaparken.

Den okända personen avvek, som jag fattat det, men J*** pratade med polisen.
J*** B*** var gammal vän till Vinof, som jag fattat det, och var bla med Vinof på Hotell Anglais, när det blev bråk med juggarna, i juni 1984.

Att han dyker upp i Monikas FU år 1985, är ju mkt intressant.
Hon kände alltså två av Vinofs bekanta, som Vinof kände mkt väl. Robert var ju anställd av Vinof. Och J*** B var nog en luttrad polare, backup och fifflare.

Vi kan lugnt anta att alla som delade Vinofs livsstil kände varandra i ankdammen Stockholm.

Och Monikas kriminella rötter gick nog djupare än vad vi trott .......
Det var inga blåbär hon umgicks med. Detta var djupt kriminella personer.

Eftersom Monika umgicks med två av Vinofs bekanta på sommaren 1985, antar jag att kopplingarna mellan hennes gäng och Vinofs gäng, inte uppstod på en dag. Detta var nog gamla kontakter.
Allt detta kunde man iofs gissa. Men det är skönt att få bevis till slut.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-01-10 kl. 14:39.
Citera
2023-01-10, 14:38
Medlem
Citat:
Det märkliga är att det inte verkar finnas någon som sett C efter mötet med JE. Ja förutom CB då. Allt börjar och slutar här liksom.

Ja det är här - eller under helgen - som allt går åt helvete, av allt att döma.
TÅ:s samtal med "Kristine" är klargörande. Hon har nog hört via djungeltelegrafen vad som hänt.
Hon vet nog att C är död och har säkert hört rykten innan, om att C låg taskigt till osv.
Och det är fullt tänkbart att C var inblandad i större saker än vad folk tror.
Hennes död kan vara en del av en större konflikt - tex mellan Vinof och tyngre spelare.
Och en enkel anledning till att polisen misskötte alltihop, kan vara rädsla.
Den eller de som bragte C om livet, kan ha skrämt polisen. Konstigare saker har hänt.
Citera
2023-01-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja allt börjar och slutar där.....

CB har bekräfat att han polade med C. Fullt naturligt.
Alla tjejer och killar parar ihop sig i missbrukarvärlden. De delar säng, verktyg och pengar.
Tjejerna går på streetan och killarna står för våldskapitalet.

Om CB hoppade mellan olika tjejer, är det inte konstigare än att C hoppade mellan killar.....
De pundare som träffade CB och C efter pingsten, låg väl lågt och vi får förmoda att hon försvann och avled 16:e eller 17:e. Krister L och Gerog L verkar ha upptäckt säckarna ung samtidigt, mellan den 18:e och midsommar......

Jag minns inte TÅ:s förhör tyvärr.

Men jag har mkt goda nyheter

Det fanns en koppling till mellan Monikas och Vinofs kretsar, förutom Robert.
I en utredning gjord 1985, beskrevs en grupp på 4 personer som gick vid Vasaparken.
Det var: Monika Robert, en okänd person och J*** B***, född 1955.

Monika och Robert rånade precis innan två personer i Vasaparken.

Den okända personen avvek, som jag fattat det, men J*** B*** pratade med polisen.
J*** B*** var gammal vän till Vinof, som jag fattat det, och var bla med Vinof på Hotell Anglais, när det blev bråk med juggarna, i juni 1984.

Att han dyker upp i Monikas FU år 1985, är ju mkt intressant.
Hon kände alltså två av Vinofs bekanta, som Vinof kände mkt väl. Robert var ju anställd av Vinof. Och J*** B var nog en luttrad polare, backup och fifflare.

Vi kan lugnt anta att alla som delade Vinofs livsstil kände varandra i ankdammen Stockholm.

Och Monikas kriminella rötter gick nog djupare än vad vi trott .......
Det var inga blåbär hon umgicks med. Detta var djupt kriminella personer.

Eftersom Monika umgicks med två av Vinofs bekanta på sommaren 1985, antar jag att kopplingarna mellan hennes gäng och Vinofs gäng, inte uppstod på en dag. Detta var nog gamla kontakter.
Allt detta kunde man iofs gissa. Men det är väldigt roligt att få bevis till slut

Ja det är fantastiskt att du fortsätter lägga puzzlet med nya bitar 2023!

Nytt år nya tag!
Citera
2023-01-10, 14:46
Medlem
Citat:
Jag anser också JE vara ett av de mer stabila och pålitliga vittnena i fallet och att han här på fredagen springer på just CB och C. (Vilka jag fö tror har en affär här)

CB har ett ganska distinkt utseende och JE är mycket detaljfokuserad i sin perception.

Sa inte CB vid ett senare tillfälle långt efteråt att de var på väg till Saba för att festa enligt ? Eller jag minns fel?

Syfta på O. Torge klart, inte TÅ!
Citera
2023-01-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ja det är fantastiskt att du fortsätter lägga puzzlet med nya bitar 2023!

