2023-01-11, 12:45
Mindre bloatware och spyware. Kräver mindre resurser av datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Till er Linuxanvändare. Har under de senaste åren själv börjat snegla på Linux, men undrar vilken distribution som är den bästa givet mina förutsättningar. Finns det någon som kan stapla upp ett par stycken, och kortfattat beskriva för och nackdelar? Användningsområdet är främst inom humaniora och mitt egentliga syfte är att finna ett alternativ till big-tech.

/AI

Edit: Kanske onödig kapning av tråd, men tycker ändå att frågan på sätt och vis hör till. Skapar en egen om TS misstycker.
Mint och Ubuntu är bra för nybörjare.
Citera
2023-01-11, 12:59
Medlem
pedrens avatar
Det är gratis. Finns massa olika versioner. Användaren har fullständig kontroll. Motsvarigheten till alla program du kör i Windows finns på Linux och är gratis. Slipper bloat och spyware. Varför använda Windows?
Citera
2023-01-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Tack för en fin beskrivning! Du som Linux-användare(antar jag?), hur ser det ut gällande både mjukvara och hårdvara du installerar? Är det någon risk att det blir strul med program eller externa/interna enheter som är "anpassade" för Windows?

Jag har använt Linux i snart 20 år, och har inte haft några problem med den hårdvara jag har köpt, utom med en sak som uppstått nyligen: en kalibrator till skärmen. Den har funkat tidigare, men av någon anledning så saknas det en källa till något som mjukvaran till den kräver.

Under åren har jag köpt följande prylar:

- en ritplatta från Wacom. Det var bara att plugga in den så kunde jag använda den.
- diverse ovanliga möss (mestadels styrkulor, tänk en upp-och-ner-vänd mus) som alla anslutits via USB. Jag har iofs inte gett mig på att använda de programmerbara knapparna då jag inte behövt dem.
- två laserskrivare från Brother. Båda trycker i fyra färger och vänder automatiskt på pappret om det skall tryckas på båda sidor. Båda skrivarna har behövt drivrutiner, men Brother har tillhandahållit dem, och jag har bara behövt isntallera dem.
- ett ovanligt tangentbord som ansluts via USB. Det har några specialknappar för multimedia, och allt har funkar utan problem, bara att plugga in och börja skriva.

Med KDEConnect i både dator och mobil (Android) så kan de kommunicera med varandra, om de är anslutna till samma nätverk.

---------

När jag började använda Linux, runt år 2002, så var det inte alls lika polerat som det är nu, och saker kunde kräva en väldigt massa detaljkunskap från din sida för att fungera, om de var lite utanför det vanliga. Men i takt med att åren gått tycker jag att det funkar bättre och bättre, och jag upplever sällan problem med det. Självklart händer det, men det är när jag försöker göra väldigt nördiga saker, inget som en vanlig användare kommer att ge sig på.
Citera
2023-01-11, 13:34
Medlem
Citat:
Tack för en fin beskrivning! Du som Linux-användare(antar jag?), hur ser det ut gällande både mjukvara och hårdvara du installerar? Är det någon risk att det blir strul med program eller externa/interna enheter som är "anpassade" för Windows?
Strul med enheter? Aldrig varit med om.
Strul med att program inte funkar? Beror helt på programmen. Lär väl bli krångel med WINE för din del om du har något program som verkligen inte finns till Linux.
Citera
2023-01-11, 13:47
Medlem
B-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
För att det bokstavligen inte finns någon tröskel/hinder/kostnad och du är nyfiken?

Är nästan noll effort att köra igång en live usb-sticka och testa. Men bättre är att installera på någon reserv-disk eller liknande. Blir segt med usb-sticka.

Kanske inget för dig, men skadar inte att testköra lite. Tänk bara på att det kräver en omlärning och skiljer sig en del i arkitekturen mot Windows = en del kommer att vara knepigt i blrjan. Annorlunda är inte sämre. En stor skillnad är att du kan välja och anpassa nästan allt - om du vill - till skillnad från windows som är " one size fits noone"

Personligen dumpade jag Windows i slutet av 90-talet och det var det bästa beslutet jag gjort i IT-väg. Tycker Linux är totalt överlägset. Finns inga naxkdelar idag. Spel var något man fick göra vissa avkall på förr men idag släpps mer bra spel till linux varje år än jag hinner spela på en livstid. Wine funkar till nästan alla windows-spel som ännu inte har native linux.

Till sist Ett tips bara: satsa på skrivbordsmiljön KDE/Plasma. Där kommer du att känna dig ganska hemma. Gnome är i mitt tycke och troligtvis ditt också, en hög med skit idag och Xfce är lite väl primitivt.

