2023-01-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Jag skrev ju att det måste skattas.
Om det är mer än en liten summa.
Men man behöver inte registrera föreningen eller bolaget som arbetsgivare eftersom det inte handlar om anställningar.
Man kan alltså köpa in tjänster eller betala för tjänster utan att anställa folk och vara arbetsgivare.

Jag har gjort detta i en sådan förening.
Du måste registrera dig som arbetsgivare för att betala ut lön och sociala avgifter.
Visst kan du köpa in tjänster, men då är det (konsult) företaget som måste ansvara för inbetalningarna.
Alternativt att det är privatpersonen som måste redovisa för Skatteverket.
Man måste som en ideell förening deklarera varje år. Visst, man kan hoppas att Skatteverket inte granskar föreningen. Men görs det så kommer löneutbetalningar upptäckas och någon blir straffad.

Ja, själv behöver man inte redovisa om inkomsterna under ett år är under en viss gräns. Men om jag minns rätt är gränsen så låg att man inte kan leva på den
Citera
2023-01-11, 09:21
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Ja, men just styrelsearvoden kan inte längre faktureras som andra tjänster (redovisning, jurister osv).
Du missar vad som var frågan.
En förening kan betala arvoden och köpa tjänster utan att vara registrerad som arbetsgivare.
Citera
2023-01-11, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Fanns en kommentar av Sara i någon tråd på Fscebook om detta. Om jag minns rätt skrev hon att de inte betalat ut lön, men evt kom att göra det i framtiden. Då gäller vanliga regler för löntagare.
Resten hänger på huruvida SKV faktiskt anser att det är en ideell verksamhet eller inte. Dock inte sett något om det på ett bra tag.

Vet inte när hon skrev den kommentaren, men möjligheten finns ju alltid att de ändrar på ett upplägg till ett annat om det anser att det fungerar bättre. Jag vet inte heller om man kan blanda lite olika upplägg beroende på verksamhet och annat. Jag vet i stort sätt ingenting alls. Men det är förstås en viktig fråga.
Citera
2023-01-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Du missar vad som var frågan.
En förening kan betala arvoden och köpa tjänster utan att vara registrerad som arbetsgivare.
Ok. Mycket möjligt, utan att jag förstår hur det är möjligt när styrelsearvoden ska anses vara lön. Men, kan ha fel.
Citera
2023-01-11, 09:32
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Jag har gjort detta i en sådan förening.
Du måste registrera dig som arbetsgivare för att betala ut lön och sociala avgifter.
Visst kan du köpa in tjänster, men då är det (konsult) företaget som måste ansvara för inbetalningarna.
Alternativt att det är privatpersonen som måste redovisa för Skatteverket.
Man måste som en ideell förening deklarera varje år. Visst, man kan hoppas att Skatteverket inte granskar föreningen. Men görs det så kommer löneutbetalningar upptäckas och någon blir straffad.

Ja, själv behöver man inte redovisa om inkomsterna under ett år är under en viss gräns. Men om jag minns rätt är gränsen så låg att man inte kan leva på den
Nej man måste inte registrerar sig som arbetsgivare för att betala ut arvoden eller köpa in tjänster.
En konsult måste inte ha ett företag.
I princip ingen förening registrera sig som arbetsgivare enbart för att betala ut arvoden till styrelsen.
Föreningen bestämmer hur högt ett arvode är vilket innebär att dom kan i princip betala ut hur stora arvoden som helst utan att registrera sig som arbetsgivare
Dom måste ändå betala arbetsgivaravgifter och mottagaren måste skatta pengarna som inkomst.
Citera
2023-01-11, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Vet inte när hon skrev den kommentaren, men möjligheten finns ju alltid att de ändrar på ett upplägg till ett annat om det anser att det fungerar bättre. Jag vet inte heller om man kan blanda lite olika upplägg beroende på verksamhet och annat. Jag vet i stort sätt ingenting alls. Men det är förstås en viktig fråga.
Det är inte länge sedan. De har ju kopplat in en redovisningsmänniska nu, så misstänker att de har koll på läget.
Citera
2023-01-11, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ronu
Måhända att det är så numera men det finns många fall bakåt i tiden som inte än på ca fem år preskriberas där grova förtal hade varit 100% givna.

Återigen: googla på "dömd för förtal" (och filtrera på "senaste året" eller så, om du vill få resultatet överskådligt).
Citera
2023-01-11, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Lågbegåvad kvasipsykolog sökes, läs Brooz. Det räcker bra med att Patrik varit världens bäste höjdhoppare, att han föreläser, skriver litteratur och fångar gäddor. Han har ingenting att bevisa för dig din pinsamma sopa.

Du får träna på din vänsterkrok, för det var ett lamt försök att ge tillbaka för "fjärrdiagnostiker".

