2023-01-10, 23:15
Medlem
rtyuios avatar
Mycket beror väl var man reser och vilken nivå av komfort man vill ha? Jag har i min ungdom levt på existensminimum och kunnat resa från punkt A till B, men har inte haft råd till några kostsamma nöjen eller något annat än billigaste maten jag kunde hitta. Nu har jag råd att unna mig lite lyxigare tillvaro.

Däremot förstår jag inte heller hur de som är borta flera månader fixar den ekonomin.
Citera
2023-01-11, 00:00
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Lägger mycket märke till folk, särskilt i tidiga 20-års åldern, som åker på resor runtom i sydostasien, Karibien eller Oceanen och är borta i flera veckor eller t.om flera månader. Inte sällan sker en liknande resa år efter år.
En sån resa bör ju lätt kosta över 50.000 med boende, mat, transport och allt det där. Det är knappast några pengar man får ihop snabbt på ett vanligt knegarjobb (är man i början på 20 så har man ju oftast ingen färdig utbildning förutom gymnasie). Så ja, hur har dessa personer möjlighet till detta rent ekonomiskt?

Jag jobbade på Irland i tre år när jag var 22 och hann med att resa en månad i Europa (50 000 kr gick det på typ), två månader i USA (kostade 60 000 om jag inte minns fel, dollarn var rekordlåg det året) och Asien två månader (gick på typ 60 000 det med) under dom åren. Men då levde jag snålt mellan resorna, sov i vardagsrummet i lägenheten jag delade med kompisar, gick typ aldrig ut och åt/drack (max en-två gånger per månad typ).

Sen får man ju betald semester också så typ 20 000 kr av budgeten varje år kom från semesterlönen.
Citera
2023-01-11, 00:18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Förstår inte vad ni gör med alla era pengar? Jag drar in så lite som 22k efter skatt i månaden. Har bara CSN lån. En gammal japansk bil, och bor i en liten lägenhet. Behöver inte ens anstränga mig för att få ihop 30-40k på ett halvår. Om jag hade ansträngt mig hade jag fått ihop mer.
Håller med dig, många fattar inte hur många tusenlappar som försvinner på "rent skit" varje månad eller hur lätt det är att fastna i en karusell med många små fasta utgifter som tillsammans växer sig stora. Sedan står de frågande när deras polare med samma typer av inkomster drar iväg tre månader till Asien samtidigt som de letar efter någon som kan låna dem en femhundring till nästa lön.
Citera
2023-01-11, 02:43
Medlem
Jag har rest några gånger, och en av de resorna var 2 månader i asien. Såhär gör man:

- Skaffa ett jobb och jobba arslet av dig. Jobba kvällar, helger, röda dagar, efter skolan (om du pluggar).
- Ät inte ute så ofta
- Köp inte skitgrejjer du inte behöver. Du behöver inte ha nya jeans eller senaste telefonen.
- Köp allt kontant - aldrig avbetalning.
- Handla mat på kampanjer
- Bo hemma eller bo billigt. Även om du betalar hyra, se till att kunna vara flexibel så du slipper betala hyra när du är på resande fot. En deal man kan ha är om man kan hyra ut sitt rum till en 3e part under sin reseperiod.
- Spara pengar
- Köp biljetter på kampanj (de gamla goda tiderna kunde man hitta kampanjpriser tilö Bangkok för 1400 enkelresa, så gjorde jag)
- bo på vandrarhem: du kan hitta sängplats från 40 spänn. Vissa länder har jävligt bra vandrarhem, jag blev chockad. Vissa har bättre standard än 3 stjärniga hotell i lowclass Sverige.
- Väl i landet: använd dig av lokala billiga transportmetoder - tåg, buss och båt. Inte flyg (även om det kan vara billigare ibland)
- Ät streetfood. Asien har den bästa maten och den billigaste.