Tack för beskrivningen!
Är de stora skillnaderna på de versionerna hur miljön är uppbyggd eller finns det unika funktioner i dem också som skiljer?

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Till er Linuxanvändare. Har under de senaste åren själv börjat snegla på Linux, men undrar vilken distribution som är den bästa givet mina förutsättningar. Finns det någon som kan stapla upp ett par stycken, och kortfattat beskriva för och nackdelar? Användningsområdet är främst inom humaniora och mitt egentliga syfte är att finna ett alternativ till big-tech.

/AI

Edit: Kanske onödig kapning av tråd, men tycker ändå att frågan på sätt och vis hör till. Skapar en egen om TS misstycker.

Det är absolut ok.

Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Linux är ditt Linux. Det finns inget rätt och fel utan du bestämmer hur du vill använda datorn. På ett positivt sätt; man är inte utlämnad att göra allt själv och det finns nybörjarvänliga distar som t.ex. Linux Mint. Men sen finns det ingen som begränsar dig heller, så en van användare som jag t.ex. kan stanna med Linux Mint. Man kan även testa runt lite, köra Arch eller vad som helst om man hellre vill det.

Oftast har verktygen man använder redan skapats av folk och tillhör oss alla. Man behöver inte köpa något eller nöja sig med Apples eller Microsofts lösningar som de kontrollerar, som kostar pengar och som är utvecklade inte för att du ska kunna använda dem fritt utan främst för deras vinstintresse, deras tendens att låsa in användaren, samla information osv. Det finns inga artificiella begränsningar när man använder fri mjukvara.
Intressant klargörelse. Om du fick jämföra kring de program som ingår i Windows likt Wordpad, Snipping Tool, Event Viewer t.ex, hur skulle du bedöma Linux eventuella motsvarigheter?
Finns det några andra nyttiga verktyg eller program som Windows inte har någon bra motsvarighet för som hittas i Linux?

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag har använt Linux i snart 20 år, och har inte haft några problem med den hårdvara jag har köpt, utom med en sak som uppstått nyligen: en kalibrator till skärmen. Den har funkat tidigare, men av någon anledning så saknas det en källa till något som mjukvaran till den kräver.

Under åren har jag köpt följande prylar:

- en ritplatta från Wacom. Det var bara att plugga in den så kunde jag använda den.
- diverse ovanliga möss (mestadels styrkulor, tänk en upp-och-ner-vänd mus) som alla anslutits via USB. Jag har iofs inte gett mig på att använda de programmerbara knapparna då jag inte behövt dem.
- två laserskrivare från Brother. Båda trycker i fyra färger och vänder automatiskt på pappret om det skall tryckas på båda sidor. Båda skrivarna har behövt drivrutiner, men Brother har tillhandahållit dem, och jag har bara behövt isntallera dem.
- ett ovanligt tangentbord som ansluts via USB. Det har några specialknappar för multimedia, och allt har funkar utan problem, bara att plugga in och börja skriva.

Med KDEConnect i både dator och mobil (Android) så kan de kommunicera med varandra, om de är anslutna till samma nätverk.

---------

När jag började använda Linux, runt år 2002, så var det inte alls lika polerat som det är nu, och saker kunde kräva en väldigt massa detaljkunskap från din sida för att fungera, om de var lite utanför det vanliga. Men i takt med att åren gått tycker jag att det funkar bättre och bättre, och jag upplever sällan problem med det. Självklart händer det, men det är när jag försöker göra väldigt nördiga saker, inget som en vanlig användare kommer att ge sig på.
Låter lovande när du ändå varit Linux trogen så pass länge. Har väl varit en liten rädsla för kompabilitet kring framförallt hårdvara och kringutrustning som fått mig att vända ryggen åt lite, men som sagt har jag inget att gå på än just antaganden. Tar åt mig av vad du skriver!
Citera
2023-01-11, 14:02
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
För att du är nyfiken och vill vara lite coolare än alla andra nördar.

Apple = För barn och utvecklingsstörda
Microsoft = För gamers
Linux = För folk som vet nåt inom Tech.

MacOS är väldigt populärt bland utvecklare/programmerare också.
Förmodligen för att det är Un*x i botten.
Citera
2023-01-11, 14:08
Medlem
Citat:
Finns det några andra nyttiga verktyg eller program som Windows inte har någon bra motsvarighet för som hittas i Linux?

.....

Låter lovande när du ändå varit Linux trogen så pass länge. Har väl varit en liten rädsla för kompabilitet kring framförallt hårdvara och kringutrustning som fått mig att vända ryggen åt lite, men som sagt har jag inget att gå på än just antaganden. Tar åt mig av vad du skriver!

