Citat:
Ursprungligen postat av
B-19
Tack för en fin beskrivning! Du som Linux-användare(antar jag?), hur ser det ut gällande både mjukvara och hårdvara du installerar? Är det någon risk att det blir strul med program eller externa/interna enheter som är "anpassade" för Windows?
Jag har använt Linux i snart 20 år, och har inte haft några problem med den hårdvara jag har köpt, utom med en sak som uppstått nyligen: en kalibrator till skärmen. Den har funkat tidigare, men av någon anledning så saknas det en källa till något som mjukvaran till den kräver.
Under åren har jag köpt följande prylar:
- en ritplatta från Wacom. Det var bara att plugga in den så kunde jag använda den.
- diverse ovanliga möss (mestadels styrkulor, tänk en upp-och-ner-vänd mus) som alla anslutits via USB. Jag har iofs inte gett mig på att använda de programmerbara knapparna då jag inte behövt dem.
- två laserskrivare från Brother. Båda trycker i fyra färger och vänder automatiskt på pappret om det skall tryckas på båda sidor. Båda skrivarna har behövt drivrutiner, men Brother har tillhandahållit dem, och jag har bara behövt isntallera dem.
- ett ovanligt tangentbord som ansluts via USB. Det har några specialknappar för multimedia, och allt har funkar utan problem, bara att plugga in och börja skriva.
Med KDEConnect i både dator och mobil (Android) så kan de kommunicera med varandra, om de är anslutna till samma nätverk.
---------
När jag började använda Linux, runt år 2002, så var det inte alls lika polerat som det är nu, och saker kunde kräva en väldigt massa detaljkunskap från din sida för att fungera, om de var lite utanför det vanliga. Men i takt med att åren gått tycker jag att det funkar bättre och bättre, och jag upplever sällan problem med det. Självklart händer det, men det är när jag försöker göra väldigt nördiga saker, inget som en vanlig användare kommer att ge sig på.