Nytt år nya tag!

Nytt år nya tag

Det intressanta med detta, är bla att Vinof och M kommer närmare varandra.
Eftersom två av Vinofs gamla polare kände M 1985, kan vi anta att minst en av dem kände henne innan 1985. Och avståndet mellan Vinof och Monika krymper. Det är mycket sannolikt att de träffades.
Och isf framstår M:s koppling till E-vägen som självklar osv.
Det är ju intressant också, att J*** kände Mona N.
Man undrar ju vad hon var för sorts figur .....
Citera
2023-01-10, 14:55
Medlem
Citat:
Syfta på O. Torge klart, inte TÅ!

Jaha .... jag minns inget sånt ....
Citera
2023-01-10, 15:41
Medlem
Citat:
Nytt år nya tag

Det intressanta med detta, är bla att Vinof och M kommer närmare varandra.
Eftersom två av Vinofs gamla polare kände M 1985, kan vi anta att minst en av dem kände henne innan 1985. Och avståndet mellan Vinof och Monika krymper. Det är mycket sannolikt att de träffades.
Och isf framstår M:s koppling till E-vägen som självklar osv.
Det är ju intressant också, att J*** kände Mona N.
Man undrar ju vad hon var för sorts figur .....

Jag tror du har helt rätt här. Lika barn leka bäst som det heter. Monika var både galen och gränslös, helt i paritet att verkligen umgås, inte bara sälja sex, med likasinnade Vinof och många i hans sfär.

De känns som folket i gänget på Euginiavägen spelade i en lite annan liga 1984 än de unga CdC 27 år, Saba 22 år och CB 26 år.

Vet du om Vinof var distributör av droger? Eller kopplingen mellan honom och tjejerna S och CdC var enbart sexköp? Var han en våldsam kund, behandla de som skit?

Mona N visste nog en del om personkopplingarna iaf. Ja alla är av intresse här. Särskilt de överlevande
Citera
2023-01-10, 16:12
Medlem
Eremona,

I detta inlägg #6597 nedan har echos refererat till delar av Torges utredning.

Om det är CB som bekräftar att de var på väg att flytta CdC till S på fredagen, vid 19.00 mötet med JE på G:a Brogatan, borde han också bekräftat att de faktiskt kom dit. Eller att han iaf lämnat henne där eller någon annanstans.

Eller är detta bara ett antagande av OT? Svårt att avgöra. Hade önskat att man hade haft hela Torges utredning och CBs uttalande!

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Sammanfattning av Torges utredning och Da Costas sista (?) dagar. Finns väl tidigare i tråden men kan ju finnas något av intresse..

8 juni 1984
Tor Åberg träffar Catrine Da Costa i Kungsträdgården, hon bär på en stor radiobandspelare. Hon väntar på två vänner som hon skall få bo hos. De två vännerna är Saba Selassie och en lång man, känd som Claes Burger. Den långe mannen ber Tor att skjutsa Catrine till T-centralen med prylarna där de skall förvaras. Catrine dyker inte upp som planerat hos Saba.
Tor Åberg är alltså ”den svartsjuke finnen”, dömd för våldtäkt i Finland men enligt Catrine är han ok. Det är sannolikt han som skjutsar Catrine från hennes anhöriga tidigare, omnämnt i Catrine och Rättvisan. Han var en äldre man och var Catrines chaufför och beskyddare och hade försökt hjälpa henne komma ur sitt missbruk. Hon hade tidigare bott med honom i Småland.

15 juni (?) 1984
Ungefär en vecka efter mötet i Kungsträdgården träffar Saba Catrine Da Costa igen, i Kungsträdgården, mellan Café Opera och Sverigehuset. Da Costa ger som förklaring till att hon inte dök upp tidigare med att hon hade problem med polisen. Hon har inte med sig radiobandspelaren.
Detta är sista gången Saba ser Catrine vid liv enligt hennes utsago.

På kvällen runt kl 19.00 träffar Jan Ericksson (”Bengt”) Catrine Da Costa på Gamla Brogatan, hon är en gammal bekant från Luleå. Da Costa är tillsammans med en man, han är stressad och narkotikapåverkad, de två talar ej med varandra. Mannen är svensk och i medelåldern, han har ”kort halvlångt hår.” Catrine säger att hon har det struligt i byn men snart ska härifrån. Hon säger även att hon har ett ärende på centralstation. Sannolikt skall hon dit för att hämta radiobandspelaren och andra tillhörigheter. Det är alltså nu som Catrine ska flytta hem till Saba. Något händer hos Saba. Catrine dör och styckas.

17 juni
Tor Åberg träffar en kvinna, "Kristin", som säger att Catrine "träffat en kille som nyligen släppts från fängelset och åkt bort, har det bra och det skall jag inte bry mig om".