En sak som jag uppskattar är möjligheten att göra det mesta (dock inte allt!) i textläge: du öppnar ett fönster med kommandoprompten och börjar ge datorn kommandon att utföra. Vissa saker går smidigare den vägen tycker jag. Tillsammans med ssh så kan jag sköta mycket av administrationen av min server utan att sitta vid den, jag bara loggar in med ssh (dvs i textläge) och börjar ge kommandon. Eftersom detta sker i textläge så är behovet av bandbredd inte högt, och jag behöver inte bry mig om vilken typ av uppkoppling jag har både hemma (där jag har min server) och där jag är.

Är där någon specifik hårdvara du har som du funderar över? Det kan finnas information om huruvida den hårdvaran fungerar eller inte med Linux på internet: de flesta som kombinerar Linux med ovanlig hårdvara brukar skriva om det på internet, så att andra kan läsa det.
Citera
2023-01-11, 14:09
Medlem
B-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Strul med enheter? Aldrig varit med om.
Strul med att program inte funkar? Beror helt på programmen. Lär väl bli krångel med WINE för din del om du har något program som verkligen inte finns till Linux.
Som sagt är det frågor baserade på total okunskap vad gäller Linux. Jag vill bara ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag bestämmer mig för att testa det en vacker dag.
Citera
2023-01-11, 14:14
Medlem
B-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
En sak som jag uppskattar är möjligheten att göra det mesta (dock inte allt!) i textläge: du öppnar ett fönster med kommandoprompten och börjar ge datorn kommandon att utföra. Vissa saker går smidigare den vägen tycker jag. Tillsammans med ssh så kan jag sköta mycket av administrationen av min server utan att sitta vid den, jag bara loggar in med ssh (dvs i textläge) och börjar ge kommandon. Eftersom detta sker i textläge så är behovet av bandbredd inte högt, och jag behöver inte bry mig om vilken typ av uppkoppling jag har både hemma (där jag har min server) och där jag är.

Är där någon specifik hårdvara du har som du funderar över? Det kan finnas information om huruvida den hårdvaran fungerar eller inte med Linux på internet: de flesta som kombinerar Linux med ovanlig hårdvara brukar skriva om det på internet, så att andra kan läsa det.
Egentligen inte, är en ganska simpel användare i hemmet men vill samtidigt inte vara begränsad då intressen för nya saker kan väckas när som helst.
Som du säger, skulle något krångla finns ju alltid Google nära till hands.
Citera
2023-01-11, 14:24
Medlem
Citat:
Som sagt är det frågor baserade på total okunskap vad gäller Linux. Jag vill bara ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag bestämmer mig för att testa det en vacker dag.
Du kan ju prova dual boot? Det har jag. Då har du både Windows och Linux på samma dator.
Citera
2023-01-11, 14:47
Medlem
B-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Du kan ju prova dual boot? Det har jag. Då har du både Windows och Linux på samma dator.
Ja, det blir nog så till att börja med tills jag eventuellt känner mig bekväm att lämna Windows helt.
Citera
2023-01-11, 17:31
Medlem
Citat:
En fråga för er dagliga Linux-användare som även använder eller tidigare använt Windows.
Vad har ni för anledningar att använda Linux? Vad är fördelarna och vad finns det för nackdelar?
Själv hoppar jag vilt mellan macOS, GNU/Linux samt Windows.

Skulle säga att GNU/Linux (Ubuntu LTS i mitt fall) är roligast att använda, macOS är bäst (som vanlig användare) och Windows hade jag aldrig valt att köra frivilligt (jobb och spel tvingar mig).

Fördelarna är att numera med WSL (Windows Subsystem for Linux), så har dörren öppnas för väldigt många program som tidigare bara var tillgängliga för Linux och macOS.

Att då behärska Linux Shell är en klar fördel och långt kraftfullare än vad PowerShell i Windows är. Har även kunnat reparera min Windows-installation från Linux ett par ggr när exempelvis registret blivit korrupt.

Annars tycker jag att det är väldigt små skillnader mot systemen idag. Många appar (som exempelvis VSCodium/VSCode) bygger på Electron-ramverket, vilket gör att programmen går att köra direkt i Windows, GNU/Linux eller macOS.

Den stora nackdelen däremot med GNU/Linux enligt mig är bristen på professionell mjukvara (för skrivbordsmiljö), där Davinci Resolve Studio tillhör ett av undantagen.

Välkommen över till den mörka sidan!

Mitt tips är att du börjar med en virtuell miljö i exempelvis VirtualBox eller LiveUSB:s för att testa olika Linux-distributioner till du hittar något du trivs med.

Som van Windows-användare, så fastnar många för Plasma (KDE), men jag tycker att Gnome kan bli minst lika trevlig (men mer stelbent out-of-the-box).
Senast redigerad av Walkir 2023-01-11 kl. 17:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in