2023-01-11, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskalera
Jag är inte någon sökmotor/encyklopedia får du faktiskt leta upp själv. Hur som haver, servern skall vara i Sverige.

Servern ska vara i Sverige?

Var får du den uppgiften i från? Det går ju inte ens att googla "Servern ska vara i Sverige" och förstå vad det är du menar.

Vad är det för hemlighetsmakeri kring den saken?
Citera
2023-01-11, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Servern ska vara i Sverige?

Var får du den uppgiften i från? Det går ju inte ens att googla "Servern ska vara i Sverige" och förstå vad det är du menar.

Vad är det för hemlighetsmakeri kring den saken?
Jag kan vara vänlig och leta upp länken imorgon och posta den
Citera
2023-01-11, 03:07
Medlem
Citat:
Jag kan vara vänlig och leta upp länken imorgon och posta den

Tack, det vore fint. Man vill ju veta vad som pågår!
Citera
2023-01-11, 03:27
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Finns någon obskyr regel att servern skall vara i Sverige. Dumpen har något som heter Firebase. Ligger i San Francisco. Ägs av Google.
Kanske.

Men enligt Nils Funcke från 2016 så behöver den inte vara i Sverige.
http://sverigestidskrifter.se/wp-content/uploads/2016/06/Lathund-utgivningsbevis.pdf
Citera
2023-01-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Kanske.

Men enligt Nils Funcke från 2016 så behöver den inte vara i Sverige.
http://sverigestidskrifter.se/wp-content/uploads/2016/06/Lathund-utgivningsbevis.pdf

Han forskar, lugn lite.
Citera
2023-01-11, 08:14
Medlem
Citat:
Har funderat på en intressant fråga. Dumpen har mig veterligen inget kontor.

Men vad säger deras internetleverantör om dom sexchattar? För det gör dom onekligen.

Borde dom inte bli portade? Bannade.

Ni människor får tänka utanför boxen. Jag tänker inte utanför boxen, jag har slängt bort boxen.

Sedan har det varit lite inlägg om att Dumpen skulle få tag i IP adresser. Det kan ni fett glömma.

Citat:
Så hur får underhuggarna betalt?
Man kan inte bara betala ut pengar utan att redovisa det. Min förnimmelse är S&P kommer torska för skattebrott.
Skattebrott är värre än mord i Sverige. Då är man i riktig knipa. Förtal bleknar i jämförelse.

Det har jag också påpekat flera gånger. Även om man har en ideell förening kan man inte bara betala ut pengar. Förutom eventuellt skattefri milersättning (nu höjt till 24 kr/mil) eller ersättning för utlägg (mot kvitto)

Jag hävdar bestämt att det går inte att livnära sig på en ideell förening utan att registrera föreningen som arbetsgivare och betala in skatter och sociala avgifter.
Citera
2023-01-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Det har jag också påpekat flera gånger. Även om man har en ideell förening kan man inte bara betala ut pengar. Förutom eventuellt skattefri milersättning (nu höjt till 24 kr/mil) eller ersättning för utlägg (mot kvitto)

Jag hävdar bestämt att det går inte att livnära sig på en ideell förening utan att registrera föreningen som arbetsgivare och betala in skatter och sociala avgifter.

En förening måste väl betala arbetsgivaravgifter? I alla fall om de ska betala ersättning till Sara och Patrik till exempel. Har inte sett att någon har trovärdiga uppgifter på hur Dumpen fungerar och sköts? Eller ens några uppgifter.

Men de är en websida och kanske inte en ideell förening?

Det är lite outrett det här.
Senast redigerad av Sturuf 2023-01-11 kl. 08:42.
Citera
2023-01-11, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
En förening måste väl betala arbetsgivaravgifter? I alla fall om de ska betala ersättning till Sara och Patrik till exempel. Har inte sett att någon har trovärdiga uppgifter på hur Dumpen fungerar och sköts? Eller ens några uppgifter.

Men de är en websida och kanske inte en ideell förening?

Det är lite outrett det här.
Fanns en kommentar av Sara i någon tråd på Fscebook om detta. Om jag minns rätt skrev hon att de inte betalat ut lön, men evt kom att göra det i framtiden. Då gäller vanliga regler för löntagare.
Resten hänger på huruvida SKV faktiskt anser att det är en ideell verksamhet eller inte. Dock inte sett något om det på ett bra tag.
Citera
2023-01-11, 08:54
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk

Man kan självklart leja in tjänster utan att registrera sig som arbetsgivare.
Styrelser brukar till exempel få arvode utan att det handlar om en förening eller bolag med anställda.
Även om en ersättning måste skattas så betyder det inte att den som får ersättningen måste vara anställd.
Citera
2023-01-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Man kan självklart leja in tjänster utan att registrera sig som arbetsgivare.
Styrelser brukar till exempel få arvode utan att det handlar om en förening eller bolag med anställda.
Även om en ersättning måste skattas så betyder det inte att den som får ersättningen måste vara anställd.
Styrelsearvoden måste fortfarande rapporteras som ersättning via lön... om jag inte minns del så ändrades de reglerna för ett par år sedan..
Men...har haft fel förr.
Citera
2023-01-11, 09:02
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Styrelsearvoden måste fortfarande rapporteras som ersättning via lön... om jag inte minns del så ändrades de reglerna för ett par år sedan..
Men...har haft fel förr.
Jag skrev ju att det måste skattas.
Om det är mer än en liten summa.
Men man behöver inte registrera föreningen eller bolaget som arbetsgivare eftersom det inte handlar om anställningar.
Man kan alltså köpa in tjänster eller betala för tjänster utan att anställa folk och vara arbetsgivare.
Citera
2023-01-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Jag skrev ju att det måste skattas.
Om det är mer än en liten summa.
Men man behöver inte registrera föreningen eller bolaget som arbetsgivare eftersom det inte handlar om anställningar.
Man kan alltså köpa in tjänster eller betala för tjänster utan att anställa folk och vara arbetsgivare.
Ja, men just styrelsearvoden kan inte längre faktureras som andra tjänster (redovisning, jurister osv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in