22:a augusti
Saba förhörs, hon nämner inte den långe mannen, CB vid mötet i Kungsträdgården. Det gör däremot Tor Åberg.
Citera
2023-01-10, 16:36
Medlem
Citat:
Jag tror du har helt rätt här. Lika barn leka bäst som det heter. Monika var både galen och gränslös, helt i paritet att verkligen umgås, inte bara sälja sex, med likasinnade Vinof och många i hans sfär.

De känns som folket i gänget på Euginiavägen spelade i en lite annan liga 1984 än de unga CdC 27 år, Saba 22 år och CB 26 år.

Vet du om Vinof var distributör av droger? Eller kopplingen mellan honom och tjejerna S och CdC var enbart sexköp? Var han en våldsam kund, behandla de som skit?

Mona N visste nog en del om personkopplingarna iaf. Ja alla är av intresse här. Särskilt de överlevande

Jag tror inte att Monika var prost. men vem vet?
Inte många gränser kvar där inte.
Det vet jag inte. Jag tror ekobrott var hans grej
Vinof missbrukade nåt mer än alkohol, oklart vad.
Jag vet inte om han var otrevlig och våldsam mot tjejerna. Jag antar att det hände
En p-störd alkis + droger eller piller = katastrof.
Jävligt obegaglig snubbe.
Ja Vinof hans polare var tyngre än C och hennes polare... Horsare är längst ner, fysiskt utslitna och ynkliga. De kan dra kniv men det är allt.
En tjej som C kan inte slå sig ur en pappkasse.....
Både våldsmässigt, erfarenhetsmässigt och pengamässigt var Vinof flera våningar över C.
Citera
2023-01-10, 16:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Tack för ditt engagemang men JE och hans trovärdighet som vittne har vi diskuterat tidigare.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Citat:

JE har säkert träffat Catrine men inte efter den 10 juni. Ingen vet heller varför denna märkliga JE väntade i så pass många år innan han öppnade truten. När det gäller helt andra vittnen i utredningen så har kritik riktats mot att de dröjde med sina vittnesmål men då handlade det om endast om en tidsrymd på ca 3 år, vi ska dessutom komma ihåg att vittnesmålen kom som en naturlig följd av att man skrev om fallet i media och då trillade polletten ned hos exempelvis fotohandlarparet osv. I fallet med JE så pratar vi om en fördröjning på hela 22 år (!) Man kan bara spekulera i hur tidens tand har eroderat JE:s minnesbilder. Han har nog en del att förklara här?

Citat:

Detta indikerar att JE pratade i nattmössan, dvs han är en mytoman. En annan aspekt på hans osannolika uppgifter är att det är märkvärdigt tomt på andra vittnesmål att Catrine var i livet efter 10 juni, ingen vettig person har överhuvudtaget sett henne på stan fram till JE:s påstådda observation.

Citat:
Sa inte CB vid ett senare tillfälle långt efteråt att de var på väg till Saba för att festa enligt TÅ? Eller jag minns fel?

Du minns med överhängande sannolikhet fel.
Citera
2023-01-10, 17:28
Medlem
Citat:
Jag tror inte att Monika var prost. men vem vet?
Inte många gränser kvar där inte.
Det vet jag inte. Jag tror ekobrott var hans grej
Vinof missbrukade nåt mer än alkohol, oklart vad.
Jag vet inte om han var otrevlig och våldsam mot tjejerna. Jag antar att det hände
En p-störd alkis + droger eller piller = katastrof.
Jävligt obegaglig snubbe.
Ja Vinof hans polare var tyngre än C och hennes polare... Horsare är längst ner, fysiskt utslitna och ynkliga. De kan dra kniv men det är allt.
En tjej som C kan inte slå sig ur en pappkasse.....
Både våldsmässigt, erfarenhetsmässigt och pengamässigt var Vinof flera våningar över C.

Ja men ok då har jag en bättre bild av dynamiken! Jag försöker förstå kopplingen mellan Monica, Vinof, CdC och Saba och luska lite över varför delar av CdC hamna just utanför hans ”ytterdörr”.

Det finns en koppling till GM och Euginiavägen enligt teorin för geografisk profilering som antingen bottnar i ett rationellt beteende eller emotionellt beteende hos GM.

Jag är inne på det sista, att det till största delen var ett känslostyrt val av dumpningsplats för GM. Annars hade man inte gjort sig besväret.
Tycker nästan det är lite av en hämndattack, som att kasta hundskit på någons dörr.

Därför misstänker jag att valet bottnar i hat och hämnd över något personligt.

Monika umgås aktivt med flera av dem både innan och långt efter CdC försvann varför jag inte tror att hon är skyldig (om än högst kapabel).

Men jag är fortfarande inne på kvinnospåret. Tänker om Vinof kanske blåste en ung värnlös prostituerad, vilket är fullt möjligt då han drevs av pengar.

Att bli blåst av en äldre torsk efter en skitig sexakt och sen får man inga pengar till att köpa droger för måste varit ytterst kränkande och förargande. Men vad gör man i underläge?

Jaja det är bara mina små funderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in