Citat:
Ursprungligen postat av
Brooz
Återigen: googla på "dömd för förtal" (och filtrera på "senaste året" eller så, om du vill få resultatet överskådligt).
Vad jag såg var det en hel del. Hur många var dömda för bara förtal respektive grovt förtal och hur många av dessa hade utgivningsbevis och inget utgivningsbevis?
Med utgivningsbevis blir det i teorin enklare att hävda att förtal inte är förtal, utan övervägande journalistik men utan att juridiskt kunna motivera allmänintresse så är klandervärda framställningar förtal oavsett.
Utgivningsbevis ändrar inget vad gäller det. I dumpens fall synnerligen grova förtal.
Jag tror inte att första domen hade stannat vid böter och villkorlig. Förtalet plus förslagenheten hade tippat över henne till fängelse (samhällstjänst).
Det finns i många fall ingenting som motiverar att de hänger ut privatpersoner. I synnerhet inte när de inte är misstänka för brott. Inte är offentliga. Inte medverkar i intervjuerna frivilligt, utan snarare tvingas, blockeras, luras, jagas och ofredas till att därefter hängas ut publikt.
Huruvida könsorgan och nakenbilder blurras eller inte kvittar. Det är den klandervärda
effekten av det som visas/framställs och som kan identifieras/kopplas till personerna som utgör förtalen.
De som vill dumpa dumpen borde kontakta respektive gädda, börja från gädda nummer ett och förfråga sig och arbeta sig framåt - istället för att tjafsa på Flashback. Det blir bara löjligt.
De advokater, advokatbyråer eller andra medieaktör som gör det kanske gör bäst i att först förklara anledningen, dvs att det inte handlar om att skydda gäddor/pedofilier utan om att slå vakt om rättssäkerhet och erbjuda alla en chans att försvara sig.
Det hade försatt Föreningen Dumpen i stora skulder och släckt både sajten och många inblandade med samröre för gott.
Jag tror att det finns en särskild plats i helvetet för vissa. Vem några av sadistsvinen är som sponsrar skulle kunna framgå här.