Det är skitlätt att resa. Du kommer träffa folk som är i din sits som du lär dig av. Jag saknar de dagarna, nu är man fast vid ett skitkontorsjobb med en flickvän som vill åka med en överallt.
Citera
2023-01-11, 06:37
Medlem
Bankdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag jobbade på Irland i tre år när jag var 22 och hann med att resa en månad i Europa (50 000 kr gick det på typ), två månader i USA (kostade 60 000 om jag inte minns fel, dollarn var rekordlåg det året) och Asien två månader (gick på typ 60 000 det med) under dom åren. Men då levde jag snålt mellan resorna, sov i vardagsrummet i lägenheten jag delade med kompisar, gick typ aldrig ut och åt/drack (max en-två gånger per månad typ).

Sen får man ju betald semester också så typ 20 000 kr av budgeten varje år kom från semesterlönen.

Jag minns allt dina resor och följde dig via bloggen. Du skriver på ett roligt sätt och ni verkade hitta på roliga saker hela tiden. Precis så skulle jag vilja att min grabb gör när han slutar skolan.
Citera
2023-01-11, 06:42
Medlem
Gillar man att resa så prioriterar man ju det? Fattar inte vad som är konstigt.

Och bästatillfället att resa mkt är ju i ungdomen eller på ålderns höst, däremellan skaffar ju folk familj som tar tid och pengar.
Citera
2023-01-11, 06:51
Medlem
Hade en på mitt jobb som bodde hemma och var 22. Hade 20+ ut i månaden, efter 1 år så gjorde han en jordenrunt resa ett helt år.

Har man inga räkningar går det superenkelt.
Citera
2023-01-11, 06:55
Medlem
Självklart så är prioriteringar den största faktorn till om man har råd att resa men vi ska också komma ihåg att pengar är bara ett knapptryck bort med dagens blancolån.

Läs statistiken på Kronofogdens hemsida så blir man mörkrädd över hur fort skuldsättningen har ökat de senaste 10-20 åren.

Många framhäver sig på sociala medier när allt går bra men när notan ska betalas så är det tyst som i graven.
Citera
2023-01-11, 07:02
Medlem
De flesta reser billigt. Den där typen av resor kan kosta 100 000:- eller 20 000:- beroende på hur man planerar och vilka kompromisser man gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
När jag var 19 så bodde jag hemma. Har en bra relation till mina föräldrar så det var inget problem att bo hos dem. Med min då aktuella lön på ca 25 000 åkte allt in på sparkonto, med i princip inga utgifter satt jag tillslut på ett sparkapital på ca 500 000, som jag började använda för investeringar och resor.

Idag har jag 1 000 000:- + på kontot, har flyttat hemifrån, inga skulder eller lån.
Så mamsingen och pappsingen har curlat dig med pengar i vuxen ålder, och här sitter du och är stolt över dig själv. Undrar om det är sånt här flum som föder förvirrade kommunist-journalister.
Citera
2023-01-11, 08:08
Medlem
mrsluggans avatar
Kostar 50.000 tusen om man ska bo på 5 stjärnigt hotell, folk som åker på sådan resor kör mest vandrarhem och luffar med andra resande.

Kan vara ganska billigt om man reser rätt
Citera
2023-01-11, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mariett77
Har en vän som reser 2g per år med man och 2 tonåringar.
Hon jobbar med naglar och mannen på Volvo, så vanlig Svensson familj.
Nu har de beställa resa alla fyra till Karibien för 250000kr.
Personligen skulle jag fylla på min utdelningsportfölj ,galet mycket att lägga på en resa.

Ärvt eller lån. Jobbar med naglar herregud
Citera
2023-01-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Lägger mycket märke till folk, särskilt i tidiga 20-års åldern, som åker på resor runtom i sydostasien, Karibien eller Oceanen och är borta i flera veckor eller t.om flera månader. Inte sällan sker en liknande resa år efter år.
En sån resa bör ju lätt kosta över 50.000 med boende, mat, transport och allt det där. Det är knappast några pengar man får ihop snabbt på ett vanligt knegarjobb (är man i början på 20 så har man ju oftast ingen färdig utbildning förutom gymnasie). Så ja, hur har dessa personer möjlighet till detta rent ekonomiskt?

50000kr är ingen summa. Du behöver lägga undan 5000kr i månaden. Det klarar alla, även ”knegare”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in