Att Patrik har varit "världens bäste höjdhoppare" (hans rekord är ju sedan länge överträffat minst ett par gånger), verkar ju inte ha hjälpt honom från att numera vara luspank (domar på saftiga, månadsvisa återbetalningar av lån har visats tidigare i tråden). Hans persona har gjort att han numera är hänvisad till lågt hängande swishinkomster.
Citera
2023-01-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Du får träna på din vänsterkrok, för det var ett lamt försök att ge tillbaka för "fjärrdiagnostiker".

Att Patrik har varit "världens bäste höjdhoppare" (hans rekord är ju sedan länge överträffat minst ett par gånger), verkar ju inte ha hjälpt honom från att numera vara luspank (domar på saftiga, månadsvisa återbetalningar av lån har visats tidigare i tråden). Hans persona har gjort att han numera är hänvisad till lågt hängande swishinkomster.

När man inte kan störta en rörelse så brukar man i regel försöka smutskasta och delegitimera personen/personerna bakom rörelsen.
Det är sedan gammalt. Det skickar oftast signaler om desperation när man försöker blotta ovidkommande information om personen privat.

Man är något lågbegåvad om man kan se koppling mellan någons privatekonomi när rörelsen inte har något med ekonomiska frågor att göra.
Hade t ex Patrik, eller Sara för den delen, drivit frågor om folks privatekonomi (vet inte om detta ämne hade bringat 4000 sidor på flashback dock), så kan jag förstå varför det är olämpligt.
Men just nu, så ser man bara smått mongo ut, för jag kan inte se kopplingens relevans.
Citera
2023-01-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Varför skulle de välja en 60-årig snuskgubbe när de kan få en 20-årig hunk? Att välja snuskgubben låter ju som renodlat självplågeri, och de skulle ju i princip lika gärna kunna äta bajs eller bränna sig med cigaretter.

Därför att de blir groomade och då är det svårt att göra ett logiskt val. Har själv, tyvärr, erfarenhet. Började med vänskap som fördjupades och gör en trygg och en vacker dag var det plötsligt sexuellt.
Citera
2023-01-11, 11:16
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbckguru
När man inte kan störta en rörelse så brukar man i regel försöka smutskasta och delegitimera personen/personerna bakom rörelsen.
Det är sedan gammalt. Det skickar oftast signaler om desperation när man försöker blotta ovidkommande information om personen privat.

Man är något lågbegåvad om man kan se koppling mellan någons privatekonomi när rörelsen inte har något med ekonomiska frågor att göra.
Hade t ex Patrik, eller Sara för den delen, drivit frågor om folks privatekonomi (vet inte om detta ämne hade bringat 4000 sidor på flashback dock), så kan jag förstå varför det är olämpligt.
Men just nu, så ser man bara smått mongo ut, för jag kan inte se kopplingens relevans.
Klockrent.

Det enda som återstår för pedofilkramarna är att försöka karaktärsmörda Dumpens personal. Men vad skall de göra? Patetiska gubbsvin som står med byxorna neddragna har inga starkare argument än att skylla på någon annan än de själva.

Men fula blekfeta sadister som plötsligt hamnar i strålkastarljuset ger oss andra en hyfsat bra underhållning i alla fall. Tack Patrik och Sara.
Citera
2023-01-11, 11:39
Medlem
Har det här nämnts i tråden? Publicerades igår:
https://dumpen.se/2023/01/10/nu-ar-det-slut-med-hjartan-pa-skolan-i-lilla-vislanda/
Citat:
Trötta och slitna lämnade vi igår ett sårigt Vislanda bakom oss. En trygg liten ort där alla känner alla och den trygghet som värmde rycktes abrupt bort då en obehaglig “kultur” med unga elever som blivit föremål för två skolanställdas snedvridna bekräftelse avslöjats.
Nu är det slut med:
“Berätta inte för mamma och pappa”
“Jag älskar dig”
“Du är snyggast”
“Vi ses bakom skolan när jag slutar”

Jag kollade nyheterna i Småland och hittade det här. Relaterat?
https://www.smp.se/alvesta/personal-pa-alvestaskola-stangs-av-utreds-for-sexuellt-ofredande-mot-elever-jag-ar-bedrovad
Citat:
Två personer anställda på en grundskola i Alvesta kommun har stängts av från sina jobb efter olämplig kontakt med elever.
En polisanmälan för sexuellt ofredande har gjorts och från skolan och kommunen inväntar man nu en utredning.

https://sverigesradio.se/artikel/skolanstallda-i-alvesta-kommun-avstangda-misstanks-for-olamplig-kontakt-med-barn
Citat:
I måndags söktes en av de anställda upp av pedofiljägargruppen Dumpen, efter att man några dagar tidigare tagit över en ung flickas snapchatkonto och där fått bilder på en av de anställdes könsorgan skickad till sig, bland annat.
Senast redigerad av Leon.Czolgosz 2023-01-11 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in