Citat:
Varför ringer Iranska ambassaden upp mamman överhuvudtaget i detta ärende, det finns inget som säger att man skall ha ett Iranskt pass för att besöka Iran, sedan kan man ju också undra vad det är för medeltida lagar de har i Iran, mamman förklarar för uppringaren att hon har ensam vårdnad om C, får då till svar att det är pappan som har rätt att bestämma i sådana här frågor hos dem, ja hos DEM ja, men nu lever hon i Sverige, det är en svensk domstol som har beslutat att mamman har ensam vårdnad om C, då gäller väl inte deras lagar.
Man kan också tycka att det är märkligt att när mamman kontaktar UD så får hon samma svar, att det svenska myndigheter beslutar inte gäller i Iran.
Svar från Google när jag Googlade på om jag kommer in med mitt svenska pass i Iran :
In- och utresebestämmelser. Kontrollera att ditt pass och visum är giltiga före avresan från Sverige. För ansökan och frågor om visum till Iran, kontakta Irans ambassad i Stockholm. Du behöver vara ute i god tid med visumansökan.4 jan. 2023.
Man kan också tycka att det är märkligt att när mamman kontaktar UD så får hon samma svar, att det svenska myndigheter beslutar inte gäller i Iran.
Svar från Google när jag Googlade på om jag kommer in med mitt svenska pass i Iran :
In- och utresebestämmelser. Kontrollera att ditt pass och visum är giltiga före avresan från Sverige. För ansökan och frågor om visum till Iran, kontakta Irans ambassad i Stockholm. Du behöver vara ute i god tid med visumansökan.4 jan. 2023.
Alla länder har sina egna lagar, och Sverige bestämmer inte över Irans lagar. När det gäller iranska pass och visum till Iran, arbetar Irans ambassad (naturligtvis) enligt Irans lagar. Och där är det alltid patriarken, d.v.s. fadern i familjen, som bestämmer om pass och visum för frun/fruarna och barnen. Svenska vårdnadsbeslut har ingen bäring på detta. Det kan man tycka vad man vill om såklart, men Svenska Ambassaden gav ett korrekt svar.